Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2014, 02:47   #81
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Taxfree-kupp

Humlekanon er kun å få på taxfree foreløpig, mistenker at det var fordi Validus/Travel Retail kjøpte hele første partiet. De har blitt flinke med Drammens-øl på OSL, hjelper at selve høvdingen er derfra distriktet...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 18:50   #82
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Da var Lucky Jack også kommet på OSL. God på smak, fin pris og lett å bære med seg siden det er i boks. Er nok den jeg har drukket mest av siste to år. Den skal også selges på SVG.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2014, 00:02   #83
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Taxfree-kupp

Noen gode tips til mye-for-pengene vin på cph/osl?
Are G is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2014, 09:41   #84
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
Noen gode tips til mye-for-pengene vin på cph/osl?
Tyske riesling: Robert Weil vinene er vel fortsatt bra priset selv om de har steget 10%. Schloss Vollrads til ca 95 kr også bra.

Prøv å google Bergens tidene og tax free kupp, de hadde en artikkel i februar.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2014, 09:42   #85
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Taxfree-kupp

Av tilbudene til CPH er det vel Baroloen til Marchesi di Barolo som skiller seg ut. 145 DKK på Kastrup mot 290 NOK på polet, 285 DKK hos HJ Hansen Vin og 239 NOKOSL.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2014, 15:22   #86
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Da var Lucky Jack også kommet på OSL. God på smak, fin pris og lett å bære med seg siden det er i boks. Er nok den jeg har drukket mest av siste to år. Den skal også selges på SVG.

Lucky Jack har reist igjen... Men får håpe han snart er tilbake Forøvrig syntes jeg det et mye utsolgt i ølavdelingen på OSL. Sist gang jeg var der var det til og med tomt for Ringnes Pils...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2014, 15:34   #87
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Har vært innom nå i mai og så hva som var på tilbud:
Montecillo Gran Reserva 2006, 159,- og 219,- på polet. Grei nok den, men ikke helt innertier.
Cloudy Bay Sauvignon Blanc, 189,- og 234,- på polet. Solid vin.
Castelgiocondo Brunello di Montalcino 2008, 269,- og 425,- på polet. Ikke prøvd denne årgangen, dette er en skikkelig god vin for kjelleren.

Generelt har det blitt mindre og mindre å spare på vin også. Champagne pleide være 80-100kr i forskjell fra polet, nå er det som regel nede på 50-60kr forskjell pr flaske. Taittinger Prelude er et unntak, som koster 399,- mot 489,- på polet.
Når det gjelder øl så sparer man 100kr på å kjøpe en 6-pack Lucky Jack i forhold til butikken, og for Nøgne Ø og Haandbryggeriet er det 20-23kr spart pr flaske. Lucky Jack var forøvrig tilbake, men Humle Kanon fant jeg dessverre ikke. Lucky jack har også fordelen av å være en 6-pack bokser som er lette å ta med, så dette er mitt valg når det gjelder øl.

Oppsummeringen blir egentlig som følger: Har de viner på taxfree som man i utgangspunktet ønsker å kjøpe, så er det fint å handle der. Hander man derimot der for å spare penger, og bare tar en vin, så ville jeg heller handlet på polet og kjøpt en toppvin innen priskategorien.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 09-05-2014 at 15:36.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2014, 15:50   #88
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: Taxfree-kupp

Bra sammenfattning!
Paulaner til 19kr mot 43 kr på polet er et bra tilbud og hvis man liker hveteøl.
Under halve prisen, det er vel kun sprit som er oppe i de nivåene ellers.
Koster for øvrig 70cent i Tyskland, så marginer ute og går her ja.

/b
bhen is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2014, 11:28   #89
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Taxfree-kupp

Selv om det nå tydeligvis er lenger mellom kuppene, så hvis forslag til revidert statsbudsjett vedtas så kan vi som ikke røyker bytte inn tobakskvoten med to flasker ekstra vin, eller øl

http://e24.no/makro-og-politikk/toba...kvote/22980719
Quote:
Regjeringen foreslår i revidert statsbudsjett å åpne for at reisende kan bytte den avgiftsfri kvoten på 200 sigaretter i halvannen liter vin eller øl.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2014, 11:46   #90
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Montecillo Gran Reserva 2006, 159,- og 219,- på polet. Grei nok den, men ikke helt innertier.
Cloudy Bay Sauvignon Blanc, 189,- og 234,- på polet. Solid vin.
Castelgiocondo Brunello di Montalcino 2008, 269,- og 425,- på polet. Ikke prøvd denne årgangen, dette er en skikkelig god vin for kjelleren.

