Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2018, 19:28   #21
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by kaldal View Post
Venner som besøkte mauritius i juli sa de måtte varme seg under håndklærne etter bading. Det var rett og slett for kaldt til å kunne ligge komfortabelt, selv i solen, med våt kropp. Dermed droppet vi MRU til fordel for Gili/Lombok for familieturen for et par år siden.
Det blir heller MRU i påsken.
Det hørtes gruelig kaldt ut
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2018, 20:16   #22
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Tusen takk for detaljert feedback. Vil du anslå at det var sånn Norsk sommer i luften da eller?
Nja, en gjennomsnittlig juli på Mauritius er vel mere likt oktober på Kanariøyene, men det er jo ikke alle som liker thailandsk rundt 30 grader hele døgnet.

Kulderekorden i Las Palmas i oktober er 15 grader, i Port Louis er kulderekorden i juli 11 grader. Så det er altså mulig å være uheldig slik som det høres ut som om noen i denne tråden har vært. Opplevde selv noe lignenede noen dager på Cuba hvor det kan komme ned i under 10 grader om vinteren om man er uheldig. Det var spesielt å se kanaderne ligge rundt bassenget i boblejakker.

Og med 5 grader mere i vannet enn hva vi hadde på Mauritius så kommer man til 28 grader som jeg mener er passende.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 10-12-2018 at 20:19.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2018, 20:21   #23
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nja, en gjennomsnittlig juli på Mauritius er vel mere likt oktober på Kanariøyene, men det er jo ikke alle som liker thailandsk rundt 30 grader hele døgnet.

Kulderekorden i Las Palmas i oktober er 15 grader, i Port Louis er kulderekorden i juli 11 grader. Så det er altså mulig å være uheldig slik som det høres ut som om noen i denne tråden har vært. Opplevde selv noe lignenede noen dager på Cuba hvor det kan komme ned i under 10 grader om vinteren om man er uheldig. Det var spesielt å se kanaderne ligge rundt bassenget i boblejakker.

Og med 5 grader mere i vannet enn hva vi hadde på Mauritius så kommer man til 28 grader som jeg mener er passende.
Okei. Takk. Da er det for stor risk. Det var innmari gode tips.

Ser Seychellene er en del lenger nord og burde være varmere. Svært mye enklere å få bonusbilletter til også


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2018, 20:46   #24
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Okei. Takk. Da er det for stor risk. Det var innmari gode tips.

Ser Seychellene er en del lenger nord og burde være varmere. Svært mye enklere å få bonusbilletter til også
Kulderekorden på Seychellene i juli er 20,4 grader så du er ganske så safe der og det er en destinasjon som de fleste vil huske mye bedre. Var der i august ett år.

Husk å planlegge souvenir. Krever mye plass i koffert og en eksportlisens som koster litt og må planlegges. Her snakker vi skikkelig "conversation piece".

__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2018, 21:09   #25
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Kulderekorden på Seychellene i juli er 20,4 grader så du er ganske så safe der og det er en destinasjon som de fleste vil huske mye bedre. Var der i august ett år.

Husk å planlegge souvenir. Krever mye plass i koffert og en eksportlisens som koster litt og må planlegges. Her snakker vi skikkelig "conversation piece".

Konge. Og nå fant jeg award billetter ned med ET i C og hjem med BA i eco også. Så da ble det Seychellene

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2018, 22:23   #26
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Konge. Og nå fant jeg award billetter ned med ET i C og hjem med BA i eco også. Så da ble det Seychellene
Det er å bo som er dyrt på Seychellene, ikke transporten dit. Og bostedene er gjerne litt mere basic enn hva man forventer av luksusdestinasjoner. De ønsker ikke backpackere så man slipper ikke gjennom immigration før man kan dokumentere at man har booking av bosted for hele oppholdet.

Man bør også planlegge å bo litt forskjellige steder. Det er relativt enkelt og overkommelig å få transport med fx katamaranene til Cat Coco mellom hovedøya Mahe, Praslin og La Digue. Poloskjortene med logoen til Cat Coco er også en skikkelig "conversation piece", men de var utsolgt da jeg var der. Bor man på andre mindre øyer blir det mere som Maldivene og man er bundet opp mot transport og det av andre tjenester som resorten du skal til tilbyr.

-Øya La Digue er et must å besøke. Alle sykler på øya og man har stranden Anse Source d'argent som dukker opp i mange kåringer av verdens peneste strender. Bodde noen dager der og anbefaler å bo der og bruke det som base camp for utforskning av øyene i området.

