Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2020, 09:00   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
SAS SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

SAS publiserte i går en ny reklamefilm som førte til kok i teltet blant indignerte nasser og folk som sluker alt resett skriver.

Reklamefilmen er (enn så lenge) tilgjengelig her:
https://www.youtube.com/watch?v=ljtFEMAfQ_E



Kommentarfeltet under videoen sier vel egentlig sitt om reaksjonen, i tillegg til veggen til SAS på facebook.

Det er fascinerende hvor utrolig indignert det går an å bli av noe så konsekvensløst
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 09:57   #2
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm



Folk har for mye fritid og for lange friminutt på "Livets hare skole"
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 09:59   #3
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Den synes jeg var fin, men jeg har ikke tid til å sitte på krenkekrakken!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 10:37   #4
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
- What is truly Scandinavian? (Hva er egentlig skandinavisk?)

- Absolutely nothing (absolutt ingenting).

Slik åpner SAS sin nye reklamefilm. Det har fått internett til å koke, og onsdag morgen er filmen fjernet fra både SAS sin offisielle Facebook- og YouTube.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sas...aktes/72130655
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 11:06   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Det er ganske trist at dette gis publisitet bare fordi noen gauler veldig høyt, og at man i samme slengen ser helt vekk fra alle rasistiske kommentarene som dukket opp under youtube-videoen og som florerer på SAS sin FB-side.

Resett har fått vann på mølla og laget en finfin artikkel om hvordan globalistene ødelegger Skandinavia.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 11:29   #6
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Reklamefilmen er nå fjernet både fra SAS´egne sider og fra Youtube:
https://kampanje.com/markedsforing/2...ke-wienerbrod/
Man kødder ikke med patriotismen til Skandinaver :-)
C130 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 11:29   #7
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Men hva hadde sas forventet her?
Det er enkelte ting man ikke tuller med. Du forteller ikke grove mannssjåvinistiske vitser til en gjeng hardbarka feminister. Og du sitter ikke rundt et middagsbord og forteller folk som ikke har vært utafor ring 3 at ulven må utryddes (satt på spissen).
På samme måte kødder man ikke med noe som har en så sterk tilhørighet til regionen som det tingene de henviser til i filmen har.

Hvis sas og reklamebyrået hadde forventet at denne reklamen skulle bli godt motatt må jeg si at de har gjort en utrolig dårlig jobb. Reklamefolk, som jeg ser på som svært kreative, innovative, og drømmende burde også klare å konsekvensutrede og se ting fra forskjellige vinkler og synspunkt, ihvertfall i denne krenkealderen.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 11:34   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Man mangler fullstendig kontakt med grunnplanet om man lager en film, der det burde være temmelig opplagt at slike kommentarer ville komme. Det synes rimelig amatørmessig om man lager en film som må fjernes etter en dag grunnet (helt forventede) kommentarer og reaksjoner. Om ikke hele poenget var nettopp dette, da...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 11:34   #9
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

At...hæ? What? Er dette en spøk? Hva skjer med Norge? Hæ? Jeg blir målløs....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 11:43   #10
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

https://www.dagbladet.no/nyheter/sas...L2QLqYCDCIi5kM
Quote:
- Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt, skriver Eckhoff i en e-post.
Nå vil jeg si det, at antall jødekommentarer, triple parenteser, og det faktum at den ble ekstremt hyppig delt av twitternasser, tilsier at det ikke finnes noen grunn til å nøye seg med å mistenke
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 11:47   #11
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

De svenske pilotene har sitt syn på målet med filmen

Quote:
. Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk Pilotförening, är kritisk till reklamfilmen.

– Reaktionerna från våra kunder på SAS senaste reklamfilm visar att man uppskattar och bryr sig om det skandinaviska varumärket. Vi delar deras uppfattning att med irländska flygplan, spanska piloter och baltisk kabinpersonal så känns det skandinaviska allt mer avlägset, säger han i en kommentar.

Stormen kring reklamfilmen kommer vid absolut sämsta tidpunkt för SAS-ledningen. Företagets piloter är på krigsstigen sedan man fått klart för sig att SAS-ledningen planerar för att introducera någon form av lågprisbolag i Skandinavien som ska ta flygningar från vanliga SAS.
En annan pilot säger:

– Helt klart att det här ska ses som ett led i förberedelserna för ett nytt lågprisbolag inom SAS med utländska besättningar. Passagerarna ska sakta men säkert vänjas vid att det inte längre talas norska, svenska eller danska i kabinen. Jag uppfattar filmen som ett subtilt sätt att få passagerarna att tänka bort det skandinaviska.
https://www.expressen.se/dinapengar/...kritikstormen/
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:01   #12
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Gillette: Vi lagde en reklamefilm som fornærmet den største kundegruppen vår!
SAS: Hold ølen!

