Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2021, 13:33   #361
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Om å reise med Color Line

Etter hva jeg kan se på sidene deres så ser det ut som at Viking skal i trafikk fra 1.aug.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2021, 14:07   #362
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Om å reise med Color Line

Vi var en svipptur med Color Magic fra onsdag til fredag denne uken. Turen ble først bestilt i Januar 2020, med avreise 23.03.20 og har så blitt utsatt en rekke ganger. Endelig ble den gjennomført.
I terminale på Hjortneskaia var det skjermer som sa når de forskjellige etasjer hadde ombordstigning. Vi hadde 11 etasje, som var først. Det stod en banner forran nedre del av skjermen men vi fikk sett tidene. det var 15 min per etasje. Criuse vertinnen kom på en liten sene og fortalte om ombordstigningen. Hadde hun kommet 4 min før så hadde hun rukket å bli ferdig før vår ombordstigning skulle ha startet. PGA dette pop-up banneret så vi ikke at det skulle være ombordstigning for de som hadde bestilt lunsj først, dermed ble det en del kaos av det, tenk om hun hadde klart å starte ett par minutter før...
Ombord måtte vi bruke munnbind når vi beveget oss rundt. Men når vi "satt på vår plass" behøvd vi ikke å bruke det. Showet i Showlounge på veg nedover er det dårligste jeg har sett på Colorline noen sinne. Det på returen var ett lite hakk bedre. Vi tok en pinacolada på det ene showet. Den tynneste og dårligste pinacolada jeg har smakt, men Stravberry daiqurie'en var godkjent. Vi kjøpte internett tilgang for 250kr for 48 timer. Men på vår kahytt, som lå bakerst på øverste lugar-dekk, faktisk den invendige lugaren som lå lengst fra resepsjonen på hele skipet, var det hverken dekning med PC eller telefon, så det var jo bare tull.
Ilandstigning i Kiel foregikk, som alltid dekk for dekk, med start på 11, som var vårt dekk. Dermed måtte alle være på lugaren når skipet la til. Nedstigning til bildekk skjedde først, før vi lå til land. Det var bare en enkel kontroll ved ankomst Kiel, hovedsakelig lese av biletten i en scanner.
Vi pleier å starte med frokost på "Nordsee" i Sofienhof kjøpesenter. Der stod det en del skilt på tysk. Selv om jeg er relativt god i Tysk er ikke mitt vokabular så stort på det medisinske feltet. Man måtte ha ett bevis på vaksine eller å ha vært smittet for å kunne kjøpe mat og sette seg ned for å spise den. Etter at vi fikk funnet det frem kunne vi til slutt kjøpe mat hos de damene som ikke kan noe annet en tysk, til tross for at de selger til skandinaver hver eneste dag.
Etter froksten handlet vi. litt uvandt å ta på munnbindet hver gang man gikk in i en butikk, men man vendte seg til det etter hvert. Borte i Gågaten hadde de fått Decatlon sportsbutikk. Vi har handlet masse hos den kjeden, mange forskjellige land, sist i Dubai i fjor. Ellers var det et par butikker vi har pleid å besøke, som var borte. DEt var shortsvær, så deilig og varmt.
Ombordstigningen var akkurat som den pleier, man må vise pass og scanne biletten.
Vi hadde bufett på retur reisen. Den var meget bra og vi ble alt for mette.
Ilandstigning i Oslo startet med oss på 11 dekk, men det tok ca 30 min før de kom til neste dekk. Er man på dekk 7 må man beregne 1:30 i ventetid før man får begynt å gå i land. Før de slipper folk av, lar de vaskepersonalet komme ombord og de starter da med dekk 11. Det var dermed mer renholdspersonale i gangen da vi forlot kahytten en jeg noen sinne har sett, vi måtte brøyte oss vei mellom dem for å komme ut. Det var litt kø for å komme iland. Jeg tror det tok dem ca 30 sek. å sjekke kona og meg, som hadde EØS vaksine kortet klart på telefonen. Men mange hadde ikke alt på stell og da tar det lenger tid.
Det er ca 2 år siden site tur med Kielfergen og det blir nok en stund til neste gang vi reiser med den. Vi venter nok til flere korona regler er avskaffet.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2021, 16:06   #363
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Om å reise med Color Line

