Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2016, 11:00   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Seating og balanse... og sikkerhet

Tidligere denne uken reiste jeg med SK1522 ABZ - CPH i en Cimber CR900.
Jeg hadde booket 1A da jeg foretrekker sete langt fremme i flyet.
Jeg var først i køen ved boarding, og så da ved gate at setet på online boarding kort var endret til 15A. Damen i gate sa at de hadde blokkert rad 1 og 2 på grunn av at flyet var for fremtungt. Hun flyttet meg så til 4A siden det var ledig. Hun sa at hun hadde flyttet passasjerene fra rad 1 og 2 til de bakerste radene i Plus kabin. Jeg sa til henne at som EBP hadde jeg forventet å bli flyttet til et sete som var bedre enn det bakerste. Hun svarte at hun ikke hadde sjekket status til passasjerene som ble flyttet.

Ved boarding så kom det en passasjer og satte seg i 1C.
Etter annonsering "boarding complete" flyttet en annen passasjer seg fra 4D til 2C.

Da purser, eller hva det heter på Cimber, sjekket kabinen, gjorde svensken i 5C henne oppmerksom på at han hadde først blitt flyttet fra rad 2 til rad 15 på grunn av balanse, og at det nå satt folk både på rad 1 og 2. Jeg blandet meg inn i samtalen og gjorde oppmerksom at jeg også var flyttet med samme begrunnelse.

Hennes respons var at hun ble irritert og sur på oss som gav beskjed. Hun var forresten sur og tverr på hele turen og. Den lille oppmerksomheten en normalt får som EBP - servering som den første på seteraden, spørsmål om det er andre ting en ønsker, etc. var totalt fraværende.

Purseren gjorde ingen ting for å sjekke eller flytte passasjerene som satt feil.
Fra Widerøe er jeg vant til at passasjerer i tilsvarende situasjoner blir bedt om å sitte i tildelte seter inntil "Fasten seatbelt" skiltene er slått av.

Take off gikk greit - så jeg antar at dette gikk på reduserte marginer. Jeg følte imidlertid et ubehag i situasjonen siden jeg satt på informasjon om at flyet var fremtungt ...

Så til poenget

Var dette et sikkerhetsbrudd?
Har ikke Kabin samme informasjon som Gate?
Er det ikke vanlig å kontrollere at passasjerer sitter i riktig sete - spesielt dersom seterader er blokkert?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2016, 19:07   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Seating og balanse... og sikkerhet

Om det var 'sikkerhetsbrudd' eller ikke skal jeg ikke si - men de var ihvertfall dårlig kommunikasjon og unødvendg rot.

Sånn generelt: Jo mindre flyet er, jo større innvirking har det om last (inkludert den selvgående) ikke befinner seg der den skal være i følge lastepapirene. Det 'kritiske' på et fly type CRJ9 er at man har riktig antall i fremre seksjon og dette skal også sjekkes/kommuniseres mellom kabin/cockpit når alle har satt seg så de eventuelt kan justere balanseutregningen. Jeg forutsetter at dette ble gjort og at de fortsatt var innenfor 'konvolutten', som man kaller yttergrensene for utregningen.

Men - i prinsippet SKAL man følge det som kommer fra innsjekkingssystemet, om ikke annet for å unngå feilkilder.

Marginene er imidlertid generøse, og de i styrhuset vil neppe merke forskjell i praksis. Men vi vet jo alle at en ulykke generelt ikke har ên årsak, men kommer som en kombinasjon av flere, og i så måte er det ikke heldig at man ikke håndhever dette bedre.

DISCLAIMER: Har aldri jobbet med CRJ9 så alt jeg skrver er helt generelt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2016, 20:17   #3
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Seating og balanse... og sikkerhet

Kjenner ikke prosedyrene på dette i SAS, men hos oss i WF hender det hele tiden at folk ikke setter seg på tildelt sete av ulike grunner. Dette sjekkes jo heller ikke opp mot pax-listene før avgang.

MEN: Vi i cockpit får alltid et skjema fra CC med info om hvor passasjerene faktisk sitter før avgang. Altså antall pax per seksjon. Hver seksjon er ca 3 seterader litt ettersom. Dette sjekker vi så opp mot vekt og balanseprogrammet vårt, hvor vi ser om vi ligger innenfor 'konvolutten'. Er vi utenfor, flyr vi ikke. Ikke får vi sendt inn vekt og balanseskjemaet heller. Siden DHC-8 i likhet, tydeligvis, med CRJ9 er fremtungt av natur, fører dette til at vi iblant må flytte på folk i kabinen. Til irritasjon for oss og for passasjerene.

Jeg kan altså uansett nær garantere at flyet var innenfor operative begrensninger. Ingen ville finne på å fly utenfor.

Servicen i dette tilfellet derimot
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2016, 04:25   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Seating og balanse... og sikkerhet

Begrensningene er satt ut ifra at det skal være trygt utifra et "worst case scenario", så ved normale flyvninger er det stort sett problemfritt, men det skal likevel ikje skje at man er utenfor. CRJ9 er framtung men det skal ikke alt for mye til før den bikker over motsatt vei heller. På bakken forbyr de fleste selskaper "sequence boarding" bakfra fordi den vil da lett havne på rumpa. I luften er det litt annerledes men likevel kan man ikke ha alt bak. Nå vet jeg ikke rutinene ombord som Cimber og Cityjet har i forhold til å rapportere seksjoner, men det bør være noen form for rapportering. En annen ting er om det er en del no-show av passasjerer i de bakre seksjonene så må man begynne å flytte framover igjen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vekt/balanse ENTO Flyteknisk forum 13 07-02-2017 22:50
Vekt og balanse på Dash 8 robertaas Flyteknisk forum 102 10-07-2015 13:20
Ryanair og sikkerhet Ontime Flyforum 39 15-09-2010 18:08
Spotter med god balanse -bilde- petru26 Flyforum 19 02-02-2008 13:59
Prispress og sikkerhet EB Flyforum 8 05-10-2004 01:58


All times are GMT +2. The time now is 15:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.