Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2017, 19:04   #381
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: USA og rulleblad

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Jeg har bestilt tur til USA til høsten og må skaffe visum. Problemet, om det er det, er at jeg har litt gammelt grums på rullebladet fra tidsrommet 1998-2002. Det er et par dommer for legemsfornærmelse, bruk av stjålet VISA-kort som også resulterte i heleri og bruk av falsk underskrift.

Jeg fikk 30 eller 60 dager betinget, men var snill gutt i tiden etterpå og har ikke sittet inne.

Hvordan vil dette påvirke meg?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Husk på å fremskaffe all dokumentasjon som er mulig å få tak i tl intervjuet på ambassaden. Arbeid etc og ting som bekrefter at du ikke har gjort noe i etterkant er positivt. Møkkete rulleblad er ikke i seg selv diskvalifiserende og at det kun ble betinget er nok positivt. Men viktig å få disse dokumentene fra politiet etc.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2017, 23:39   #382
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Jeg har ESTA fra 2016,som jeg brukte i 2016.
Denne er som vanlig gyldig i 2 år.
Nå skal jeg reise,i 2017.
Jeg har logget meg inn på min gamle 2016 søknad,
og oppdatert adresse (første natt) osv.
Saken (eller ikke saken) er at man IKKE kan forandre Stat.
Min gamle 2016 søknad har registrert stat på Florida.
Jeg skal nå til California.
Og stat kan ikke forandres.
Jeg regner med at dette ikke er noe problem,siden jeg kan forandre adresse,og Zip code.
Eller er det trygest å betale for en ny søknad.
Noen som har hatt dette problemet før.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2017, 23:50   #383
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Du trenger ikke oppdatere hotell/US-adresse i ESTA pr. reise, det legges inn ifbm. flybillett/innsjekk og er det som brukes.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 19-08-2017 at 18:01.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 17:49   #384
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Takk for info.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 22:51   #385
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by MCO-WDW View Post
Jeg har ESTA fra 2016,som jeg brukte i 2016.
Denne er som vanlig gyldig i 2 år.
Nå skal jeg reise,i 2017.
Jeg har logget meg inn på min gamle 2016 søknad,
og oppdatert adresse (første natt) osv.
Saken (eller ikke saken) er at man IKKE kan forandre Stat.
Min gamle 2016 søknad har registrert stat på Florida.
Jeg skal nå til California.
Og stat kan ikke forandres.
Jeg regner med at dette ikke er noe problem,siden jeg kan forandre adresse,og Zip code.
Eller er det trygest å betale for en ny søknad.
Noen som har hatt dette problemet før.
Det skal fint gå an å forandre, jeg har brukt tre ulike stater i år.
Det går ikke an å legge inn en ny søknad når du allerede har en gyldig i systemet, jeg fikk bare feilmelding når jeg prøvde.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2017, 11:58   #386
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Ser at det skal være immigrasjonsautomater/APCMSP.

Er disse greie å finne? Er bare kravet for å bruke disse (ESTA) at en har vært inne i USA med samme passet tidligere?
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2017, 13:03   #387
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Ser at det skal være immigrasjonsautomater/APCMSP.

Er disse greie å finne? Er bare kravet for å bruke disse (ESTA) at en har vært inne i USA med samme passet tidligere?
Vet ikke hvor lette de er å finne men for å bruke automatene må man ha vært i USA med samme ESTA (og følgelig også samme pass) en gang tidligere.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2017, 14:48   #388
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

APC skal funke så lenge passet har vært "fingeravtrykksjekket" en gang før, dvs. om man får ny ESTA på gammel pass så skal det ikke spille noen rolle. Worst case får man kryss på lappen og kommer til manuell skranke (iflg. div. tilbakemeldinger på andre forumer). Mener også at det står på div oppslag. Er man i tvil så spør noen som er der, eller bare prøv automaten.

