Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-08-2016, 22:13   #1
glemmestad
Newcomer
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 10
OBB 19 Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Hei,
Jeg vurderer å kjøpe et Cirrus SR22 Turbo (brukt), enten alene eller sammen med noen. Tenkte å ha det plassert på Kjeller. Jeg endte opp på et Cirrus SR22 Turbo med glass-cockpit pga. det kan fly høyt og fort, er enmotors, ikke retractable gear (men allikevel raskt, ca. 200kts i riktig høyde), "billig"(ere) i drift, moderne, og mulighet for nødlanding med fallskjerm om alt skulle gå til skogen..

Jeg har aldri eid et småfly før, og har i den sammenheng en del spørsmål. Mye har jeg funnet ut av på egenhånd, men noe finner jeg ikke gode svar på og tenkte å høre med noen som har vært gjennom dette tidligere:

1) Forsikring - hvilke selskaper tilbyr forsikring av småfly, og hva må man regne med på et Cirrus SR22 Turbo, ca. 2007, til en kostnad av 2MKR+mva?

2) Finansiering - er det noen som finansierer fly, med sikkerhet/pant i flyet? Opp til hvilken prosentsats? Privat eller i firma/AS (har eget selskap jeg kan bruke).

3) Fordel med CPL - Har hørt at dersom man har CPL istedenfor PPL, så vil man få bedre betingelser mtp. forsikring, blandt annet. Stemmer dette?

4) N-registrert fly, istedenfor europeisk-registret fly - hvilke komplikasjoner kan dette ha? Flyet jeg har siktet meg inn på er N-registrert, men er basert i Aten og er momset inn i EU bl.a.

5) Hangarleie - Tilgjengelig hangarplass på Kjeller? Eller bør man evt. ha det på Gardermoen isteden?

Det er sikkert mye mer å tenke på, og jeg har spurt litt i klubben jeg har meldt meg inn i også (Oslo Flyveklubb). Alle innspill mottas med takk!

PS: Hovedgrunnen til å kjøpe dette flyet i forhold til andre er at jeg ønsker å kunne cruise ned på kontinentet på relativt kort varsel i helger og lang-weekends, med familien (3 pax + meg) eller vennegjengen. Flyet er ikke pressurized, så med familien er tanken å fly under FL100, mens man med kun voksne lett kan fly opp over FL200 med denne maskinen. Den har også mulighet for IR, known ice, etc, som gjør at man utvider muligheten til å fly hjem på en søndag selv om været ikke skulle være VFR hele veien. Flyet er relativt "simpelt", og generelt ikke mer komplisert å fly enn et vanlig enmotors stempelmotor-fly, men med de fordelene et moderne komposittfly inkl. glasscockpit har.



Mvh,
Even Glemmestad
glemmestad is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2016, 22:52   #2
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Hva med å søke opp: Vikna Aviation AS i Nord-Trøndelag og prøve kontakt.
De har flere års erfaring med operasjon av Cirrus SR22T.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2016, 23:55   #3
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

1) Beta Aviation Insurance, Berkley og RiskPoint er vel de 3 jeg ville kontaktet.

2) Finans opp til 50% er vel vanligst, mulig du finner banker som finansierer enda mer. Kontakt banken din

3) Hør med 1) De har masse triks for å senke kravet. F.eks kun navngitte piloter, ikke mindre enn 10 timer før første soloflight osv. Ring forsikringsselskapet.

4) Tilsynet kan ha innvendinger på dette. Kontakt de.

5) http://www.kjellerflyplass.no/index....&listeID=49071 <- Hør med flyplassjefen, han kan nok sette deg i kontakt med noen som har noe til utleie.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2016, 01:42   #4
glemmestad
Newcomer
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 10
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Tusen takk for svarene! Jeg jobber videre med muligheten. Om det skulle være noen som vet om andre som kan være interessert i å gå sammen om å kjøpe er det bare å melde seg også evt. tipse
glemmestad is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2016, 07:08   #5
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Men husk at eie er DYRT. Cirrus er det råeste av det råe, og ingenting der er billig.

