Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2017, 01:02   #581
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Quote:
Originally Posted by seatsniffer View Post
Selv om vi ikke aksepterte tilbudet ble vi likevel degradert til eco. De tilbyr fortsatt 75% i refusjon. Hvilke rettigheter har vi i dette tilfellet? Er 75% i refusjon godt nok?
Oppdaget først i ettertid av innsjekk at vi var degradert. Det ble ikke nevnt overhodet av innsjekkingsagenten.
Les artikkel 10 i EU-forordningen (EF) 261/2004: http://eur-lex.europa.eu/resource.ht...C_1&format=PDF

Innsjekksagentene vet dessverre ikke alt. Jeg vil anbefale deg neste gang under innsjekkingsprossesen å nevne for agenten hvordan informasjon du har fått i forkant. Det lyser dessverre ikke opp varsellamper i innsjekkssystemet at en passasjer har blitt nedgradert.
Michael is offline  
Old 15-11-2017, 20:52   #582
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Per M. Hansson har tatt klagesaken mot Lufthansa til Transportklagenemnda og Forliksrådet, og vunnet frem begge ganger. Nå har Lufthansa anket avgjørelsen og tar saken videre til tingretten

https://www.aftenposten.no/reise/Per...---10749b.html
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline  
Old 16-11-2017, 11:09   #583
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Per M. Hansson har tatt klagesaken mot Lufthansa til Transportklagenemnda og Forliksrådet, og vunnet frem begge ganger. Nå har Lufthansa anket avgjørelsen og tar saken videre til tingretten

https://www.aftenposten.no/reise/Per...---10749b.html
Spennende saker. Det virker som det staar paa at Lufhansa ikke har grunnlag for aa si at vaeret var for daarlig for aa fly til oppsatt tid da det ikke kan belegges.

Rent generelt maa jeg si at det ikke er saa overraskende at dette selskapet ryker ut for en slik rettssak. Min erfaring er at de er ekstremt lite lydhoere for klager og er saa rigide at det grenser til det latterlige. Hvis saken er riktig fremstilt i Aftenposten haaper jeg de taper, slik at det blir mer klarhet i hva passasjerene kan forvente ved forsinkelser, og ikke minst at daarlig vaer ikke er en slags blankofullmakt til aa stryke alle passasjerers rettigheter. Paa den annen side maa det vaere balanse slik at ikke flyselskapene bloer for mye.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline  
Old 22-11-2017, 22:25   #584
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Here we go again.

Fikk nettopp vite at vårt fly om 6 timer fra BKK til OSL er kansellert. Kontsktet Norwegian på chat og fikk booket oss om til fredagens flight, via ARN. Men da er det vel like greit å dra ut til BKK og få dekket et døgns overnatting og noe mat.

Anyway. Hadde connection med SAS i morgen OSL - TRD 1830, altså 3 timer og 10 minutter etter at DY skulle landet. Hvordan får jeg ordnet opp i denne SAS flighten? Hvem er ansvarlig? Reiseforsikring?

Og sist men ikke minst, over 1 døgn forsinkelse på denne ruta for 3 pax skulle vel bli en god slump på konto? Grunn til kansellering var oppgitt til tekninsk
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline  
Old 22-11-2017, 23:42   #585
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Du har krav på €600 per person. Usikker på om 3 timer er nok til at du kan kreve noe fra Norwegian for videreforbindelsen, men uansett dekker normalt reiseforsikringen "innhenting av reiserute" når du har så god tid.
__________________
WF789 is offline  
Old 23-11-2017, 16:28   #586
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk for svar.

Hvordan retter man krav om disse 600 euro? Eneste jeg finner på Norwegians hjemmeside er søknad om refusjon av billetten
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline  
Old 23-11-2017, 17:19   #587
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Du har krav på €600 per person. Usikker på om 3 timer er nok til at du kan kreve noe fra Norwegian for videreforbindelsen, men uansett dekker normalt reiseforsikringen "innhenting av reiserute" når du har så god tid.
Enkelte forsikringsselskap har økt til 4 timer om en ikke har gjennomgående billett, så her ville jeg sjekket reiseforsikringen først.
Insomnia4u is offline  
Old 25-01-2018, 13:19   #588
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
oneworld American Airlines - har jeg krav på erstatning?

