Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2013, 12:53   #381
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Vi tenker ikke pä samme mäte, SuperHai : du sender 18 tonn (!) fiskevarer pr lastebil, da nödvendigvis til ... Rungis hvor fisken auksjoneres og videre-distribueres i meningsfulle pakker til de forskjellige regionale centerene i Frankrike, ogsä pr lastebil. Hele denne prosessen tar tid. När kommer fisken til fiskeforretningen n° 32, rue de Sèvres, i Limoges ? Og hvilken netto-pris kommer fiskenaeringen i Norge til gode ? For ä tilpasse Mr Trailers forretningsmodell, skyter fiskenaeringen seg selv i foten : man forringer avkastningen fordi man sender fisken ut av Norge pr 18-tonnere. Jeg spör : til hvor mange destinasjoner flyr man i Europa, DY + SK sammenlagt, pr hver dag ? Gang dette antallet med 2 tonn. Det blir masse fisk. Last AKH'ene inne hos fiske-produsentene, levèr dem direkt ombord flyene v/avgangen, lag videre en kjöle-transport-kjede fra destination airport-til-fiske-forretningens-dör for hver enkel AKH. Ett tonn er ikke mer enn hva kan absorberes av det lokale supermarkedet i Limoges. Arbeide seg rundt pris-presset som foregär i Rungis. Jeg tipper at marginen som tilkommer fiskenaeringen i Norge forbedres vesentlig. Mr Trailer gir kanskje billig transport men koster meget dyrt i prispresset pä selve fisken ! Garantèr 24t fra slaktebenken til fiskeforretningen og ta penger for dèt. Slä pä med fersk KingCrab, vanlig krabbe, kreps og reker, äl, kolje, torsk, sei, flyndre .. mao, bruk fantasien, tenk selvstendig, ikke la deg hypnotiseres av Mr Trailers lurende 18-tonns-twist styrt mot egen profitt, pä bekostning av fiskenaeringens ökonomi i sin helhet.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 19:24   #382
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Vi tenker ikke pä samme mäte, SuperHai
Helt riktig. Du prøver å selge produktet ditt. Jeg påpeker det jeg mener er svakheter.

For å ta dine arguamenter. Det er svært få som er villig til å betale mye ekstra for fisk som er garantert 24t fra produsent, all den tid at fisk som er 72t gammel smaker det samme. Detaljistene kan heller ikke selge alt ut samme dag, og vil basere seg på holdbarheten til fisken. Lastebilene kan dessuten fint levere direkte til regionale markeder eller detaljist om det skulle være fordelaktig. Skal du ha en ubrutt AKH kjede, så må du også ha fly hele veien som kan ta i mot AKH'ene. DY og SK har heller ikke hub hvor fisken slaktes, og det hjelper ikke at de ha mange destinasjoner fra OSL, siden fisken i så tilfelle må dit først.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 14:07   #383
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
... DY og SK har heller ikke hub der hvor fisken slaktes, og det hjelper ikke at de ha mange destinasjoner fra OSL, siden fisken i så tilfelle må dit først.
Hele problemstillingen for logistikk-lösninger vs total-avkastning for Fiske-Naeringen (hvor mitt poeng er at 'point-to-point' direkt/lokalsalg pr 1-tonns AKH gir bedre total-avkastning enn pr 18-tonnere via Rungis-auksjonene) er riktignok et tema for Fiske-Naeringen. Det jeg sier er at under visse (nye !) forutsetninger kunne det bli aktuelt ä gjenvurdere opsjonene ... kanskje DY/SK med Norges Eksports-Räd/Fiske-Naeringen burde sette seg ned rundt bordet sammen, ta frem lomme-regnerene og se en gang til pä saken med nye, äpne öyne ? Det kunne vaere vel verdt forsöket ä frigjöre seg fra Mr Trailers kilo-prismessig negative grep pä logistikken pr idag ? Hold operasjonen desto klarere desto bedre vs alle mulige utenlandske Grossister i distribusjons-kjeden, klarer man ikke det sä spiser sistnevnte opp marginene som normalt tilgär Fiske-Naeringen i Norge .. takket vaere Mr Trailers 18-tonnere ! Det er noe som heter "Equitable Commerce" ... hvorfor ikke innföre det konseptet i Fiske-Naeringen ?

