![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei!
Jeg vurderer en karriere som bakkepersonell etter flere år i kontorjobb. Nå ønsker jeg en mer fysisk og engasjerende arbeidshverdag, spesielt innen luftfart. Litt om meg: - Født 05 / 19 år gammel, bosatt i Horten-området. - God fysisk form og stor interesse for luftfart. - Ser primært etter jobb hos Widerøe på Torp, men er også åpen for andre selskaper og flyplasser. ( Her er link til jobbtilbudet som jeg har sett på: https://jobbsafari.no/jobb/flyarbeid...ikarer-7835791 ) - Har førerkort klasse B og erfaring med skiftarbeid. Jeg har noen spørsmål angående kvalifikasjoner og anbefalinger: - Kreves det spesifikk utdanning? Jeg har fullført første året på VGS (Medieproduksjon), men gikk deretter ut i fast jobb. - Er det en god ide å starte som sommervikar for å øke sjansen for fast stilling? - Er det noen spesifikke ferdigheter eller sertifiseringer som vil gjøre meg mer attraktiv som kandidat? - Hva bør jeg forberede meg på før et intervju – typiske spørsmål eller eventuelle fysiske tester? Setter stor pris på tips og innspill fra dere med erfaring i bransjen! Alle råd mottas med takk. ![]() Takk på forhånd! MVH Elias |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
1. Kreves det spesifikk utdanning?
- Nja, kravet i utlysning er fullført Grunnskole. Erfaringsmessig ser det ut til at det fleste ønsker fullført VGS i tillegg. Usikker på hvordan arbeidsgivere ser på det å gå rett ut i jobb etter bare ett år på VGS, men rett fra VGS til jobb burde telle positivt. Arbeidsgiver gir nødvendig opplæring, men det skader ikke å være praktisk anlagt. 2. Er det en god ide å starte som sommervikar for å øke sjansen for fast stilling? - I og for seg ikke dumt, men heller ingen garanti. Men de fleste handling-selskaper ser ut til å ha sommervikarer som "hovedrekruttering". 3. Er det noen spesifikke ferdigheter eller sertifiseringer som vil gjøre meg mer attraktiv som kandidat? - Som stuer kan førerkort ut over B (BE/C1/C/C1E), samt truckførerbevis, være en forddel. Og god fysisk form. Hva intervjuforberedelser angår har jeg ikke mye å tilby. Men å lese gjennom og tenke/reflektere over hva som står i utlysningen er noe jeg pleier å gjøre, selv om de siste søknadene mine var interne hos en arbeidsgiver som allerede kjenner meg ganske godt. Her ville jeg spesielt lest nøye og tenkt over det som står under "Dine arbeidsoppgaver vil være" og "Hvem er du?". Men ikke ignorer resten heller. Da har du antakelig et godt utgangspunkt for å kunne fortelle om deg selv, og svare på arbeidsgivers spørsmål. Og noter gjerne et par (eller flere) spørsmål som du selv har om stillingen. Har du i tillegg gode referanser kan det være gull.
![]() |
#3 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Gode svar fra Gunnar. Tenk også på at du må ha sikkerhetsklarering, så det kan være lurt å sjekke det formelle rundt det før intervjuet.
Det finnes kilometervis med tips og triks til intervju, men tenk over hva du svarer på "Hva tror du du kan bidra med til vår organisasjon?" og "Hvor ser du for deg at du er om fem/ti år?" Prøv å virke ambisiøs, men innenfor rimelighetens grenser. Sikkert lurt å fylle på førerkortet med noen flere utvidelser også, kanskje spesielt tilhenger og ymse maskiner som f. eks traktor og gaffeltruck. Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål vedrørende jobb | cossie3 | Småprat | 3 | 15-12-2011 23:08 |
Jobbe som bakkepersonell | Mariushb | Småprat | 16 | 15-02-2011 14:29 |
Jobbe som bakkepersonell | Tristar1011 | General Aviation og sjøfly | 12 | 11-10-2010 23:33 |
Jobb som CabinCrew | klatre88 | Flyforum | 2 | 21-07-2008 02:16 |
Noen som har Northwest fly fra Herpa som de ønsker å kvitte seg med? | audunn | Samlerhjørnet | 2 | 09-04-2007 16:06 |