Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2014, 11:53   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Russland - reisetips, spørsmål m.v.

Tenkte dette kan være en tråd å diskutere vårt store naboland i øst. Det har seg slik at jeg skal besøke St Petersburg og Moskva, flyr inn med DY (hjelp, nå bannet jeg i kirka) og tar toget videre til Moskva for å prøve Sapsan.

Jeg skal bo på Radisson Royal i St Petersburg og ditto det samme hotellet i Moskva (takk gud for Club Carlson poeng på sistnevnte her koster nemlig et rom over 3000 kroner natta).

Noen som vet hvordan en skal komme seg fra LED til Radisson Royal? Virka litt komplisert med buss og t-bane og en del ting. Hehe. Moskva er jeg forsåvidt kjent i så det skal ikke være noe problem. Og har Norwegian migration card ombord? Det håper jeg inderlig, er greit å spare tid i passkontrollen.

Kan ihvertfall komme med et par fakta:
Man kan nå bestille togbilletter i Russland på engelsk, selv om den er litt på sketchy engelsk.
http://pass.rzd.ru/main-pass/public/en
Russland er typ verdens største land i areal, intet annet land i nærheten. Presidenten er selveste Putin. Aeroflot er rimelig trygt å fly med, alle de gamle ex Sovjetflya er skrotet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 12:22   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Russland

Vet ikke om transport fra flyplassen, men jeg har fløyet DY til LED og de deler ut immigrasjonskort ombord. Toget til Moskva er grei skuring, våre billetter ble også bestilt på nett.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 12:39   #3
Dr.J
Newcomer
 
Join Date: Sep 2014
Location: Drammen, Norway
Posts: 1
Default Re: Russland

Hei!
Er helt ny på forumet (selv om jeg har fulgt med fra utsiden over lengre tid) så dette blir første post;-)

Var selv i St. Petersburg siste helgen i august og bodde på samme hotell, Radisson Royal Hotel på Nevskiy Prospekt 49. Går busser (39, 39A, K39 - minibuss) fra LED til Moskovskaya metrostasjon, derfra går blå linje (nr. 2) til Nevskiy Prospekt/Gostiny Dvor og deretter en liten gåtur til hotellet. Med lite bagasje går nok dette helt fint. Da vi var 4 stk tok vi taxi inn til byen (står en koordinator i ankomsthallen - ble dyrt) og hotellets egen Mercedes E-klasse tilbake (mye billigere).

Hotellet kan absolutt anbefales, rent og pent og god frokost. De største severdighetene (vinterpalasset, båtturer på Neva) ligger i gangavstand, men går også en "hop on-hop off"-buss rett på utsiden av hotellet (bokstavelig talt utenfor døra) som tar deg til de største severdighetene med litt enkel guiding på veien (http://citytourspb.ru/en/)...veldig praktisk.
Ellers kan restauranten Palkin i Nevskiy nr. 47 anbefales. Klassisk, russisk restaurant fra 1870 eller noe med litt stive priser, men med meget god mat og service. De fleste andre restaurantene rundt hotellet er helt greie, men heller ikke noe mer...

Når det gjelder DY og migration card har jeg ingen anelse, men fikk vel svar på det i posten ovenfor.

St. Petersburg kan sterkt anbefales!
Dr.J is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 15:39   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Russland

Hm migration card kan man drite i å fylle ut. I passkontrollen ble det nå printet ut fiks ferdig elektronisk. Det er fint for oss med dårlig håndskrift. Kan tyde på at dette kanskje er på vei ut.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 21:02   #5
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Russland

Jada, de printer nå selv immigrasjonskortet på en del større flyplasser i hvert fall. Det sparer nok immigrasjonskontrollen selv også for en del mas; folk som fyller ut feil, folk som må låne kulepenner osv.

Helt problemfritt å bestille online togbilletter med RZD. Sapsan er nå greit, men for de store nattogene er det en enorm forbedring i det du selv nå kan velge mellom ledige plasser i hele toget, vogn, over- og underkøyer og priskategorier.