Takk for rapport @Futura. Tenkte en stund på å kjøpe et sånt cruise selv, men tror vi venter. Rapporten din understreker det.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2021, 10:56   #364
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Om å reise med Color Line

Nå har jeg vært gjennom hele tråden her for jeg var sikker på at det stod om spesifikke lugarer som var å foretrekke pga beliggenhet. Mente det også fantes et oversiktkart over lugarene på skipene? Må ha sett dette på et annet forum, men noen som vet hvor jeg finner slik info? Vurderer å hoppe på en tur i høstferien, men det blir ikke 5* når det ikke er halv pris på oppgradering.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2021, 16:32   #365
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Nå har jeg vært gjennom hele tråden her for jeg var sikker på at det stod om spesifikke lugarer som var å foretrekke pga beliggenhet. Mente det også fantes et oversiktkart over lugarene på skipene? Må ha sett dette på et annet forum, men noen som vet hvor jeg finner slik info? Vurderer å hoppe på en tur i høstferien, men det blir ikke 5* når det ikke er halv pris på oppgradering.
Du finner de her:
https://www.colorfantasy-fanpage.de/...ngst%C3%BCren/
https://www.colorfantasy-fanpage.de/...ngst%C3%BCren/

For 3* lugarer på Fantasy er 9318-9322 og 9118-9122 å anbefale, da de har samme plassering som 5* juniorsuite på Magic, og dermed vindu forover.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2022, 15:32   #366
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Om å reise med Color Line

Vurderer en tur med Superspeed Larvik - Hirtshals t/r med bil.
Noen hint og tips til hva man bør gjøre eller ikke gjøre mht bestilling og ombord?
Matpakke eller buffét? Fast plass eller ta sjansen? Osv.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2022, 22:45   #367
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Vurderer en tur med Superspeed Larvik - Hirtshals t/r med bil.
Noen hint og tips til hva man bør gjøre eller ikke gjøre mht bestilling og ombord?
Matpakke eller buffét? Fast plass eller ta sjansen? Osv.
Synes buffeten er overprisa hvis en ikke har tenkt å benytte seg noe særlig av fri øl og vin. Jeg pleier å reservere seter (business hvis jeg reiser alene, ellers de vanlige), og kjøpe mat i kafeen som har et meget godt utvalg av varm- og kaldmat.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2023, 12:51   #368
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Om å reise med Color Line

Bare en liten "rant" ang bookingprossesen av et mincruise til Kiel:

SKulle booke, men underveis kom det opp at det ikke var mulig å booke frokost, men at "det var andre restauranter som ikke krevde bordbestilling".
Fikk altså et inntrykk av at her var det fullt, og umulig å få frokost i buffeten.

Viste seg dog at de bare holdt på med en oppgradering som gjorde at det ikke var mulig å bestille frokost. Det kunne de kanskje informert om?

Litt senere på dagen prøvde jeg igjen, og da var det mulig å velge frokost i bestillingsprosessen. Da fikk man derimot en feilmelding helt på slutten:
"Vi kunne ikke bekrefte din booking. Har du ikke mottatt mail innen et kvarter du ringe oss.

Jeg ringte.. og jeg ringte.. Lærte bl.a. at de bryter automatisk etter 15 minutter. Etter to forsøk gav jeg opp, og fyrte av gårde en melding på Facebook. Tror det gikk to minutter før de svarte. Var visst fortsatt fordi det ikke var mulig å booke frokost (selv om det da ikke stod at det ikke gikk an)

Anyway, prøvde igjen neste dag, og fikk booket både cruise og frokost, og jeg gleder meg nesten som en liten unge til førte tur utenfor Norden på nesten tre år
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2023, 09:40   #369
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Om å reise med Color Line

Etter en nylig tur med Color Magic har jeg et spørsmål, kanskje av teknisk karakter, som noen her kanskje vet svaret på?