Hei

Kom ifra Miami i går med AA56 til London og er ikke fornøyd. Satt fremst i deres main cabin extra. Kort oppsummert:

-8 1/2 time forsinket grunnet teknisk. Deplaned to ganger.
-Under takeoff faller flere champagne flasker i gulvet og knuser. Ekkel opplevelse, da det først hørtes ut som om lydene kom fra cargo.
-Ingen mat kuponger, spurte om å få dette i London av American, men de sa at de allerede hadde blitt printet ut, men at de som hadde kupongene ikke stod klar da vårt fly parkerte. Derfor kunne ikke representanter fra American printe ut nye mat kuponger til meg da jeg henvendte meg i deres service skranke da de allerede hadde blitt printet ut. De sa at jeg kunne vente, men etter 30min drar jeg videre til terminalen.
-Fikk beskjed om at bagasjen ble sendt hele veien til København, fikk også dette bekreftet av American i London. Bagasjen kom ikke frem, selv om jeg hadde en 3 timer lang mellomlanding.



Jeg vet at siden dette er et Amerikansk flyselskap og at utreisen var fra USA at EU regulation 261/2004 ikke vil gjelde. Men er det håp om at American vil gi meg noen form for erstatning?

Last edited by Chris1; 25-01-2018 at 13:30.
Chris1 is offline  
Old 25-01-2018, 13:38   #589
WF2BNN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Philadelphia, PA // ORD Based // BNN Oppvekst
Posts: 148
Default Re: American Airlines - har jeg krav på erstatning?

Skriv en utfyllende klage til deres kundeservice. De kommer til å gi deg noen Miles. Men noe i nærheten av det man kunne fått i EEU må du nok se langt etter.
__________________
FAA Airline Transport Pilot B744, CL-65, CFI, CFII Single & Multi Engine. AC: B747-400/LCF/-8 CRJ-900 CRJ-700,C-140,152,172R/SP&P/RG, PA-44,PA-28,BE-76. Hours logged: 9000+ OFT 08/09/11/12 HAI 10/11 Delta/United Express CR7 First Officer 2012 Captain 2015 Worldwide 747 First Officer 2016 Captain 2023
----PAX:A318/9/20/1,A332/3/43,A380,B717/32/33/34/35/36/3G/38/39,B744/74M,B752/3,B762/3/4,B772/W,B787-8/9/10,RJ85,CRJ,DH6/7/8,DC9/10,E120/70/90,F50/70,MD11/80/90,BE90
WF2BNN is offline  
Old 02-03-2018, 08:37   #590
Benair
Newcomer
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 29
United Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben
Benair is offline  
Old 02-03-2018, 10:39   #591
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Quote:
Originally Posted by Benair View Post
Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben
Alternativ 2, straffet for å ha to separate bestillinger.
Starling is offline  
Old 02-03-2018, 10:39   #592
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Fiks eget hotell i EWR, kjør krav mot reiseforsikringa di, såfremt du har nok slækk mellom flyvningene.
Med mindre du har veldig edelt metall, så spørs det nok om det holder hardt, når du har to separate bookinger, så er det i utgangspunktet ditt problem. Sånn utover at du kommer deg til DTW et døgn for seint.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline  
Old 02-03-2018, 10:56   #593
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Quote:
Originally Posted by Benair View Post
Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben
Hvis eg har tolka forsikringsvilkårene riktig (tar gjerne imot korreksjon hvis eg tek feil) så skal du være dekka opp til 10'000.- ved innhenting av reiserute sett at transiten er på meir enn 2 timar ihht rutetabell.

Ref. https://www.americanexpress.no/files...53_0217_km.pdf

Dette gjeld AmEx-forsikringa, men vil tru dei fleste reiseforsikringar er tilnærma like.

