Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2016, 23:27   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Veeeldig sent inntrekk av understell.

Har vært på banen tidligere,men egentlig aldri fått et svar fra ordentlig ekspertise.
Saken er:
Hvorfor flyr Wizz Air med sine A320 ut fra Torp med understellet ute så lenge etter avgang ?
Har sett dette tidligere også at hjulene ikke blir tatt inn før etter ca 3-4000 fot oftest rett før de svinger østover mot destinasjon (Polen osv).
Stilte dette spørsmålet til en bekjent fra LT idag og han kunne ikke se noe annet en at dette er utenfor prosedyre.
Hva kan årsaken være ?

Last edited by ENTO; 17-07-2016 at 00:14.
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2016, 23:55   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Kort bakkestopp, nedkjøling av bremser ?


Sent from my iPad using Tapatalk
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 01:45   #3
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Har vanskelig å se for meg at de ikke gjør dette med mindre det er i sammenheng med en eller annen MEL release, teknisk. Har aldri hatt behov for det selv på Airbusen og generelt skal ikke avgangen begynnes om temperaturen er for høy. Max 300 grader på A320.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 04:57   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Syns jeg husket å ha lest om dette før:

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Nå vet ikke jeg om du flyr selv, men dette er helt feil. Sorry.

http://www.flightdeck737.be/wp-conte.../B738W-QRH.pdf
Se side 340 (og jeg siterer):

"Observe maximum quick turnaround limit.
Table shows energy per brake added by a single stop with all brakes operating. Energy is assumed to be equally distributed among the operating brakes. Total energy is the sum of residual energy plus energy added."

Og for å sitere eget bokverk:

"It is essential to understand that heat energies are cumulative. A normal landing
requires a moderate amount of kinetic energy to be absorbed by the brakes. When
the landing is followed by taxiing, more heat energy is added to the already heated
brakes. Parking the aircraft for normal turnaround times does not fully cool the brakes
since the heat is dissipated quite slowly. Taxiing out for the subsequent takeoff adds
still more heat energy. In the event of even a moderate RTO, the brake/wheel
temperature may be raised above the point at which the fuse plugs will melt."

"Crew should consider cooling brakes in-flight by extending the landing gear early
during approach or delay retracting landing gear after takeoff when performing
repeated landing at short time intervals."

Varmen akumuleres utover dagen, og man kan fort havne i en situasjon hvor man ikke lenger er "innafor" ved en RTO på grunn av residual brake energy. Å ha som policy at man bråbremser for å spare taxi fuel etter hver landing kan jeg ikke se har noen annen effekt enn at bremsene til slutt er for varme for å kunne gjøre en take-off. Det eneste som kan berge situasjonen er om man flyr ute med hjulene i et minutt eller to etter take-off, og da går vel vinninga opp i spinninga.

Legg merke til at dette i QRH'en er Recommended Brake Cooling Schedule i Advisory Information, altså ikke noe pålagte krav fra Boeing. Det er allikevel en særdeles god grunn til at informasjonen er der, og i flyselskapet jeg flyr er vi pålagt å følge slik informasjon også. Mulig det praktiseres annerledes i andre selskaper. Det kritiske her er jo ikke om man går av banen ved en RTO, men at man sparte noen kroner i taxi fuel. Ikke sant?

Edit: Jeg bør legge til her at dette gjerne er et problem med korte legger og kjappe turnarounds (slik vi opererer innenlands i Norge etc.) og jeg kjenner ikke rutenettet til FR såpass at jeg kan uttale meg om hvorvidt dette er et problem for dem. Det overlater jeg egentlig til de som flyr der selv å avgjøre. Jeg ønsker kun å påpeke at dette er en reell problemstilling som man ikke skal ignorere.

Post 30 i denne tråden:
http://forum.flyprat.no/showthread.p...=varme+bremser
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 10:25   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Det gjelder for 737. På A320 vises temperaturen på de forskjellige bremsene. Hvis de er over en gitt temperatur starter man ikke. Derfor høres det mere ut som en prosedyre utført i sammenheng med en mindre teknisk mangel.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 22:32   #6
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

For mangen år siden opplevde jeg lignende med Iberia fra Madrid.

Flytypen er jeg ikke sikker på.

kapteinen informerte at grunnet lang vei til rullebanen og høy temperatur måtte understellet kjøles ned før det kunne taes inn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 22:38   #7
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Som sagt tidligere her at flyet har avgangsbegrensning på temp. I understellet, så burde det ikke være noe behov for å ha hjula ute for å kjøle ned. Det er noe som ikke stemmer her.
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 22:43   #8
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Er dette en praksis som er hos Wizz Air av en eller annen grunn ?
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 00:47   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Man kan vel forestille seg en rask turnaround slik at bremsene ikke har fått kjølt som planlagt/ønsket, men temperaturen er fortsatt under maksimalkravet. Da kan det vel være fornuftig å kjøle litt for ikke å bli forsinket pga varme bremser på neste stopp. Eller?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 01:45   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Da ville jeg heller tatt ut understellet litt tidligere på innflygning. Hvis man venter så lenge med å få inn hjulene bør man ta hensyn til det i ytelsesberegninger før avgang. Og skulle man miste en motor på feil tidspunkt vil det være veldig lett å glemme at hjulene er ute om man ikke tar de inn i typisk avgangssekvens.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 12:51   #11
Chainly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 126
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Jeg flyr en del SAS, og igår hadde jeg 2 flighter med A320. Henholdsvis 1461 og 1470 hvor begge ble flydd av SE-RJE.

På begge flightene ble landinggear først retracted ved clean. De ble tatt opp samtidig som flaps da ble kjørt helt opp.

Jeg er kjent med at hjul tas opp sent ved varme bremser, men etter en nattstopp og relativt kort taxi tur på 1461 fremstår det som unlikely.

Noen som vet hvorfor de ventet(glemte?) ta de opp?
Skal også nevnes at det var samme FD på begge flighter.

Ser man på historikk på flightradar, og at de tok de inn i høyresingen etter departure hadde de i overkant av 220kn og i overkant av 3000ft. Har ikke gear max 220kn?
Chainly is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 18:09   #12
PettR
Flugmaður
 
Join Date: Aug 2011
Location: BIRK
Posts: 336
Default Re: Veeeldig sent inntrekk av understell.

Kan jo alltids være at de bare glemte seg, men når det skjedde to ganger så virker det litt rart.

Flightradar viser jo groundspeed, så indicated var sikkert litt lavere. (Kommer an på vinden)


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
PettR is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Comair(/BA) knakk understell ved landing Fnate Flyforum 1 28-10-2015 17:04
Sandnessjøen: Understell knakk AirbusTrond Flyforum 46 07-07-2015 17:41
Understell spesial oddi Bilder & foto 3 09-07-2009 05:28
Sent inntrekk av understell !? ENTO Flyforum 33 06-07-2009 20:06
F16 veeeldig lavt i Numedal ! ENTO Flyforum 1 16-11-2008 21:28


All times are GMT +2. The time now is 22:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.