Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2022, 21:15   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Jeg gjør ting man ikke bør

Nei så hvor skal man starte hen da? Jeg fikk et lite innfall om å teste noe jeg ikke hadde prøvd før, sånn veldig på sparket. Nemlig Turkish Airlines business. Og for alle som har kjøpt flybilletter kort tid før avgang vet at dette er sånn ca ganske dyrt, men jeg fikk jo igjen mer enn dette her kostet på skatten og feriepenger pluss pluss, så ja det går i orden ca pengemessig.

Men nei oppmøte OSL ca 2 1/2 time før avgang, innsjekken var fullstappa og jeg hadde jo forsåvidt sjekka inn på nettet så hadde nok ikke trengt å gå innom der. Men de prioriterte businesspassasjerer så de fikk snike også i economy luka da det gikk litt sakte i businessluka.

Man fikk boardingkort og opp i SAS loungen som jeg nok ikke trenger å omtale. Gjennom passkontrollen hvor politiet ville ta bilde av meg av en eller annen grunn (passet mitt er ikke helt bra med ødelagt chip).

Boarding med Turkish Airlines er det jeg vil si er metaboarding, man boarder først inn i et lukket gateområde og så ombord på flyet. Dette synes jeg er totalt unødvendig når det ikke er snakk om USA ruter og lignende som krever ekstra sjekker. Dette er jo bare en A321!

Uansett - vel ombord fikk man en velkomstdrink, kun alkoholfrie, men jeg tok den lemonaden og mint som Turkish er berømt for
c

Oppe i lufta fikk man Meze til forrett og man kunne velge mellom flere forskjellige hovedretter (jeg tok lammekjøttet). Det beste med måltidet var forretten


og det ble litt vin og øl underveis. De har IFE selv på shorthaulrutene og skjermen på business ligger gjemt mellom de to setene. Utvalget er høvelig greit med også forholdsvis nye titler som Spiderman No Way home. De delte også ut støydempende hodetelefoner.

Ca 40 minutter før landing ble transfer infoen tilgjengelig på skjermen, som man kan se har Turkish en del eksotiske steder de flyr til


fin approach over byen egentlig


og nå kommer det som virkelig gjør prikken over I'en. Vi landa på IST på det jeg vil tro er en domestic gate så vi måtte ha buss til internasjonal ankomst. De sørget for at alle i businessklasse fikk sin egen buss og den gikk så fort alle businesspassasjerer hadde kommet ombord. Det minner meg litt om gamle Doha flyplass da Qatar Airways hadde tilsvarende opplegg. Med Turkish businessbilett har man også tilgang til fasttrack passkontroll, ikke noe spørsmål eller noen ting der. Nordmenn trenger ikke visum til Tyrkia for opphold inntil 90 dager og alt av coronarelaterte reiserestriksjoner til Tyrkia er opphevet. Munnbind trenger man heller ikke lenger.

Last edited by Hypern; 24-06-2022 at 21:19.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 18:37   #2
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Jeg gjør ting man ikke bør

Tenkte å fortsette litt nå som jeg uansett ikke er helt i form så er det å skrive tripreports noe jeg orker å gjøre
Istanbul er som kjent en verdensmetropol, jeg bodde på Conrad Hotel som er i bydelen Besiktas. Dette er jo noen kilometer unna det mange kaller sentrum av byen - området rundt Taskim.

Ofte i Istanbul sliter de med trafikkork så det anbefales at man bosetter seg i det området man ønsker å se. Feks så er ikke dette området å bo i om man vil se Sultanhmet moskeen, Hagia Sofia etc om man ikke er glad i å bruke tiden sin på transport. Så jeg holdt meg til Besiktas området og hadde i grunn ikke så mange planer annet enn å vandre rundt (jeg har vært i byen to ganger før og har sett alt det jeg nevner ovenfor og har derfor ikke noe stort behov fo å se det igjen). Samtidig har jeg vært i Taksim området. Metroen dekker langt fra alle bydeler så i feks Besiktas må man regne med å ta buss om man skal til de områdene jeg nevner.

