Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-02-2009, 09:15   #1
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
OBB 37 Pressen og feil fokus ved flyulykker

Og dagbladet lirer av seg "Flytypen ble satt på bakken av SAS i 2007" på førstesiden på db.no. Som at dette skulle være et usikkert fly eller noe? Patetisk av Dagbladet og nører opp i unødig fordommer mot en flytype.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 10:04   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Passasjerfly styrtet i hus i New York

Og dette sier Jyllandsposten http://jp.dk/udland/usa/article1601268.ece i sin artikkel

Quote:
Flyet var af typen Dash 8 Q400. Samme type, der voldte SAS voldsomme problemer for halvandet år siden. Efter tre alvorlige havarier med propelflyet fjernede SAS i slutningen af 2007 flyet fra sin flåde, men det er nu indsat igen i datterselskabet Widerøe. Blandt andet på ruten København-Oslo.
Synes selv at dette er litt unødvendig å skrive, da dette ikke nødvendigvis har noen relevans til denne ulykken i det hele tatt
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 10:06   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Passasjerfly styrtet i hus i New York

Jeg tror jeg vil gå DB i forsvar her. Det spørsmålet mange vil stille er jo om ikke dette var flytypen SAS satte på bakken i 2007. Det stopper nå spekulasjonene. For det er lov å gjengi fakta, sjøl for en riksdekkende avis.
atck is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 10:09   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Passasjerfly styrtet i hus i New York

Quote:
Originally Posted by EB View Post
En trist start på dagen...
Ditto.

Det er trist Q400 skal få et slikt rykte på seg, inntil noe er bevist velger jeg å tro det er helt tilfeldig, og SAS-saken er jo en greie for seg selv.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 10:12   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
OBB 37 Pressen og den feil fokus ved flyulykker

Siden posten om CO-ulykken i Buffalo har sporet av og blitt en presse diskusjon så fører jeg de postene som handel om det over hit, også kan man fortsette å diskutere pressen her og ikke i ulykkestråden
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 11:24   #6
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Passasjerfly styrtet i hus i New York

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Det er trist Q400 skal få et slikt rykte på seg, inntil noe er bevist velger jeg å tro det er helt tilfeldig, og SAS-saken er jo en greie for seg selv.
Ja, og derfor er det ekstra ille når kommentaroren på NRK 2, nå nettopp - kl 10.19 - tillot seg å spekulere i ulykkesårsaker.

Han sa videre at flytyper har en lang rekke ulykker og "nestenulykker" bak seg, også her i landet. Utrolige utsagn av en som bør og skal, være så nøytral som mulig i en slik situasjon.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 11:45   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Man kan selvsagt begynne å lure på om det er noe, men denne ulykken har neppe noe med SAS' understellsproblemer å gjøre.... (understellsproblemer får deg vel ikke til å lande i et hus...) Ulykken ligner ikke på SAS' problemer whatsoever - det jeg kan se uten å være fagmann. Bombardier får jammen hard medfart i norske medier, og det skal nok litt til å bygge det opp igjen...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 12:02   #8
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Etter nå å ha surfet Europa rundt på nettaviser oppslag om denne tragiske ulykken, er det bare skandinaviske medier som opererer med betegnelser som "katastrofefly" og antydninger til at dette kan være en farlig flytype generelt.

Litt forbildelig journalistikk er det imidlertid også om saken:

http://politiken.dk/erhverv/article648806.ece
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 12:10   #9
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Widerøe Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Nå er det jo ikke så rart at skandinaviske medier er litt på hugget når det gjelder akkurat denne flytypen, med alt det fokus som var rundt denne i forbindelse med SAS-ulykkene. I vårt nærområde har det vært mye tull med Q400 som har fått mye presse (selv om det da heldigvis har gått bra med alle). Det burde derfor ikke forundre noen at dette dras fram igjen når en slik tragisk ulykke skjer.