Oppsummeringen blir egentlig som følger: Har de viner på taxfree som man i utgangspunktet ønsker å kjøpe, så er det fint å handle der. Hander man derimot der for å spare penger, og bare tar en vin, så ville jeg heller handlet på polet og kjøpt en toppvin innen priskategorien.
Det to røde synes jeg stadig har vært på tilbud. Førstnevnte var overraskende bra, men sist jeg kjøpe mener jeg den kostet flere 10-ere mindre.

Brunelloen har jeg kjøpt flere ganger, men også den mener jeg var nede på såvidt over 200 kroner. En av disse flaskene fra forrige var ikke helt bra, mens den første var helt utmerket.

Ellers sparer man jevnt 90 kroner (210/300 NOK) på den sørafrikanse The Chocolate Block 2012. Har ikke testet den, men tror den kan være bra til litt krydret kraftig grillmat, til dømes.

Sist gang ble jeg "overfalt" av en selger som var overraskende bra til å gi råd og han sa hele tiden hva tilsvarende vin kostet på polet. Derimot i whiskyhylla har jeg møtt mye rart mht tips. Utvalget av maltwhisky er dessverre også blitt temelig dårlig. Ift polet sparer man på flaska til venstre (Ardbeg Uigeadail) en del, men irriterende nok bare 100 kroner ift Systembolaget.

Last edited by AirbusTrond; 14-05-2014 at 11:52.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2014, 12:00   #91
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Brunelloen har jeg kjøpt flere ganger, men også den mener jeg var nede på såvidt over 200 kroner. En av disse flaskene fra forrige var ikke helt bra, mens den første var helt utmerket.

Sist gang ble jeg "overfalt" av en selger som var overraskende bra til å gi råd og han sa hele tiden hva tilsvarende vin kostet på polet. Derimot i whiskyhylla har jeg møtt mye rart mht tips. Utvalget av maltwhisky er dessverre også blitt temelig dårlig. Ift polet sparer man på flaska til venstre (Ardbeg Uigeadail) en del, men irriterende nok bare 100 kroner ift Systembolaget.
Jøss, har brunelloen vært så lavt? Har sett den på tilbud til 249,- for ca 3 år siden, for 2004-årgangen. Har sikkert 8-10 flasker liggende av den ennå. Kan ikke huske å ha sett den lavere etter det.

Ja, synes også utvalget av single malt har blitt dyrt og dårlig. Det er noen av de billige man sparer en del på, men vil man ha litt høyere kvalitet kan man like gjerne dra på polet. Dessuten er det jo en del tax-free-edition, og jeg er litt usikker på kvaliteten på en del av disse i forhold til tilsvarende normal salgsvare i samme prisområde.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2014, 12:14   #92
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jøss, har brunelloen vært så lavt? Har sett den på tilbud til 249,- for ca 3 år siden, for 2004-årgangen. Har sikkert 8-10 flasker liggende av den ennå. Kan ikke huske å ha sett den lavere etter det.

Ja, synes også utvalget av single malt har blitt dyrt og dårlig. Det er noen av de billige man sparer en del på, men vil man ha litt høyere kvalitet kan man like gjerne dra på polet. Dessuten er det jo en del tax-free-edition, og jeg er litt usikker på kvaliteten på en del av disse i forhold til tilsvarende normal salgsvare i samme prisområde.
Kan ikke dokumentere det, men selv kjøper jeg ytterst sjelden vin til over 200 på polet, og ville vegre meg til å kjøpe 2 flasker av noe til flere 10-ere over 200 på taxfree.

Når det gjelder single malt pleier jeg å ta med den som er på tilbud, ordinær Ardbeg 10 i mai, så vidt jeg har fått med meg. I mars var Dalmore 15 på tilbud på FRA, som er en helt grei sak og avslaget ift polet var ble temmelig stor.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2014, 12:29   #93
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,805
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
Noen gode tips til mye-for-pengene vin på cph/osl?
CPH: Nipozzano DKK109 er fremragende til prisen.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2014, 12:58   #94
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
CPH: Nipozzano DKK109 er fremragende til prisen.
Det ser ikke dumt ut, 109 på CPH, 159 på polet.
Passer fint siden jeg skal til dk i morgen

Fant noen bra tilbud sist. Skal finne frem kvitteringen og poste det her når jeg husker

Edit: den koster 119 på OSL, så da er det vel like greit å kjøpe den når man er fremme.

Last edited by Are G; 14-05-2014 at 13:01.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 22:24   #95
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree-kupp

Klassikeren Faustino I (som jeg alltid har synes vært god, men aldri kjøper til meg selv) kjøpte jeg i august til 2001-årgang til NOK 149,- ca 60,- mindre enn på Polet. Den har fått strålende kritikker:

http://www.decanter.com/wine/labels/...-the-year-2013

og var også god, men også betydelig fruktigere enn tidligere jeg har smakt.