UA3530 21:50 er ikkje kansellert eller fullbooka (endå).

Last edited by sexten; 02-03-2018 at 11:00.
sexten is offline  
Old 02-03-2018, 12:07   #594
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Om man selv booker flight videre istedenfor å vente på erstatningen som man blir tilbudt så blir jo en eventuell returflight på samme booking kanselleret.

Ja, da vil du først bli straffet for å ikke ha gjennomgående billett helt dit hvor du skal og så straffet for å ha retur til EWR på samme billett.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline  
Old 02-03-2018, 18:30   #595
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Nå selges det meste i dag som enveisbilletter, så det stemmer ikke nødvendigvis .. Men en kjapp telefon til callsenteret med forklaring av situasjonen, kan åpne for bedre alternativer. Hvis du kommer hjennom, da .. Kan også være du kan booke om online, men hvis det er mange kanselleringer i dag (som det høres ut som) er det trolig dårlig med alternativer ...

Ser kun en flight EWRDTW i dag og den er full .. alle direktefly fulle i morgen og ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 02-03-2018 at 18:32.
LN-MOW is offline  
Old 02-03-2018, 18:54   #596
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Quote:
Originally Posted by Benair View Post
Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben
Det er jo en kraftig storm i New York og på Østkysten, så det er vel innstillinger for å tilpasse seg værforholdene. Så det er nok årsaken. Stormen har vel ført til at Norwegian har innstilt noen avganger (uten at det berører din situasjon) men jeg ser i New York Times at Guvernøren har kommet med kraftige advarsler.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline  
Old 05-03-2018, 16:59   #597
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Jeg har bestilt en bonusreise med SAS i mai. Nå er ruten endret så jeg må reise hjem en dag tidligere enn planlagt. Er det riktig at jeg er nødt til å godta dette, og at det eneste jeg har rett til er evt å avbestille og få refundert poengene? (Altså samme som jeg kunne gjort uansett)
Klgn is offline  
Old 06-03-2018, 12:33   #598
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Mai er såpasslangt frem i tid at du nok bare må godta det, evt. som du foreslår: å få det refundert.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline  
Old 06-03-2018, 12:50   #599
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Quote:
Originally Posted by Klgn View Post
Jeg har bestilt en bonusreise med SAS i mai. Nå er ruten endret så jeg må reise hjem en dag tidligere enn planlagt. Er det riktig at jeg er nødt til å godta dette, og at det eneste jeg har rett til er evt å avbestille og få refundert poengene? (Altså samme som jeg kunne gjort uansett)

Elsket den tiden hvor der stod trykt bakpå billettene "Priser og rutetider kan endres uten varsel"
krølle is offline  
Old 15-03-2018, 11:23   #600
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Spennende saker. Det virker som det staar paa at Lufhansa ikke har grunnlag for aa si at vaeret var for daarlig for aa fly til oppsatt tid da det ikke kan belegges.

Rent generelt maa jeg si at det ikke er saa overraskende at dette selskapet ryker ut for en slik rettssak. Min erfaring er at de er ekstremt lite lydhoere for klager og er saa rigide at det grenser til det latterlige. Hvis saken er riktig fremstilt i Aftenposten haaper jeg de taper, slik at det blir mer klarhet i hva passasjerene kan forvente ved forsinkelser, og ikke minst at daarlig vaer ikke er en slags blankofullmakt til aa stryke alle passasjerers rettigheter. Paa den annen side maa det vaere balanse slik at ikke flyselskapene bloer for mye.
Lufthansa har tapt saken i Oslo tingrett. Problemet er at saksoeker naa sitter igjen med en stor advokatregning p.g.a. smaasaksreglene. Avgjoerelsen om saksomkostningene ankes til lagmannsretten. Det er ikke lett aa kjempe mot Goliat. Lufthansa vil ikke kommentere tingrettens dom utover at de vil respektere avgjoerlsen. https://www.aftenposten.no/reise/Per...tt-11658b.html
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 231 21-02-2024 14:44
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 14:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27


All times are GMT +2. The time now is 15:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.