Det er slikt jeg refererer til när jeg rekommenderer en "First Concubine attitude" hos DY/SK mht flyfrakt ?! Og som Hagbard Viking sier : hvorfor "ENTEN-ELLER" ... velg "BÄDE-OG" !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 14:18   #384
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Nøkkelordet for fiskebransjen er VOLUM. Jo mer du stykker opp sendingen, jo dyrere blir det. Og så lenge fisken havner på middagsbordet mens den er fersk, er det KUN prisen som er viktig. Derfor kan ikke fly konkurrere med lastebil innen Europa. Som tidligere nevnt, bruker man også lastebil til flyhub'er som AMS, FRA, CPH osv siden man både får en ekstra omlasting og dermed høyere kostnad ved å sende fisken først til f.eks. OSL..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 08-01-2013 at 14:57.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 14:54   #385
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
... så lenge fisken havner på middagsbordet mens den er fersk, er det KUN prisen som er viktig ...
Helt enig, LN-MOW ... men "prisen" for hvem ? Den som tilgär Fiske-Naeringen ? eller prisen pä fisken när den ligger pä kjökkenbordet hos Husfruen ? Först-nevnte pris = fiskens salgspris v/auksjon til grossisten minus kostnader, hvorav spedisjon/trucking til f.eks Rungis, hvor grossistene auksjonerer 18 tonn fisk av gangen (fordi Mr Trailer krever VOLYM ?!) ... deretter kommer det en "mellom-pris" hvorinn tilregnes grossistenes profitt-margin.

Resultatet blir at (1) Mr Trailer tjener penger; (2) Grossistene tjener penger/styrer prisene; (3) Norsk Fiske-Naering mister kontroll over hvordan norsk fisk pris-settes pä utenlandske markeder; (4) slutt-prisen i fiskeforretningen blir dyrere enn nödvendig; (5) salgs-volumet faller pga distribusjonsmodellens twister, dvs artifisielt.

Dette kaller jeg ikke "Equitable Commerce", LN-MOW ? Og det er ikke til fordel for Fiske-Naeringen.

Last edited by Frequent Traveller; 08-01-2013 at 16:42.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 15:01   #386
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Don't get the logic ... med lastebil rett til matfatet, får du avgårde 18 tonn i en sending rett til grossisten uten ekstrakostnader.. Skal du bruke lastebil/fly må du ha ca 10 flyavganger fra OSL med 10x handlingkostnader i begge ender i tillegg til fraktprisen .. Fint for flybransjen, men kostnads- og logistikkmareritt for produsent og grossist.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 17:24   #387
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Don't get the logic ...
Det er mulig jeg var litt kort-fattet, jeg har gjort litt editing i posten ovenfor for ä forklare meg bedre : fisken som eksporteres via Mr Trailer gär slett ikke 'direkt til matfatet' men til grossisten i utlandet via/etter auksjon. Det er her skoen trykker. 18 tonn fisk pä èn gang er for mye fisk for under-grossister/detaljister. Hvis fiskeprodusenten pakker ned fisken i kjöle-AKH og sender AKH'en med lastebil/fly/lastebil gär fisken DIREKT til fiskeforretningen UTEN MELLOM-HÄNDTERING. I Mr Trailer-scenario'et skal fisken omlastes/sorteres/auksjoneres/omlastes i Rungis. Dette koster tid/penger, mens prisen presses ned v/auksjonen. Distribusjonen tilsikter ä skape margin hos Grossisten, pä bekostning for avkastningen som tilgär norsk Fiske-Naering. Hva er det mest fordelaktige ? : innkassere 4 euros lavere pris pr kilo pga ugunstig engros-handel i Rungis, eller betale 2 euros pr kilo i fly-transport m/AKH og handle for full pris rundt stor-grossisten direkt med smä-grossisten/fiskeforretningen ? Og hvilken logistikk-modell/drift-modell gir störste salgstall i tusener av tonn fisk pr annum ?