Og ja - denne ulykken ser jo ikke på noen måte ut til å ha noen sammenheng med de problemene flytypen har hatt her, men at dette dras fram ser jeg på som helt naturlig. Folk flest har ikke peiling på flytyper, men ved å ta fram SAS sine ulykkesfugler, så skjønner folk hva slags fly det her dreier seg om!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 12:20   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Synes det er logisk at det blir tatt opp at dette en flytype SAS har hatt og som ble tatt ut av trafikk fordi det var mange ulykker med dem. De fleste som leser dette er også kompetente til å lese videre om understellsproblemene og tro på forklaringer om at det er svært lite sannsynlig at det er noen sammenheng.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 12:49   #11
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

CNN nevner også SAS og alle problemene der i gården. Men det er ikke til å stikke under en stol at flytypen har hatt mye trøbbel opp gjennom årene og den har fått mye juling i media. Minner mye om DC10 da den var ny.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 13:17   #12
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Og desverre er TV2 Nyhetene (via nett), noen av mange
som med en gang drar paralleller til denne flytypen.
Dette blir rett og slett for dumt, dette er uansett
en tragisk ulykke:

(med STORT bilde, av en av SAS sine tidl. Dash8-Q400
som fikk juling på Aalborg, Danmark):

"Q400 - forfulgt av uhell"
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2560895.ece


Quote:
Flyet som havarerte ved Buffalo er av typen Dash 8 Q400. Samme flytype har vært rammet av rekke uhell, også i SAS.

SAS-uhellene omfattet blant annet et uhell der landingsunderstellet på et fly fra Bergen kollapset under landing i Danmark. Samme feil skjedde to ganger med SAS' Q400-fly i Danmark og én gang i Litauen.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 13:25   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Hmm, jeg gleder med til denne vinklingen blir brukt i bilulykker også: "Den ene biltypen som var involvert var en XXXX XXXX, som har vært innblandet i flere tidligere ulykker. Bl. a. har den vært innblandet i 27 kollisjoner bare i Oslo til nå i år. Den har også vært innblandet i mer alvorlige ulykker med tap av menneskeliv, også i Norge. Senest i......"
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 14:05   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Da jeg satt på WF-ckin kom det en del spørsmål om de skulle ut å fly sånn dash-8.... Var alltid en koselig forklaring det der, og ikke alle som kjøpte min forklaring av 100 og 300 serie...

Det er mye flyskrekk ute blandt folk, og det fokuset her hjelper ikke. Merkelig hvor lite redde folk er for buss og båt...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 22:06   #15
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Må huske på at media skal hele tiden oppdatere nyhetene, og det gjelder å være først ute med oppdateringene. Så lenge de ikke får tilstrekkelige oppdateringer, så må det meldes om noe. Da graves det selvsagt frem alt mulig om flytyper og ulike selskaper med tidligere havarier osv osv.
Det er stor synd og skamm at media er blitt slik i dag, det virker nesten som at den tabloide pressen ikke er så nøye med de faktiske forhold, bare de får et bra oppslag og salg. Frykt selger, og det spilles det på, og det selger bra
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 22:29   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Quote:
Originally Posted by putzmeister View Post
Det er stor synd og skamm at media er blitt slik i dag, det virker nesten som at den tabloide pressen ikke er så nøye med de faktiske forhold, bare de får et bra oppslag og salg. Frykt selger, og det spilles det på, og det selger bra
Det er nok noe i det du sier, men man må jo også spørre seg om hvorfor det skal være sånn. Det er blitt et krav om at informasjon skal spres umiddelbart. Det ser vi jo også her på forumet at folk blir forbannet hvis det ikke umiddelbart (aber plötslich!!!) ikke legges ut informasjon om et eller annet fly som kommer til en eller annen obskur flyplass. Og kommer det post factum bryter nesten tredje verdenskrig ut.

