Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2015, 12:29   #81
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hei!

Jeg kom hjem for noen få dager siden fra en tur til Sør-Afrika med Qatar.

Alle mine oppgraderingsforsøk både ved innsjekk og ved gate på OSL ga som ventet ingen suksess, men det var noe muffens med hele historien. Det begynte ved innsjekk. En litt urutinert jente sa at det var to ledige seter i biz, og jeg fikk umiddelbart hjerteklapp. Hun måtte imidlertid tilkalle en overordnet for å få frigitt ett av setene til meg, men da fikk pipa en annen lyd. Setene var visst booket likevel. ???

Ved gate spurte jeg nok en gang om det var mulig å få en oppgradering. Kanskje noen no-shows? Den samme dama som fortalte at de to ledige setene egentlig var opptatt likevel, erklærte at det ikke var noen no-show. Alle biz hadde møtt opp. Ombord i flyet oppdager jeg tre ledige seter i biz. Håpefull og uerfaren spør jeg pursen (som allerede hadde vært bortom meg og knelende ønsket meg velkommen ombord "nice to have you back Mr Robert".. litt kleint og litt fint på samme tid, det der), om jeg likevel kunne oppgraderes siden det var tre ledige seter på biz. Hun sier at hun ikke har myndighet til det, men tilkaller en fyr med refleksvest fra gaten. Han forteller meg at det er tre ledige seter i biz, to usolgte og en no-show. Men nå er det for sent. Jeg skulle spurt om dette i gaten. Jeg forklarer at jeg gjorde det, men at jeg da fikk en helt annen informasjon enn hva han nå kommer med. Han blir tydelig brydd, og lirer av seg en lang og pinlig regle med unnskyldninger som er det bare er vondt å høre på. Det er jo ikke hans skyld at noen andre i systemet har rota det til.

Eller er det faktisk slik at Qatar ikke oppgraderer for hverken miles eller credits? Jeg og samboeren har nå tilsammen 10 bom av 10 mulige. Kanskje bare uflaks, eller er det policy ikke å oppgradere? På papiret ser jo Gold superbra ut, men nå har det sneket seg inn en liten ubehagelig tvil her. Og det er litt trist, for jeg er jo super-fan, og vil så gjerne fortsette å være det.

Er det noen med gode erfaringer der ute som kan redde meg fra tvilens skyggedal?
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 13:47   #82
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg hadde sendt en Mail til QR å bedt om en redegjørelse. Kan ikke ha så mye rot i systemene sine.
Vil heller tro det er en annen grunn de ikke vil fortelle deg om som er årsaken. Åpenhet er ikke deres sterkeste kort.

Selv har jeg fått oppgradering på 5/5 forespørsler, men har da aldri spurt til/fra OSL.

Hvilken booking klasse hadde du?
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 13:51   #83
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Ja, det kan virke som det er en annen forklaring enn den offisielle. Jeg hadde bookingklasse Y. Kan det være årsaken?
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 13:59   #84
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by RobertH View Post
Hei!

Jeg kom hjem for noen få dager siden fra en tur til Sør-Afrika med Qatar.

Alle mine oppgraderingsforsøk både ved innsjekk og ved gate på OSL ga som ventet ingen suksess, men det var noe muffens med hele historien. Det begynte ved innsjekk. En litt urutinert jente sa at det var to ledige seter i biz, og jeg fikk umiddelbart hjerteklapp. Hun måtte imidlertid tilkalle en overordnet for å få frigitt ett av setene til meg, men da fikk pipa en annen lyd. Setene var visst booket likevel. ???

Ved gate spurte jeg nok en gang om det var mulig å få en oppgradering. Kanskje noen no-shows? Den samme dama som fortalte at de to ledige setene egentlig var opptatt likevel, erklærte at det ikke var noen no-show. Alle biz hadde møtt opp. Ombord i flyet oppdager jeg tre ledige seter i biz. Håpefull og uerfaren spør jeg pursen (som allerede hadde vært bortom meg og knelende ønsket meg velkommen ombord "nice to have you back Mr Robert".. litt kleint og litt fint på samme tid, det der), om jeg likevel kunne oppgraderes siden det var tre ledige seter på biz. Hun sier at hun ikke har myndighet til det, men tilkaller en fyr med refleksvest fra gaten. Han forteller meg at det er tre ledige seter i biz, to usolgte og en no-show. Men nå er det for sent. Jeg skulle spurt om dette i gaten. Jeg forklarer at jeg gjorde det, men at jeg da fikk en helt annen informasjon enn hva han nå kommer med. Han blir tydelig brydd, og lirer av seg en lang og pinlig regle med unnskyldninger som er det bare er vondt å høre på. Det er jo ikke hans skyld at noen andre i systemet har rota det til.

