![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hadde fylket hatt samme topologi som Kansas så hadde saken vært løst for lenge siden, men så lenge de beste alternativene enten ligger for langt vekke fra de viktigste stemmekvegene, eller på den andre siden av dype fjorder, så blir det tre flyplasser. Synd for Molde for jeg er sikker på at de hadde tatt turen til Vigra og et utvidet tilbud der hvis det f.eks. hadde blitt laget en mini-møre-akse på øyene i havgapet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Jeg tror iallefall om Vigra skal bli en hub for moldenserne så må E39 gjøres helt fergefri. Det er et nokså utopisk prosjekt mtp hvor langt det er mellom Molde og Vestnes selv om det vel er noen konkrete planer på lang sikt her (og ikke minst vil det bli MYE bompenger ![]() Edit glem det planene har visst kommet mye lenger enn jeg trodde , men ja dette kan jo faktisk bety døden for Molde lufthavn når dette en gang kommer https://www.vegvesen.no/vegprosjekte...msdalsfjorden/ Last edited by Hypern; 19-09-2023 at 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
"Styreleder Per Arne Rindarøy i Kjerringsundet AS mener det ikke er noe problem om flyplassen i Molde legges ned som følge av Møreaksen." https://www.rbnett.no/nyheter/i/wAQE...for-moereaksen Og så brukte de neste to ukene på å benekte at han syntes det var greit at Årø ble lagt ned. <rant> Møreaksen er en merkelig ting. Den er visst veldig viktig for moldenserne, de har ingen problemer med at den gir dem bedre forbindelser til Ålesund, Bergen og Oslo. De elsker at det vil gi nye muligheter men insisterer på at Årø er det naturlige midtpunktet til flyplass i regionen. Skal ikke forundre meg om det finnes dem som synes Årø er en god flyplass for Ålesund. Ålesundsregionen har flere innbyggere enn Molde og Kristiansund til sammen, har flyvninger som dobler de andre flyplassene til sammen lett, og har et befolkningsrunnlag til å støtte det. Og de er stort sett imot møreaksen fordi de ikke vil betale for den. Det går ca 10 avganger til Oslo fra AES hver dag. 8 til BGO, 2 til TRD, AMS og 1 til CPH og GDN + diverse mindre utenlandsruter. Når det tar 15 min til Årø og en time til Vigra, med 3 OSL-flyvninger og 3 BGO-flyvninger _før_ forbindelsen er på plass -- så er resultatet åpenbart. Men ikke fortell moldenserne det, for de tror ålesunderne vil reise til Årø! </rant> |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS åpner for å opprettholde ruten likevel, kanskje....
https://www.rbnett.no/naeringsliv/i/...7950hcCWjvkB38 (BETALINGSMUR) Last edited by Discus; 21-09-2023 at 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Så er det opp til byen å betale for at SAS skal fortsette å fly -- det er vel det de åpner for her? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hadde Ålesund lufthavn vært i nærheten av Skodje, ville Møreaksen kanskje vært døden for Årø, men slik er det ikke. Det er i det hele tatt lite trolig at Møreaksen vil ha noen betydning utover at det er en del - ikke veldig mange - mennesker som plutselig vil ha Årø, og ikke Vigra, som nærmeste flyplass. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Har selv ment lenge at vi burde hatt en felles flyplass ved Sjøholt et sted, men sånn ble det ikke -- tror ikke det er budsjetter til å gjøre noe slikt nå. Det mange glemmer som argumenterer for at Årø skal vinne på Møreaksen er antall flyvninger. Når Årø har 3 avganger om dagen til Oslo og tilsvarende til Bergen så skal det passe med tiden også -- og prisen spiller også en rolle når det ikke er konkurranse. Skal du tur/retur med bil og parkere kan du ikke kombinere. Da veier 10 avganger til OSL (med konkurranse) og 8 til BGO (med konkurranse) inn. Skal du ikke til BGO eller OSL er det ingen tilbud fra MOL. Jeg har intet imot Årø -- om det hadde gått an å samarbeide litt i M&R så hadde man kanskje kunne tenkt slik at AES for forbindelser utenom BGO/OSL er flott for Molde by - etter Møreaksen blir det kortere med bil fra Molde enn for mange i Oslo til Gardermoen tross alt. Det burde være viktigere for både romsdalinger og sunnmøringer med internasjonale ruter til regionen. Med et større omland rundt AES kan det bety flere destinasjoner, og det er ingen andre flyplasser som kan få til det. Men jeg opplever det ligger langt inne hos moldensere å innrømme det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Upgrade me....
|
![]()
Her har vi jo litt av utfordringen i fylket. Latterlige interne stridigheter om fylkes og statlige arbeidsplasser, sykehus, bruer og ferger, og nå flyplasser igjen.
Vi har ca 300.000 innbyggere i fylket. 3 flyplasser med ok trafikk. La oss heller skape, fremfor å rive ned det naboen forsøker å bygge. Vi driver jo identitetspolitikk inspirert av de verste sosialister. Blir aldri suksess. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by slankebrusmannen; 29-09-2023 at 14:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg beundrer optimismen og har ingenting imot Molde eller Årø. Faktisk synes jeg Molde har vært mye bedre på en god del ting enn Ålesund, spesielt på kulturfeltet. Og jeg håper møtene med DY i Molde til uken kan gi et godt tilbud der oppe for næringslivet og alle andre. Men kan vi please slutte å gjøre alt til fogderistrid! Jeg sier forøvrig ikke at Ålesundere alltid er så mye bedre. Mange elsker å rakke ned på Molde. Det jeg gjerne vil er at folk der hjemme får litt perspektiv på hvor liten region man er i det store og det hele og at man må stå sammen for å få til store ting. Så kan man snakke om kostnader med å legge ned flyplasser — selvsagt ser jeg dette er et luftslott i dag — men tenk for en god bærekraftig akse Ålesund-Molde kunne blitt om man sluttet å spytte på hverandre og startet å se at det er sammen vi er sterke? Men å tro på samarbeid mellom de to er vel litt som å tro på julenissen. Har inntrykk mange ikke bryr seg om det går gale med dem bare det går verre med naboen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Enighet blir det aldri i M&R, om noe som helst.
https://www.nrk.no/mr/xl/more-og-rom...rid-1.15781966 Quote:
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Airpics Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation Last edited by RJon; 30-09-2023 at 03:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nordica legger ned Tallinn - Oslo | Someone | Flyforum | 8 | 11-11-2018 17:58 |
Norwegian legger ned Oslo - St. Petersburg | Boeing_fan | Flyforum | 2 | 18-08-2015 21:54 |
SAS legger ned Molde-Trondheim | rjsol | Flyforum | 20 | 23-12-2009 10:39 |
I følge NRK Ålesund vil SAS Braathens legge ned Molde - Oslo | enml | Flyforum | 23 | 13-06-2006 14:49 |
Germanwings legger ned Oslo - Hamburg | MountainDew | Flyforum | 0 | 21-03-2006 10:34 |