Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-04-2021, 17:19   #1
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,181
Default Søknad om rute til USA fra NAL og Braathens Safe

På en Facebook side om Den Norske Amerikaline dukket følgende interessante post opp:

Den 21. desember 1967 sendte Den Norske Amerikalinje søknad til luftfartsmyndighetene om å få konsesjon på opprettelse av en flytute mellom Norge og USA. Dette var et 50/50 pct samarbeide mellom NAL og Braathens. Selskapet skulle ha en kapital på kr 25 mill. Intensjon: Braathen skulle ta hånd om passasjerdelen og NAL om fraktdelen av selskapet. Dette var jo på slutten av passasjerskipsfarten og beggynnelsen på containeriseringen. NAL hadde store problemstillinger forran seg. Meg bekjent kom NAL aldri inn i luftfart og jeg kjenner heller ikke hva myndighetenes svar var. Sikkert flere her som har kjennskap til dette og kan fortelle. Pls do!


Det var helt ukjent for meg at NAL søkte om en slik konsesjon. Det er ikke nevnt et ord om dette i bøkene jeg har om rederiet. Er det noen av dere som kjenner noe til dette?
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2021, 18:57   #2
LN-BFT
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: Borre
Posts: 103
Default Re: Søknad om rute til USA fra NAL og Braathens Safe

I Fly-Nytt nr.3 1969(antaglig gått i trykk ca mai-juni),er dette omtalt iOdd Arnesens spalte"Lima November". --regjeringen har drøftet selskapenes søknad om konsesjon for flyging av post- og fraktruter påstrekningene Norge-New York og Norge-Fjerne Østen og at konsesjonssøknaden er avslått."
LN-BFT is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2021, 20:52   #3
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Søknad om rute til USA fra NAL og Braathens Safe

Quote:
Originally Posted by LN-BFT View Post
I Fly-Nytt nr.3 1969(antaglig gått i trykk ca mai-juni),er dette omtalt iOdd Arnesens spalte"Lima November". --regjeringen har drøftet selskapenes søknad om konsesjon for flyging av post- og fraktruter påstrekningene Norge-New York og Norge-Fjerne Østen og at konsesjonssøknaden er avslått."
Jeg leter enda etter Fjerne Østen på kartet.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2021, 21:19   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Søknad om rute til USA fra NAL og Braathens Safe

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jeg leter enda etter Fjerne Østen på kartet.
Begrepet er nok litt ullent, vil tro det er en mer eller mindre direkte oversettelse av «Far East». Om India er med vet jeg ikke, men alt øst av India er vel med. Dog brukes det som regel ikke om Sovjetisk/Russisk område, selv om det er mye lengre øst enn f.eks Japan som er inkludert i «fjerne østen». Det utgjør jo også «FE» i Braathens SAFE, og de fløy som kjent på Bangkok, Hong Kong og noen få turer til Tokyo. (De søkte konsesjon på Tokyo også, men SAS-monopolet skulle beskyttes)
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2021, 14:32   #5
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Søknad om rute til USA fra NAL og Braathens Safe

Begrepet var ikke ullent i 1969
Helt sikkert en oversettelse av "The far East" ja, men dette var dagligtale og jeg tror vi skal husket på at det stammer fra skipsfarten, og tar tid å komme til både Bangkok og Tokyo med skip.

I 1969 tror jeg både Bangkok og Tokyo sto under kapitlet "Fjerne Østen" i SAS tidtabell for eksempel, og de var ikke det eneste flyselskapet som skrev det på den måten.

At søknaden ble avslått var en selvfølge utfra datidens tenkning om SAS monopolet som måtte beskyttes for envher pris.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 20:38   #6
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: Søknad om rute til USA fra NAL og Braathens Safe

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jeg leter enda etter Fjerne Østen på kartet.
Braathen SAFE ( South Amerika and Far East) visste nok hvor det Fjerne Østen var
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent RIBRO Flyforum 290 12-05-2018 09:01
Braathens SAFE charter - fra FBU? Blubird Flyhistorisk forum 3 01-01-2011 16:20
Fra Braathens SAFE til SAS-Brathens putzmeister Samlerhjørnet 32 12-10-2010 22:40
Bilder fra Braathens SAFE oddi Bilder & foto 8 24-11-2008 16:54
Braathens SAFE reduserer fra Notodden Blubird Flyhistorisk forum 7 16-09-2008 00:29


All times are GMT +2. The time now is 13:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.