Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2021, 12:06   #201
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg vet ikke, jeg føler de faktisk mer sikter seg inn mot fritidsmarkedet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 20-01-2021, 18:10   #202
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 373
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg vet ikke, jeg føler de faktisk mer sikter seg inn mot fritidsmarkedet
Blir bare spekulasjoner.

Det de kunne gjort for bedriftsmarkedet var faktisk å integrere bestillingsprosessen mye mer med bedriftsprosessene -- så å la reisende spesifisere flyvning, automatisk ha en godkjenningsprosess på det slik at rette ansvarlige fikk detaljer etc. med bestillingen 'pending' med garantert pris i begrenset tidsperiode i mellomtiden

Evt. sende flyvninger direkte til appen -- så sende invitasjoner til flyvninger direkte til reisende for møteorganisatorer, foreldre, etc. etc.

Er også mulig å automatisk varsle organisator ved evt. forsinkelser eller manglende oppmøte osv.

Bare eksempler, men er en del som kan gjøres smartere enn DY/SK gjør for tiden om man virkelig ser på slike ting.

Jeg håper bare inderlig de har tenkt over ting og kommer med et uttenkt konsept, ikke bare noe som er det samme som har vært gjort før. De må presentere genuine fordeler ved å velge seg fremfor andre, ellers blir det vanskelig.
zeffen is offline  
Old 20-01-2021, 21:04   #203
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Når bruker jo mange bedrifter reisebyråer etc. Da er jo flyselskapenes bookingsider ganske irrelevant.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 21-01-2021, 08:32   #204
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 373
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Når bruker jo mange bedrifter reisebyråer etc. Da er jo flyselskapenes bookingsider ganske irrelevant.
Ok, jeg var ikke spesielt klar på det, men mente jo at Flyr da ville kunne omgå reisebyråene.

Jeg brukte 10 sekunder på det der; poenget mitt er uansett at de må tilby noe nytt og å forenkle bestillinger for bedrifter kan spare bedriftene penger både ved utgifter til reisebyråer og interne ressurser.

Men lett å se problemer med det selvfølgelig. De færreste kan nok bruke BARE Flyr for eksempel.

Tankene mine er kanskje litt feilplasserte. Det jeg svarer på er ikke så mye hva jeg tror Flyr skal gjøre som hva som skal til for å differensiere en ny 737-operatør på de typiske innenlandsrutene tilstrekkelig til å tiltrekke seg nok kunder til å bli bærekraftig.

Det er jo noe jeg savner fra Flyr, at de går ut med dette. Men enten har de ikke tenkt å differensiere seg på betraktelig måte eller så vil de (forståelig nok, kanskje) vente litt med å gå ut med det.

Tror de fleste her inne spår Flyr et kort liv om de bare kopierer DY og man må jo tro at de som har bransjeerfaring så det holder og legger betraktelige investeringer i potten også har gjort seg de samme tanker...
zeffen is offline  
Old 21-01-2021, 08:41   #205
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,982
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Til syvende og sist er det jo som kjent pris som er det avgjørende for den gemene hop. Den kurerer jo til og med flyskrekk, skal man tro en viss ire.

Om Flyr taper mindre enn Norwegian per enhet så kan det jo være de holder koken lenger enn sistnevnte, hvis utgangspunktet er at én av de skal bort.
Blubird is offline  
Old 21-01-2021, 09:01   #206
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,503
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Ok, jeg var ikke spesielt klar på det, men mente jo at Flyr da ville kunne omgå reisebyråene.
Det var jo også Norwegians plan i starten, noe de også gjorde, dvs de var ikke tilgjengelige hos reisebyråene og dermed var mye av den viktige forretningstrafikken borte.
Vet ikke om det varte 1 år eller 2, men så måtte de til slutt åpne for GDS:ene.
RIBRO is offline  
Old 21-01-2021, 10:50   #207
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 373
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Til syvende og sist er det jo som kjent pris som er det avgjørende for den gemene hop. Den kurerer jo til og med flyskrekk, skal man tro en viss ire.