Spörsmälet kommer opp : hvilken Naering arbeider man for ? for norsk Fiske-Naering ? eller for distribusjons-naeringen i utlandet ? (selv er jeg ikke sä mye opptatt av Mr Trailer eller av Mr stor-Grossist !)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 17:53   #388
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
I Mr Trailer-scenario'et skal fisken omlastes/sorteres/auksjoneres/omlastes i Rungis.
Hva slags beskaffenheter har fly som gjør at de kan omgå denne "fellen" din, og hvorfor kan ikke din "Mr. Trailer" gjøre det?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 18:06   #389
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Mener du virkelig at fiskeprodusenten i Norge skal ha et salgsapparat til å selge til hver eneste lille restaurant, kafeteria og fiskemarked ....? Samt at de skal sende ut 1800 individuelle sendinger a 10kg istedet for en a 18.000 kg? Seriously ... hva tror du dette ville koste? Det er jo derfor man HAR grossister - for å få innpass i lokale markeder.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 20:00   #390
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mener du virkelig at fiskeprodusenten i Norge skal ha et salgsapparat til å selge til hver eneste lille restaurant, kafeteria og fiskemarked ....? Samt at de skal sende ut 1800 individuelle sendinger a 10kg istedet for en a 18.000 kg? Seriously ... hva tror du dette ville koste? Det er jo derfor man HAR grossister - for å få innpass i lokale markeder.
Du vrir og twister mine ord til de gjöres til latter ... det er ikke dövere mann enn den som ikke vil höre ! Jeg sier : selg fisken rundt/forbi Rungis pr AKH'er (salgs-kvantum : netto ca. ett tonn fisk) istedet for èn last à 18 tonn fisk gjennom Rungis. Du fär selv ta ansvaret for den latterlige tolkningen som du har lagt frem. Med to AKH pr flyving, x antall flyvninger ut pr dag (DY/SK sammenlagt), klarer man ä fly ut (anslagsvis) 360 AKH daglig eller tilsvarende 20 Trailer-laster. Intet stär iveien for ä parallelt fortsette driften gjennom Rungis med lastebiler slik den gär pr idag. Her snakkes det om nye veier, i tillegg, eller om ä litt etter litt erstatte den ene mäten med den andre. Hvorfor er du sä negativt innstilt mot flyfrakt, LN-MOW ? Er du redd for fiskelukt i flyene ? Eller er det structural corrosion i lasterommene du frykter pga saltvann ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 23:29   #391
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Jeg har både solgt og ekspedert flere tonn laksefrakt enn du kan drømme om og er svært godt kjent med mekanismen .. men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man skal selge og håndtere disse AKH'ene uten at kostnadene går til himmels ... noen må stå for spedisjon og videresalg og det er svært uklart for meg hvordan du mener dette skal gjøres.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 11:40   #392
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
... noen må stå for spedisjon og videresalg og det er svært uklart for meg hvordan du mener dette skal gjøres.
Hverken du eller jeg arbeider innenfor Fiske-Naeringen, heller ikke arbeider vi i Eksportsrädet. De idéer som 'luftes' her, ang evtl om-organisering av logistikken for fisk til utlandet, ved siden av eller som gradvis erstatning for systemet som er pä plass pr idag (dvs Mr Trailer) tilsiktes Fiske-Naeringen og Eksportsrädet som 'food for thought'. Idag arbeider produsenter/speditörer med Internet, ikke med telex/fax, LN-MOW. La Fiske-Naeringen sette opp et out-sourced sales network i India eller Poland (pr en Norsk server, kontrollert av Fiske-Naeringen, for sikkerhets skyld ...) eller hvorenn du vil, en slags on-line FISKEBÖRS, med sikte pä ä selge fisk pr AKH-kvantum til under-grossister/super-markeder i naerheten av hver og èn av alle destinasjoner i Europa hvor DY og SK flyr med feederfly. Fisken vil selge seg av seg selv, LN-MOW, om ikke du selv forstär eller vil innrömme dette, kanskje det finns andre her pä Flyprat som kan begripe dette. Ikke glem sommerdestinasjonene i Middlehavet. Vet du at ferske reker fisket lokalt i Middelhavet selges til 43 euros/kg pä Mercado Oliver i Palma de Mallorca om sommeren, mens KingCrab - en mangelvare - koster 65 euros/Kg ? Samtidig som samtlige turister i Cala Millor vil pröve seg pä en tradisjonell Paella eller Caldereta ved förste anledning ute pä restaurant ? Hvor lang tid tror du det tar for Mr Trailer ä levere til Mercapalma ? Hvordan stär konkurranse-situasjonen for Norske Mr Trailer vs Mr Trailer fra Costa Cantabrica eller Asturias/Galicia/Portugal ? Samme holder for Rhodos, Mykonos osv osv osv ... Jeg lurer pä hvorfor det er sä vanskelig ä fä gehör for to (mere !, dvs eksempelsvis m/H20QR opp til 4 AKH (!!) pr flyvning istedetfor opp til bare max 2 AKH pr idag med A320) toppet opp med ferske sjövarer ? Tror du Icelandair eller fiske-naeringen i Reykjavik eller Akureyri venter pä Mr Trailers gode behag ? Väkn opp, folkens !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:02   #393
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,575
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Hverken du eller jeg arbeider innenfor Fiske-Naeringen, heller ikke arbeider vi i Eksportsrädet.
Nei, men LN-MOW har nok atskillig betre erfaring med sal og befraktning av fisk enn det eg og du nokon gong vil få. Grunnen til at du møter skepsis på også dette prosjektet, er nok din manglande evne til å høyre på dei som har erfaring frå tidlegare.

