![]() |
|
![]() |
#1 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Einar Sverre Pedersen døde i Alaska i januar 89 år gammel. Han er sannsynligvis den nordmann som har bidratt mest til luftfarten gjennom historien. Det var Pedersen som i kraft av sin stilling som sjefsnavigatør i SAS utviklet gridnavigasjonen som gjorde det mulig å navigere og dermed fly sikkert over polområdene.
Han er kjent for boken Polarbasillen der han beskriver sitt liv i nord. Hans svenske kone, Ingrid, er også flyger og forfatter. Sammen drev de Svalbardfly på 60-tallet. En kjempe i norsk luftfart er gått bort.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Trist nyhet!
Kanskje idè til ny dekor på Norwegian`s 738? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ikke helt korrekt fra KOG.
Ingrid skriver i sin bok: "Svalbardfly A/S ble først stiftet i begynnelsen av 1975 med Einar som daglig leder og meg som sjefpilot"
![]() |
#4 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det har du muligens rett i. Jeg tok meg ikke tid til å slå opp i alskens oppslagsverk. Poenget var vel heller at en stor mann var gått bort.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Triste nyheter.
Vi hadde gleden av å treffe fruen, Ingird,under vårt besøk på Fly museet ved Lake Hood i Anchorage i 1998. Det var en særdeles oppegående dame, og veldig aktiv i museet. Hun ordent til og med en tur med en G-44 Widgeon for oss. Hilsen Ruben |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja dette var triste nyheter, en stor mann innen luftfart har gått bort!
R.I.P!!!
![]() |
#7 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er svaert trist, er selv blant de heldige som fikk moete Einar Sverre Pedersen et par ganger...
R.I.P. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
Mine dypfølte kondolanser til Ingrid og familien.
Jeg fikk anledning til igjen å lære Einar Sverre og Ingrid å kjenne på Svalbard i 1986, og hadde også gleden av å ha de med meg ut å fly i vår Twin Otter. Under flere, gode aftener på brakkehotellet på flyplassen, ble vi "rookies" innviet i en god del av mange eventyrene til dette parret, og til Einar Sverre i særdeleshet. Jeg fikk også anledning til å ferge deres Cessna 185 fra Ny Ålesund til Longyear. Einar Sverres bok er et verdifullt element i min boksamling, spesielt leser jeg omigjen kapitlet om ettersøkingen etter ham og Tjøntveit i Alaska, da de skulle fly over Nordpolen til Norge, men måtte nødlande ute ved Blow River i Yukon i 1967. Vi takker for dit enorme bidrag til luftfarten, du vil bli husket. Harald |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Pedersens död bör uppmärksammas i Inside SAS - någon som fortfarande jobbar i koncernen som kan tipsa tidningen? Misstänker att de inte själv har koll på detta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det var svært trist å høre at han er død. Det stod et minneord i gårdagens utgave av "Nordlys".
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ingrid Pedersen: Parfyme og Motorolje | AA5A | Flyhistorisk forum | 1 | 25-01-2015 21:58 |
Odd Einar Dørum slakter Widerøe pga. innstilt fly | Stian | Flyforum | 46 | 18-11-2008 21:00 |
Sverre Quale ny administrerende direktør i Avinor | HVI | Flyforum | 3 | 29-03-2006 15:45 |