Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2011, 11:52   #1
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
SAS AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Hmm, da må man bestemme seg. Hvor skal man dra. Får å få "best" valuta for Companion Ticket'n så skal vi reise på business, og langt bort.. Vi tenker da i perioden Oktober neste år. jeg har funnet alternativer til Tokyo og Bankok. Ser for oss storbyferie, ikke sol og strand..

Jeg skjønner at dette er umulig å svare på, men er det noen som har noen anbefalinger her ? Vi blir vel borte en 5-7 dager... Eksotisk og bra er vel det vi ser etter ??
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline  
Old 13-12-2011, 11:55   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål..

Japan burde da være et godt alternativ. Fly til Tokyo og ta noen dager der, samt å reise litt rundt i Japan. Stort sett veldig enkelt å benytte Shinkansen for å komme seg rundt på "hovedøya"
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 14-12-2011, 11:36   #3
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål..

da er Tokyo bestilt! I business class, skulle bli bra det !

gikk for Most bang for the Buck... Sightseeing Tokyo, tur til Mt Fuji etc etc
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!

Last edited by VirreVapp; 14-12-2011 at 14:01.
VirreVapp is offline  
Old 14-12-2011, 13:52   #4
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål..

Japan støttes!

Vurderte dette selv, men det ble vestover for min del.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline  
Old 14-12-2011, 18:56   #5
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål..

Da her jeg endret fra OSL-ORD til OSL-PEK i september neste år. Kona syntes Chicago var for kjedelig (bortskjemte kjærrring!), så da ble det Beijing i stedet Greit nok, har ikke vært der selv, men veldig mange ganger i Shanghai. Fant ikke noe ledig i C til Tokyo, men vi har ganske låste dager. Rent bortsett fra dette, synes jeg tilbudet av C-billetter er bra nok til at CT alene gjør de 1800 kronene eller så jeg må betale for Amex Plat er verdt det. Endringsgebyret var kun 200 kr.

Eneste ulempen er jeg må vente til januar for kjøpe diverse reiser pluss en Gibson Les Paul her i USA får få ny CT tidlig på nyåret.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline  
Old 15-12-2011, 14:02   #6
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål..

Skal innom Beijing i januar og i påsken.. Derfor Tokyo..
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline  
Old 21-06-2013, 04:50   #7
ambu113
Eric S. Hardesty,flyfjott
 
Join Date: May 2012
Location: ENBO/BOO
Posts: 6
SAS SAS Companion ticket

Hei!

Fruen benytter sitt SAS AmEx companion platinum ufattelig mye gjennom arbeidet sitt som avd.sjef, og nå ha vi ikke mindre en to opptjente companion ticket's som venter på oss.

Jeg er som dere, over snittet luftfartshappy, og trykker SAS til mitt bryst, Dessverre er jeg bare EBB, og dette trass i at jeg har flydd SAS noe sinnsvakt mye da min datter bodde i Bodø og jeg i Tromsø, og hun var 60-40 fordelt. Alle turer opp og ned mellom ENTC-ENBO gikk med Scandinavian, men dette var før AS Norge ga tommelen opp igjen for EB-poeng innenriks.

http://flightdiary.net/Ambu113

Både jeg og Runa ville forøvrig vært EBG-kunder, men nei. Så nå jobber jeg mot EBS-status. Uansett, min flotte frue sitter i skrivende stund på 98.000 poeng, med ytterligere 22.000 på vei. Etter en kjapp oversikt på "Minde sider" så kommer vi oss overalt der SAS flyr på buisiness, men det er jo ikke så lett og få dette til å klaffe. Vi vurderte KSFO i september, men da var det intet ledig hos SK, iflg hun på telefonen var det sågar intet ledig i hele Star Alliancesystemt, noe jeg syntes var merkelig. Alle datoer vi dro frem far hatten lot seg ikke gjennomføre med SK eller andre partnere, hverken på coach eller buisiness. Det var mere som å bestige ett fjell.

Jeg er godt bereist, jeg kan et og annet triks mtp fly, reiser, etc. Men akkurat nå er jeg blank, når vi brukte companion til Tokyo med SK i 2012 var det ingen problem. Men nå er det vanskeligere å få seg en companion ticket enn det er å føde en 10 kg murstein på tvers.