Litt mer teknisk: Fingeravtrykk og fjes matches mot passet, og sjekkes at det ligger i systemet. Maskinen sjekker at det er gyldig ESTA (som er knyttet til passnummeret) og du er good to go
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2017, 17:32   #389
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
APC skal funke så lenge passet har vært "fingeravtrykksjekket" en gang før, dvs. om man får ny ESTA på gammel pass så skal det ikke spille noen rolle. Worst case får man kryss på lappen og kommer til manuell skranke (iflg. div. tilbakemeldinger på andre forumer). Mener også at det står på div oppslag. Er man i tvil så spør noen som er der, eller bare prøv automaten.

Litt mer teknisk: Fingeravtrykk og fjes matches mot passet, og sjekkes at det ligger i systemet. Maskinen sjekker at det er gyldig ESTA (som er knyttet til passnummeret) og du er good to go
Blir man ikke alltid sendt til en manuell skranke for en liten sjekk? Man leverer jo den lappen til noen.
Håper denne greia blir tilgjengelig for B1/B2 visum etterhvert...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2017, 00:05   #390
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Ørlite OT, men kvar i passet ligg biometrien, og i kva form er det lagra? Eller er det berre oppslag mot eit register?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2017, 00:48   #391
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Ørlite OT, men kvar i passet ligg biometrien, og i kva form er det lagra? Eller er det berre oppslag mot eit register?
Bilde og fingeravtrykk ligger på en chip i passet. Selve chipen ligger rett under signaturen i passet. Lys med en lommelykt bak så kan du se den. Den trenger ikke strøm da den får strøm via induksjon.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2017, 13:01   #392
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Bilde og fingeravtrykk ligger på en chip i passet. Selve chipen ligger rett under signaturen i passet. Lys med en lommelykt bak så kan du se den. Den trenger ikke strøm da den får strøm via induksjon.
Så er jo spørsmål hva offiseren får opp når han skanner den da. Var vel nevnt en gang her at alle "farlige" land dukket opp da offiseren hadde skjermen litt feil vei... Amerikanerne sjekker vel alt opp mot egne databaser og internasjonale databaser som garantert inneholder mye rart.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 18:20   #393
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

I forbindelse med utveksling neste høstsemester, har jeg begynt å sondere terrenget for mulige universiteter i USA. Det har nå dukket opp ekstra informasjon som spesifikt gjelder for studenter og studentvisum til USA:

"Politiske endringer i USA gjør at amerikanske universiteter nå (2017/18) setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra sine hjemland. Forsikringene koster vanligvis omkring USD 500-600, men kan også være dyrere."

Er dette en følge av at reiseforsikringer som regel kun har dekning opp til 90 dager?
Jeg trodde studentforsikringer, for eksempel gjennom ANSA, hadde lengre dekningsperiode.

Uansett er dette noe som bidrar til at jeg i mye større grad vurderer utveksling til Europa eller Asia, fremfor USA.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2017, 18:38   #394
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
I forbindelse med utveksling neste høstsemester, har jeg begynt å sondere terrenget for mulige universiteter i USA. Det har nå dukket opp ekstra informasjon som spesifikt gjelder for studenter og studentvisum til USA:

"Politiske endringer i USA gjør at amerikanske universiteter nå (2017/18) setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra sine hjemland. Forsikringene koster vanligvis omkring USD 500-600, men kan også være dyrere."

Er dette en følge av at reiseforsikringer som regel kun har dekning opp til 90 dager?
Jeg trodde studentforsikringer, for eksempel gjennom ANSA, hadde lengre dekningsperiode.

Uansett er dette noe som bidrar til at jeg i mye større grad vurderer utveksling til Europa eller Asia, fremfor USA.
Da jeg utvekslet til USA hadde jeg ANSA. Det dekker omtrent alt. I 2011 var det en litt dyrere forsikring jeg valgte fra ANSA Det pga jeg vet hvor dyrt helsehjelp kan være i USA. Den varte hele semesteret jeg var der.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2017, 05:34   #395
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
I forbindelse med utveksling neste høstsemester, har jeg begynt å sondere terrenget for mulige universiteter i USA. Det har nå dukket opp ekstra informasjon som spesifikt gjelder for studenter og studentvisum til USA:

"Politiske endringer i USA gjør at amerikanske universiteter nå (2017/18) setter strenge krav til helseforsikring for alle utenlandske studenter. Alle studenter som utveksler til et amerikansk universitet må derfor regne med å kjøpe en amerikansk helseforsikring, som anbefalt av det enkelte universitet. Denne kommer i tillegg til andre forsikringer studentene måtte ha fra sine hjemland. Forsikringene koster vanligvis omkring USD 500-600, men kan også være dyrere."