Om du får ein kunde til fly-prosjektet ditt, så vil vel denne kunden glatt kaste seg på ideen din om fiskeeksport - sidan du tydelegvis har fasiten på denne også?
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:38   #394
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
... så vil vel denne kunden glatt kaste seg på ideen din om fiskeeksport ... ?
Pluss import av blomster/frukt/grönnsaker m.m. fra syden, wf145 : kundene mine - när den dagen kommer ? - vil sannsynligvis arbeide med flyfrakt BEGGE VEIER ! Man har ikke räd lenger ä "nyte gyngestolen m/kaffe+sigar" dvs, fly med tomme cargo holds, man trenger ingen fasit for ä forstä det, wf145 : etter interviewet med MOL (RYR) i Oslo igär, hvis ikke SAS finner nye mäter ä tjene mere penger, gär det nedenom og hjem pä medium term, inn under Lufthansas beskyttende vinger, spär MOL. I 1981 kom Jan Carlzon meget hendig med mottoet for SAS : "èn av fem i 1995" ... Du kan selv reformulere det tilsvarende motto for 2022 for skandinaviske feeder selskaper ... eller kanskje vi heller skal ta sikte pä 2021 ??

Last edited by Frequent Traveller; 09-01-2013 at 12:48.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 18:37   #395
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Tror du Icelandair eller fiske-naeringen i Reykjavik eller Akureyri venter pä Mr Trailers gode behag ? Väkn opp, folkens !
Blubb, blubb, blubb.... Det er visse utfordringer for "Mr. Trailer" å levere fra Island. Men for å ta Island så har de i større grad begynt å bruke båt, framfor fly for å få ned kostnadene. Moderne metoder som superkjøling og andre måter for innpakning har gjort at en god del mer fisk kan kvalifiseres som fersk selv ved lengre transport-tid.

Jeg vet ikke hvordan du regner deg til 90 daglige avganger fra "fiskesentre" i Norge til ulike deler av Europa. Men la oss si at det er mulig - og at samtlige vil operere med AKH-fly, så må likevel alle disse ha et effektivt system på destinasjonene for å håndtere fisken videre til supermarkeder, grossister etc.