Altså, det blir opplyst om at det er strengt forbudt å bruke medbragt elektrisk utstyr som f.eks. vannkokere på lugaren på grunn av brannfare.

Rent tilfeldig så jeg for en stund siden en filmsnutt på Youtube der en mann ga tips til cruisepassasjerer, (samme fyren har en mengde youtube-filmer om cruise). Men han nevnte også dette med at man ikke skulle bruke egne vannkokere i lugaren ombord i cruiseskip.

Greit nok, jeg respekterer forbudet, men undrer dog hvorfor det skal være mer brannfarlig å bruke en vannkoker inne på en skipslugar enn det er hjemme på kjøkkenbenken? Er det noen som vet?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2023, 11:04   #370
Snorreth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 138
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Etter en nylig tur med Color Magic har jeg et spørsmål, kanskje av teknisk karakter, som noen her kanskje vet svaret på?

Altså, det blir opplyst om at det er strengt forbudt å bruke medbragt elektrisk utstyr som f.eks. vannkokere på lugaren på grunn av brannfare.

Rent tilfeldig så jeg for en stund siden en filmsnutt på Youtube der en mann ga tips til cruisepassasjerer, (samme fyren har en mengde youtube-filmer om cruise). Men han nevnte også dette med at man ikke skulle bruke egne vannkokere i lugaren ombord i cruiseskip.

Greit nok, jeg respekterer forbudet, men undrer dog hvorfor det skal være mer brannfarlig å bruke en vannkoker inne på en skipslugar enn det er hjemme på kjøkkenbenken? Er det noen som vet?
Gjelder ikke bare på cruiseskip, men på mange skip generelt. Hvor mye de følger dette opp varierer nok fra offiser til offiser.
Opplevd samme regulering på offshoreskip og forskningsbåter.

Mistenker at det generelt sett er mindre stabilt underlag.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2023, 18:31   #371
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Etter en nylig tur med Color Magic har jeg et spørsmål, kanskje av teknisk karakter, som noen her kanskje vet svaret på?

Altså, det blir opplyst om at det er strengt forbudt å bruke medbragt elektrisk utstyr som f.eks. vannkokere på lugaren på grunn av brannfare.

Rent tilfeldig så jeg for en stund siden en filmsnutt på Youtube der en mann ga tips til cruisepassasjerer, (samme fyren har en mengde youtube-filmer om cruise). Men han nevnte også dette med at man ikke skulle bruke egne vannkokere i lugaren ombord i cruiseskip.

Greit nok, jeg respekterer forbudet, men undrer dog hvorfor det skal være mer brannfarlig å bruke en vannkoker inne på en skipslugar enn det er hjemme på kjøkkenbenken? Er det noen som vet?
Jeg har hatt vannkokere på 2200watt og jeg har sett dem på opptil 2400w Det er ganske mye. Om man i 2 nabokahytter bruker vannkoker samtidig, kan man risikere at sikringen går, eller i verste fall brann. Og så er det de som buker det i dårlig vær.... De må dessverre ta høyde for hva de største idioter kan finne på....
Futura is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2023, 21:36   #372
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Snorreth View Post
Gjelder ikke bare på cruiseskip, men på mange skip generelt. Hvor mye de følger dette opp varierer nok fra offiser til offiser.
Opplevd samme regulering på offshoreskip og forskningsbåter.

Mistenker at det generelt sett er mindre stabilt underlag.
Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg har hatt vannkokere på 2200watt og jeg har sett dem på opptil 2400w Det er ganske mye. Om man i 2 nabokahytter bruker vannkoker samtidig, kan man risikere at sikringen går, eller i verste fall brann. Og så er det de som buker det i dårlig vær.... De må dessverre ta høyde for hva de største idioter kan finne på....
Om vannkokeren skulle velte på grunn av sjøgang, så er det tross alt bare vann som søles, og det er vel ikke spesiellt brannfarlig? Og jeg vil påstå at Color Fantasy og Magic er svært stabile fartøy. Det der med strømforbruk og sikringer er kansje en bedre forklaring.

