Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2016, 20:41   #1
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Nord-Korea-tråden

Heisann,

Jeg planlegger en tur til Nord-Korea til sommeren og da dukker det naturligvis opp en del spørsmål. Det viktigste først:

- Ser at Korea Konsult er den eneste nordiske arrangøren av turer til NK. Noen som har positive/negative erfaringer å dele om denne gjengen?
- Dere som har vært på tur med Korea Konsult eller lignende, hvordan er klientellet på slike turer? Vurderer å reise alene og er derfor litt spent på hvordan "type" folk man evt skal omgi seg i en ukes tid.
- Noen begivenheter som er ekstra verdt en titt, evt verdt å hoppe over?
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2016, 21:14   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Nord-Korea-tråden

Søker du finner du minst tripreport fra Nord Korea. Den gir deg kanskje noen ideer. Ps: ikke stjel propagandamatieriale
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2016, 21:32   #3
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Nord-Korea-tråden

Myyyyyyyyyyye har nok endret seg siden jeg var der (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=42564), men å reise alene burde være grei skuring det. Var så vidt jeg vet ingen alenereisende i min gruppe, men det er ikke til å unngå at man blir sammensveiset når man sitter mye på buss, "innestengt" på hoteller, alle måltider samlet etc.

I vår gruppe var det en miks av alt fra eventyrlystne folk til enkelte som trodde de skulle gjøre Nord-Korea demokratisk gjennom dialog med guidene.
- DMZ
- Mausoleet
- Besøk på den svenske ambassaden (neppe på programmet dog)
- Togtur til Beijing

...var de tingene som jeg har best minner fra. De uendelige mengder med monumenter, museer, palasser osv. ble ganske ensformig og kjedelig etter hvert for mitt vedkommende, men hver sin smak.

Hvis jeg skulle dratt igjen, hadde det blitt færre dager med større fokus på:
- DMZ
- Mass Games
- Pyongyang-aktiviteter (Mausoleet, byvandring, undergrunnen etc.)

Ev. skiferie vinterstid.

Ps... Pakk med norsk sjokolade. En isbryter av dimensjoner overfor de få menneskene i landet som ikke er helt hjernevasket; barna.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2016, 22:39   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Nord-Korea-tråden

Har selv ventet litt på mass Games, men de ser ikke ut til å komme tilbake.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2016, 00:51   #5
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Nord-Korea-tråden

Anbefaler mer enn gjerne denne gjengen og:

http://www.juchetravelservices.com/t...ours-overview/
http://www.juchetravelservices.com/t...aviation-tour/
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2016, 08:10   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Nord-Korea-tråden

Jeg reiste alene med Korea Konsult. Bare Europeere med overvekt av svensker. Et ektepar i 60-årene, resten i slutten av 20-åren og opp til rundt 40. Vi var vel 16 totalt, tror jeg.
Som beskrevet over er dere sammen stort sett hele tiden og det er svært lange dager, så man blir godt kjent og en sammensveiset gjeng.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2016, 17:18   #7
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Nord-Korea-tråden

Jeg reiste med Korea konsult i fjord. Jeg var den yngste på 24. Så er man mellom 20-30 å reiser alene så er ikke korea konsult det beste valget. De fleste var var i 30 åra. Det som er pluss er at man får det ekte visumet limt inn i passet. Det får man ikke av de andre. Hyggelige guider.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2016, 01:51   #8
marekbz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 166
Default Re: Nord-Korea-tråden

Jeg reiste med YPT, eller Young Pioneer Tours. April, 2015, nesten ett år siden på dagen. Reiste med tog inn via Beijing og Dandong, og Air Koyro ut igjen fra FNJ. YPT har med en vestlig guide på alle sine turer. Det er en stor fordel på flere måter. I tillegg hadde vår gruppe 3 koreanske guider, en sjåfør og en kameramann.