Fiskeeksporten er den største i Norge, og jeg er ganske sikker på at det er mange dyktige mennesker som ser på alternativer til dagens distribusjonsmodell til enhver tid, og om eller hvorvidt det vil være lønnsomt å gjøre det på andre måter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 20:35   #396
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
... Jeg vet ikke hvordan du regner deg til 90 daglige avganger fra "fiskesentre" i Norge til ulike deler av Europa ...
Jeg forestiller meg en transport-kjede pr AKH anlagt slik : (a) innpakning v/fiske-produsenten; (b) trucking til vedrörte flyplass i Norge (evntlt via flyfrakt först fra Nord-Norge) f.eks. OSL/BGO/TRD/SVG o.l.); (c) flyfrakt til destinasjon i utlandet; (d) levering v/flyplassen til Kundens transportör i utlandet; (e) trucking til Kunden, dvs, sistnevnte transport-ledd ordnes av Kunden : fisken selges CIF pr AKH til destinasjons-flyplass. En innpakning, èn utpakning. Alt annet er AKH-händteringer, dvs Max Gross Weight 1,134 kg. Enkelt, hendig. SK/DY har ansvaret kun for flytransporten. Alt annet ordnes av Fiske-Naeringen. For ä selge logistikken til Fiskenaeringen mä DY/SK päpeke at kilopris CIF blir ikke verre med AKH "direkte" til slutt-kunden enn med Mr Trailer gjennom Rungis dvs via stor-grossisten. Og det er nettopp pga netto-prisen som endelig tilgär norsk fiskenaering at AKH'en vil vise sin fulle hensikt. Profitt-marginen samles i Fiskenaeringens hender, ikke i distributörenes hender.
Fiskenaeringen styrer sin egen prispolitikk, har kunde-kontakt med slutt-kunden. Bare fordeler. Unntatt de bakdeler som LN-MOW sikkert vil komme opp med ?

Last edited by Frequent Traveller; 10-01-2013 at 12:05. Reason: CIF
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 20:37   #397
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Jeg gir opp ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 21:06   #398
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg gir opp ...
Har du ikke gitt opp før nå?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 10:56   #399
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
... LN-MOW har nok atskillig betre erfaring med sal og befraktning av fisk enn det eg og du nokon gong vil få ...
Berömt visdom fra folkets laerde tjener folket som eselet trekker folkets vägnlass. Vill laerdom er som örkenens löve : folket kaster sten og blir redde ... eller som den kvikke seilbät med skjelvende seil langt ute pä havet : hvordan kan folkets laerde komme ombord ? Dette sier Zarathoustra ...

Last edited by Frequent Traveller; 10-01-2013 at 11:18.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 11:14   #400
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
... Island har begynt å bruke båt, framfor fly for å få ned kostnadene ...
Transports-kostnadene gär nok ned, man pga salgs-kvantum [her : kanskje flere tusen tonn pr bät-last ?] gär kilo-prisen pä selve fisken dramatisk ned, da lasten nu mest egner seg for masse-levering til frossenfisk-fabrikker eller konserverier. Utfordringen som skal löses av Fiske-Naeringen som produsent er ä vinne slagsmälet om fiskens kilo-pris. Det slagsmälet bestemmes ved salget til den förste kunden i distribusjons-kjeden. Man kan ikke vinne höy kilopris ved ä selge fisk pr bätlast til konserverier eller frysefabrikker.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? joamykle Reiseforum 8 08-10-2015 11:42
KLM Travel Discount Certificate Roxman Reiseforum 1 17-04-2011 22:02
Delta, Northwest receive single operating certificate LN-MOW Flyforum 10 01-02-2010 22:07
Pilot's Certificate Revoked (Again), This Time For In-Cockpit Sex VoiceCom Flyforum 1 16-03-2009 18:32
Star Alliance Upgrade Certificate Bizflyer Flyforum 9 06-11-2006 17:55


All times are GMT +2. The time now is 21:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.