Er dette en følge av at reiseforsikringer som regel kun har dekning opp til 90 dager?
Jeg trodde studentforsikringer, for eksempel gjennom ANSA, hadde lengre dekningsperiode.

Uansett er dette noe som bidrar til at jeg i mye større grad vurderer utveksling til Europa eller Asia, fremfor USA.
Det er nok mere en foelge av endringer I helseforsikringer her I USA, og stor usikkerhet rundt forsikrings ordningene. Det triste med en slik forsikring du antagelig maa ha er at den vil dekke veldig lite og noksaa sikkert ha en meget hoey egenandel - saa USD 500-600 er noksaa sikkert "rett ut av vinduet" omtrent (det er vel USD 500-600 pr. maaned ?).

Det er 2 Senatorer, hvorav den ene fra vaart distrikt som forsoeker aa stabilisere markedet, men med dagens ledelse ser det ikke ut til at de lykkes (det er Bi-Partisan - en Demokrat og en Republikaner som forsoeker). Skjoenner godt at du ser paa andre kontinenter, slik masse studenter naa velger.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2017, 08:54   #396
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Reis til fremtiden, Asia, Cecilie!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2017, 09:56   #397
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Har ikke brukt DHL med pass spesifikt, men de pleier å ringe når avsender har merket det med "privat adresse". Evt ringer de når de oppdager at du ikke er der, og så kan du avtale med sjåføren.

Noen ganger har de fast avtale med innlevering på Posten.

Har ofte DHL, TNT og UPS hjem, og jeg har til dags dato aldri vært der når de kommer
Husk at studentforsikringer fra Norge (Europeiske, ANSA, med flere) har folketrygden i bunn (som du automatisk er medlem av som student med lånekassestøtte). Hvis universitet godtar denne forsikringen (og/eller dekningen fra folketrygden direkte) kommer du dermed betydelig bedre ut - langt under månedsbeløpene som er vanlig lokalt.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2017, 00:26   #398
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Forresten, hvis noen lurer. Det er mulig å fikse ESTA 5 minutter før innsjekk stenger. En i reisefølget mitt til NYC forrige helg som hadde klart å "ordne" seg ESTA gjennom en eller annen obskur ESTA-service-nettside. Så da måtte jeg fyre opp pc'en på flyplassen og hasteutfylle ESTA-skjemaet. Det funka. Vi rakk bagdrop med 1 minutts margin.

Det ble SSSS på boardingpasset til vedkomne, men det er en annen historie

En annen historie er det også at jeg aldri i mitt liv har vært såååå stressa før.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2017, 14:42   #399
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Forresten, hvis noen lurer. Det er mulig å fikse ESTA 5 minutter før innsjekk stenger. En i reisefølget mitt til NYC forrige helg som hadde klart å "ordne" seg ESTA gjennom en eller annen obskur ESTA-service-nettside. Så da måtte jeg fyre opp pc'en på flyplassen og hasteutfylle ESTA-skjemaet. Det funka. Vi rakk bagdrop med 1 minutts margin.

Det ble SSSS på boardingpasset til vedkomne, men det er en annen historie

En annen historie er det også at jeg aldri i mitt liv har vært såååå stressa før.
Ja som regel blir ESTA godkjent nærmest umiddelbart, men hadde vært dritt hvis ikke i dette tilfellet. Hva skjedde med personen med SSSS på boardingkortet?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2017, 12:05   #400
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ja som regel blir ESTA godkjent nærmest umiddelbart, men hadde vært dritt hvis ikke i dette tilfellet. Hva skjedde med personen med SSSS på boardingkortet?
20-25% får SSSS på internasjonale flyginger til USA nå. Normalt bare en kjapp ekstra sjekk i gate ref: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144165
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 20:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 12:51


All times are GMT +2. The time now is 03:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.