Så håper alle dere orakler kan avhjelpe her, tips-triks, et og annet hint! Være seg om du er EBB-EBS-EBG eller kors i taket, Pandion. Er det blitt pokker så vanskeligere å erverve seg companion etter at SK gikk litt økonomisk skeis, eller har jeg bare bommet på alt, absolutt alt av datoer vi kan reise på. Helst vil jeg fly med LH fra OSL-FRA-SFO -> SFO - FRA- OSL, og da i denne fagre A380 de bruker. Noe jeg og fruen hadde gleden av i 2011 på coach, og selv der var det gøy-gøy-gøy.

Så få høre hva dere mener, være seg rute, klasse, selskap, pålegg på blingsen.

Eric.
ambu113 is offline  
Old 21-06-2013, 10:48   #8
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: SAS Companion ticket

Har letet etter billett i business til NY for å benytte min CT siden lenge før jul uten hell. Så du skal være utrolig heldig om du lykkes med å finne noe på langrutene.
__________________

LN-TIB is offline  
Old 21-06-2013, 10:52   #9
Klgn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 113
Default Re: SAS Companion ticket

Jeg bestilte CT til Thailand i julen (høysesong) nylig. Brukte expertflyer til å finne ledige bonusbilletter hos Star alliance partnere og la frem detaljert forslag til reiserute til damen hos SAS som booket turen for meg uten problemer. Det virker som Expertflyer er bedre til å søke enn SAS sine egne systemer.

Hvis du ikke vil betale for Expertflyer har vel United og ANA gode gratis søkeverktøy.
Klgn is offline  
Old 21-06-2013, 11:33   #10
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS Companion ticket

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Har letet etter billett i business til NY for å benytte min CT siden lenge før jul uten hell. Så du skal være utrolig heldig om du lykkes med å finne noe på langrutene.
NY er vanskelig ja. Chicago, Washington og Beijing virker å ha en del ledig.
chrisljo is offline  
Old 21-06-2013, 12:20   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: SAS Companion ticket

Det kommer vel an på hvordan man vil fly. Om man synes economy uttak er ok, så bør det ikke være vanskelig å få brukt CT på long haul. Har sjekket masse selv og det kommer opp mye i eco. På *-selskap lønner det seg vel da å kjøpe istedenfor å bruke poeng, men på SK er det vel ok.

Vil man fly business blir det straks fryktelig vanskelig. Jeg har 3 CT'er liggende ubrukt i skuffen. De blir greie å fyre opp i peisen med.

Men for å avlive tanker om at dette er et sinnainnlegg (før det blir hat-debatt), så er jeg ikke så deppa over det altså. Kanskje litt skuffet etter første CT, da jeg tenkte at dette ble gullegodt med juleshopping i NYC og sånt (det blir det jo ikke).

Men jeg tror de fleste synes det er ok å kunne ta med kjæresten i PLUS til Paris en lørdag i blandt for halve prisen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 21-06-2013, 12:22   #12
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: SAS Companion ticket

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det kommer vel an på hvordan man vil fly. Om man synes economy uttak er ok, så bør det ikke være vanskelig å få brukt CT på long haul. Har sjekket masse selv og det kommer opp mye i eco. På *-selskap lønner det seg vel da å kjøpe istedenfor å bruke poeng, men på SK er det vel ok.

Vil man fly business blir det straks fryktelig vanskelig. Jeg har 3 CT'er liggende ubrukt i skuffen. De blir greie å fyre opp i peisen med.

Men for å avlive tanker om at dette er et sinnainnlegg (før det blir hat-debatt), så er jeg ikke så deppa over det altså. Kanskje litt skuffet etter første CT, da jeg tenkte at dette ble gullegodt med juleshopping i NYC og sånt (det blir det jo ikke).

Men jeg tror de fleste synes det er ok å kunne ta med kjæresten i PLUS til Paris en lørdag i blandt for halve prisen.
Når du sier du har disse liggende, fikk du da en voucher eller lignende?
Jeg fikk ett brev med regningen at jeg hadde opptjent nok til CT men ikke noe ref.nr eller noe sånt
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline  
Old 21-06-2013, 14:09   #13
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: SAS Companion ticket

Er disse CTene personlige, eller kan de gis bort? *Hint hint Fnate*
__________________
darkcho is offline  
Old 21-06-2013, 14:34   #14
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: SAS Companion ticket

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Når du sier du har disse liggende, fikk du da en voucher eller lignende?
Jeg fikk ett brev med regningen at jeg hadde opptjent nok til CT men ikke noe ref.nr eller noe sånt
Det ligger linket mot EB nummere ditt eller noe.