Snittalderen i gruppen var rundt 30, med like mange på begge sider av tallet. Likte stemingen og atmosfæren. Alle like open-minded, utforskende typer som var der for en grunn; de ønsket å se med egne øyne all propaganda (vestlig, så vel som Nord-Koreansk), om hvordan det egentlig var.

Omtrent halvparten av gruppen på 16 personer reiste alene (meg inkludert), mens den andre halvparten var par eller venner. Det var folk fra Norge, Danmark, Frankrike, Polen, Canada, England, Australia og USA.

For min egen del oppdaget jeg at mennesker er mennesker, og regjeringer er regjeringer. Kan utdype dette nærmere senere.

Reis med et åpent sinn. Ikke tro på alt som vestlig media skriver om landet, og ikke minst ikke tro på alt de forteller deg heller om sitt eget land... Bare nikk, spill med, snakk, vær høflig tilbake og du vil få et minne for livet.

Om du skal lese én bok om landet før du reiser (selv leste jeg fire), så anbefaler jeg denne; Nothing to Envy
__________________
Flightdiary
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2016, 07:21   #9
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Nord-Korea-tråden

Har to turer med Korea Konsult. En gruppe tur. En aleine tur.
Jeg var uheldig på siste nevnte og fikk feil guide så jeg avbrøt en dag for tiden og "rømte" landet.

Korea Konsult er ryddig og grei.
Uansett hvem du bruker så er de handling agent for KITC som er Kim Jung Un sitt reisebyrå. De styrer løpet.

Kort oppsummert så anbefaler jeg gruppe tur. Gjør en 5-7 dagers. En kollega tok 14 dager med fjell tur. Var for mye for han.

Mass game er et must. Det var jækla bra.

God tur.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2016, 21:55   #10
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Nord-Korea-tråden

Tusen takk for alle svar!

Det står mellom turene DPRK Essentials med Young Pioneers eller Kim’s Memorial Tour med Korea Konsult. Heller nok i retning av YPT da jeg kunne sett for meg å henge mest mulig i Pyongyang fremfor å farte for mye rundt. Da får jeg hvertfall med meg:
- Tog Beijing-Dandong-Sinuiju
- Koryo Museum
- DMZ (gøy å se dette fra den andre siden og)
- Monument to the Three Charters of National Reunification
- Mansudae Fountain Park/Mansudae Grand Monument
- Metroen
- Arch of Triumph
- Korean War Museum
- USS Pueblo
- Juche Tower
- Monument to the Party Foundation
- Kumsusan Palace of the Sun
- Pyongsong city - a newly opened city to foreigners

Tenker at dette må holde for fem dager?

Lurer på å ikke velge tog på tur og Air Koryo på retur. Hadde et par lengre togturer i Kina for noen år tilbake, det var jo knall fett de første timene, men ble fort veldig monotomt. Men så vidt jeg har lest skjønner jeg at denne togturen faktisk er verdt turen?

Fortsatt ingen offentlig dato for Mass Games 2016.

Knall rapport ILS2, men kommer slutten og? Takk for boktips marekbz!EDIT: Bok allerede bestilt!

Last edited by GinTonic; 07-04-2016 at 22:56.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 00:39   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Nord-Korea-tråden

Noen som har tatt toget ut av Nord Korea og vet om det er mulig å se seg litt rundt i Dandong i de to timene toget stopper over der? Eller er alt avstengt for kinesisk immigrasjon og tollkontroll?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 14:50   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Nord-Korea-tråden

Hei igjen - nok et spørsmål om Nord Korea - er laptopen noe de vil se igjennom? Har nok *mer* enn et par filer der som de ikke liker... Er jo politisk engasjert og sånt, men ikke i noe høytstående greier, men likevel nok til at jeg har politiske dokumenter der...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 16:50   #13
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Nord-Korea-tråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hei igjen - nok et spørsmål om Nord Korea - er laptopen noe de vil se igjennom? Har nok *mer* enn et par filer der som de ikke liker... Er jo politisk engasjert og sånt, men ikke i noe høytstående greier, men likevel nok til at jeg har politiske dokumenter der...
Det jeg har lest et at du kan nesten regne med at PCen blir gjennomgått og at den bør ligges igjen. Er jo sjanse for Spyware og lignende også.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 17:31   #14
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Nord-Korea-tråden