Husker første gang for noen år siden jeg kom med en slik print-selv-billett. Da var det mye styr på toget med at togsjefen selv måtte godkjenne den, og sovevognskonduktøren holdt en lang tale der hun mente at slike billetter i prinsippet var alt for lette å forfalske.

Sist jeg reiste med tog i Russland for et par måneder siden lot det til at de fleste reisende hadde slike billetter.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 21:47   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Russland

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hm migration card kan man drite i å fylle ut. I passkontrollen ble det nå printet ut fiks ferdig elektronisk. Det er fint for oss med dårlig håndskrift. Kan tyde på at dette kanskje er på vei ut.
JA! og takk og lov for det! Imigrasjons kort er så unødvendig!
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 23:44   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Russland

Hm jeg gjorde nå det kunststykket å pusse tennene i vannet her i St. Petersburg. Googla det litt og så at man ikke burde gjøre det pga Giardia, jaja får satse på at det går bra da. Drikker jo ikke tappevannet her for å si det sånn, men har jo pusset tenner i alt fra Beijing-vann til Oslo-vann. Da kan vel dette gå fint? Ja jeg bor på et bedre hotell (Radisson Royal).


Noen som har noen erfaringer med feil fødelsdato hos RZD? Greide det kunststykket å bestille med 17.09, men skal være 17.10. Fødselsåret er riktig dog, er RZD strenge med dette? Kan sikkert høre med hotell-concierge i morgen om det er noe issue så de kan endre for meg om nødvendig. Evt avbestille på nettet og bestille på nytt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 12:44   #8
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Reise til Russland

Jeg har ett æren å gjøre i Moskva i neste måned, men sant og si har jeg ikke peiling på hva som må gjøres mtp visum og innreise.

Jeg planlegger å være der ca ett døgn (en overnatting). Det å booke biletter og bestille hotell er i segselv ikke noe problem, men det står på siden til russiske ambasaden at man må ha en bekreftelse fra reisebyrået. Noe jeg ikke skjønte så mye av når jeg gjør alt selv.


Har noen erfaring ?
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 13:11   #9
vegardg
ScanFlyer Blue
 
vegardg's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
Default Re: Reise til Russland

Quote:
Originally Posted by TigerBlack View Post
Jeg har ett æren å gjøre i Moskva i neste måned, men sant og si har jeg ikke peiling på hva som må gjøres mtp visum og innreise.

Jeg planlegger å være der ca ett døgn (en overnatting). Det å booke biletter og bestille hotell er i segselv ikke noe problem, men det står på siden til russiske ambasaden at man må ha en bekreftelse fra reisebyrået. Noe jeg ikke skjønte så mye av når jeg gjør alt selv.


Har noen erfaring ?
Du kan be hotellet om en "invitasjon" som du legger ved visumsøknaden. Radisson tilbyr i alle fall dette: https://www.radissonblu.com/en/royal...oscow/services
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 16:03   #10
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Reise til Russland

Eventuelt outsource alt til Visumservice.

visumservice.no/no/Visumguide/Russland/Tourist-visa
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 16:11   #11
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Reise til Russland

Det er greit med et byrå som visumservice da konsulatavdelingen på russiske ambassader kan være (sensurert). Men det er mulig på egenhånd med invitasjon fra hotellet. Merk at Russland gir visum for akkurat den perioden du trenger, endringer gjør at du må søke på nytt.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 17:22   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Reise til Russland

Ikke bruk Visumservice - det her klarer man utmerket fint selv. Har selv flere innreiser til Russland de siste åra og prosedyren er ikke vanskelig.
Jeg personlig pleier å kjøpe invitasjon på nettet til ca 20-30 USD (denne praksisen er egentlig ulovlig, men verken ambassaden eller russiske myndigheter bryr seg)

Jeg pleier å bruke Waytorussia for invitasjon.