Som et par andre har skrevet her oppe; hva annet hadde de forventet? Fadesen til Gillette burde ligge friskt i minnet til reklamebyråene. En stor del av jobben til både dem og markedsavdelingen er å forutse hvordan et budskap vil bli mottatt. Så her har de enten ønsket dette, eller så har jobben stått til stryk.

Personlig kan jeg ikke fordra "woke" reklamefilmer, og foretrekker upolitiske reklamefilmer. Når det er sagt tror jeg egentlig ikke budskapet til SAS her var ment antiskandinavisk, jeg tror rett og slett var ment å være noe sånt som: Reis ut i verden (med SAS), få nye ideer, og ta dem med hjem igjen (helst med SAS da også).

Dessverre går den litt for langt i "utslette" alt som regnes som skandinavisk, og da burde reaksjonene være temmelig forutsigbare, så dette er rett og slett dårlig håndverk.

SAS er generelt flinke til å skyte seg selv i foten med reklamene sine, og denne er ikke noe unntak: Hvis det ikke finnes noe spesielt eller unikt skandinavisk, hvorfor skal man da fly Scandinavian Airlines? Flyselskap var vel noe nederlenderne eller britene fant på, så da er kanskje KLM eller BA bedre alternativer?
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 12-02-2020 at 12:21.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:03   #13
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Hva i all verden er det SAS ønsker å kommunisere med den filmen? Så lenge jeg kan huske har SAS profilert seg som «Scandinavian»... Nå har jeg ikke sjekket kommentarfeltene, men skjønner heller ikke at denne kleine filmen kan lære noe å hisse seg opp over. Lurer mest på hva SAS tenker ved å svi av millioner på dette...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:06   #14
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

En grunnleggende regel for debatt er at man faktisk forsøker å skjønne hva andre folk mener, istedet for å rope ut om nazisme og folkemord og lignende.

Med den regelen i bakhodet tror jeg at SAS har forsøkt å få fram at ved å reise kan man finne inspirasjon og impulser man kan ta med seg hjem. Jeg tror ikke SAS mener at skandinaver ikke har noen kultur. Det har jeg riktignok hørt enkelte svenske politikere har uttalt, men av dem forventer jeg lite.

Men så sies det i reklamen som jeg rakk å se før den forsvant, at skandinavisk kultur er "nothing"! De sier faktisk "nothing". Og at alt er hentet utenfra, som om klåfingret plagiat er alt vi noensinne var i stand til å gjøre. Dette er rett og slett et selvskudd.

Jeg skjønner ikke hvordan, etter å ha fortalt folk at de ikke har noen egen kultur, man tror at de samme folkene skal få så veldig lyst å handle billetter hos SAS.

Jeg liker SAS og lar tvilen komme dem tilgode i denne sammenhengen. Og reklamen er heldigvis fjernet. Men SAS og reklamebyrået kan sikkert tenke over begrepsbruken, fordi kultur er så mye mer enn bare binders og kjøttkaker som er to eksempler fra reklamen.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:18   #15
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Jeg synes denne reklamen var interessant og fin...men den forutsetter at mottager er litt trent i å reflektere over innhold og budskap og slikt kan være krevende for noen. Det blir litt som å studere maleri eller analysere dikt: "hva ønsker kunstneren å fokusere på/fortelle etc".

Her oppfatter jeg det som SAS ønsker å fremheve det verdifulle i å reise; utforske verden, se nye kulturer og alt det fine vi bevist(og ubevist) tar med oss hjem(av nye ideer og tradisjoner).

