Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2005, 20:46   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Paa Europaturne

Tirsdag ble jeg oppringt med forespoersel om jeg kunne dra til Helsinki for aa dekke
en flight der. Flighten var fredag, saa det var kort varsel.
Men onsdag ettermiddag dro jeg avgaarde. Og det var litt av en tur de hadde sydd sammen til meg. Foerste og andre etappe var med airTran .. en Business Class billett til $189 .. fra ATL til Charlotte og Baltimore. Den billetten var foroevrig $60 billigere enn
turistklasse paa samme flyvning ... go figure!



Business Class paa MD95 var en frydefull opplevelse! Stille og fint og i tillegg var jeg heldig aa faa en maskin som hadde installert XM Satelite Radio. BBC World Service var blant programvalget, saa jeg hadde et haap om aa faa hoere overfoering av Champions League oppgjoeret Liverpool-Chelsea, men desverre var det bare vanlige nyhetsreportasjer. Sportsnyhetene kom imidlertid akkurat naar vi skulle lande i Charlotte, og resultatene i Rosenborgs gruppe ble avbrutt av landingsannonseringen. Da ble jeg litt gretten.

Fra Baltimore til Oslo skulle jeg fly Icelandair, som jo har faatt mye pepper i det siste. Her var det turistklasse, og selv om servcen var grei nok, har nivaaet sunket betraktlig siden sist jeg floey dem (1999). Borte var drinketralla til maten - og heller ikke ble det oppfordret til aa anskaffe edle draaper til kaffen. Heller ikke ble det tilbudt vann utenom maaltidsserveringen.


Eksempel paa islandsk fly

Maten var OK .. valgte kylling, som var litt for doed, men vi fikk ogsaa en skalldyrsalat som var knallgod! Fra KEF til OSL var det en omelett som smakte veldig godt.
Relativt god plass, hadde en treseter for meg selv fra BWI til KEF ... fra KEF til OSL hadde jeg ledig midtsete, men havnet midt i et reisefoelge med bakfulle nordlendinger. Slitsomt.

Hadde god tid paa OSL foer Blue1 skulle ta meg siste etappe, saa jeg benyttet anledningen til aa faa meg litt norske varer samt aa hilse paa gamle kolleger. Var heldig og traff paa opptil flere gamle venner. Hyggelig!! Litt spotting ble det ogsaa.






[i]Dette er da ikke vanlig kost paa OSL?





Fikk oppgradering paa Blue1 og ble veldig imponert. Hyggelig crew, god plass og bra servering. Fisken var av den ubestemmelige sorten, men resten var helt greit. Blue1 overgaar nok SAS paa tilsvarende rutestrekning.

Fredag morgen var det jobb .. skulle ha en 757-300 med 222 finner paa partytur til Orlando! Globe Ground/Servisair tok seg av handlingen og det gikk greit. Det kritiske punktet for oss var sending av APIS-meldinger, men GG har pass-scannere og loeste ogsaa den oppgaven problemfritt.



Naa er det fredag ettermiddag .. fikk akkurat spoersmaal om jeg kunne dra til Wien for aa dekke en flight der mandag, saa naa sitter jeg aa venter paa detaljer om transporten dit ned.

.. og her er to som tilfeldigvis var i naerheten paa tarmac i HEL;




Fortsettelse foelger ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 07-08-2008 at 05:36.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 21:05   #2
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,343
Default Re: Paa Europaturne

Glimmrende rapport LN-MOW.
Du må ha en av de beste jobbene man kan ha i denne (fly)verden.:
Gleder meg til neste rapport og bilde serie allerede.
Cimber Air er vel her fast, men usikker på om de bruker denne maskina fast.