På et par minutter tikker invitasjonen inn på epost og man skriver den ut sammen med søknaden man har fylt ut på nettet. Husk at man må booke time på den russiske ambassaden nå. Så tar man med alt av dokumenter (flybilletter, hotellreservasjon etc) til ambassaden. Betaler og så går igjen. Jeg mener jeg så en kortterminal sist jeg var der, men tradisjonelt sett har de ikke tatt noe annet enn kontanter eller bankoverføring så greit å besøke en minibank (de veksler).
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 17:55   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Reise til Russland

Enig med Hypern, dette ordnes veldig greit på nettet på egenhånd. Hvis du vil unngå ambassadens mørke, overfylte, krøkkete og masete kontor med en eim av Sovjetunionen og gammal Tsar, kan russernes nye visumbyrå på Grev Wedels plass på det varmeste anbefales.

Link: www.ifs-norway.com

De tar riktignok 300 kroner ekstra, men er greiere å ha med å gjøre. Men OBS OBS: Pass nøye på at du søker og bestiller time på deres nettsider, ikke ambassadens. Du må nemlig møte opp der du har bestilt time.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 17:58   #14
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Reise til Russland

PS: avhengig av hotellet ordner de "invitasjon" mer eller mindre gratis når du har bestilt.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2017, 22:30   #15
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Russland

I tillegg til å ta 300kr mer, bruker visumsenteret en uke på å behandle søknaden. Ambassaden bruker normalt 3-4 dager.

De fleste større hotell sender invitasjon gratis på forespørsel, forutsatt at en ikke kansellerer rommet.

Jeg har aldri hatt problemer på ambassaden, men vær nøye med søknaden. Jeg har sett andre som har blitt avvist pga feil/mangler i søknaden. Ambassaden krever personlig oppmøte, så skal man søke for andre enn seg selv, må man til visumsenteret.

Ambassaden har fått kortterminal
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2017, 10:50   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Russland

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
I tillegg til å ta 300kr mer, bruker visumsenteret en uke på å behandle søknaden. Ambassaden bruker normalt 3-4 dager.

De fleste større hotell sender invitasjon gratis på forespørsel, forutsatt at en ikke kansellerer rommet.

Jeg har aldri hatt problemer på ambassaden, men vær nøye med søknaden. Jeg har sett andre som har blitt avvist pga feil/mangler i søknaden. Ambassaden krever personlig oppmøte, så skal man søke for andre enn seg selv, må man til visumsenteret.

Ambassaden har fått kortterminal
Hotellinvitasjoner er problematisk om man skal reise rundt da da de kun gir ut invitasjon så lenge man har booket rommet. Jeg fløy jo til St Petersburg bodde der noen netter og så til Moskva hvor jeg også hadde noen netter. Men Waytorussia og lignende sider ordner jo det problemet. Men folk får det til å høres ut som det er veldig vanskelig med visum, det er det ikke. Litt bry ja, men ikke noe umulig. Synes amerikansk visum var vanskeligere med intervju og bla bla og ikke minst langt verre med sikkerhetskontroll før man slipper inn etc. Hoteller registrer også visumet ditt uavhengig av hvem som har utstedt invitasjonen. Den tjenesten koster litt ekstra, men er ikke noe man kan nekte sånn uten videre.

Last edited by Hypern; 20-06-2017 at 11:05.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2018, 10:07   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Russland

For oss som var såpass heldige og var i Russland under VM kan man entre visumfritt til Russland ut året med pass og FAN ID dokumentet. Var faktisk ikke klar over det - men det åpner kanskje mulighet for en helgetur et sted for min del.
http://www.mid.ru/en/fan-id/-/asset_...ent/id/3315017
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reisetips - Estland eligent Reiseforum 13 08-11-2016 22:37
Reisetips LN-FHU Reiseforum 1 08-07-2012 23:50
Reisetips for november? MisterOlsen Reiseforum 5 26-06-2012 23:27
Reisetips? valen Flyforum 1 01-02-2007 02:48
Reisetips? Superhai Flyforum 3 13-12-2004 16:05


All times are GMT +2. The time now is 16:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.