-Øya Praslin er også et must å besøke for skogen med Coco de Mer i Valee de Mai. Det er også mye tilbud om å få kjøpe Coco de Mer på øya, men uten riktig eksportlisens så blir du stoppet på flyplassen. Bodde på øya, men det viste seg at strensene øst på øya hvor jeg bodde var ubrukelige. Øya er større enn man tror. Skikkelige stredner er i nord eller helst vest.

-Man bør også besøke et sted hvor man kan se kjempeskillpadder i sitt riktige miljø, fx på Grande Soeur som også har en veldig fin strand på nordsiden.



Som mange andre bodde jeg før returen på hovedøya ved Baie Beau Vallon. Det er greit der, men ikke så ekstaordinært som øyene i nord. Mere likt Mauritius altså. Hovedstaden Victoria smaker gammel koloni og har et fiskemarked som skremmer folk til å bli vegetarianere. Byens store symbol er et lite klokketårn og når de ser det lurer mange på hvorfor, men det er vanskelig å finne annet som er unikt der.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 01:46   #27
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Sykt gammel post, og det kan jo hende at åreforkalkninger nå demper alle minner om turen.

Men "oppdaget" nettopp Mauritius. Sjekker for Juli da regntiden skal være over, og det kommer faktisk relativt rimelig ut på hotell. Fly er vel en annen sak, men det løser seg.

Selv Shangri-La suite er rimeligere enn sjappa vi bodde på i Koh Samui i fjor.

Hva var deres inntrykk av Mauritius?
Øya var helt grei og ser nå at flere år senere så popper det fint lite minner opp fra den. Noe av utfordringene vår var så simpelt som at det var ganske kjølig, litt påtatt luksus uten finesse og litt kjedelige byer og tettsteder. Grei å ha opplevd men vi drar ikke tilbake. Er nok en fin ferie å kunne fortelle om over en rimelig Chablis på Østerås eller lignende.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121100
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 07:46   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Ellers er det jo flere varme steder da kan være kaldt når det ikke skal. Da jeg og kommende kone var i California juli 2011 gikk vi med jakke og gensere å frøs hele veien fra San Fransisco til Los Angeles. Førstnevnte er vanlig, men at stå i juli i LA å fryse hadde jeg ikke regner med. Stort sett fryser jeg jo bare inne i USA om sommeren når de har gått bananas med AC’n
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 09:20   #29
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Øya var helt grei og ser nå at flere år senere så popper det fint lite minner opp fra den. Noe av utfordringene vår var så simpelt som at det var ganske kjølig, litt påtatt luksus uten finesse og litt kjedelige byer og tettsteder. Grei å ha opplevd men vi drar ikke tilbake. Er nok en fin ferie å kunne fortelle om over en rimelig Chablis på Østerås eller lignende.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121100
Mmmmm… deilige Østerås. Kanskje vi tar ferien der i 2020.

Det kaster seg bare på det andre sa her. Og vi fant bonusbilletter til Seychellene også. Så da øser vi på med det og går heller bananas på hotell.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 10:38   #30
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Konge. Og nå fant jeg award billetter ned med ET i C og hjem med BA i eco også. Så da ble det Seychellene

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Blir det i juli?
Har du (Noen andre) prøvd ET på den strekningen før? Jeg har tidligere lest noen tripreports som ikke var veldig positive....
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 11:04   #31
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Blir det i juli?
Har du (Noen andre) prøvd ET på den strekningen før? Jeg har tidligere lest noen tripreports som ikke var veldig positive....
Nei, har aldri prøvd ET i det store og det hele. Booket bonusbilletter med dem i C på vei ned så det kan jo ikke være helt krise. Det er et sete på et fly, liksom. Så lenge vi får brennvin og det ikke styrter kaller jeg det en suksess

Reiser hjem i economy på BA
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 11:53   #32
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Jeg har tidligere vurdert å reise til Mauritius i juli måned, men droppet det nettopp fordi så mange skrev at det var den "dårligste" måneden værmessig. Skulle jeg dratt dit, ville jeg nok gjort det en annen måned - og kombinert det med Réunion som kun er en 45 minutters flytur unna. Ville også vurdert Rodrigues, en øy som ligger vest for Mauritius. Dersom man bare skal ligge på en resort, er det vel rimeligere og like greit å dra på Kanariøyene, Karibien eller Thailand.