Airbus 330.
Airbus 330 is online now   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 23:01   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Paa Europaturne

Kjempebra lesing!!
Mulig jeg stiller et dumt spørsmål..men "dekke" en flight...betyr det at du skal fly den..som pilot?
DY is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 23:27   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Paa Europaturne

DY - nei, jeg er ansvarlig for at handlingen blir gjort forsvarlig. Og pa en 'generell charter' som dette er jeg ogsaa FAA/TSA-oppnevnt sikkerhetskoordinator. Det er et krav paa enhver sivil flyavgang med amerikanske passasjerfly.
Jeg jobber mest med militaerchartere, men disse to er for et selskap som heter Amway, og paxen (med familier) skal paa 'seminar' i Orlando. Det var vel defor alle kom med Mikke-oerer da de sjekket inn ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2005, 23:46   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Paa Europaturne

OK...da skjønner jeg.

Mikke Mus-ører...hehe.

Forøvrlig må jeg si meg enig med deg angående Blue 1. har flydd dem et par ganger fra Oslo til Helsinki og har vært veldig fornøyd....selv om jeg alltid sitter bak forhenget.
DY is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 00:21   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Paa Europaturne

Da fortsetter vi ,,,,

Naa er jeg fremme i Wien etter en tidlig start .. Vaart reisekontor hadde tryllet fram superbillig pris paa Blue1 fra HEL til CPH og paa SAS fra CPH til VIE. Ikke lenge siden man ikke kunne faa annet enn Business Class dagen foer avreise ... Hvorfor Blue1 selger seg saa billig er et mysterium for meg. Kjerra var sprutfull, og vi hadde 'gladelig' betalt full pris for aa faa meg avgaarde. Forsaavidt det samme mellom OSL og HEL ..

Velvel .. jeg ankom flyplassen klokken 0540 og fikk sjekket inn uten koe. Skrankedamen nektet meg aa ta med meg baggen som haandbagasje, saa jeg maatte pakke om det mest verdifulle til ryggsekken hvor jeg ogsaa hadde laptop'en. Da var baggen veldg slunken ...
Saa var det over til billettskranken for aa hente papirbilletten (!) til CPH-VIE. Blue1 var elektronisk ...

Denne gangen var jeg bak gardinen, men det positive inntrykket av Blue1 fortsatte. Med unntak av frokosten. Rynkete og kaldt broed med en kroellete osteskive. Uspiselig. Men ellers var de veldig bra; Smilende og blide og glade jenter i kabinen og relativt god plass.

Jeg maatte ha nytt boardingkort i CPH og etter aa ha lidd meg igjennom et uendelig antall pling paa transfersenteret, fikk jeg det til slutt. Med midtsete. Palco er tydeligvis ikke forbedret paa det punktet, da jeg jobbet i SAS var det ogsaa normalt aa faa utstedt midtsete med mindre man spesifiserte midtgang eller vindu ... og maskinen var langt fra full ...

Litt smaaspotting ble det ogsaa ... det er vel siste gang jeg ser en Maersk 737 tenker jeg ...













Da jeg kom til gate'n oppdaget jeg til min glede at det sto en MD87 er. Og jeg som trodde jeg skulle fly smaagris! Og da jeg kom ombord - o lykke - en treseter for meg selv!! Men der sluttet det positive ... tre smaatverre dansker i kabinen og jeg maa si at jeg misliker det nye Europakonseptet dypt ... de amerikanske selskapene ser bedre og bedre ut i sammenligning ...

Husker det ble diskutert oppfoelging av sikkerhetsprosedyrer for en stund siden, og jeg lot meg ikke imponere over det som ble levert i dag. Jeg sovnet et sted over Tyskland og vaaknet ikke foer hjulene gikk ut. Ingen ba meg om aa rette opp stolryggen eller ta av meg hodetelefonene ved 10.000 fot som jo bestemmelsen er .. Slapt.

Vel - jeg kom frem, fikk bagasjen og ble lettet for 40 Euro i drosjetakst for aa komme meg til hotellet som ligger i et stroek som minner mest om Frogner. Fint og nytt, og store fine rom.
Gikk en tur for aa faa meg mat og et par oel, og oppdaget en diger punkefest i et hus rett ved hotellet. Som aa se Blitz for 10-15 aar siden! Fikk meg en god latter ved synet ...