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Er disse CTene personlige, eller kan de gis bort? *Hint hint Fnate*
De er personlige og innehaver må være en av de reisende. Den ene har vel gått ut på dato og. Så sårry ass
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 21-06-2013, 17:38   #15
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål..

Er det virkeligen så vanskelig nå hvis en og söker blant star alliance partnere?
Blir litt dyrere med skatter men fortsatt bra verdi om en flyr business.
Jeg bruker awardtravelr.com og har alltid klarat hitta det jag sökt.

Ska man östover er united ett bra tips ift. lave skatter.
/b
bhen is offline  
Old 21-06-2013, 18:01   #16
ambu113
Eric S. Hardesty,flyfjott
 
Join Date: May 2012
Location: ENBO/BOO
Posts: 6
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål..

Takker og bukker, var på telefonen i dag, 3 ganger faktisk. De skal ha for at de er behjelpelig, det har nå boblet ned til at vi ikke nødvendigvis vil til KSFO, men til et eller annet sted hvor det er varme, og hvor vi kan "fly with style". Derfor ble vi jo happy-camper's når SK kjørte kampanje på at de skulle fly til KMIA, men på tlf kunne de fortelle at det gjaldt kun ruter der SK fløy direkte, og KMIA ruten ble codeshare'a med United (og de fløy jeg med i en 744 fra KSFO-EDDF). Det var så dårlig, slitt og jævlig, elendig service utført av et cabin crew som jeg mistenker ble levert i 69, med maskinen. Var forøvrig ikke klar over at United østover hadde lavere skatter.

Så vi vipper mellom Nord Amerika eller Asia, og at det aller helst er noen andre en SK som frakter oss, bare for å oppleve gleden av business med noen andre, jeg har kun flydd dette hos SK en gang, og jeg syntes det var noe slitent alt da, og det er 4 år siden. På Airwaysim i alliansen min var det en medspiller som skrøt veldig av Swiss, og om flyturen vår involverer noen flybytter gjør det ingenting.
ambu113 is offline  
Old 21-06-2013, 18:08   #17
ambu113
Eric S. Hardesty,flyfjott
 
Join Date: May 2012
Location: ENBO/BOO
Posts: 6
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Er forøvrig Expert flyer verdt spena, ikke at det var avskrekkende mye.
ambu113 is offline  
Old 21-06-2013, 23:39   #18
M-Jet
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 42
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Booket CT til NY i august for noen uker siden i C med Lufthansa, måtte "hjelpe" agenten litt men ellers gikk det greit. Så helt umulig er det ikke. Ca 2.200 i Tax og fuel pr pax.
M-Jet is offline  
Old 03-12-2013, 12:16   #19
Panopaul
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Location: Oslo
Posts: 13
SAS Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Selv fikk jeg (dvs vi - tar med en kompis) t/r på business til Shanghai i februar. Forsøkte først å få Bangkok el evt San Franscisco, men ble opplyst om at det bare fantes tur over - ikke returbilletter. Var fleksibel med tidspunkt iom at vi har fire uker til disposisjon (skal være borte ca tre uker). Eneste utfordringen vi nå står overfor, er de strikse visumreglene for å komme inn i Kina. Vi jobber begge i media, noe som vel neppe er det gunstigste der i gården? Vet det er en annen tråd, men noen som har erfaring her?
Panopaul is offline  
Old 31-12-2013, 16:11   #20
mcleif
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 135
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Hei!

Fikk bekreftet at det blir CT neste år, å tenkte derfor å bruke den på nyttårstur til Asia neste år.. Men så syns jeg å huske jeg har lest noe om at billetten må brukes innen året er omme? Er det da slik jeg ikke kan reise frå Norge i romjulen å ha returen på nyåret?
Noen som kan bekrefte/avkrefte?
mcleif is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->) SudCaravelle Reiseforum 216 27-02-2024 20:39
Finne bonusreise, og Companion Ticket. E-UT Reiseforum 12 18-11-2014 00:36
Endre Companion ticket VirreVapp Reiseforum 3 04-06-2014 17:59
40% av på kjøp av Eurobonus (og bruk av AMEX EB) NORing Reiseforum 7 15-11-2011 01:00
AmEx Centurion Bizflyer Reiseforum 5 15-01-2009 08:08


All times are GMT +2. The time now is 19:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.