Eller er det faktisk slik at Qatar ikke oppgraderer for hverken miles eller credits? Jeg og samboeren har nå tilsammen 10 bom av 10 mulige. Kanskje bare uflaks, eller er det policy ikke å oppgradere? På papiret ser jo Gold superbra ut, men nå har det sneket seg inn en liten ubehagelig tvil her. Og det er litt trist, for jeg er jo super-fan, og vil så gjerne fortsette å være det.

Er det noen med gode erfaringer der ute som kan redde meg fra tvilens skyggedal?
Det høres veldig rart ut. Det er jo bedre for de å bli noen av dine poeng enn å fly tomme seter. Ekstrakostnaden med catering er jo minimal. Var det de to bakerste setene mellom dassene som var ledige? De er vel ofte blokkert?

(En liten digresjon - Hos Swiss er det null problem å oppgradere for cash etter boarding, noe jeg var vitne til i sommer. Crewet kom løpende med bankterminalen. Jeg vet ikke hvordan det er med andre selskaper.)

Last edited by Herlov; 05-12-2015 at 14:03.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 14:14   #85
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Det høres helt likt ut som det jeg opplevde hos SAS for et par uker siden. De ville ikke oppgradere til plus fordi det var fullt. Vel ombord kunne vi se (og få vite av purser) at 20 av 56 seter var tatt.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 14:31   #86
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Reiste DOH-OSL for noen dager siden. To i reisefølget oppgraderte til business med poeng på transfer desk, tror begge hadde gullstatus. Business var for øvrig smekkfull.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 14:32   #87
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by RobertH View Post
Ja, det kan virke som det er en annen forklaring enn den offisielle. Jeg hadde bookingklasse Y. Kan det være årsaken?

Y er blant høyeste klasse i øko så den burde vært veldig tilgjengelig for oppgradering.

O Q T var de klassene jeg tenkte på i et tidligere innlegg
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 18:32   #88
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Det høres veldig rart ut. Det er jo bedre for de å bli noen av dine poeng enn å fly tomme seter. Ekstrakostnaden med catering er jo minimal. Var det de to bakerste setene mellom dassene som var ledige? De er vel ofte blokkert?
Helt enig - må jo bare være fint at jeg ønsker å kvitte meg med Qmiles. Men hvis jeg skal utøve en av mine favorittsysler som hobbyparanoid, kunne jeg kanskje klare å innbille meg at siden jeg først forsøkte oppgradering på nettsiden og på telefon med Qcredits, som uansett blir verdiløse om få dager, kan det ha gitt meg et midlertidig svartelistemerke for oppgraderinger. Qcredits kan jo ikke forlenges i tid - så hvorfor gi bort et biz-sete helt gratis? Men forhåpentligvis er dette helt ville tanker fra en rallende gærning

Nei, det var ikke de to bakerste setene som var ledige - pussig nok.
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2016, 23:05   #89
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Pleier Qatar å være greie med ombookinger? Jeg bestilte en tur før jul og i etterkant har det dukket opp ledige seter på et tidligere fly på siste legget, noe som kunne gitt meg 1,5 time mindre på BKK. Sendte akkurat en mail til nordicagentsupport@no.qatarairways.com.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2016, 15:18   #90
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hvis noen lurer så skulle Qatar ha 3100 + 1700 NOK i diverse avgifter for å endre dette. Med andre ord ganske mye penger å heller svi av på BKK i 1,5 time.