Soendag er det fri. Har en del soving aa ta igjen, saa det skal bli deilig. Mandagen blir laaaaang med jobbing og flytur hjem.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 07-08-2008 at 05:34.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 00:16   #7
Exiz
ScanFlyer Silver
 
Exiz's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
Default Re: Paa Europaturne

Må si meg enig ja...
Slike oppdrag skriker "drømmejobb" til meg!
Virker midt i blinken... Man må fly for å komme seg til stedene hvor man faktisk skal jobbe, med fly. Det er noen som har det... (Men det fortjener du absolutt!)
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 07:37   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Paa Europaturne

Kjempebra!!! Alltid morsomt å lese rapportene til MOW!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 12:29   #9
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Paa Europaturne

Ja veldig bra!!
DY is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 15:08   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Paa Europaturne

Hvorfor ikke sende inn en rapport til Airways...
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 15:51   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Paa Europaturne

Er sikkert flere blader som ville sette pris på slike rapporter vil jeg tro.
DY is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 16:12   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Paa Europaturne

Men Airways "ruler" og vi har kontakter "inside"... Siste Airways kom forøvrig i posten i dag...:
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 16:50   #13
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Paa Europaturne

Jo Airways er bra....ingen uenighet i det. Tenkte bare litt større....

Men du tenkte jo nytt i denne saken - så bra!
DY is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 22:14   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Paa Europaturne

Ja hvorfor er det ikke plass til flere fra Scanair.no i Airways... KOG hvor er du???
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 22:30   #15
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Paa Europaturne

Kanskje det er kø?
DY is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2005, 23:05   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Paa Europaturne

Quote:
Slike oppdrag skriker "drømmejobb" til meg!
Tja ..... etter de siste to uker er jeg temmelig lei av aa sitte i flyseter .... OK for en kort stund, men ikke permanent.

Men naa er jeg hjemme igjen ... ikke saa mye aa si om hjemreisen ... etter aa ha gjort jobben paa bakken, okkuperte jeg (etter at flymegleren insisterte) rad 2 i Business Class seksjonen sammen med et par piloter som skulle hjem fra Kuwait. Vi var ikke vanskelige aa be ettersom vi hadde sett for oss en felles treseter helt bakerst .... Hyggelig mann!

Ettersom ingen av crewet snakket tysk, ble jeg med min skoletysk utnevnt til tolk, saa jeg maatte avbryte kortspill og andre aktiviteter naar det var turbulens eller crewet skulle gjennom kabinen med trallene .. Ugh ...

Men da vi landet i Gander gikk en av pilotene inn og kjoepte fish&chips til oss mens jeg proevde aa faa ordnet plass hjem til ATL... DET var snadder!! Beste jeg har spist!!
Plass paa airTran ble ordnet og jeg hadde 45 minutter paa aa komme meg over etter landing. Det holdt akkurat, saa klokken 2035 satt jeg paa 15D i en MD95. Ingen satelittradio paa denne maskinen, desverre, men bare en liten time i luften. Vanlig airTran service - en runde med tralla og en liten pose pretzeler.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 07:19   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Paa Europaturne

Hvor lenge fortsetter du med slike oppdrag for ATA?
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 13:18   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Paa Europaturne

Til jeg finner en ordentlig jobb .....

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En aldri så liten Øst-Europaturné flyKSU TripReports 9 14-10-2014 12:12
Liten Europaturné igjen, med Air Baltic og SAS, eller trivsel på Tallinn... hanswest TripReports 7 26-03-2014 15:28
Pass paa hva dere skriver paa facebook LN-MOW Flyforum 25 03-11-2008 12:17
AA og UA paa krigsstien LN-MOW Flyforum 10 19-11-2006 22:33
Far paa forretningsreise LN-MOW Flyforum 3 06-11-2006 17:50


All times are GMT +2. The time now is 18:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.