Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2016, 02:12   #1
perpåhøvik
Newcomer
 
perpåhøvik's Avatar
 
Join Date: Dec 2015
Location: Høvik, Bærum.
Posts: 39
OBB 80 Lys/lanterner på helikoptere

Hei. så dukket det opp igjen, mitt "problem" i form av et helikopter. Sannsynligvis var det et ambulansehelikopter, men det var så mørkt at jeg ikke kunne se fargen på det. Det hadde et skarpt "flashende" hvitt lys under buken, og et rødt lys øverst på halen. Andre helikoptere jeg ser har ikke det røde lyset på halen, men bare det hvite under buken. Har prøvet å "google" meg frem til et svar på mitt "problem" men kan ikke finne ut om det bare er ambulansehelikoptere som skal ha rødt lys på halen eller hva som gjelder angående lys/lanterneføring på helikoptere, men jeg prøver meg her på forumet igjen, det har gitt gode svar tidligere! Takker på forhånd, "perpåhøvik"

Last edited by perpåhøvik; 02-11-2016 at 02:14. Reason: feil bruk av ord
perpåhøvik is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2016, 10:59   #2
SK-92
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Location: Stavanger
Posts: 27
OBB 80 Re: Lys/lanterner på helikoptere.

Jeg har ikke veldig inngående kjennskap til regelverket, men jeg tror det er mer basert på hvilken produsent/type helikopter det er, og hva de velger å utstyre modellen med innenfor regelverket. Siden man kan ha både hvitt og/eller rødt så velger kanskje noen operatører begge farger for maks synlighet eller gjenkjennelse. Sikorsky-92 har 2 røde led strobes som standard. Gamle SuperPumaen hadde rød og hvit. Mener å huske at Sea Kingen har Rød/hvit og NLA har rød. Da tenker jeg ikke på High Intensity Strobes som mange også har.
SK-92 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Helikoptere over Oslo i dag, 12/3 TLS at OSL Register- og ATC-Forum 7 19-07-2019 02:25
Lanterner på jagerfly ENTO Flyteknisk forum 3 02-11-2016 22:20
Mørklagte Militær bell helikoptere roony2311 Småprat 12 10-09-2011 10:24
Nye helikoptere Flesland erlingjo Bilder & foto 0 01-06-2009 21:03
CHC Bestiller Helikoptere OJB Flyforum 2 06-11-2007 12:15


All times are GMT +2. The time now is 01:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.