Om Flyr taper mindre enn Norwegian per enhet så kan det jo være de holder koken lenger enn sistnevnte, hvis utgangspunktet er at én av de skal bort.
Kan være du har rett men vil tro at DY vil ha mer kapital å kunne gå på -- og med mer kapital i ryggen og mer frekvente avganger er det vanskelig å se hvordan Flyr skal kunne holde mot DY på DYs premisser.

Quote:
Originally Posted by RIBRO
Det var jo også Norwegians plan i starten, noe de også gjorde, dvs de var ikke tilgjengelige hos reisebyråene og dermed var mye av den viktige forretningstrafikken borte.
Vet ikke om det varte 1 år eller 2, men så måtte de til slutt åpne for GDS:ene.
Jeg mente jo ikke at de ikke skulle i GDSene men mer at de kan legge opp et Flyr Reisebyrå-type oppsett der de tilbyr en reisebyrå-lignende tjeneste direkte til forretningskundene og dermed redusere utgifter og kompleksitet for bedriftene. Evt. i partnerskap med overnattingssteder. Mulig med bookingtjeneste for videre flyvninger med andre osv. (Dette vil jo også kunne etablere kundeforhold slik at man kan skyve folk over på Flyrs egne flyvninger når de selv begynner å fly til de relevante destinasjonene)

Igjen -- jeg filosoferer bare om mulige konsepter og har selvsagt ikke gjort full analyse av disse -- handler mer om tanker om hvordan de kan differensiere seg, sånn jeg refererte til i min forrige post.

Last edited by zeffen; 21-01-2021 at 10:52.
zeffen is offline  
Old 21-01-2021, 13:06   #208
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skal de ha tilgang til de store volumene av forretningstrafikk, selv om de bare ønsker en liten del av den, så må de inn hos reisebyråene og GDSene. For de aller fleste store og mellomstore bedrifter er det no-go å drive å booke reiser på egenhånd. Alt skal gjennom selskapets reiseportal eller side hos reisebyrå. Som etter min erfaring stort sett fungerer ganske så smidig og effektivt, men mindre man skal noe veldig sært
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 21-01-2021, 13:56   #209
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg vet ikke, jeg føler de faktisk mer sikter seg inn mot fritidsmarkedet
Ja da får vi håpe de setter opp en mengde ruter fra "alle" norske flyplasser og ned hit til Kreta fra mai/juni av :-)
Ikke bare fra Oslo og Bergen slik DY har gjort.
C130 is offline  
Old 21-01-2021, 14:05   #210
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,587
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Ja da får vi håpe de setter opp en mengde ruter fra "alle" norske flyplasser og ned hit til Kreta fra mai/juni av :-)
Ikke bare fra Oslo og Bergen slik DY har gjort.

Akkurat det har de vel ingen planer om i 2021 med 7 fly.


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline  
Old 21-01-2021, 20:30   #211
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,982
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Litt spennende er det jo hvor langt Flyr faktisk har kommet i kapitalinnhentingen i disse dager. Dagens nyheter rundt Norwegian og ymse rykter om diverse private investorer som vil være med vil jo nødvendigvis være med på å farge arbeidet Arctic og de "to andre" utfører for Flyr.
Blubird is offline  
Old 21-01-2021, 21:25   #212
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Litt spennende er det jo hvor langt Flyr faktisk har kommet i kapitalinnhentingen i disse dager. Dagens nyheter rundt Norwegian og ymse rykter om diverse private investorer som vil være med vil jo nødvendigvis være med på å farge arbeidet Arctic og de "to andre" utfører for Flyr.
Det handler jo bare om å legge frem et troverdig nok case. Sånn bortsett fra hos flyselskapene selv, så er det overhodet ingen mangel på kapital der ute, og investorer er desperate etter investeringer som gir mer enn 0% avkastning, les bankinnskudd og statsobligasjoner
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 21-01-2021, 23:49   #213
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

... og hvis det er én sektor hvor investorene er garantert! god avkastning, så er det jo flybransjen
sukram is offline  
Old 22-01-2021, 01:07   #214
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
... og hvis det er én sektor hvor investorene er garantert! god avkastning, så er det jo flybransjen
No kidding..