Pussig poeng: I Aberdeen Duty Free var det salg på 2 flasker til bare 20 pund, men da til årgang 2000, som skal være en dårligere årgang. Der annonserte de med forskjellen i pris fra OSL!

Juks tenkte jeg, i og med at OSL har 2001, men nå annonserer Heinemann for 2000 på sine nettsider, så vet ikke helt hva som er riktig her.

Uansett, har nå to flasker Faustino I 2000 i hus, til en drøy 100-lapp flaska er det sikkert bra.

Ellers har sikkert en del fått med seg dette:

http://www.tv2.no/2014/09/18/underho...axfree/6023593
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 22:43   #96
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post

Ellers har sikkert en del fått med seg dette:

http://www.tv2.no/2014/09/18/underho...axfree/6023593
Helt topp artikkel!! Følgende treffer spikeren på hodet:
Quote:
Svein Lindin er en av landets fremste vineksperter. Han mener det er vanskelig å finne de gode vinkjøpene på taxfree.

– Du må nærmest være lommekjent fordi det står så mye dårlig vin plassert på sentrale punkter. De gode kjøpene må du lete lenge etter, og da må du ha svært god greie på vin, sier han.

Han mener taxfreebutikken har blitt stadig dyrere de senere årene.


Slik blir du lurt når du kjøper kjøtt
– Hvis jeg skulle døpt taxfreebutikken i dag, så ville jeg kalt den «Ran på åpen gate», sier Lindin.
Bestemte meg selv i sommer, for at nok er nok, jeg gidder ikke sponse Heinemann mer. Middelmådige produkter, høye priser, lang kø og lav kompetanse blant medarbeiderne var årsaken.

Har sikkert handlet hos Heinemann for 15-25k pr år de siste årene, men nå går heller pengene til det ypperlige lokale polet. Lar heller pengene gå til statskassen i form av avgifter enn i lommen på griske eiere av en plagsom butikk.
Det kan sikkert bli en flake blank sprit i ny og ne, men da helst kjøpt på uteflyplass eller ombord.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 20-09-2014 at 22:46.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 10:15   #97
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Helt topp artikkel!! Følgende treffer spikeren på hodet:


Bestemte meg selv i sommer, for at nok er nok, jeg gidder ikke sponse Heinemann mer. Middelmådige produkter, høye priser, lang kø og lav kompetanse blant medarbeiderne var årsaken.

Har sikkert handlet hos Heinemann for 15-25k pr år de siste årene, men nå går heller pengene til det ypperlige lokale polet. Lar heller pengene gå til statskassen i form av avgifter enn i lommen på griske eiere av en plagsom butikk.
Det kan sikkert bli en flake blank sprit i ny og ne, men da helst kjøpt på uteflyplass eller ombord.
Enig. Heinemann tjener horribelt mye penger på nordmenns illusjon om at alt er billig bare du kjøper det i taxfree-butikken.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 13:17   #98
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree-kupp

Ja, jeg var nære på ved å røske med meg to tilfeldige flasker vin sist søndag, men orket ikke å stå den enorme køen. Reisefølget hadde fått bestilling hjemmefra, så ble tvunget, og det hele tok 15 minutter. Køen så mer ut som en 45-minutterskø. Ser nå at timebetalingen ikke hadde vært spesielt god på de to flaskene.

Ellers pleier jeg å handle med en ekstra maltwhisky ift kvoten, og da blir det gjerne en av de billigste fra OLS som blir med. Utvalget der er også etter hvert så standard at det ikke frister så mye, heller.

Hvor er det forresten blitt av Lagavulin 16 på Duty Free rundt om? Ser ut til at de har kuttet nesten helt ut den rundt om, alle steder.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 14:14   #99
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Taxfree-kupp

Det er vel stort sett Heinemann som har salg på de fleste flyplasser rundt om, og da er vel utvalg (og priser) ganske standardisert.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 19:31   #100
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Enig. Heinemann tjener horribelt mye penger på nordmenns illusjon om at alt er billig bare du kjøper det i taxfree-butikken.
Er vel ikke Heinemann som sitter igjen med mye penger, men Avinor gjennom omsetningsbasert husleie som legges ut på anbud. Så pengene går til staten uansett...
jjessen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kupp på tax-free: Hovedtråd (2011) Dag Viking Reiseforum 35 12-02-2012 15:04
Kupp! putzmeister Samlerhjørnet 0 03-06-2011 21:53
Et kupp på eBay CK Samlerhjørnet 2 13-06-2008 23:16
Helgens AY- kupp ! SQ 777 Flyforum 9 12-05-2007 15:06
Kupp i Thailand EB Flyforum 2 20-09-2006 10:06


All times are GMT +2. The time now is 18:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.