Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2020, 13:37   #101
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Noen som skjøner helt reglene ved booking av nye turer nå?

Vurderer å bestille billetter nå med LH til Dubai i slutten av september-turen. Det er jo en liten sjanse for at de er på stell innen det og jeg er redd for at i så fall kan jo billettene også øke ganske drastisk hvir kostnadene med å fly økrer (åpent midsete, mer kontroll på flyplasser osv).

Ser at Economy Basic Plus hevder at det er 190 Euro kansellerings fee og det er det. De menner da for begge veier? Så for fem passasjerer så vil denne billetten refunderes (26.000 NOK - 905 Euro?) og man taper 10-12.000 i worst case?

Bimbo spørsmål nummer to - vil da reiseforsikringen dekker disse euroene? (som jeg forstår godt hvis de ikke gidder)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 27-04-2020, 13:38   #102
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Så lenge det er flyselskapet som kansellerer så betaler man jo ikke selv noe gebyr
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2020, 13:54   #103
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post

Bimbo spørsmål nummer to - vil da reiseforsikringen dekker disse euroene? (som jeg forstår godt hvis de ikke gidder)
Er jo forskjellige regler for forskjellige forsikringsselskaper, så ingen fasit her.
Europeiske skriver på sine nettsider:
Hvis du kjøper en reise når UD har et gjeldene reiseråd til området du ønsker å reise til, vil ikke reiseforsikringen dekke avbestilling av reisen. Hvis reiserådet oppheves, kan du kjøpe en reise, og reiseforsikringen vil dekke avbestilling etter vanlige vilkår

Nåværende reiseråd gjelder inn til videre til alle land, altså gjelder ikke reiseforsikringen på reiser som kjøpes nå (før reiserådet eventuelt oppheves)
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2020, 13:54   #104
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så lenge det er flyselskapet som kansellerer så betaler man jo ikke selv noe gebyr
Her tenker jeg mer at flyet går, men at turister ikke er velkomne eller at UD sier ikke dra.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 27-04-2020, 18:19   #105
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Ramlet inn mail fra SAS nå om endret reise som jeg nå regner med at betyr jeg kan få penger tilbake?

"We are unable to find alternative flights on your travel dates and apologize for not being able to rebook you.
To change your trip to future dates, please go towww.sas.noand rebook your trip without extra cost or apply for a refund."

Når jeg sjekker på nett så står det at refund er i henhold til gjeldene regler for bookingen, som jo betyr bare skatter og avgifter tilbake.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2020, 19:26   #106
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Ramlet inn mail fra SAS nå om endret reise som jeg nå regner med at betyr jeg kan få penger tilbake?
"We are unable to find alternative flights on your travel dates and apologize for not being able to rebook you.
To change your trip to future dates, please go towww.sas.noand rebook your trip without extra cost or apply for a refund."
Når jeg sjekker på nett så står det at refund er i henhold til gjeldene regler for bookingen, som jo betyr bare skatter og avgifter tilbake.
Ring dem ev. da får du i alle fall pengene tilbake.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2020, 10:47   #107
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Noen som skjøner helt reglene ved booking av nye turer nå?

Vurderer å bestille billetter nå med LH til Dubai i slutten av september-turen. Det er jo en liten sjanse for at de er på stell innen det og jeg er redd for at i så fall kan jo billettene også øke ganske drastisk hvir kostnadene med å fly økrer (åpent midsete, mer kontroll på flyplasser osv).

Ser at Economy Basic Plus hevder at det er 190 Euro kansellerings fee og det er det. De menner da for begge veier? Så for fem passasjerer så vil denne billetten refunderes (26.000 NOK - 905 Euro?) og man taper 10-12.000 i worst case?

Bimbo spørsmål nummer to - vil da reiseforsikringen dekker disse euroene? (som jeg forstår godt hvis de ikke gidder)
Så siden jeg trenger å få inn dette med teskjeer så vil jef få igjen 26.000 kroner minus 905 euro (på economy basic plus) hvis JEG avbestiller fordi det ikke egner seg å reise til UAE i September? (om det er frykt, reiseråd, krantener, kaos eller lignende)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 30-04-2020, 10:56   #108
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Her er i alle fall voucher fra Sas kommet, gyldig ett år.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2020, 21:02   #109
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Har en tur til Miami med SAS booket med poeng i business class og hjemreisen var opprinnelig var MIA-CPH-OSL.

Ser nå ut til at de den datoen har endret ruten til MIA-ARN og hele den opprinnelige returen er kansellert og så har de booket meg om til ARN-OSL (men da altså ikke MIA-ARN).

Tenkte å sende en mail til gullmailen men er det vanlig praksis at de ikke booker meg om til MIA-ARN siden det ikke er ledige businessbilletter eller er det bare computern som ikke samarbeider helt?
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2020, 22:32   #110
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Tenkte å sende en mail til gullmailen men er det vanlig praksis at de ikke booker meg om til MIA-ARN siden det ikke er ledige businessbilletter eller er det bare computern som ikke samarbeider helt?
Når er dette? Antagelig er ikke ting i vater for reiser de nærmeste månedene rent bookingmessig (jeg hadde også en bonusbooking som bare var fragmenter en lang periode).
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2020, 22:58   #111
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Når er dette? Antagelig er ikke ting i vater for reiser de nærmeste månedene rent bookingmessig (jeg hadde også en bonusbooking som bare var fragmenter en lang periode).
Turen er bestilt til månedsskiftet november/desember.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 01:15   #112
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Turen er bestilt til månedsskiftet november/desember.
Om du ikke ser etter å kansellere så ville jeg bare avventet litt, mye kan skje til den tid ifht flighter osv. Om du blir booket om nå så blir det helt sikkert endringer igjen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2020, 11:55   #113
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Så siden jeg trenger å få inn dette med teskjeer så vil jef få igjen 26.000 kroner minus 905 euro (på economy basic plus) hvis JEG avbestiller fordi det ikke egner seg å reise til UAE i September? (om det er frykt, reiseråd, krantener, kaos eller lignende)
Jeg gir meg ikke og dere få pælme meg utan tråden hvis det er "støy" - håper andre kan ha nytte av svarene..

