Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2020, 09:33   #241
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Hvordan er det med de 20k grunnpoengene, får man dem bare det første året? Trodde det var hvert år, men har ikke sett noe enda
Skal i utgangspunktet dukke opp 12 måneder etter forrige gang, men det er flere rapporter som tilsier at dette ikke fungerer sømløst...
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 16:52   #242
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Skal i utgangspunktet dukke opp 12 måneder etter forrige gang, men det er flere rapporter som tilsier at dette ikke fungerer sømløst...
Plutselig dukket de faktisk nokså sømløst opp. Så da er undringen besvart på beste måte
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 15:45   #243
krage
Newcomer
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 33
Default EB poeng, ved kansellert reise

Hva skjer om følgende scenario?

1. Man bestiller en full flex, billett hos SAS med AmEx -SAS kort, dette skal gi 30 EB poeng pr. 100 kroner man bruker. I dette tenkte scenarioet la oss si at billetten koster 10 000,-. Dette skal da gi 300 EB poeng, pluss selvfølgelig de man får for selve turen.

2. Etter at pengene er belastet kortet (ikke bare reservert) kansellerer man billetten, og får full refusjon fra SAS, og pengene refunderes til samme kortet.

Hva skjer da med EB poengene man fikk ved kjøp?

Var ikke på flybilletter, men kjøpte en annen tjeneste, som hadde 14 dager testperiode. når jeg ikke var fornøyd, fikk jeg igjen alle pengene, men beholdt EB poengene.
krage is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2020, 15:58   #244
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: EB poeng, ved kansellert reise

Quote:
Originally Posted by krage View Post
Hva skjer om følgende scenario?

1. Man bestiller en full flex, billett hos SAS med AmEx -SAS kort, dette skal gi 30 EB poeng pr. 100 kroner man bruker. I dette tenkte scenarioet la oss si at billetten koster 10 000,-. Dette skal da gi 300 EB poeng, pluss selvfølgelig de man får for selve turen.

2. Etter at pengene er belastet kortet (ikke bare reservert) kansellerer man billetten, og får full refusjon fra SAS, og pengene refunderes til samme kortet.

Hva skjer da med EB poengene man fikk ved kjøp?

Var ikke på flybilletter, men kjøpte en annen tjeneste, som hadde 14 dager testperiode. når jeg ikke var fornøyd, fikk jeg igjen alle pengene, men beholdt EB poengene.

Jeg booket/kansellerte/booket om en SAS-billett med mitt Amex i fjor høst, og rakk å få utbetalt poengene før pengene var tilbake på kortet. Hadde opprinnelig booket tur/retur, men endte opp med å bare fly en veg, så jeg var derfor skylding en del poeng. Bruker heller ikke Amex-kortet så innmari mye, så det var vel først nå på nyåret jeg begynte å få poeng for bruk av det igjen, etter at jeg hadde "betalt ned" de poengene jeg fikk "for mye" i høst.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 14:37   #245
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Med Widerøe VISA ble ikke poeng for kansellert fullpris belastet (er ikke lenger kunde der, det kan ha endret seg).
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 15:32   #246
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: EB poeng, ved kansellert reise

Quote:
Originally Posted by krage View Post
Hva skjer om følgende scenario?

1. Man bestiller en full flex, billett hos SAS med AmEx -SAS kort, dette skal gi 30 EB poeng pr. 100 kroner man bruker. I dette tenkte scenarioet la oss si at billetten koster 10 000,-. Dette skal da gi 300 EB poeng, pluss selvfølgelig de man får for selve turen.

2. Etter at pengene er belastet kortet (ikke bare reservert) kansellerer man billetten, og får full refusjon fra SAS, og pengene refunderes til samme kortet.

Hva skjer da med EB poengene man fikk ved kjøp?

Var ikke på flybilletter, men kjøpte en annen tjeneste, som hadde 14 dager testperiode. når jeg ikke var fornøyd, fikk jeg igjen alle pengene, men beholdt EB poengene.
Da må du også kansellere kortet for at det skal ha noen "effekt". Hvis får tilbakebetalt noe du allerede har fått poeng for med AMEX så vil du ikke få poeng før tilsvarende beløp/poeng er brukt.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2020, 11:52   #247
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Hei! Hjelper min far med å oppnå gullkort hos SAS. Han har 28000 grunnpoeng idag, og ny opptjeningsperiode starter imorgen. Ett spørsmål:


Dersom jeg bestiller SAS AMEX Elite idag, er det realistisk at disse 20 000 grunnpoengene kan registreres slik at han oppnår gullkort i nåværende opptjeningsperiode?

Last edited by Chris1; 29-02-2020 at 11:57.
Chris1 is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2020, 12:35   #248
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Chris1 View Post
Hei! Hjelper min far med å oppnå gullkort hos SAS. Han har 28000 grunnpoeng idag, og ny opptjeningsperiode starter imorgen. Ett spørsmål:


Dersom jeg bestiller SAS AMEX Elite idag, er det realistisk at disse 20 000 grunnpoengene kan registreres slik at han oppnår gullkort i nåværende opptjeningsperiode?
Nei, det toget har nok gått nå. Folk har rapportet om alt fra 1-3 måneder (og noen enda lenger) for å få poengene, mine tok en måneds tid.
view is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2020, 14:06   #249
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Chris1 View Post
Hei! Hjelper min far med å oppnå gullkort hos SAS. Han har 28000 grunnpoeng idag, og ny opptjeningsperiode starter imorgen. Ett spørsmål:


Dersom jeg bestiller SAS AMEX Elite idag, er det realistisk at disse 20 000 grunnpoengene kan registreres slik at han oppnår gullkort i nåværende opptjeningsperiode?