Men Besiktas hadde sine gågater og smug


mens andre igjen hadde behov for å ta en hvil som denne katten

Tid til en Efes ble det også

Og litt uteliv




Jeg bodde som sagt på Conrad hvor jeg bestilte et executive rom med tilgang til loungen. LOungen var bare helt passelig ok, men de hadde cocktail hours. De kunne nok ha hatt en bedre plassering enn etasjen over resepsjonen. Jeg har bodd nå på fire Conrad Hotell i verden, Singapore, Hong Kong, Bangkok og ja nå Istanbul. De skal ha for personalet som alle var hyggelige, alt fra vaskepersonalet til resepsjonisten.
Selve rommet;
Jeg synes det er veldig rart å ha den distansen mellom nattbordet og senga. Hva er egentlig poenget å ha en meter i mellom seng og nattbord? Minibaren var også defekt, noe jeg også påpekte til resepsjonen, men ja det virka rett og slett som den ikke funka selv om de tilsynelatende fikk skrudd den på. Fin dusj med fossefalldusj, dusj i taket og ja en mer konvensjonell dusjslange. Tok dessverre ikke bilde av dette.


Hotellet har også en bar i 14 etasje med priser deretter - ca 100 lire for en 0.33 Efes. Ja de har ikke fatøl, men man drikker nå gjerne noe annet enn øl på slike lokasjoner. Lange åpningstider på den baren alle dager fra 10-0130. De har også svømmebasseng både innendørs og utendørs, men dette forble uprøvd.

På søndagen var det tid for hjemreise og utsjekk. Vurderte Uber men fikk heller hotellpersonalet til å bestille en taxi. Den var på plass innen 5 minutter og de 3,5 milene til flyplassen gikk radig i søndagstrafikken. Noe som gjorde at jeg fikk god tid til loungen.

Loungen er diger og er skikkelig wow factor. Det jeg synes dog er litt skuffende er at de har betjente matboder, men de kunne feks hatt en betjent bar. Og så burde de hatt musserende vin (champis) noe jeg ikke så de hadde. Så om man skal sammenligne litt da så tror jeg nok Qatar sin business lounge i Doha slår denne greit.
Men ellers plassen er det ikke noe å klage på

Loungen ligger i en avsats over terminalen.
Jeg tok også en köfte (det jeg har strøket over er brukernavnet og passord til wifi man må hente ut ved å scanne boardingkortet på en automat, dette generes unikt for alle passasjerer):


OSL flyet skulle gå fra gate E1 som er den gaten ganske nærmest loungen. Men det ble ganske fort klart at vi ikke vil avgå i tid og vi ble stående på gate en god stund etter at boarding var complete pga mye trafikk på flyplassen.

Flyet som skulle ta meg hjem var A321 Neo - levert til Turkish i 2019 så flyet er høvelig nytt og kabinen fremståd som ny fresh. Flyet hadde også wifi dekning noe som er gratis 1GB for businessklasskunder.


A321 Neo ligner nesten mer på A320 enn den gamle A321. Feks så er de ekstra dørene borte og man har kun de 4 nødutgangene over vingen i tillegg til dørene foran og bak. Jeg tok som vanlig en limonade med mint

Og man kan se litt eksotiske fly mens man taxer bortover - her Mongolian Airlines

Og Aseman

Avgangen ble fra bane 36 og man klatra ut i nydelig vær

Igjen er det forretten som utmerker seg mest hos Turkish og et tips her kan være å velge seter så langt frem som mulig. Da de kom til meg hadde de ikke mer av den hovedretten jeg ønsket så jeg måtte ta havabboren. Den smakte ikke noe særlig og jeg lurer litt på om den kan ha noe med min urolige mage i dag. Samme kan det være



Tid til Toy Story 4 ble det og .