Jeg opplever reklamen som en påminnelse om alt det fine som kan skje ved å reise og absolutt ikke som at SAS her forsøker å ta fra meg min skandinaviske identitet. Jeg klarer ikke å hisse meg det minste over noe ved denne reklamen, men så har jeg heller ikke blitt særlig stresset av oppgaver med diktanalyse. MEN når det kommer til oppgaver med ligninger og bøyning av franske verb...DA BLIR JEG SINNA!!!
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:20   #16
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt, skriver han i e-posten.
https://e24.no/naeringsliv/i/e84Plg/...box=1581501534

Ærlig talt, her må sas ta seg en bolle. Mener de virkelig at folk liksom har gått sammen for å angripe selskapet? Hadde vært interesannt å hvite hvem de tror står bak...
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:23   #17
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
En grunnleggende regel for debatt er at man faktisk forsøker å skjønne hva andre folk mener, istedet for å rope ut om nazisme og folkemord og lignende.

Med den regelen i bakhodet tror jeg at SAS har forsøkt å få fram at ved å reise kan man finne inspirasjon og impulser man kan ta med seg hjem. Jeg tror ikke SAS mener at skandinaver ikke har noen kultur. Det har jeg riktignok hørt enkelte svenske politikere har uttalt, men av dem forventer jeg lite.

Men så sies det i reklamen som jeg rakk å se før den forsvant, at skandinavisk kultur er "nothing"! De sier faktisk "nothing". Og at alt er hentet utenfra, som om klåfingret plagiat er alt vi noensinne var i stand til å gjøre. Dette er rett og slett et selvskudd.

Jeg skjønner ikke hvordan, etter å ha fortalt folk at de ikke har noen egen kultur, man tror at de samme folkene skal få så veldig lyst å handle billetter hos SAS.

Jeg liker SAS og lar tvilen komme dem tilgode i denne sammenhengen. Og reklamen er heldigvis fjernet. Men SAS og reklamebyrået kan sikkert tenke over begrepsbruken, fordi kultur er så mye mer enn bare binders og kjøttkaker som er to eksempler fra reklamen.
Nei da har du misforstått hele reklamen. Hvis du ser det siste sekundet så forstår du meningen med reklamen. Den viser at vi har (eller har hatt?) en kultur for å dra ut og utforske og så ta med de beste delene hjem og gjøre det skandinavisk.



Og til det andre. Jeg bare påpekte at det var sjokkerende at så mange rasister og nasser samlet seg og angrep SAS på den måten de gjorde.


At SAS skal ta hensyn til at krenkekorpset hisser seg opp er jeg også helt uenig i.

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
https://e24.no/naeringsliv/i/e84Plg/...box=1581501534

Ærlig talt, her må sas ta seg en bolle. Mener de virkelig at folk liksom har gått sammen for å angripe selskapet? Hadde vært interesannt å hvite hvem de tror står bak...
Nå vil jeg si det, at antall jødekommentarer, triple parenteser, og det faktum at den ble ekstremt hyppig delt av twitternasser, tilsier at det ikke finnes noen grunn til å nøye seg med å mistenke
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:25   #18
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
https://e24.no/naeringsliv/i/e84Plg/...box=1581501534

Ærlig talt, her må sas ta seg en bolle. Mener de virkelig at folk liksom har gått sammen for å angripe selskapet? Hadde vært interesannt å hvite hvem de tror står bak...
Ja, denne reaksjonen fra SAS kommer bare til å gjøre vondt verre, og fremstår nærmest som en konspirasjonsteori.

Dette er nok oppriktige reaksjoner, og så har det ballet på deg fordi reaksjonene og filmen har blitt spredt i sosiale medier, noe SAS også burde være i stand til å forutse.
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 12-02-2020 at 12:33.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:27   #19
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Og til det andre. Jeg bare påpekte at det var sjokkerende at så mange rasister og nasser samlet seg og angrep SAS på den måten de gjorde.
Tror kanskje ikke du bidrar til en saklig debatt ved å fremstille alle som reagerer på filmen som rasister og nasser...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 12:42   #20
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: SAS har lagt seg ut med krenkenettet med ny reklamefilm

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Tror kanskje ikke du bidrar til en saklig debatt ved å fremstille alle som reagerer på filmen som rasister og nasser...
Hvor står det "alle" i innlegget du siterer?
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med merkelig reklamefilm, "Travelers think big" robertaas Småprat 26 08-11-2016 23:33
SAS med ny reklamefilm jameson82 Småprat 21 25-10-2012 10:02
Noen som har lekt seg med Photoshop her TigerBlack Flyforum 6 17-10-2005 10:25
SAS har New York lagt på hylla TG923 Flyforum 20 30-09-2005 20:43
SAS cabin har lagt ned arbeidet LN-SUB Flyforum 29 12-11-2004 21:04


All times are GMT +2. The time now is 19:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.