Ikke ta noen sjanser! Om du absolutt må ta med deg elektronikk dit, ville jeg kun ha benyttet nyformaterte enheter. Om det var noe Nord-Korea gjorde godt for, så var det trangen etter å knote med mobil, nettbrett etc. Lot alt ligge igjen utenfor landets grenser. Befriende!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 20:56   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Nord-Korea-tråden

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Ikke ta noen sjanser! Om du absolutt må ta med deg elektronikk dit, ville jeg kun ha benyttet nyformaterte enheter. Om det var noe Nord-Korea gjorde godt for, så var det trangen etter å knote med mobil, nettbrett etc. Lot alt ligge igjen utenfor landets grenser. Befriende!
Hm har da tenkt å ta med meg pcen min da. Kan da ikke være så vanskelig? Mobiltelefonen min blir nok uansett med da... Kan man feks legge igjen dataen på left luggage på PEK for 4 dager? Evt kan jeg spørre hotellet i Beijing og - bor på det samme hotellet i for og etterkant av reisa.

Last edited by Hypern; 08-04-2017 at 20:58.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 23:28   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Nord-Korea-tråden

Ville sjekket med reiseselskapet om man kan ta med PC i det hele tatt. Og om det er lov kan de vel finne på å instllere mye rart der når de tar den inn for sjekk. Ta eventuelt med en clean PC og reinstaller den etter turen. Det samme gjelder vel smart phones.

Ellers er det vel ikke lurt å ha dokumneter på PC som ikke ville sluppet gjennom nettsensuren. Og det gjelder både Kina og Nord-korea.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 02:04   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Nord-Korea-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ville sjekket med reiseselskapet om man kan ta med PC i det hele tatt. Og om det er lov kan de vel finne på å instllere mye rart der når de tar den inn for sjekk. Ta eventuelt med en clean PC og reinstaller den etter turen. Det samme gjelder vel smart phones.

Ellers er det vel ikke lurt å ha dokumneter på PC som ikke ville sluppet gjennom nettsensuren. Og det gjelder både Kina og Nord-korea.
Kina bryr seg nokså lite om hva turister foretar seg, har aldri opplevd å bli tatt til siden av tollen der, laptop eller ikke laptop (første gangen hadde jeg bare med en iPad) og de har som oftest en gjennomlysing av bagasjen før man kommer ut i ankomsthallen. I Iran ble jeg vinket rett igjennom hvor svært mange måtte gjennomlyse bagasjen. Er nok ikke Kina jeg er bekymra for gitt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2017, 10:24   #18
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Nord-Korea-tråden

Spennende timing for en tur dit....
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/no...st/a/23974846/
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2017, 11:21   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Nord-Korea-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Spennende timing for en tur dit....
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/no...st/a/23974846/
Ja huttetu!
Og ikke får man kred for å ha dokumentert det på Face eller Twitter heller
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2017, 13:14   #20
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Nord-Korea-tråden

Forhåpentligvis er det bare litt hissigere sabelrasling enn normalt. Eventuelt blir Hypern en av få som kan si at de har vært i Nord-Korea under en atomprøvesprengning.
Kanon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nord Korea reisebrev Hypern TripReports 11 28-11-2017 16:18
Nord-Korea KnutW TripReports 34 19-12-2016 01:44
DMZ Nord/Sør Korea Roxman Reiseforum 25 20-05-2013 18:34
Nord-Korea: Luftforsvar? FamilyGuy Småprat 15 06-04-2013 15:11
Reise mellom Nord Korea og Sør Korea? lebeda Reiseforum 5 21-01-2013 01:22


All times are GMT +2. The time now is 16:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.