Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 09-04-2010, 20:56   #1
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Kamera Veileder: Hvordan ta bedre bilder?

Ja da var fredagen og helgen kommet og jeg har som vanlig fint lite å gjøre. Derfor passer det seg at jeg skriver en liten guide for dere som er nye innen bildefronten, kanskje akkurat har kjøpt seg sitt første digitale speilreflekskamera og kanskje vurderer å vri kameramodusknotten til noe annet enn "Grønn rute".

Her kommer jeg til å gå inn på det tekniske når man tar bildet. Som f. eks når skal man bruke liten eller stor blenderåpning, når skal man bruke høy ISO og lav ISO og hva betyr alle disse begrepene?
(Redigeringsveileder for bilder finnes her (klikkmeg))

Jeg kommer til å gå hovedsakelig ut i fra Canon kameraer (5D og 30D), men det er ikke store forskjellen annet enn litt andre plasseringer av knapper og litt forskjell i menyene.


Først noen begreper:
- Lukkertid. Dette er tiden bildesensoren eksponeres for (får tilsatt) lys. Jo lenger lukkertid desto vanskeligere blir det å få bildet skarpt uten bevegelse.

Lukkertiden vises som f. eks 1/125 (0,008 sek.), 1' (1 sek.) og 1'3 (1,3 sek.).


- Blender. Dette er mekanismen som styrer lysåpningen til objektivet. Jo større åpning, jo mer lys kommer det selvfølgelig inn til kameraet, men dybdeskarpheten bir mindre. På billige objektiver vil også skarpheten avta drastisk ved større åpning. Det vil også bli en del vignettering ved stor åpning (gjelder så og si alle objektiver, men mest merkbart på fullformatkameraer). Vignettering betyr at det blir mørkere mot hjørnene i bildet.

Størrelsen på blenderåpningen vises som f. eks f/16, f/8, f/2.8. Merk at jo lavere tall, jo større er åpningen.
Hvorfor det er slik er nettopp på grunn av at f/ tallet er et forholdstall mellom brennvidde og lysåpning.
Dvs. at hvis brennvidden er 100mm og f/ tallet er F/4 så er lysåpningen til objektivet 25mm i diameter.

Et eksempel til: Hvis brennvidden er 17mm og f/ tallet er f/16 så er lysåpningen til objektivet 17 / 16 = 1.0625mm.


- ISO tallet. For dere "gamle" som hadde analogt speilreflekskamera med film husker dere vel begrepene ASA, DIN mm. Dette ble etterhvert tungvindt å bytte mellom og regne om. Derfor skapte man ISO som står for "International Organization for Standardization" og brukes i mange andre sammenhenger også.

Dette er lysfølsomheten til sensoren. Altså hvor mye kameraet skal forsterke de elektroniske signalene. Før var det størrelsen på filmkornene, jo større korn, jo større lysfølsomhet ettersom det ble mer areal på hvert punkt, men resultatet var da lavere oppløsning som da kunne merkes som "bildestøy".

I dag betyr det som sagt hvor mye kameraet skal forsterke de elektroniske signalene fra bildesensoren. Jo mer et signal forsterkes, jo mer støy blir det og vi får uønsket bildestøy som kan sees som mange røde, grønne og blå prikker på bildet.

Jo høyere ISO, jo kortere lukkertid, men mer støy. Og motsatt.


Så kommer vi til bildemodusene "Av", "Tv" og "M" som etter min mening er de tre viktigste.
Forskjellen er som følger:
- I modus Av så velger du blender og ISO manuelt, men kameraet styrer lukkertiden.

- I modus Tv så velger du lukkertid og ISO manuelt, mens kameraet tar seg av blenderåpningen.

- I modus M må du styre ISO, blenderåpning og lukkertid selv. Dette lønner seg som regel kun ved spesielle motiver som ved sterkt motlys.



SÅ! Hvor og når skal vi bruke de forskjellige modusene?

Siden dette er et flyforum så begynner jeg med hvordan man enklest tar bilder av fly.
Ettersom fly ofte er i bevegelse når vi spottere tar bilder av dem pleier jeg å bruke bildemodus Av på kameraet. Så velger jeg blendertall rundt f/5 (eller f/8 hvis jeg tar bilde av flyet på skrå for å få med hele flyet i fokus), lavest mulig ISO til bildeforholdene for å få minst mulig bildestøy. Jeg tar også noen testbilder for å se hva lukkertiden blir (det står også i søkeren når man tar bildet), men jeg liker å se resultatet på skjermen også for å se om automatikken over- eller undereksponerer (for lyst eller for mørkt bilde).

Hvis man tar bilder av helikopter eller propellfly ønsker man gjerne å se litt bevegelse i rotoren/propellen. Bruk da bildemodus Tv og lukkertid 1/50-1/125. Prøv gjern ut selv. Her lønner det seg også å ha bildestabilisering.

Når jeg tar bilder av natur og landskap så bruker jeg alltid bildemodus M for å styre alt manuelt. Dette er for å ha full kontroll når jeg f. eks tar HDR bilder.


Noen tips til slutt:
Når man skal ta bilde av fly i bevegelse lønner det seg å velge det midterste fokuspunktet ettersom det som regel er høysensitivt, samt at man har fokus på objektet hele tiden (hvordan det gjøres varierer fra kamera til kamera så jeg anbefaler å lete frem i manualen, tro meg, det er verdt slitet!).

Det lønner seg også å skru på noe som på Canon språket kalles "AI-servo" som gjør at kameraet hele tiden fokuserer når man trykker utløserknappen halvveis ned. Dette gjør det mye lettere å få skarpe bilder når man følger et motiv. Merk at det fungerer best med objektiver med rask autofokus.

Lysmålinga pleier jeg å la være som den er. Altså at den regner et gjennomsnitt ut i fra hele bildet.



Er det noe som mangler eller noe dere lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan!




Mvh.
Bjørn
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Veileder - Farger eller Sorthvitt? Halvorsn Bilder & foto 11 08-08-2011 16:13
Hvordan få bra bilder? FlyboyKarsten Bilder & foto 2 03-07-2011 18:45
Veileder: HDR bilder gilera Bilder & foto 7 25-06-2011 01:00
Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde gilera Bilder & foto 18 24-02-2011 00:16
Hvordan legge signatur i bilder spitfire Flyforum 4 16-08-2005 11:50


All times are GMT +2. The time now is 04:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.