Vet du at Gardermoen flyklubb leier ut en SR22T G3 GTS?
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2016, 00:05   #6
glemmestad
Newcomer
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 10
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Quote:
Originally Posted by LN-RUV View Post
Men husk at eie er DYRT. Cirrus er det råeste av det råe, og ingenting der er billig.

Vet du at Gardermoen flyklubb leier ut en SR22T G3 GTS?
Ja, jeg fant det tilfeldigvis ut i dag da en jeg går på PPL-kurs med er medlem i GFK og kjenner til den maskinen og eieren.

Dog har de satt begrensninger på min. 500t flytid før man får lov til å leie flyet. Sikkert pga. forsikringspremie eller andre hensyn, som forsåvidt er greit. Their plane, their rules.

Så om jeg skal komme meg inn i en SR22T innen de neste 2-3 årene ser det nesten ut som om jeg må kjøpe en selv, evt. sammen med en eller flere andre på Kjeller.

Jeg er klar over at å eie fly selv innebærer både endel faste kostnader per år og variable per flytime (+ "uforutsette" utgifter og vedlikehold). Jeg har bl.a. gjennomlest alle loggbøkene på det flyet på bildet, og det viser seg at det snart er på tide med re-pack av parachute (ca. $15k) og overhaling av propell. Dette må man bare ta med seg inn i kalkylen.
glemmestad is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2016, 15:11   #7
supercub
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: EN
Posts: 60
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Ta kontakt med AirService på Eggemoen. Torben hjelper deg med alle spørsmål, de er også Certified Service Center for Cirrus.
Jeg kan også sette deg i kontakt med en jeg kjenner som også vurderer å kjøpe en Cirrus. Mulig dere kunne få til et andelslag.
supercub is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2016, 11:18   #8
glemmestad
Newcomer
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 10
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Quote:
Originally Posted by supercub View Post
Ta kontakt med AirService på Eggemoen. Torben hjelper deg med alle spørsmål, de er også Certified Service Center for Cirrus.
Jeg kan også sette deg i kontakt med en jeg kjenner som også vurderer å kjøpe en Cirrus. Mulig dere kunne få til et andelslag.
Supercub, dette høres interessant ut. Sett meg gjerne i kontakt med denne personen, da å dele på de faste kostnadene er ingen dårlig idé for noen part. Hvor i landet bor han/flyr han fra?
glemmestad is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2019, 02:16   #9
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

24 000 fot i en Cirrus Cirrus SR22T G6.

https://cirrusaircraft.com/aircraft/sr22t/

https://www.youtube.com/watch?v=9fpoxWIGcxA
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2019, 17:25   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Siden målet med flykjøp er langtur, ville jeg definitivt gått for CPL+IR. Noe annet vil være risikosport i mine øyne, spesielt siden du har minimal erfaring (ppl kurs, så vidt jeg skjønner) og dette er et meget kapabelt fly. Det er nok av folk med liten erfaring og PPL har endt sine dager i dyre og raske fly.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 08-06-2019, 23:52   #11
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Kjøp av Cirrus SR22 el.l. - hva må man tenke på?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
24 000 fot i en Cirrus Cirrus SR22T G6.

https://cirrusaircraft.com/aircraft/sr22t/

https://www.youtube.com/watch?v=9fpoxWIGcxA
Fløy en sving i Cessna Corvalis i 2013
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	514B3943-3BB0-4FBD-9B02-DB3AAC46B3D6.jpg
Views:	671
Size:	163.8 KB
ID:	47091  
semmern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Når man spotter, hva/hvordan fortrekker man å se? OleC Flyspotting 1 20-06-2014 07:17
Hva man kan gjøre om man er lei TSA... Fredrik Propell Småprat 3 01-08-2011 22:07
Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen! LN-AFG Flyforum 24 04-06-2007 22:35
Hva man finner om man googler litt... CK Flyforum 5 23-05-2007 13:04
«Hva skal man med Taliban når man har slike som dere?» LN-KOG Flyforum 6 08-11-2006 19:18


All times are GMT +2. The time now is 23:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.