Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2011, 18:51   #1
Mugnas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
Air France Slitsom tur med Air France

Var sent ute, men bestemte meg for en tur til Karibien over nyttår med min kone. Air France var klart mest prisgunstig med 7900sek t/r Stockholm/Paris/Martinique. La i tillegg inn en t/r med Air Caraibes Martinique/St Lucia.

Har dessverre ingen bilder, men skriver ned noen ord for de som likevel måtte väre interessert.

A321 Stockholm-Paris CDG med Air France;

Jeg er alltid fornöyd når jeg får A321 på intraeuropeisk, intet untak denne gang heller. Romslig kabin, behagelig belysning og lite stöy. Valgte feil sandwich (som var full av majones), så den ble dessverre kasta. Innsjekk og boarding helt ok.

B777 – 300ER Paris Orly – Fort-de-France, Martinique med Air France;

De observante har allerede sett at man må ta buss fra CDG til Orly på denne turen. Bussturen tar 1 time og er grei nok, gjennom Paris’ grufulle forsteder. Det som ikke er greit nok er at man (selvsagt) også må hente baggasje og sjekke inn på nytt på Orly. AF reklamerte tungt med innsjekk på automat, men det hjelper jo ingenting når det er en gigantisk kö til drop off.

(AF har 2xB777 daglig både til Martinique og Guadalope fra Paris + Air Caraibes og charter. Det var MYE mer trafikk på denne strekningen enn jeg trodde, 1500-2000 pax daglig de dagene vi reiste som dog er höysesong).

Selve flyturen var noe skit. De stapper 477 pax inn i sin B777 i tre klasser. Jeg tapte et veddemål i dagene forut for turen, og fikk dermed midtsete. Jeg er 190cm lang. I tillegg fikk jeg en svart rap-gangster i setet ved siden av meg. Kampen om armstötten startet umiddelbart etter avgang, og ble först avgjort litt etter den engelske kanal når jeg sölte cola over armstötten – noe som ikke var gunstig for hans hvite klär. Hadde jeg ikke fått armstöttene på begge sider for meg selv på denne turen, så tror jeg at jeg hadde värt tvunget til å stå störstedelen av turen. På den positive siden skal nevnes svärt god mat med AF.

ATR ?? (propell) Martinique – St Lucia med Air Caraibes;

Mötte opp kl 15:00 til avgang som var satt til 16:45. Fikk umiddelbart beskjed om at avgangstiden var endret til en time senere enn först angitt, alltså 17:45. Personalet i Air Caraibes var forundra over at jeg ikke visste dette, selv om de bekrefta at de ikke hade varsla meg på noen måte. Kl 17:00 kom beskjed om at check in ikke kom til å starte för 17:40, men at de uansett ikke regnet med noen forsinkelse…(?) Check in starta 17:40 og flyet tok av 18:40. Flyturen tok 16 minutter, og det föltes som om man flöy bare noen meter over havet – ganske artig fölelse.

Baggasjen kom imidlertid ikke med, men de lovte å ta den med på morgenavgangen dagen etter og levere på hotellet. Det visste seg at morgenavgangen ble endret til kveldsavgang, så både jeg og fruen fikk en hel dag med Air Caraibes-t-skjorter för baggasjen dukket opp på kvelden.

ATR ?? (propell) St Lucia - Martinique med Air Caraibes;

Mötte nok en gang opp 1,5 time för avgang, da var det et voldsomt stress med å få sjekket inn alle pax fort som f. Alle pax var på plass i et iskaldt luftkondisjonert avgangsrom 1 time för avgang og fikk der beskjed om at flyet var 1,5 time forsinket. En flyplassansatt kom bärende med en tv og satt på en reprise av ManU-Sunderland, men jeg er usikker på om det gjorde ventetiden särlig kortere for folk. Men til slutt kom flyet, og nye 16 minutter tok det tilbake til Martinique. Naturlig nok ingen servering ombord.

B777 – 300ER Fort-de-France, Martinique - Paris Orly med Air France;

Sjekket inn lynraskt på automat på 30 sekunder, og sto 55 minutter i kö for baggage drop off. Hadde aisle på tilbakeveien og kun kona i nabosetet, så hjemturen var naturlig nok langt bedre. Men det var fortsatt utrolig trangt. Kylling nok en gang, meget godt.

Ny busstur fra Orly til CDG og ny lang drop off-kö.

A321 Paris CDG - Stockholm med Air France;

Alle fire flygningene med AF var smekk fulle. Med denne ettermiddagsavgangen hjem var det nesten bare svensker, og samtlige så ut til å väre när kollaps – så det er helt tydelig at AF tiltrekker seg en del long haul pax fra ARN.