Men mange har også fått poengene kun timer etter at søknaden ble innvilget. I følge min kontakt hos Amex var det et fåtall (så klart mange, men i forhold til søknader) som ikke fikk poengene med en gang. For min del tok det en mnd, men for en kompis tok det to timer.

Prøv å søk, kommer de ikke inn innen i morgen er det jo bare å avbestille kortet om han ikke vil ha det


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2020, 14:29   #250
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Funker Apple Pay med SAS Amex Elite?

SEB Bank sitt SAS Mastercard støtter det fortsatt ikke (men støtter Garmin Pay...) og jeg kunne kanskje trengt grunnpoengene i år

edit: Jepp ser ut til at det skal funke, selv om noen hadde problemer med at kontaktløs betaling ikke fungerte alle steder (vanlig Amex funket)

Last edited by eisa01; 01-03-2020 at 14:44.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 17:43   #251
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 426
Spørsmål Årsoppgave AMEX

Hei!

Har mottatt selvangivelsen, og så at det var ingen info fra AMEX der. Har heller ikke mottatt årsoppgaven min. Det finnes ingen info på websiden / appen. Ringte til de (de "ekte", ikke DNB), forklarte det hele, hørtes ut som det hele var ukjent for dem.

Har noen andre opplevd lignende?

Tenkte at dette var obligatorisk for dem å leverer, men er det kanskje Best Practice fra andre som gjør at jeg tenker slik. Hva sier loven?

Ellers har dere tips på hvordan man kan føre båre renter og gjeld på selvangivelsen uten hjelp fra de. Utfordringen min er at min faktura perioden stemmer ikke med kalender mnd, så det er så og si umulig umulig å få beregnet dette, uten AMEX sin hjelp.

På forhånd takk for hjelpen!
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2020, 19:42   #252
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Årsoppgave AMEX

American Express er strengt tatt ikke et kredittkort, derfor dukker ikke utestående beløp opp på sjølmeldinga. Sånn var det forøvrig også med Diners Club.


https://www.americanexpress.com/no/k...ittgrense.html
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2020, 16:55   #253
Fleksnes
Newcomer
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 17
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Noen som har brukt amex på skeidars webløsning? Eller vet om det funker? Netbetalingsløsningen dems har instabank.
Fleksnes is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2020, 21:12   #254
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Fleksnes View Post
Noen som har brukt amex på skeidars webløsning? Eller vet om det funker? Netbetalingsløsningen dems har instabank.
Har ikke prøvd nettløsning, men de tar det ikke i butikk og da pleier det iallfall ikke gå på nett.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2020, 23:51   #255
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Hos Forbrukerrådet kan man finne følgende:

"Hvis du har betalt flyreisen med et kredittkort, kan du rette tilsvarende krav mot kredittyter som du kunne rettet mot flyselskapet".

Jeg bestilte og betalte min reise med SAS-AmEx. Dette er et betalingskort, ikke et kredittkort. Gjelder da den info som jeg refererer til ovenfor?
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2020, 20:26   #256
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Men mange har også fått poengene kun timer etter at søknaden ble innvilget. I følge min kontakt hos Amex var det et fåtall (så klart mange, men i forhold til søknader) som ikke fikk poengene med en gang. For min del tok det en mnd, men for en kompis tok det to timer.

Prøv å søk, kommer de ikke inn innen i morgen er det jo bare å avbestille kortet om han ikke vil ha det
Er dette fortsatt tilfelle?

Har fått forlenget status ifbm. med Corona, men vurderer om det er lurt å kvalifisere på "ordentlig" i perioden som går ut nå 30. september. I tilfelle det blir ny fornying som kun teller for de som hadde nådd det på vanlig måte i 2020
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2020, 23:40   #257
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 158
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Fikk poengene rimelig fort, noen dager etter søknaden var sendt og før jeg fikk kortet. Ringte og fikk bekreftet at de skulle komme inn i september neste år også

Men, er det virkelig ingen måte å laste ned en transaksjonsoversikt?
Må man be om en GDPR request over telefon?
Hvem er det som ikke har en måte å sende skriftlige henvendelser på i dag?
Hva gjør man om man skal reklamere på et kjøp og må sende dokumentasjon?
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2021, 11:00   #258
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Er det slutt paa 30 poeng per hundrelapp med Amex eurobonus classic for kjoep paa SAS' nettsider/app? Det har skjedd i det stille i saa fall. Jeg finner ingen informasjon i mine mailer eller paa nettsiden, men mitt siste kjoep gav kun 10 poeng per kr 100.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2022, 16:19   #259
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Alle American Express kort blir nå kredittkort, altså ikke lenger faktureringskort, med kredittgrense og rente for utestående beløp etter første forfall. Dette p.g.a. en endring i Finansavtaleloven.
Redusert opptjening beholdes dog, blæ!

Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 17-03-2022 at 08:56.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2022, 14:11   #260
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 216
Default Re: SAS EuroBonus MasterCard

Jeg ordnet meg SAS Amex Classic card før jul og skulle få en voucher på 2000 kr nå i mai som en del av avtalen. Vel, jeg fikk en epost fra SAS med en link jeg skulle trykke på for å få tilgang til voucheren. Jeg trykket på linken og fikk bare "Can not find any vouchers". Prøvde å kontakte kortleverandøren, de henviste til SAS. Har fylt ut et skjema på SAS sine sider, men ingen respons. Noen som har vært borti det samme?
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
SAS med nytt PointEarner-kort FlightDeck Reiseforum 13 08-02-2013 20:02
Nytt UA MP kort? SQ 777 Småprat 11 06-02-2013 20:10
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? sarpingen87 Småprat 5 30-12-2012 12:16
Nytt Visa kort og E-Tickets Bll spotter Flyforum 20 07-03-2009 11:53


All times are GMT +2. The time now is 11:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.