Jeg sluttet å investere i flybransjen etter å ha tapt skjorta på et selskap som gikk konkurs, ikke bare gikk 400 000 kroner for aksjer i dass, men jeg mistet jobben også.
Double Whammy som Amerikanerne sier.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline  
Old 22-01-2021, 06:51   #215
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
... og hvis det er én sektor hvor investorene er garantert! god avkastning, så er det jo flybransjen

He he det kan man si

Men det gjelder gå inn på rett tid, og ikke minst komme seg ut i tide.

Hilsen en som har tjent penger på både SAS og Norwegian det siste året
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 22-01-2021, 09:04   #216
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,982
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det handler jo bare om å legge frem et troverdig nok case. (...)
Rent teoretisk, ja. I så måte er spørsmålet hvilket case som oppleves som det mest troverdige av Flyr og Norwegian. Man skal vel ikke se helt vekk fra at enkelte individer er blitt kontaktet av begge leire.
Blubird is offline  
Old 22-01-2021, 09:57   #217
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 373
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Rent teoretisk, ja. I så måte er spørsmålet hvilket case som oppleves som det mest troverdige av Flyr og Norwegian. Man skal vel ikke se helt vekk fra at enkelte individer er blitt kontaktet av begge leire.
Det er også noe med markedsmuligheten.

Norwegian-caset virker nå ganske troverdig -- en satsing på et nivå som skal kunne fungere godt.

Det påvirker ikke bare de som tenker DY vs Flyr men også de som ser på hvor realistisk Flyrs case er med et velfinansiert DY i gamet. (Basert på antagelsen om at Flyr går etter samme marked som DY)

MEN Norwegian har vist før at de har stormannsgalskap i blodet mens Flyr snakker om fornuftig og langsiktig satsning med organisk vekst; det kan bikke balansen andre veien. Vi ser jo allerede artikler om at Norwegian snakker om å øke flyflåten -- og jeg tror ambisjonene om verdensherredømme bobler i blodet på nær sagt alle i det selskapet.

Begge føles veldig risikable for øyeblikket. Kan godt se for meg et scenario der DY knekker Flyr (eller potensielt vice versa) for så at den andre bikker under selv pga belastningen den konkurransen bringer med seg. Wizz kan også bidra til å gjøre livet vanskelig for begge.

Men investering er en risikosport, og jeg kan godt se for meg at noen vil tenke at Flyr mot et overambisiøst og utålmodig DY godt kan lykkes med rett strategi og tålmodighet.

Personlig nøyer jeg meg med å være tilskuer. Spennende nok å bare følge med på dette her...
zeffen is offline  
Old 22-01-2021, 11:51   #218
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
......MEN Norwegian har vist før at de har stormannsgalskap i blodet...
Det var vel helst Kjos som hadde stormannsgalskap?
Gunnar90 is offline  
Old 22-01-2021, 20:03   #219
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 892
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Kan vi forvente bonuspoeng-forbud igjen, hvis Flyr kommer opp på vingene?
anders320 is offline  
Old 22-01-2021, 20:36   #220
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Kan vi forvente bonuspoeng-forbud igjen, hvis Flyr kommer opp på vingene?
Neppe. Vi har langt fra samme monopolsituasjonen nå som da Norwegian ble startet opp
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norsk Hercules flyr for Tesco? Maltwhisky Flyforum 6 23-12-2012 13:06
Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air CK Flyforum 608 28-10-2011 12:36
Erik Braathen ut av Norwegian Concorde Flyforum 1 27-11-2009 22:39
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge Herlov Flyforum 3 25-01-2008 13:56


All times are GMT +2. The time now is 05:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.