Ellers kan jeg varmt anbefale Seychellene - og da spesielt øyene La Digue og Praslin, selv om hovedøya Mahé også er fint å få med seg. Vi bodde kun én natt på resort - alle andre netter på mindre hoteller og gjestehus. Det var rimelig og standarden var bra. Kjente meg ikke igjen i beskrivelsene av turistinfisering - den er konsentrert rundt resortene, vil jeg tro. Synes det var fantastisk å kjøre rundt (eller sykle på La Digue) i "jungelen" og fra strand til strand - de fleste helt uten folk - og spise ved noen sjapper langs veien.
__________________

Last edited by FlightDeck; 11-12-2018 at 11:55.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 12:19   #33
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
.

-Øya Praslin er også et must å besøke for skogen med Coco de Mer i Valee de Mai. Det er også mye tilbud om å få kjøpe Coco de Mer på øya, men uten riktig eksportlisens så blir du stoppet på flyplassen.
Som alternativ til Vallée de Mai vil jeg foreslå Fond Ferdinand, som egentlig alle de lokale vi snakket med foreslo. Vi hadde også en veldig fin "topptur" der med engasjert guide. Kostet ikke stort heller.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 12:24   #34
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Nei, har aldri prøvd ET i det store og det hele. Booket bonusbilletter med dem i C på vei ned så det kan jo ikke være helt krise. Det er et sete på et fly, liksom. Så lenge vi får brennvin og det ikke styrter kaller jeg det en suksess

Reiser hjem i economy på BA
Brukte du bare vanlig poeng på turen ned eller CT? Hvorfor tar du ikke t/r på poeng?

Joda, enig at det må være suksess om man faktisk kommer frem like hel. Jeg mener å huske å ha lest noe om kakerlakker ombord på flyet mellom setene. Da vil jeg slite med å nyte opplevelsen og heller kanskje vurdert å kjøpe billetter i øko med et annet selskap....
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 13:09   #35
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Brukte du bare vanlig poeng på turen ned eller CT? Hvorfor tar du ikke t/r på poeng?

Joda, enig at det må være suksess om man faktisk kommer frem like hel. Jeg mener å huske å ha lest noe om kakerlakker ombord på flyet mellom setene. Da vil jeg slite med å nyte opplevelsen og heller kanskje vurdert å kjøpe billetter i øko med et annet selskap....
Brukte EB poeng ja. Brukte ikke CT da jeg ikke hadde CT igjen. Var heller ikke så mye ledig i C at det gjorde noe og economy hjem var ikke så aktuelt.

Kakerlakker høres litt ukult ut. Men så har jo folk hatt veggedyr hos AF og BA. Og du blir umiddelbart skutt om du setter deg på utekafe i Buenos Aires. Sånn iflg internet. Man kan vel aldri garantere seg mot gruff.

Jeg har ikke store forventninger til ET. Men det blir eksotisk og jeg gleder meg til å mellomlande i Addis. Det er litt sånn bøkketlist.

Så får jeg heller legge vesker og kjæreste 48 timer i fryseboksen når jeg kommer hjem
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 11-12-2018 at 13:11.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 14:14   #36
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg har ikke store forventninger til ET. Men det blir eksotisk og jeg gleder meg til å mellomlande i Addis. Det er litt sånn bøkketlist.
Husk gulfebervaksine!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 14:16   #37
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Største ulempen med å fly ET vil jeg jo si er mellomlandingen i Addis, ET i seg selv er faktisk veldig greit
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 14:37   #38
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Husk gulfebervaksine!
Man trenger vel ikke det ved mellomlanding? Jeg har det men jomfru Maria har det ikke
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 16:46   #39
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Farmer m/frue fløy ET fra Singapore i business for noen uker og var storfornøyd. De hadde en dagstopp i ADD og hyret en guide for en kjempeflott tur. Skal be ham lage en TR ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-12-2018, 17:52   #40
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Disse tre klisjé honey moon stedene – Sychellene, Mauritius og Maldivene.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Man trenger vel ikke det ved mellomlanding? Jeg har det men jomfru Maria har det ikke


Vi måtte ha det selv om vi bare mellomlandet i Etiopia. De var meget strenge ved ankomst Seychellene og alle måtte vise erklæring på at de hadde denne vaksinen. De aller fleste på flyet tror jeg hadde mellomlandet, virker som det var lite lokaltrafikk. Men det er noen år siden nå, så kan godt hende at det har endret seg.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tips til klisje øyene. SudCaravelle Reiseforum 1 03-03-2012 20:42
Fly me to the moon putzmeister Bilder & foto 20 03-04-2011 22:58
Fly me to the moon II kyrre Bilder & foto 2 02-11-2009 19:45
Fly me to the Moon! Wiggo Hovde Bilder & foto 2 31-10-2009 13:11
Fly me to the moon? Northrider Flyforum 2 17-05-2009 23:46


All times are GMT +2. The time now is 20:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.