Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2016, 06:47   #241
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 35
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by vestnorge View Post
Purringen kommet i posten også.
Skal alle her vente eller mange har allerede betalt?
Du må bestride kravet skriftlig for å være trygg på å slippe inkassotrøbbel.

Svea og Norwegian vil sikkert kaste deg frem og tilbake seg imellom men du finner mange gode argumenter i denne tråden til å ikke akseptere kravet.
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2016, 07:55   #242
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Etter å ha rapportert dette til mailleverandøren deres som phishingførsøk så ba jeg Svea frafalle kravet eller komme med skikkelig dokumentasjon og skikkelig faktura om de faktisk mente dette var reelt.

Har ikke hørt mere fra dem og regner med at kravet er frafalt.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2016, 12:33   #243
vestnorge
Newcomer
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 2
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

I got a sms on my phone today from Svea!!! Outragous!
After sending an email I got this back as a reply:

Hello,


Answer to your inquiry.

Despite Norwegians objections and best efforts to influence the final decision on the implementation of the passenger tax, the Norwegian Parliment elected to impose this tax retrospectively. Norwegian are responsible for collecting this tax from their customers to be paid directly to the Norwegian Treasury. Although we respect your disapointment, all mandatory taxes such as this must be paid by the customer. (ref. General Conditions of Carrige – article 5.3
http://www.norwegian.com/uk/booking/...s-of-carriage/).


This decision has also been approved by the Norwegian National Enforcement body. You can read more about their decision here: https://fly.transportklagenemnda.no/...0statement.pdf

This implies that the claim is genuine and must be paid.
vestnorge is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2016, 17:45   #244
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 35
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by vestnorge View Post
I

This decision has also been approved by the Norwegian National Enforcement body. You can read more about their decision here: https://fly.transportklagenemnda.no/...0statement.pdf

.
Bullshit..

Quote:
Originally Posted by Transportklagenemda & Særavgiftloven
.... then the recipient is under obligation to pay an extra sum, equivalent to the special tax, unless it can be shown that this extra duty has been taken into account when the cost of the service has been designated.
7. mars informerte Norwegian igjennom utsagn i NRK at avgiften var allerede var bakt inn i prisen.
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2016, 18:22   #245
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by vestnorge View Post
This decision has also been approved by the Norwegian National Enforcement body. You can read more about their decision here: https://fly.transportklagenemnda.no/...0statement.pdf
Feil, det Transportklagenemnda sier ikke at Norwegian har lov til å gjøre det de har prøvd seg på. Norwegian er ikke i det hele tatt nevnt i uttalelsen. De uttaler kun helt generelt at det er mulig å kreve inn en slik avgift etter at salget er gjennomført om:
1) Man har en kjøpsavtale som åpner for etterfakturering av økt kost.
2) Man ikke allerede har inkludert den økte kosten i prisen.

Norwegian feiler på begge punktene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2016, 18:35   #246
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 35
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Jeg prøver meg forsiktig:

a) Norwegian's generelle vilkår:
Pkt 5.2 fastslår at "Gyldige priser er de som gjelder på tidspunktet bestillingen ble gjort."
Pkt 5.3 Skatter og avgifter er utvetydige når det gjelder forhold relatert fjerning eller reduksjon av avgifter og skatter. Dessverre er skatter og avgifter som tilkommer ikke nevnt med samme tydelighet utover at "Gjeldende skatter og avgifter som pålegges .... skal betales av deg.". Det kan være naturlig "Gjeldende" under pkt 5.3 må tolkes likt med 5.2's "Gyldige priser", altså når bestillingen ble gjort?

b) Transportklagenemda kom i høst med en generell uttalelse hvor de fastslår at flyselskapet under noen betingelser kan etterkreve avgiften. De henviste til og siterer særavgiftsloven § 5 annet ledd: (Sitat) ".... plikter mottageren å betale et tillegg motsvarende avgiften medmindre det godtgjøres at det ved prisansettelsen har vært tatt hensyn til avgiften.".

c) Tidlig i våres kom Norwegian med et utsagn i media (nrk.no 9.3.2016) hvor de informerte om at Flypassasjeravgiften allerede var innbakt i siste prisøkning. Dette utsagnet var formulert utvetydig og slik jeg forstår må det tolkes som en bekreftelse på at avgiften var hensyntatt ved prisansettelsen (jfr pkt b). Så vidt meg bekjent har ikke Norwegian forsøkt å korrigere dette utsagnet innen rimelig tid.

d) Flere passasjer, inkluderte undertegnede, valgte å kjøpe billetter fra Norwegian etter nevnte utsagn.Dette for å slippe uforutsigbare etterkrav fra andre flyselskap som ikke hadde vært like tydelig.

e) I juni meldte Norwegian til fleres overraskelse at de var nødt til å kreve inn flypassasjeravgiften. Omtrent samtidig gis det et nytt utsagn i media (Dagbladet.no 9.6.2016) hvor de gir en helt annen forklaring på vinterens takstøkning. Det er ikke åpenbart at dette er en rettelse på NRK-utsagnet som fra mars, særlig fordi "mars-utsagnet" da hadde stått ubestridt i over 3 måneder.

Korriger meg gjerne..
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2016, 19:02   #247
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 339
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Etter å ha rapportert dette til mailleverandøren deres som phishingførsøk så ba jeg Svea frafalle kravet eller komme med skikkelig dokumentasjon og skikkelig faktura om de faktisk mente dette var reelt.