Noen sjanse for å få oppgradert en av leggene med penger? Er det evnt ved innsjekk eller gate jeg bør spørre?
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2016, 16:18   #91
Leknes
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Location: Oslo
Posts: 4
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Qatar kjører nå en kampanje hvor man kan tjene tredoble Qmiles. Men når jeg logger inn finner jeg ikke denne kampanjen under "my offers"... Noen andre som har funnet den?
Leknes is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2016, 16:23   #92
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by Leknes View Post
Qatar kjører nå en kampanje hvor man kan tjene tredoble Qmiles. Men når jeg logger inn finner jeg ikke denne kampanjen under "my offers"... Noen andre som har funnet den?
Dukka opp hjå meg i alle fall.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 12:00   #93
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
Airbus QR A330 ny C kabin?

Har lest litt ymse om Qatar sine A330, og at de skal oppgraderes..? Noen som vet noe?
Har booket C fra OSL med A330, og er forberedt på gammel kabin, ligger også inne med dette. Men ifølge Qatar sine nettsider er de igang med oppgradering.
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 12:05   #94
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: QR A330 ny C kabin?

Quote:
Originally Posted by PH-BXA View Post
Har lest litt ymse om Qatar sine A330, og at de skal oppgraderes..? Noen som vet noe?
Har booket C fra OSL med A330, og er forberedt på gammel kabin, ligger også inne med dette. Men ifølge Qatar sine nettsider er de igang med oppgradering.
De har 28stk A330 så kan ta litt tid, hvis de har samme fremdrift som SK sine oppgraderinger.
http://www.qatarairways.com/global/en/our-fleet.page
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 14:38   #95
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: QR A330 ny C kabin?

Gammal biz-class:

A330-200: A7-ACL, A7-AFL, A7-AFM
A330-300: A7-AEB, A7-AED, A7-AEE, A7-AEI, A7-AEO

Med andre ord er det kun 8 fly som gjenstår.
Men når det er sagt, så kan hverken den gamle eller den nye (sjølv om den er mykje bedre enn den gamle) konfigurasjonen konkurrera mot A350, A380 og B787-konfigurasjonen.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 15:06   #96
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
Default Re: QR A330 ny C kabin?

Konge, takk!

Ja vi har 787 og 350 på de andre fligtene våre, er kun OSLDOH som er A330
Overlever nok uansett!
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 15:43   #97
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: QR A330 ny C kabin?

Quote:
Originally Posted by PH-BXA View Post
Konge, takk!

Ja vi har 787 og 350 på de andre fligtene våre, er kun OSLDOH som er A330
Overlever nok uansett!
A330 mellom OSL og DOH? Har du booka ein av dei nye ekstra-flightane?
Kvifor valgte du ikkje ein av dei vanlege B787-flightane?
sexten is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 15:59   #98
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
Default Re: QR A330 ny C kabin?

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
A330 mellom OSL og DOH? Har du booka ein av dei nye ekstra-flightane?
Kvifor valgte du ikkje ein av dei vanlege B787-flightane?
Ja, en av de nye ekstra-flightene! Vurderte å booke 787'en fra OSL, men den går såpass tidlig så har bare ett fly å gå på fra SVG da.. Så måtte bli den som går 14:55!
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 16:31   #99
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: QR A330 ny C kabin?

Quote:
Originally Posted by PH-BXA View Post
Ja, en av de nye ekstra-flightene! Vurderte å booke 787'en fra OSL, men den går såpass tidlig så har bare ett fly å gå på fra SVG da.. Så måtte bli den som går 14:55!
Det er sjølvsagt for seint no, men for oss som flyr ut frå SVG/BGO så er CPH eit alternativ eg har brukt fleire gonger. Dei har kveldsflightar som reiser i 10-tida på kvelden
sexten is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 16:35   #100
PH-BXA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Litt overalt
Posts: 143
Default Re: QR A330 ny C kabin?

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Det er sjølvsagt for seint no, men for oss som flyr ut frå SVG/BGO så er CPH eit alternativ eg har brukt fleire gonger. Dei har kveldsflightar som reiser i 10-tida på kvelden
Unngår CPH så langt det lar seg gjøre - ikke så fornøyd med service osv der :P
PH-BXA is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Generelle spørsmål om å reise med Air France Tarzan Reiseforum 34 18-08-2023 11:30
Generelle spørsmål om å reise med KLM stonyo Reiseforum 124 22-03-2023 11:31
Reise med Aegean (generelle spørsmål) jamesclandestine Reiseforum 31 06-08-2018 18:19
Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål) Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 29 30-09-2017 07:35


All times are GMT +2. The time now is 01:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.