Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-07-2022, 16:14   #21
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

SK har kansellert en reise pga streik. Billetten er delvis betalt med voucher (2000 kr), delvis med kort (3000 kr). Ombooking er ikke aktuelt, siden vi er et reisefølge som neppe reiser sammen igjen på en stund.

Om jeg velger refusjon, vil jeg få bare en voucher, voucher og penger som i bestillingen eller bare penger?

For kompensasjon etter EU261 får jeg valget mellom penger, bonuspoeng eller voucher (på 2x pengeverdien). Men hva er konverteringsfaktoren om jeg velger poeng?
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2022, 13:28   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Er det noen som har erfaringer med ombooking av SAS-billetter for streike-kansellerte fly nå? Booker de om til andre selskaper med glede, eller må man vente på telefon i timer og så krangle med dem?

Regner med de kun tillater ombooking til andre selskaper når flyet er offisielt kansellert (noe det ser ut som de gjør rullerende 24 timer i forveien)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2022, 14:01   #23
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Har sett flere bekjente bli automatisk ombooket, så det jobbes hardt. Kvaliteten vil nok variere med hva som er tilgjengelig, men de bruker det de finner.
Og ja, de gjør ikke noe før flyet er kansellert.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2022, 14:07   #24
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Har sett flere bekjente bli automatisk ombooket, så det jobbes hardt. Kvaliteten vil nok variere med hva som er tilgjengelig, men de bruker det de finner.
Og ja, de gjør ikke noe før flyet er kansellert.
OK - takk. Det gjør meg ikke mindre avslappet etter en del relativt dårlige opplevelser med SAS-rebookinger tidligere.

Er det SAS eller WF som evt booker om 701-billetter med kun SK-legs?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2022, 14:12   #25
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
OK - takk. Det gjør meg ikke mindre avslappet etter en del relativt dårlige opplevelser med SAS-rebookinger tidligere.

Er det SAS eller WF som evt booker om 701-billetter med kun SK-legs?
I utgangspunktet WF.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 19:17   #26
Marcos
Newcomer
 
Join Date: Jul 2022
Posts: 1
Default Re: Konflikt i SAS

Vi er i Italia med retur via København. Første del med Connect og andre del med «vanlig» sas. Hva er mest sannsynlig scenario? Vil sas prøve å booke oss om med et annet flyselskap fra København til Oslo? Hvis de ikke klarer/vil det, får vi valget å fullføre første del av flyvningen eller å kansellere hele?
Marcos is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2022, 13:10   #27
Daedalus
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Location: Oslo
Posts: 12
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Noen som vet hvordan man kan kreve refusjon av mellomlegget fra Sas? Flyet vårt ble kansellert og vi måtte kjøpe nye billetter som var mye dyrere enn de originale
__________________
Gazipasa 18.9
Krakow 17.10
New York City 6.1
Daedalus is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2022, 01:58   #28
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Quote:
Originally Posted by Daedalus View Post
Noen som vet hvordan man kan kreve refusjon av mellomlegget fra Sas? Flyet vårt ble kansellert og vi måtte kjøpe nye billetter som var mye dyrere enn de originale
Går du inn på sas.no og ser på streikeinformasjonen (banner på toppen) så finner du bl a denne med informasjon og linker om kansellerte fly

https://www.flysas.com/en/customer-s...celed-flights/
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2022, 08:21   #29
erlendag
EBG,FBG,LH FTL,TK Elite
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 108
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Sas-sider beregnet på reisebyrå er fra 1. juli åpen uten innlogging og har litt flere detaljer om rutiner for ombooking og kompensasjon: https://www.sassalesinfo.com/pilot-s...nceled-flights

Sent from my SM-G781B using Tapatalk
erlendag is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 14:19   #30
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: SAS Pilotstreik 2022 - reiserelaterte spørsmål/erfaringer

Reiste MRU-CDG-OSL torsdag og fredag forrige uke. På vei i taxi til MRU torsdag kveld kom SMS fra SAS med

"Flight SK0836 Paris (CDG) - Oslo (OSL) 15 Jul has been cancelled.
We're doing everything we can to help you with your trip, a rebooking process starts immediately and we will get back to you with information as soon as possible".

Flighten forsvant ikke fra reisebyråets systemer eller SAS-appen før godt ut på fredagen. Jeg har enda ikke fått oppfølgings SMS med "with information" nå mandag. Hva SAS legger i "as soon as possible" i disse tider kan man jo bare lure på.

Siden jeg ikke forventet noe som helst, og det ikke fristet med 2 voksne og 3 barn i Paris på ubestemt tid, lette jeg etter alternativer til øyet ble stort og vått under nattflyvningen fra MRU til CDG. Det var absolutt ingen ting å oppdrive til Oslo fredag for 5 pers fra CDG eller flyplasser i leiebil-avstand. Det dukket opp en ORY-BGO lørdag morgen med Vueling, som vi booket. Det ble tog fra Bergen til Oslo og vi kom inn døren hjemme like under 24t etter hva ville vært tilfelle uten SAS kansellering. Helt innafor, spør du meg. Slapp å ringe VG for å sutre også, som bonus.

Jeg har et spørsmål i sakens anledning. SAS skriver "Original tickets must be canceled with SAS to be able to get a refund of the unused ticket.", med lenke til mybookings for kansellering der av meg. Det holder at SAS har sendt meg SMS at flighten er kansellert?
Larsabal is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19 Dc-10 Reiseforum 342 27-03-2023 11:36
Condor - erfaringer og spørsmål Jan Reiseforum 10 08-01-2023 20:30
Status for flytrafikken i Europa (2022) - daglige oppdateringer og spørsmål Discus Småprat 73 05-10-2022 15:01
Fare for pilotstreik i SAS neste uke (status-tråd) Cockpitview Flyforum 51 29-05-2015 10:00
Fare for ny pilotstreik i SAS TG923 Flyforum 45 02-04-2008 02:15


All times are GMT +2. The time now is 22:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.