Har ikke hørt mere fra dem og regner med at kravet er frafalt.
Jeg har heller ikke hørt noe mere fra de etter at jeg kom med innsigelser. Fikk ikke svar på innsigelsen, og har heller ikke mottatt flere purringer hverken pr. e-post eller brevpost.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 21:44   #248
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Har også fått purring, og har bestridt kravet pr mail i dag. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi en avtale er en avtale. Dette skjønte seriøse selskaper som SAS f.eks. Tar det gjerne til forliksrådet, så vi får se hvor det bærer hen.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2016, 11:33   #249
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Ikke hørt noe jeg, tar det selv til forliksrådet om behov. Litt ekstra spenning i hverdagen
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2016, 15:41   #250
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Da fikk jeg beskjed om at Norwegian har trukket kravet.

Litt spesiell sak siden jeg hadde betalt reisen for andre.
chrisljo is online now   Reply With Quote
Old 12-11-2016, 22:43   #251
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Fikk en krav som jeg ikke bestemt meg for om jeg skal utfordre, men fikk lett ettergitt purregebyret ved å vise til at jeg ikke hadde mottatt originalfaktura.
Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Da fikk jeg beskjed om at Norwegian har trukket kravet.
Du fikk tilbake det du hadde betalt inn?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2016, 08:12   #252
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,126
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Du fikk tilbake det du hadde betalt inn?
Jeg betalte ikke inn, med bestred kravet i flere punkt. De trakk tilbake gebyr kravene med engang, men jeg må følge opp for selge hovedkravet.
chrisljo is online now   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 15:38   #253
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 35
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Ja, i dag kom det e-post hvor transportklagenemda avviser kravet på generelt grunnlag.

Det merkelige i behandlingen er at påstanden om at Norwegian allerede i mars informerte om at avgiften var innbakt i prisen samt at vilkårene til Norwegian ikke gir noen entydig rett til etterkrevelse av avgiften ble verken begrunnet eller vektlagt.
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 15:55   #254
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by yngve0 View Post
Ja, i dag kom det e-post hvor transportklagenemda avviser kravet på generelt grunnlag.

Det merkelige i behandlingen er at påstanden om at Norwegian allerede i mars informerte om at avgiften var innbakt i prisen samt at vilkårene til Norwegian ikke gir noen entydig rett til etterkrevelse av avgiften ble verken begrunnet eller vektlagt.
Med "kravet" regner jeg du mener kravet til Norwegian for det er vel kun de som har kommet med krav her.

Transportklagenamnda kom med en generell uttalelse i august om at flyselskapene hadde rett til å innkreve en avgift om den ikke allerede var inkludert og de hadde det med i vilkårene sine. Det er merkelig om de nå kommer til den motsatte konklusjonene uten å gjøre det på grunnlag av at Norwegian bryter med disse forutsetingene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 16:24   #255
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Regner med du mener at Flyklagenemnda ikke vil behandle din klage, grunnet sin uttalelse i august? Da er det forliksrådet som er neste instans når/hvis de klager deg inn der. Er vel enda ingen som har blitt det ennå, men blir spennende og se hva som skjer videre.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 02:26   #256
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Ja, jeg har ikke hørt noe siden jeg snakket med Svea og sa at det ble forliksrådet neste. Venter i spenning.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 23:33   #257
AmexPlat
Newcomer
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 7
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Har fulgt samme oppskrift som andre i tråden, bestridt kravet, henvist til Særavgiftsloven paragraf 5 og Norwegians uttalelser om prisøkning forut for innføringen. Fikk idag følgende svar fra Svea Finans:

"Hei,

Vi har tidligere sendt deg en betalingspåminnelse på vegne av Norwegian Air Shuttle ASA.

Vår oppdragsgiver har trukket ditt krav og vi kan derfor bekrefte at saken er avsluttet hos oss."

Det nytter å kjenne sine rettigheter og ikke bøye hodet når store selskap forsøker å inndrive urettmessige krav.
AmexPlat is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 08:24   #258
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Jeg betalte, men klaget med samme begrunnelse at de hadde tatt prisøkningen med i betraktningen fra mars. De kom med et copy paste svadasvar etter flere måneder. Jeg gir meg ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 09:18   #259
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 35
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg betalte, men klaget med samme begrunnelse at de hadde tatt prisøkningen med i betraktningen fra mars. De kom med et copy paste svadasvar etter flere måneder. Jeg gir meg ikke.
Transportklagenemda er ikke intressert i saken og avviser klagene. De har behandlet 2 av de mange innkomne saker og avvist disse med en delt innstilling hvor flertallet henviser til særavgiftloven uten å vektlegge virksomhetens mediautsagn eller uklarheter i vilkårene.
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2016, 09:42   #260
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Jeg klaget til Norwegian og viste til at de ikke besvarte innsigelsen jeg hadde fremlagt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Plus billett hos andre selskaper (code-share m.v.) Ståle Reiseforum 83 13-01-2024 19:10
Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper SQ321 Småprat 16 24-01-2015 12:59
Eurobonus uttak med andre selskaper - erfaring? Rparker Reiseforum 1 09-05-2012 13:43
EuroBonus poeng andre selskaper? caddy Reiseforum 2 05-09-2010 20:45
LH reduserer award-F-muligheter for andre selskaper Discus Reiseforum 5 17-06-2010 21:45


All times are GMT +2. The time now is 13:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.