Nå popper det opp på samme turen (Dubai høstferien) at ved å bokke med Turkish (direkte fra deres hjemmeside, ikke yalla.com) så kommer det på 17.000 kroner for fem stykker... Sabla billig.

- 11.000 av disse er skatter og avgifter, vil det da si at de vil man uansett få igjen uansett grunn for å droppe turen? (Droppe turen vil jo være karantene/innreise/utreise regler)

- Kan ikke diss billettprisen fort øke massivt da det fort kan bli krav om ikke teppakkede fly, ekstra medisinske kontroller på flyplass osv?

Merci
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 13-05-2020, 15:08   #114
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

EU-kommisjonen anbefalte på pressekonferansen om EU-turismen i dag at passasjerene skulle godta vouchere for sine kansellerte reiser, mot at de forskjellige landene garanterer for verdien av disse i inntil 12 måneder:
https://www.dinside.no/reise/vil-gi-...ekker/72463025
C130 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2020, 10:43   #115
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg gir meg ikke og dere få pælme meg utan tråden hvis det er "støy" - håper andre kan ha nytte av svarene..

Nå popper det opp på samme turen (Dubai høstferien) at ved å bokke med Turkish (direkte fra deres hjemmeside, ikke yalla.com) så kommer det på 17.000 kroner for fem stykker... Sabla billig.

- 11.000 av disse er skatter og avgifter, vil det da si at de vil man uansett få igjen uansett grunn for å droppe turen? (Droppe turen vil jo være karantene/innreise/utreise regler)

- Kan ikke diss billettprisen fort øke massivt da det fort kan bli krav om ikke teppakkede fly, ekstra medisinske kontroller på flyplass osv?

Merci
Jeg tipper en stor andel av skatter og avgifter er TK sin fuel surcharge. Men det kan være kamuflert som som en annen fee, SAS kaller det f.eks. Domestic/International fee. Billettprisen og fuel surcharge (flyselskapets avgift) får du normalt ikke igjen hvis flightene opereres og dere ikke vil reise.

Vedr. Lufthansa billettene du refererte til tidligere her så vil du få igjen alt fratrukket kanselleringsgebyret, hvis jeg forstod det riktig.

Edit TK: deres covid-19 policy innebærer at bookinger kan endres fritt eller gjøres om til åpen billett til fremtidig bruk. https://www.turkishairlines.com/en-n...exible-change/

Last edited by Eriksan; 14-05-2020 at 10:52. Reason: TK statement
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2020, 14:49   #116
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 150
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Har en familietur til ALC med SAS i Juli. Detn er jo egentlig bare å kansellere men svensken på Diamondtelefonen pushet på for at jeg skulle vente til flighten selvkansallerte, noe som ville skje en uke før avgang.

Vel og bra det, helt til jeg leste på VG at refusjonen kan ta måneder.

Noen som har erfaring med å pushe EB-status for å få ting ut av verden?
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2020, 16:51   #117
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Har en familietur til ALC med SAS i Juli. Detn er jo egentlig bare å kansellere men svensken på Diamondtelefonen pushet på for at jeg skulle vente til flighten selvkansallerte, noe som ville skje en uke før avgang.

Vel og bra det, helt til jeg leste på VG at refusjonen kan ta måneder.

Noen som har erfaring med å pushe EB-status for å få ting ut av verden?
Kansellerer du nå får du tilbake knapper og glansbilder. Venter du til flyet kanselleres, så får du alt tilbake, men det tar tid. Status hjelper ingenting.

Et siste alternativ er vel å kansellere mot voucher. Det går kjappere, men langtfra kjapt.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2020, 21:37   #118
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 150
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Kansellerer du nå får du tilbake knapper og glansbilder. Venter du til flyet kanselleres, så får du alt tilbake, men det tar tid. Status hjelper ingenting.

Et siste alternativ er vel å kansellere mot voucher. Det går kjappere, men langtfra kjapt.

Ok. Som jeg fryktet.

Voucher er uaktuelt.

Alternativet er å høre med Gjensidige (om de ønsker å sponse SAS)
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2020, 21:49   #119
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Hei,

Jeg har fått en endring på Norwegianbillett senere i uka. Hva skjer om jeg ikke aksepterer? Det er egentlig bare 1 valg om å godta, og det er ganske små endringer. Men jeg er ikke så keen på å foreta reisen.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2020, 11:13   #120
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by GFL View Post
Hei,

Jeg har fått en endring på Norwegianbillett senere i uka. Hva skjer om jeg ikke aksepterer? Det er egentlig bare 1 valg om å godta, og det er ganske små endringer. Men jeg er ikke så keen på å foreta reisen.
Er endringene så små at det er under kompensasjonskravet så får du neppe noe tilbake (med mindre det er flex-billetter). Normalt vil det komme opp alternativer for å endre tidspunkt om endringen er "vesentlig".
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)? blazius Reiseforum 702 07-01-2019 22:52
Rettigheter ved kansellering og ombooking BårdK Reiseforum 7 12-08-2014 18:30
Poeng ved kansellering. jjessen Reiseforum 1 05-02-2012 18:45
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27


All times are GMT +2. The time now is 21:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.