Crewet på denne flighten var litt mindre opplagt enn på flighten ned. De forsvant veldig fort bak gardinen etter maten var ferdig og ble der hele turen. Ingen korte runder for å se om man ville ha noe mer å drikke eller noe. Som sagt det var folk på begge flighter som opplevde at sin prefererte hovedrett ikke var tilgjengelig da serveringen kom forbi. Det er derfor vikig å si igjen at man bør velge sete så langt foran som mulig.

+A321 Neo er et ganske fresht fly
+Imponerende IFE
+Fint med Wifi som jeg opplevde funka greit på turen oppover, flyet på vei nedover hadde ikke wifi.
+Bra forretter på begge turer
+Stort sett bra gjennomført bakkeprodukt i IST, der har mange flyselskap noe å ta etter.

-Synes det er rart at en såpass bra lounge ikke har noe med bobler i ?
-Kunne kanskje hatt en betjent bar der
-Crew litt hit and miss
-De bør jobbe litt med hovedrettene sine, opplevde ingen av dem som noe hojdarer
-Forsinkelser synes å være en del av å ta Turkish. Det er ikke lange forsinkelser alltid det er snakk om, men likevel.

Selve flyet etter parkering.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 18:47   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Jeg gjør ting man ikke bør

så var det verdt pengene? Objektivt sett er det vel ikke det. Men jeg hadde lyst til å prøve det her og jeg forstår jo hvorfor mange bruker Istanbul som transit videre. Det er som sagt mange eksotiske destinasjoner man kan nå med Turkish Airlines sitt enorme nettverk. Men vær forberedt på forsinkede fly, det virker som Turkish aldri er helt i rute. SudCaravelle på forumet her reiste vel hjem dagen før meg og ble flere timer forsinka. Det ble ikke jeg, men det var likevel en forsinkelse på nesten en time til slutt selv om det blinka go to gate en time før avgang (hva det skal være godt for vet jeg ikke). Om flyet går fra en E gate er det uansett rett ved business loungen. Gullstua er et litt annet sted i terminalen, om den er bedre enn business loungen vet jeg ikke. Det tar ikke en time å boarde et narrow body fly. Det vet alle som har tatt litt norsk innenriks med SAS, DY eller Flyr.. Det virker uansett som at en del utenlandske selskap elsker å blinke go to gate lenge før boardingen faktisk starter.

Last edited by Hypern; 27-06-2022 at 18:50.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 22:06   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,170
Default Re: Jeg gjør ting man ikke bør

Takk for fin rapport og dejavu fra forrige uke. Copy det meste av det du skriver.. De er latterlig hissige på "boarding" og "last call". Ca 40 minutter før boarding på OSL og 90 minutter på IST (forsinkelsen endte på snaue tre timer)

De tok i mot matbestilling fra de første radene og delte ut restene på de bakerste.

Enig i at loungen trenger bobler og i tillegg bloody mary. Men ellers svært deilig når det er lite folk der, og masse god mat på de 4-5 matstasjonene.

Jeg fikk ny A321 bort og herlig old school A330 hjem. Jeg likte faktisk sae bassen og champagnen deres på biz er overraskende god - fikk ikke med meg hvilken den var, men smakte i alle fall blanc de blancs.

Bodde forøvrig de siste tre dagene rett oppi gate for deg og spaserte forbi Conraden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	turkish.jpg
Views:	991
Size:	109.6 KB
ID:	51505  
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
One night in Bangkok (Hva gjør man ikke for et gullkort?) Bizflyer TripReports 34 04-11-2012 23:30
Hva gjør man ikke for å tjene penger? LN-KGL Småprat 27 13-02-2012 23:40
Hva bør man IKKE ha utenpå kofferten? robertaas Småprat 8 18-01-2012 17:48
Vidar gjør ting..... ENGM 911 Bilder & foto 8 25-03-2011 20:16
Hva gjør man ikke for å fylle opp setene? Jens W Flyforum 0 01-05-2007 16:32


All times are GMT +2. The time now is 10:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.