Det skal sies at hjemreisen gikk med Polferries M/F Nova Star og der var det ikke noe lignende advarsel.

Det gir problemer for meg som liker å starte dagen med noen kopper kaffe, og på hotellrom (og lugarer) er vannkoker og pulverkaffe redningen for meg - før jeg går til frokost.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2023, 21:37   #373
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det gir problemer for meg som liker å starte dagen med noen kopper kaffe, og på hotellrom (og lugarer) er vannkoker og pulverkaffe redningen for meg - før jeg går til frokost.
Er ikke kaffebaren på Color til Kiel, sånn nesten døgnåpen?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2023, 22:13   #374
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke kaffebaren på Color til Kiel, sånn nesten døgnåpen?

Stengt 0500-0600 og frokost åpner kl 7.

Angående stabilitet og vannkoker, er vel en viss fare for f.eks velt og tørrkok kanskje?
Gynger forøvrig greit ombord i dag frem til vi begynte å komme i le av Jylland
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2023, 22:20   #375
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke kaffebaren på Color til Kiel, sånn nesten døgnåpen?
Eh....? Kaffe om morran! Skal jeg kle på meg og gå ned og kjøpe 3 store kaffe - før frokost? Tror ikke det. Dyrt er det der også.

Kaffe i fred og ro, all by my lonesome, eventuellt sammen med kona, FØR dagens aktiviteter begynner.

Men, ja. Med vannkokerforbudet blir det en løsning på problemet.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)

Last edited by Wig-wag; 17-10-2023 at 22:24.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2023, 22:57   #376
dodgeflyer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 45
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Om vannkokeren skulle velte på grunn av sjøgang, så er det tross alt bare vann som søles, og det er vel ikke spesiellt brannfarlig? Og jeg vil påstå at Color Fantasy og Magic er svært stabile fartøy. Det der med strømforbruk og sikringer er kansje en bedre forklaring.

Det skal sies at hjemreisen gikk med Polferries M/F Nova Star og der var det ikke noe lignende advarsel.

Det gir problemer for meg som liker å starte dagen med noen kopper kaffe, og på hotellrom (og lugarer) er vannkoker og pulverkaffe redningen for meg - før jeg går til frokost.
Håper virkelig du tøyser. Vann inn i en stikkontakt som gir strøm er ikke ufarlig… vann går lett flere steder enn ned.
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2023, 23:14   #377
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Om å reise med Color Line

Det er mange hoteller som ikke har vannkokere (sokkevaskemaskiner), av redsel for tørrkoking og branntilløp. De billigste vannkokerne, som hotellene foretrekker, har ikke autoshutoff eller dårlig fungerende sådann. I tillegg er det det hygieniske, da enkelte ikke bruker vannkokerne kun til det de er ment for ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2023, 09:50   #378
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Om å reise med Color Line

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Eh....? Kaffe om morran! Skal jeg kle på meg og gå ned og kjøpe 3 store kaffe - før frokost? Tror ikke det. Dyrt er det der også.

Kaffe i fred og ro, all by my lonesome, eventuellt sammen med kona, FØR dagens aktiviteter begynner.

Men, ja. Med vannkokerforbudet blir det en løsning på problemet.

Alternativt, ta med termos og få fylt med kokende vann til middag. Er de vanskelige på det så si at dere trenger det til morsmelkerstatning
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2023, 16:05   #379
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Om å reise med Color Line

Ellers så bør jo folk bare respektere at det er et forbud ombord mot å bruke vannkokere og heller gå for Henshaws løsning alternativt kjøpe kaffen sin selv ombord.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 19-10-2023, 02:19   #380
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Om å reise med Color Line

Vannkokere der, altså.
Tror det må inn på listen sammen med sylteagurk og nederlandsk veimerking. Notert.
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Strøm ved stolen hos Color Line? storg Reiseforum 7 24-07-2012 14:26
Norwegian vs Color line svgspotter Flyforum 7 30-01-2010 23:59


All times are GMT +2. The time now is 11:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.