Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2022, 15:58   #361
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Hva slags erfaringer har folk som reiser SAS Plus hatt den siste tiden med å komme med tidligere fly når man møter opp i gate uten innsjekket bagasje?

I mange år fikk jeg så å si alltid være med tidligere fly når jeg hadde Plus-billett hvis det var plass, selv om den aktuelle bookingklassen var full. Men har fått nei et par ganger i de siste. Er det nye takter? Eller er det bare på flyplasser hvor Widerøe eller andre eksterne har handlingen at de er stivbente på reglene?
Klgn is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2022, 21:18   #362
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Har fått kommet med fra OSL noen ganger i år med billig Plus og EBD, der har vel SAS handlingen selv enda så mulig det som gjør utslaget. Virker som instruksen til WGH på andre stasjoner i Norge er rimelig striks og de virker bundet på hender og føtter. Det gjelder også endringer i innsjekk på BGO f.eks. hvor det ikke finnes noe service/billeteringskontor, og innsjekk ikke har lov å gjøre noen endringer inkl hvis man trapper opp der pga med missed connection. Det henvises til SAS kundeservice på telefon.
view is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2022, 14:05   #363
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
SAS Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

SAS får bot på 100.000 kroner for å være for treige med refusjoner

Luftfartsdirektøren sier selskapet har brukt for lang tid på å betale tilbake penger for billetter som ble kansellert under streiken i sommer

https://www.nrk.no/norge/sas-far-bot...ner-1.16117262
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2023, 11:21   #364
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

SAS endrer på reglene på Plus Smart og Business Smart på longhaul. De vil ikke lenger være refunderbare, mot et gebyr, derimot vil de fremeover kunne ombookes kostnadsfritt , dog en eventuelt prisendring må betales.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-11-2023, 13:47   #365
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS endrer på reglene på Plus Smart og Business Smart på longhaul. De vil ikke lenger være refunderbare, mot et gebyr, derimot vil de fremeover kunne ombookes kostnadsfritt , dog en eventuelt prisendring må betales.
Synes det her er en positiv endring jeg. Har faktisk brukt den fordelen en del ganger hos AF/KL
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 10:33   #366
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Hva slags erfaringer har folk som reiser SAS Plus hatt den siste tiden med å komme med tidligere fly når man møter opp i gate uten innsjekket bagasje?

I mange år fikk jeg så å si alltid være med tidligere fly når jeg hadde Plus-billett hvis det var plass, selv om den aktuelle bookingklassen var full. Men har fått nei et par ganger i de siste. Er det nye takter? Eller er det bare på flyplasser hvor Widerøe eller andre eksterne har handlingen at de er stivbente på reglene?
Har de siste månedene forsøkt å komme med et tidligere fly tre ganger, diamant og D eller Z billett. Fått beskjed om at de ikke har lov, må ta det gjennom reisebyrå. I går hadde jeg en billett SVG-OSL til rett under tre tusen. På grunn av tidligere erfaringer booket jeg også en annen avgang i tilfelle jeg skulle rekke denne. Ikke særlig gunstig for selskapet, men min eneste måte å oppnå ønsket fleksibilitet. Telefonkø hos reisebyrå i siste liten er et dårlig alternativ.

Siden jeg ikke rakk første fly, og ventetiden var ganske lang, tenkte jeg å prøve noe nytt, jeg booket en flex hos DY til 1200kr. Etter sikkerhetskontrollen så jeg ar jeg kunne rekke en tidligere flight og gikk derfor til gate for å spørre om jeg kunne være med. Joda, ikke noe problem.

Her mener jeg SAS har tatt en total skivebom, fleksibiliteten på en dyr billett for en diamant er mindre enn for en billigbillett hos DY helt uten status.

Når SAS går ut at *A og fleksibiliteten er så lav, så kommer nok denne trofaste kunden til å bli notorisk utro framover.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 10:52   #367
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Har de siste månedene forsøkt å komme med et tidligere fly tre ganger, diamant og D eller Z billett. Fått beskjed om at de ikke har lov, må ta det gjennom reisebyrå. I går hadde jeg en billett SVG-OSL til rett under tre tusen. På grunn av tidligere erfaringer booket jeg også en annen avgang i tilfelle jeg skulle rekke denne. Ikke særlig gunstig for selskapet, men min eneste måte å oppnå ønsket fleksibilitet. Telefonkø hos reisebyrå i siste liten er et dårlig alternativ.

Siden jeg ikke rakk første fly, og ventetiden var ganske lang, tenkte jeg å prøve noe nytt, jeg booket en flex hos DY til 1200kr. Etter sikkerhetskontrollen så jeg ar jeg kunne rekke en tidligere flight og gikk derfor til gate for å spørre om jeg kunne være med. Joda, ikke noe problem.