Konklusjon;
Rent generelt vil jeg vel si at AF ikke er å anbefale på IC, med mindre de ligger et godt stykke under konkurrentene i pris. AF med bytte av flyplass i Paris er definitvt ikke å anbefale, med mindre de ligger LAAAANGT under i pris – og det gjorde de faktisk romjula 2010.
__________________
Stockholm

Last edited by Mugnas; 14-01-2011 at 18:55.
Mugnas is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 20:18   #2
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Slitsom tur med Air France

477 pax i en B773? Er det kuttet kraftig ned på antall seter i premiumkabin? Evnt. også mindre benplass i øko, da dette strengt tatt er en litt feriedominert destinasjon og ergo litt charter look alike produkt?

Jeg har selv en IC tur med Air France BKK-CDG i en A343, husker ikke eksakt antall seter i den maskinen men var i området 270-280 - rundt 30 stoler på biz. Selv positivt overasket over Air France. Mye pga som du selv påpeker, nemlig maten! De utgår sine europeiske konkurrenter en høy gang akkurat på det området etter min mening. Men CDG er jo marerittflyplass nr 1 i Europa, det trekker ned for Air France sitt vedkommende dersom man skal i transitt... Men interessant rapport!
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 20:23   #3
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Slitsom tur med Air France

Hmm, dette hørtes ikke akkurat særlig artig ut, har lest om bedre opplevelser på IC hvert fall. Og jeg som trodde AF var noe å vurdere dersom man skulle til et annet kontinent, men får jo en helt annen oppfatnign med din TR. Men det varierer vel...

Takk for innlegget
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 20:36   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Slitsom tur med Air France

Vel Orly er jo "charterplassen" til AF.... Så en bør heller sammenligne med DK og BLX..

Uansett takk for rapporten. Den klarer opp mye..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 20:42   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default

Fin rapport..

AF har vel presset et "ekstra" sæde ind bredden på 777. Det bliver lidt klaustrofobisk og charteragtigt efter min smag også.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 20:53   #6
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: Slitsom tur med Air France

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Fin rapport..

AF har vel presset et "ekstra" sæde ind bredden på 777. Det bliver lidt klaustrofobisk og charteragtigt efter min smag også.
Gjelder det samtlige av AFs 777 eller er det kun denne versjonen med flere stoler?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 21:12   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Slitsom tur med Air France

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
Gjelder det samtlige av AFs 777 eller er det kun denne versjonen med flere stoler?
3-4-3 config på 777 er vel efterhånden "det normale" hos AF. Alt for trangt efter min mening...


I dette tilfælde er det jo nok deres high-density udgave:

http://www.seatguru.com/airlines/Air..._777-300_B.php


Den gamle config med 3-3-3 skal udfases:
http://www.seatguru.com/airlines/Air...ng_777-300.php
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 14-01-2011 at 21:15.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 22:35   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Slitsom tur med Air France

Takk for informativ rapport ! Det er mange år siden jeg fløy AF-longhaul nå, det var med en 747-200 til Santo Domingo, og retur med en 747-400. Det var meget god plass begge veier, men til gjengjeld skuffet maten stort, med "kokt kyllingbryst med brun saus". Ser ut ting at mye kan skje på noen år. (Også at noen gifter seg)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 00:09   #9
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: Slitsom tur med Air France

Takker for fin og informativ lesning.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 16:10   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Slitsom tur med Air France

Takk for informasjon - da tror jeg at jeg setter enda en strek over AFs Karibiske produkt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 20:24   #11
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Slitsom tur med Air France

AF flighter til Martinique, Guadeloupe og St Martin er innenlandsflygninger. Tror at disse strekningene ikke tilsvarer AF på andre long haul strekninger.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 11:28   #12
Mugnas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
Default Re: Slitsom tur med Air France

Ja, det det 3-4-3-seating - men det store problemet er jo benplassen i lengden.

Jeg vil anslå at det er 50% solturister og 50% etnisk trafikk på Paris-Karibien, det gjör jo også sitt til at det blir en noe "verre" IC-flight enn normalt - feks med mengder baggasje.

Takk for tilbakemeldinger!
__________________
Stockholm
Mugnas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2011, 18:45   #13
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: Slitsom tur med Air France

Hørtes ut som strevsomme flyturer. Håper selve ferien var bra!
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air France-KLM med samarbeid med Sky Express Someone Flyforum 0 06-04-2019 16:53
Air France med ny sikkerhersvideo FlightDeck Småprat 5 09-04-2015 09:33
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid Someone Flyforum 3 22-10-2012 23:52
Tur til NYC i oktober med Air France Vede Reiseforum 23 31-05-2012 00:35
Air France passasjerer fikk gratis tur til Newfoundland Arrow Flyforum 1 28-04-2006 19:04


All times are GMT +2. The time now is 23:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.