Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2010, 20:24   #1
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default FMGC

Heisann!

Hvordan fungerer egentlig denne? Jeg driver litt med flight-sim nå og da, og flyver litt Airbus av og til. Men jeg har aldri greid og lære meg FMGC'en, hvordan den fungerer og hvordan man programmerer den.

Håper spørsmålet er forklart godt nok, og at noen vil svare.
77W is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 20:31   #2
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: FMGC

Her finner du linken til FCOM CBT. Dette inneholde svarene du søker:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Airbu...#ht_1718wt_958
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 20:35   #3
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: FMGC

Hei.

Ønsker heller svar fra pilotene på forumet, pga. at jeg driver med PPL-A utdanning på fritiden, og er heller ikke verdens gamleste, er 15. Så det er ikke alt jeg har råd til.

Men takk for tipset!!
77W is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 21:26   #4
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: FMGC

Finnes sikkert noen tutorials på YouTube. Det beste er vel om du har en video med en tutorial flight som tar det gjennom det du trenger for å komme deg fra A til B.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 21:41   #5
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: FMGC

Jeg lurte på hvordan man gjør det med "The real thing", som jeg så kan bruke i simmen.
77W is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 21:51   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: FMGC

I utgangspunktet synes jeg at spørsmål som tar utgangspunkt i simulatorer bør stilles på flightsim.no. All erfaring tyder på at det er best å holde "simulatorpiloter" og Scanair litt skilt.

Det er et ganske klart ønske her å holde litt annen profil enn flightsim.no, slik at forumene kan eksistere side om side, uten at man er for mye i tvil om hvor ting hører hjemme.
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 29-09-2010, 21:16   #7
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: FMGC

Da kan jeg formulerer spørsmålet litt annerledes

Hvordan gjør dere dette på den ekte kjerra? Og hvordan fungerer FMGC'en.
77W is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 16:35   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: FMGC

Vi har ett Flight Management Guidance and envelope System (FMGS).
Det består av 2 stk. Flight Management Guidance and envelope Computers (FMGC), 3 stk. Multipurpose Control and Display Units (MCDU), 1 stk. Flight Control Unit (FCU) og 1stk. Flight Management source selection device.
FMGC har en intern database som oppdateres hver 28. dag. Her ligger all info om ruter, navaids, flyplasser, det aktuelle flyindividets egen performance, osv. Hvilke data man trenger blir automatisk plukket frem da pilotene entrer aktuell flyrute, vekter, cost factor, værinfo etc. inn i systemet via MCDU'ene. FMGS vil så regne ut en optimal høydeprofil samt flytider og brennstofforbruk mellom waypoints og for hele flyturen. Disse dataene brukes til å styre flyet i såkalt managed mode, enten via autopilot eller manuellt. Pilotene kan til enhver tid intervenere med inputs til systemet via FCU, som er plassert midt på glareshield. Her kan vi slå autopilot og autothrottle av og på, vi kan velge en annen hastighet enn den FMGS har regnet ut som optimal, vi kan velge ny høyde og vi kan velge en annen kurs. Dette gjøres enten pga f.eks.dårlig vær forut, annen flytrafikk eller etter instrukser fra ATC. Dette kalles selected mode, og er en short-term modifikasjon av managed mode.

Clear as mud?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"

Last edited by FBU 4EVER; 01-10-2010 at 16:37. Reason: En "tyrker ved navn Leif".
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2010, 15:22   #9
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: FMGC

Yes, takk for et veldig godt svar!
77W is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2010, 17:19   #10
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: FMGC

Quote:
Originally Posted by Alpha Golf Mike View Post
Da kan jeg formulerer spørsmålet litt annerledes

Hvordan gjør dere dette på den ekte kjerra? Og hvordan fungerer FMGC'en.
Hehe, veldig bra sagt Alpha Golf Mike :-)

Men, når det er sagt. Det er ikke forklart i en håndvending hvordan hverken FMGS eller FMC brukes. Det er svært komplekse systemer som tar lang tid å forklare. Men du fikk da et godt svar :-)
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2010, 19:01   #11
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: FMGC

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Hehe, veldig bra sagt Alpha Golf Mike :-)

Men, når det er sagt. Det er ikke forklart i en håndvending hvordan hverken FMGS eller FMC brukes. Det er svært komplekse systemer som tar lang tid å forklare. Men du fikk da et godt svar :-)
He he, det var mer for å få et innblikk i hvordan karene gjør det på den ekte kjerra. Men fikk et veldig bra svar av FBU 4EVER!
77W is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2010, 21:31   #12
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: FMGC

Quote:
I utgangspunktet synes jeg at spørsmål som tar utgangspunkt i simulatorer bør stilles på flightsim.no. All erfaring tyder på at det er best å holde "simulatorpiloter" og Scanair litt skilt.

Det er et ganske klart ønske her å holde litt annen profil enn flightsim.no, slik at forumene kan eksistere side om side, uten at man er for mye i tvil om hvor ting hører hjemme.
Flightsim.no er et greit sted om man driver med simulator. Men de har et STORT problem. Om en som er ny i gamet kommer og spør om hjelp til noe som vi som har drevet på en stund tar som en selvfølge at man kan, svarer 95% av disse den stakkaren med "bruke søkefungsjonen eller google eller RTFM (read the f...... manual) osv.

Når det gjelder ting som systemer osv ombord i flyene er min erfaring at flightsimer.no ikke er et egnet sted å spørre da man får 10 ulike svar av 10 forsjelige fjortiser som trur dem er verdensmestere i alt om fly og flyging.

Til Alpa golf mike.

Om du skulle trenge hjelp til litt mere avangserte fly en dem som følger med i simulatorn er du velkommen til og kontakte meg. Jeg kan Boeing 737, 747,757,767 og 777 veldig bra, og behersker Airbus og MD11 helt greit. Gjelder alt ifra oppstart (cold and dark til man har parkert ved gate)
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2010, 20:16   #13
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Airbus Re: FMGC

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Flightsim.no er et greit sted om man driver med simulator. Men de har et STORT problem. Om en som er ny i gamet kommer og spør om hjelp til noe som vi som har drevet på en stund tar som en selvfølge at man kan, svarer 95% av disse den stakkaren med "bruke søkefungsjonen eller google eller RTFM (read the f...... manual) osv.
Derfor stiller jeg flytekniske spørsmål på dette forumet mer og mer.

Takker for tilbudet Grindstein, det skal jeg huske på!
77W is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.