Her mener jeg SAS har tatt en total skivebom, fleksibiliteten på en dyr billett for en diamant er mindre enn for en billigbillett hos DY helt uten status.

Når SAS går ut at *A og fleksibiliteten er så lav, så kommer nok denne trofaste kunden til å bli notorisk utro framover.
Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.

Har også byttet i Travel Point ved innsjekk og i selve innsjekken på OSL flere ganger, en glimrende fordel og flere ganger på Go Light billetter.

Kan det være noe med mangel på opplæring hos personell på utestasjoner da? Hørte på Diamond eventet at det ble tydeliggjort instruks, så mulig flere som deg som har hatt trøbbel på andre stasjoner enn OSL.
view is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 11:02   #368
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by view View Post
Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.

Har også byttet i Travel Point ved innsjekk og i selve innsjekken på OSL flere ganger, en glimrende fordel og flere ganger på Go Light billetter.

Kan det være noe med mangel på opplæring hos personell på utestasjoner da? Hørte på Diamond eventet at det ble tydeliggjort instruks, så mulig flere som deg som har hatt trøbbel på andre stasjoner enn OSL.
For meg er det kun fra SVG.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 15:24   #369
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by view View Post
Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.

Har også byttet i Travel Point ved innsjekk og i selve innsjekken på OSL flere ganger, en glimrende fordel og flere ganger på Go Light billetter.

Kan det være noe med mangel på opplæring hos personell på utestasjoner da? Hørte på Diamond eventet at det ble tydeliggjort instruks, så mulig flere som deg som har hatt trøbbel på andre stasjoner enn OSL.
Samme her. Ingen problem at ændre til tidligere afgang, som EBD, i LHR. Det skal dog ske ved check-in eller service point - ikke i gaten.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 16:50   #370
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by view View Post
Totalt motsatt erfaring fra deg.

Helt nydelig fleksibilitet hos SK om dagen, får byttet billett til og med i innenriks loungen til tidligere avgang uten kostnad.
Det kan muligens være siden Dag Viking har kjøpt billetten via et reisebyrå og du har kjøpt direkte fra SAS?

Jeg har hatt samme schizofrene opplevelse hos Finnair gjennom dette året. Før sommeren kunne "hvem som helst" i Finnair-uniform fikse endring til annen flight på flex, null stress eller kostnad. Plutselig var dette skikkelig vanskelig og jeg måtte ta det med reisebyrået vi bruker hos min arbeidsgiver. Hos de var det vanskelig og kostbart fordi det selvfølgelig ikke var flere seter i akkurat min bookingklasse. Flex er ikke flex, måtte jeg skjønne.

Dette skjedde angivelig etter en endring i Finnairs rutiner i sommer, de samme reglene kan kanskje gjelder hos SAS?

For min del betyr det at jeg heretter ikke kjøper flex eller er lojal. Heretter blir det billigste tur og evt åpnet for å kjøpe separat billet ved retur hvis jeg kan spare noen ventetimer på HEL ved det.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 17:05   #371
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Samme her. Ingen problem at ændre til tidligere afgang, som EBD, i LHR. Det skal dog ske ved check-in eller service point - ikke i gaten.
Poenget er å endre i siste liten ved gate, må man innom service point eller innsjekk kan man like gjerne ringe reisebyrå.
Mine eksempler gjelder da man har dårlig tid, og akkurat kan rekke et tidligere fly. DY fikk det til,SAS bomma tre ganger på rad for min del.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 19:14   #372
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Prøvd i appen? Så lenge billetten kan endres, skulle det ikke være noe i veien for det. Gjorde det selv senest på fredag.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 21:33   #373
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Prøvd i appen? Så lenge billetten kan endres, skulle det ikke være noe i veien for det. Gjorde det selv senest på fredag.
Funker ikke med billetter bestilt i am ex.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2023, 21:33   #374
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Har de siste månedene forsøkt å komme med et tidligere fly tre ganger, diamant og D eller Z billett. Fått beskjed om at de ikke har lov, må ta det gjennom reisebyrå.
Jeg var i Gullstua på OSL tidligere i år og da spurte jeg henner hvordan dette fungerte med å endre billetter. Skulle ikke endre den, jeg ønsket bare å vite hvordan det fungerte.

Og da sa hun at hvis det var C billett da kan de i skranken endre den, mens hvis det er andre bokstaver da må de ringe til billettkontoret for å få godkjenning for å endre billetten.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United - booking, endring, kansellering av billetter petter380 Reiseforum 58 01-11-2023 11:56
05400 og endring av billetter. Hickok Reiseforum 12 23-06-2013 12:40
Gebyr for endring av SAS billetter nick5000 Reiseforum 2 30-11-2012 12:17
Endring av flybilett SAS - min eller deres feil? jch1 Reiseforum 10 04-07-2012 21:56
SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter. tiemand Småprat 19 24-02-2012 20:19


All times are GMT +2. The time now is 13:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.