Det du sier om den tabloide presse er også en sannhet med betraktelige modifikasjoner. Ting blir publisert basert på tilgjengelig informasjon. Jeg har selv vært i posisjoner som har foret presset med den informasjonen jeg ville ha på trykk. Når det er sagt er jeg også blitt misbrukt og feilsitert så det holder.

But at the end of the day: Det er stort sett bare geeks og nerder av verste sort som reagerer på dette. Kanskje det er på tide å hisse seg opp over noe annet? Dette er oppgulp som kommer hver gang noe skjer og de går over samme lest - og så får vi Return of the Geeky Nerds i Panavision og True Colors!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2009, 23:11   #17
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
But at the end of the day: Det er stort sett bare geeks og nerder av verste sort som reagerer på dette. Kanskje det er på tide å hisse seg opp over noe annet? Dette er oppgulp som kommer hver gang noe skjer og de går over samme lest - og så får vi Return of the Geeky Nerds i Panavision og True Colors!
Hør - hør
Her har LN-KOG summert opp dette veldig greit. Hadde det vært journalister i Flight som skrev slik - da hadde det vært grunn til å reagere.
Men journalistene i tabloidpressen er generalister og vi må dømme dem ut fra det. De har ingen peiling på fly og luftfart (kanskje med få unntak), og må skrive ut fra disse forutsetningene under tidspress. Og det må de med enhver situasjon som oppstår i løpet av vakta, med de facts de finner der og da. De kan ikke bruke mye tid reseaech og resultatet blir deretter.
Med dette i bakhodet, kanskje vi kan kutte dette maset om elendig presse ved enhver anledning. Ønser du god journalistikk om fly og luftfart, er det eneste sted å gå den profesjonelle flypressen!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 01:26   #18
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: Passasjerfly styrtet i hus i New York

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2565104.ece

Her er nok en journalistscooooooop:
"- Autopilot er i strid med retningslinjene for luftfart, sier en kilde i de amerikanske luftfartsmyndighetene, ifølge AP"

Hva er dette for noe tull og , i beste fall, en sammenblanding av forskjellige fakta. Selvfølgelig er det tillatt å bruke autopilot, men det kan være situasjoner hvor den ikke skal brukes. Det blir helt håpløst å skrive dette som at det altså begås 1000 vis av regelbrudd hver dag.Jeg blir helt "svett" av hva journalister kan få seg til å skrive.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 20:50   #19
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Thumbs up Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Hadde litt sansen for denne.

http://takeoff.dk/news.cfm?choice=sh...&nNewsId=19965

Quote:
Hej, var det ikke samme type, som SAS havde så meget bøvl med? Jo, altså kører vi historien på det. Flyulykke i USA, 48 dræbt ved flystyrt. SAS har den samme flytype!
En ny generation. Javel, men har Widerøe ikke lige fået Q 400 New Generation? Jo, så kører vi historien på det. SAS har den også.
Quote:
Hvis der sker et uheld med en Skoda i Silkeborg. løfter alle Skoda-ejere øjenbrynene. Alligevel går de ud og sætter sig i deres bil næste dag.
Godt sagt sier jeg, kan si meg hjertens enig i ordene fra denne Ejvind Olesen, men jeg hadde kanskje valgt mer ubehøvlede ord
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 00:16   #20
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Pressen og feil fokus ved flyulykker

Quote:
Originally Posted by putzmeister View Post
Frykt selger, og det spilles det på, og det selger bra
Det er ingenting ved utviklingen i opplagstallene som tyder på noe annet.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dom i Danmark: Erstatning iht EU261 ved teknisk feil sk931 Småprat 1 04-04-2016 19:13
Sete i feil klasse ved online checkin robertaas Småprat 10 24-07-2012 17:39
692 omkom i flyulykker i fjor Concorde Flyforum 0 09-05-2008 15:58
Feil ved booking hos SAS? anders320 Flyforum 15 18-06-2007 21:19


All times are GMT +2. The time now is 11:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.