![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
http://www.reuters.com/article/us-br...-idUSKCN0XA1I5
Rykter om at Lufthansa vil kjøpe deler av SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Upgrade me....
|
![]()
Satt å fulgte med postene på aksjeligaen, da jeg plutselig ser en radikal prosentøkning på sas aksje posten min
![]() Trodde noe var feil, og solgte meg ut tvert. Skulle jo ikke ha gjort det, så jeg kjøpte meg inn igjen. Uansett, gikk i pluss på handelen men sitter igjen med høyere snitt da. Aksjen har jo ikke rørt seg av flekken i det siste. Reagerer jo ikke på noe. Bortsett fra nå da. Spennende, Lufthansa+SAS+Air Berlin blir jo grisesvært! Om det skjer, noe jeg ikke helt tror på |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ikke første gangen dette svirrer så får vi se. Leser noen spekulerer i at de skal kjøpe deler og legge det sammen med Eurowings.. Har litt vanskelig for å se noe low cost i SAS sine ops men hva vet jeg. Snakker vi om at SAS kan bli splittet opp og solgt som deler kanskje..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Kanskje vi får tilbake EUROCLASS?
![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Høres ut som en dårlig ide, dvs å legge SAS innunder billig konseptet dems. Blir jo som å konkurerer med Norwegian direkte på deres hovedområde og der har jo selv ryanair feilet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
..men hvem vil sælge? Er det nordmændene, som vil ud af vores fælles projekt igen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Bakgrunnen for det finner du i den såkalte «Eierskapsmeldingen», som du kan lese her: https://www.regjeringen.no/no/aktuel...skap/id764157/ (oppsummering) https://www.regjeringen.no/no/dokume...2014/id763968/ (komplett dokument) De statlige eiendelene i disse selskapene er i prinsippet til salgs: Ambita AS Baneservice AS Cermaq ASA Entra Holding AS Flytoget AS Mesta AS SAS AB Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er vel ingen hemmelighet at den Norske stat har ville kvittet seg med disse aksjene veldig lenge. Så skal ikke se bort fra at det er denne posten som er til salgs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
"Spennende, Lufthansa+SAS+Air Berlin blir jo grisesvært! Om det skjer, noe jeg ikke helt tror på"
Air Berlin er ikke med i denne "konsolideringen". De er allerede kjøpt opp av Etihad(eier foreløpig 29,1%) og godt plassert i OneWorld-Alliansen, så Lufthansa har neppe interesse av dem. Egentlig ingen stor nyhet at Lufthansa vurderer kjøpe SAS i en eller annen form. De har lenge vært tydelig på at de er interessert i å kjøpe flere flyselskaper i Europa. Hvilke andre er på markedet som kan være av interesse for Lufthansa? Polske LOT og Finnair? Med SAS i porteføljen vil Lufthansa få et solid grep om det skandinaviske markedet og forhåpentligvis styrke seg i konkurransen med Emirates, Qatar og Etihad. De har riktignok en idè om å samle/knytte selskaper de eier sammen gjennom Eurowings, men det har ennå ikke tatt noen form og jeg ser ennå ikke helt for meg hvordan de har tenkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er vel nok et tegn på at ledelsen i SAS har gjort mye riktig...for Lufthansa har tidligere sagt at de ikke vil kjøpe SAS når selskapet gikk så dårlig og hadde så høye kostnader. Nå er kanskje dette synet endret.... Ellers så ligner vel SAS mer på Austrian enn Eurowings.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Anthill kicker
|
![]()
Rickard Gustavsson har arbeidet tälmodig med integrasjon inn i DLH siden han begynte pä jobben ... kanskje han endelig klarer ä avlevere til Styret i SAS de i all hemmelighet siktede forhold som opprinnelig var premisse for Gustavssons utnevnelse som VD i SAS ?
http://forum.flyprat.no/showpost.php...3&postcount=48 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Relax. Dette har svært lite med et forestående salg av aksjeposter å gjøre. Sjekk timingen: Det er vår, og SAS er i forhandlinger med fagforeningen. Og da prøver SAS altid å gjøre de ansatte nervøse og redde fpr å miste jobbene sine. Det er derfor vi nå får historier om at "SAS skal bli lavpris", eller at "alt kan outsources, også piloter", slik det sto for noen dager siden i DN.
Det er forhandlingstaktikk, ikke noe annet, og det skjer hvert år. Kjos gjør akkurat det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ytterst tvilsomt å spre rykter om oppkjøp i et børsnotert selskap utelukkende som forhandlingskort mot de ansatte. Dette tror jeg absolutt ikke på..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ikke vær så naiv.
Fra Hegnar.no: "To kilder opplyste onsdag at Lufthansa har vært i samtaler med SAS' eiere siden i fjor høst. Samtalene kan resultere i at Lufthansa kjøper en del av SAS og blir medeier sammen med Danmark, Norge og Sverige, eller inngår en annen form for samarbeid, ifølge kildene. – SAS kan bli innlemmet i budsjettkonseptet Eurowings, sier en av de to kildene." SAS har ikke kontaktet LH og bedt om hjelp til å skremme noen. LH og SAS har vært i samtaler on and off i 20 år, det er helt normalt når man er samarbeidspartnere. Det er timingen ved at "to kilder opplyser dette" nå. Hvem tror du disse kildene er? LH har ikke gått ut og sagt noe som helst, og da slett ikke om SAS/Eurowings. Det er en anonym kilde som "lekker" dette til DN og Hegnar som så selvfølgelig gjerne skriver det. Gå tilbake 15 år i tid og sjekk artikler skrevet av disse to i ukene før kontraktsforhandlinger med fagforeningene. Så sjekk hvor mange slike artikler blir skrevet etter at avtalene er signert. Kanskje ser du et mønster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Jeg har absolutt tro på at det nå er samtaler med LH/SK for å finne noen form for samarbeid, og da med at LH går inn og kjøper seg inn i SAS. Det høres fornuftig ut for begge parter, og for SAS sin del er det nok den beste løsningen i lengden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Skal de statlige aksjene selges, selg de først til de ansatte, og deretter legg disse ut til det norske folk. Det å selge deler eller hele SAS til utenlands selskap - det blir det ingen ting igjen av SAS og tro meg at ikke de ansatte kommer til å merke dette - det nytter ikke streike for Tyske lover
![]() La oss beholde SAS hjemme i de nordiske landene og ta med seg de ansatte med i aksjesalget. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ikke noe i veien for at folker og ansatte kjøper de aksjene som ikke er statseid... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ønsker å kjøpe modell lufthansa a340-300 | Joyce | Samlerhjørnet | 6 | 23-05-2014 17:36 |
Etihad vurdrer kjøpe opp deler av Kingfisher (eller Jet Airways) | SudCaravelle | Flyforum | 14 | 09-10-2013 23:28 |
Ønsker deler til gamle fly. | cockpit | Samlerhjørnet | 0 | 30-08-2012 15:23 |
Ønsker å kjøpe 1:400 modeller. | klm.nordic | Samlerhjørnet | 17 | 28-09-2010 15:06 |
United kan komme til å kjøpe deler av FlyI | CK | Flyforum | 2 | 28-12-2005 16:36 |