Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2011, 23:40   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
SAS SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt

Egentlig skulle jeg sittet i Stockholm og skrevet, men Arlanda er stengt så jeg sitter hjemme i Oslo. Det er ikke SAS sin feil.

Et par ting som var uvanlig idag. SAS pleier å være strålende på bakken synes jeg, men idag var det litt skurr...

1. Damen bak skranken på bag-drop EcoXtra hadde fått for seg at hun ville hjelpe en familie med en bråte bag'er å sjekke inn istedenfor å være bagdrop for premium pax. Til slutt ga vi passasjerene i kø opp og gikk til Economy bag-drop. Disse ble noe forbløffet.

2. Da flyet til Stockholm omsider boardet noen min for sent ble det ikke annonsert, og det stod "go-to-gate" på skjermen, det var ikke section boarding, og den ene dama i gate var et annet sted. Men sistemann fant ut at det var fint å begynne å slippe noen ombord. Ingen krise, men rusk.

3. Jeg hadde sjekket inn i terminalen 2 timer før, men nå viste det "gate-seat". De nektet for at jeg kunne ha valgt sete ved check-in. Jaddaaaaa. Men når de omsider fant meg et sete fikk jeg nøyaktig det jeg hadde sjekket inn på. Jaddaaaa2.0

Når alle var ombord kom announcement om at ARN er stengt og at vi venter på avgangstid. Kapteinen er råbra på info og det bæres både vann og juice rundt av blide og positive crew. Folk slår på telefoner igjen, Pc'er og div. Go' stæmning.

Etter ca 30-40 min plinger det plutselig i mobilen min. "Du kan nå sjekke inn på OSL-ARN SKxxx kl 07.45". Da skjønner man jo tegningen. Et par andre tlf piper også etterfulgt av lav mumling.

Litt senere sier Kapteinen "Det er fremdeles stengt på Arlanda og vi venter ny informasjon om 15 minutter". Nå begynner det etterhvert å pipe litt flere steder. 15 min senere forteller han at det er kansellert og da piper hele flyet.

Anyway... Det er mye klaging på at GULL har lite verdi hos SAS. Men jeg synes dette motbeviser det. De plukker ut EBG og sørger for at de kommer på første fly imorgen og at alt er booket og klart før hordene slippes løs.

Det er sånn det skal være, og derfor vi flyr SAS og ikke DY. Selv om vi noen ganger lurer på hvorfor.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2011, 00:49   #2
Lydmann
Newcomer
 
Join Date: Oct 2010
Location: Oslo
Posts: 33
Default Re: SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt

Ja, jeg synes slike ting er vesentlig viktigere enn f.eks. å bli tiltalt med navn av betjeningen. Det viktigste med status er jo at man stiller foran passasjerer uten status i køen i slike ekstraordinære situasjoner. Man reiser jo tross alt for å komme frem!

Da satser jeg på at du kommer deg avgårde i morgen!
Lydmann is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2011, 09:54   #3
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
1. Damen bak skranken på bag-drop EcoXtra hadde fått for seg at hun ville hjelpe en familie med en bråte bag'er å sjekke inn istedenfor å være bagdrop for premium pax. Til slutt ga vi passasjerene i kø opp og gikk til Economy bag-drop. Disse ble noe forbløffet.
Kan du se bort fra at familien faktisk reiste på EcoExtra? Eller at en av dem var Pandion?
blazius is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2011, 10:45   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Kan du se bort fra at familien faktisk reiste på EcoExtra? Eller at en av dem var Pandion?
Nei, så absolutt ikke. Men det var en bag-drop og ikke en innsjekkingsskranke. Jeg mener at når de ikke har sjekket inn noen ting og en gazillion bag'er, så bør man henvise dem til Gold eller Business check-in like ved siden av.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2011, 12:39   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Nei, så absolutt ikke. Men det var en bag-drop og ikke en innsjekkingsskranke. Jeg mener at når de ikke har sjekket inn noen ting og en gazillion bag'er, så bør man henvise dem til Gold eller Business check-in like ved siden av.
Dette skjer meg stadig vekk på OSL. Sjekker inn på automat, men pga. lange køer i bagdrop, ofte grunnet det du nevner her, så havner jeg i *G skranken i stedet for.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 17:04   #6
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt

Jeg var også i Stockholm, og hadde SK hjem til Oslo kl 2000. ( torsdag 10 feb). Den eneste info var at avg var forsinket til kl 2030. Litt øfr kl 2030 fikk jeg på mbl melding om at jeg var sjekket inn dagen etter kl 1230.
Så da var det å gå til SAS serviceskranke i terminal 5, hvor 3 personer skulle ta seg av flere hundre passasjerer som hadde fått sine flighter kansellert, ikke bare SK, men LH også. Av en SAS-person fikk jeg beskjed at det ikke var noen vits i å vente så lenge jeg hadde fått en ny flight hvilket de øvrige der i køen ikke hadde fått. Jeg tenkte på at de kunne tilby et hotell, men det var umulig fordi det var en stor messe i Stockholm og alle hoteller var fullbooket.
Jeg gikk ned til Swedavias info skranke og fikk beskjed 'åk inn til stan oock forsök hitta non hotel på egen hand'. Veldig hyggelig beskjed kl 22 på kvelden med snøstorm utenfor. På vei ut av ARN kom jeg forbi SAS bagage service, hvor det sto noen mennesker. Der fikk jeg rede på at de fikk hotell der. En flink SAS dame ordnet opp hotellrom, og en Clarion Quality shuttle bus kom og hentet oss til hotellet. Vel framme fikk vi beskjed om at vi ikke kunne sjekke inn fordi SAS hadde bestilt alle de ledige rommene på hotellet, men mens vi sto der fikk de inn en fax med våre navn på. Vi var kun 5 personer, alle nordmenn. Så det er kun tilfeldigheter, hvem som får en slik service.
Neste dag traff jeg igjen noen av de andre nordmennene på terminal 5, og de som hadde fått booket om til en tidlig flight til Oslo, hadde sittet 2 timer inne i maskinen, før de måtte gå av, og sto no som stand by på 1230 flighten til Oslo, - de var booket kl 1825, altså et døgn etterat de egentlig skulle fly.
På mandag skal jeg sjekke hva slags rettigheter vi egentlig har med både SAS og forsikringsselskapet. Det er vel snakk om noen form for økonomisk erstatning, selv om man fikk rom med frokost gratis.
Vi snakket om at det været vi kunne betrakte fra vinduet, ikke så så forferdelig ut ift hva man ser i Norge, og at i Norge ville trafikken sannsynligvis ha gått nesten normalt, men en person mente at de hadde andre problem med snø på ARN, bl a at det blåste opp og la seg i store fonner på taxe-baner og parkering for fly.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 17:14   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
, men en person mente at de hadde andre problem med snø på ARN, bl a at det blåste opp og la seg i store fonner på taxe-baner og parkering for fly.
Denna personen hade helt rätt!

Jag har även vidarebefodrat kommentaren du fick från Swedavia på terminal 5 till rätt person
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Når noe går i stykker ... LN-MOW Flyteknisk forum 5 30-09-2014 17:22
Noe galt med avinor.no? 96adrian Småprat 5 11-09-2013 17:44
Ikke så underligt det går galt med NW Guest Flyforum 5 06-12-2005 09:56


All times are GMT +2. The time now is 12:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.