Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2015, 05:08   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
EU Airhelp, Refund.me og slikt

Har noen her inne brukt noen av disse firmaene som rister flyselskap for kompensasjon på dine vegne når du blir forsinket iht. EC 261/2004?

For å prøve la jeg inn et krav hos Refund.me mot SAS da jeg ble nesten et døgn forsinket fra Trondheim til Santa Barbara for omtrent fire måneder siden. Hadde egentlig glemt av hele greia, men her om dagen ramlet det inn €600 på konto (minus 20% kommisjon og moms). Virker å fungere veldig greit, spesielt dersom du ikke gidder bryet med å krangle med flyselskapet på egenhånd.

Andre erfaringer?
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2015, 17:09   #2
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Har noen her inne brukt noen av disse firmaene som rister flyselskap for kompensasjon på dine vegne når du blir forsinket iht. EC 261/2004?

For å prøve la jeg inn et krav hos Refund.me mot SAS da jeg ble nesten et døgn forsinket fra Trondheim til Santa Barbara for omtrent fire måneder siden. Hadde egentlig glemt av hele greia, men her om dagen ramlet det inn €600 på konto (minus 20% kommisjon og moms). Virker å fungere veldig greit, spesielt dersom du ikke gidder bryet med å krangle med flyselskapet på egenhånd.

Andre erfaringer?
Jeg fikk plutselig en dag en "unsolicited" e-post fra *etfirmanavnsomforsvinnerautomatisk* (ca noe sånt som "flyrett", men på engelsk..), hvor de tydeligvis hadde fisket ut opplysninger fra Worldmate eller tilsvarende tjeneste som jeg benytter (dette har jeg sikkert samtykket til på en eller annen måte). Ble litt skeptisk til å begynne med, men etter å lest litt rundt på nettet bestemte jeg meg for å teste dette. Lastet opp nødvendig informasjon, signerte "power of attorney" og to-tre uker senere ramlet det noen kroner inn på min konto i Skandiabanken. Greit konsept, men jeg hadde vel kunnet klart det selv (om jeg hadde giddet og vært oppmerksom på at jeg hadde rett til en kompensasjon).
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2015, 09:22   #3
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Oppdaget AirHelp gjennom en reportasje i Aftenposten i sommer og sendte et krav etter en forsinkelse FRA-MCO med LH på over tre timer for over to år siden som jeg nesten hadde glemt. I dag mottok jeg 900 Euro i erstatning etter AirHelp tok 300 for jobben. Dette hadde jeg aldri orket selv, så for meg funket det flott.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2015, 19:08   #4
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

900€ var da ikke lite, må være god timebetaling, men nå skreiv du ikke hvor lenge, bare over 3 timer.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2015, 23:37   #5
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Enda bedre timebetaling for AirHelp
__________________

148 tonn CO2
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2015, 23:49   #6
cntnry
Newcomer
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 45
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Hei,

Noen som vet om det er noen frist for å sende inn krav om erstatning i slike saker?
cntnry is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 12:04   #7
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Vi var to i reisefølget, slik at erstatningen i utgangspunktet var 600 Euro pr. person. Forsinkelsen var vel 4 til 5 timer, men vi satt i loungen så vi overlevde greit, men vi fikk ingen forklaring og ble ikke opplyst om våre rettigheter, bare stadige nye avgangstider. Hvis jeg ikke husker feil har du rett til erstatning i inntil 3 år etter hendelsen.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 15:46   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by cntnry View Post
Noen som vet om det er noen frist for å sende inn krav om erstatning i slike saker?
EU261 har ingen definert frist, så i Norge så vil alminnelig foreldelse være etter tre år. I andre land kan fristene være andre.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 10:36   #9
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Noen som vet om det er mulig å double dippe erstatning?

Reiste med SAS fra ORD til CPH i februar og opplevde at flyet ble kansellert grunnet snag. Gjennom Refund.me fikk jeg 1200 Euro i erstatning.

Har sendt inn en sak for samme flight til Airhelp nå, men er det noen sjans for å få igjen her også?
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 12:11   #10
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Forstår jeg deg rett i at du søker erstatning for samme sak? I så fall er det ganske moralsk forkastelig.

Hvis alle begynner å søke erstatning for den minste ting vil flyprisene bli bedtydelig dyrere. Amerikanske tillstander.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 12:23   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Noen som vet om det er mulig å double dippe erstatning?

Reiste med SAS fra ORD til CPH i februar og opplevde at flyet ble kansellert grunnet snag. Gjennom Refund.me fikk jeg 1200 Euro i erstatning.

Har sendt inn en sak for samme flight til Airhelp nå, men er det noen sjans for å få igjen her også?
Om du søker erstatning to forskjellige veier for samme sak, så er vel strengt tatt dette svindel, og å anse som det samme som å kreve utbetalt penger i reiseforsikring fra to forskjellige selskaper for samme sak. Jeg hadde i hvert fall aldri tatt sjansen på å få en svindelsak på mitt rulleblad for €900.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 12:40   #12
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Om du søker erstatning to forskjellige veier for samme sak, så er vel strengt tatt dette svindel, og å anse som det samme som å kreve utbetalt penger i reiseforsikring fra to forskjellige selskaper for samme sak. Jeg hadde i hvert fall aldri tatt sjansen på å få en svindelsak på mitt rulleblad for €900.

Tviler det vil funke, at to selskaper skal kreve penger for en case vil jo bare funke om flyselskapet ikke har kontroll på hvem som har fått erstatning.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 12:40   #13
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Forstår jeg deg rett i at du søker erstatning for samme sak? I så fall er det ganske moralsk forkastelig.

Hvis alle begynner å søke erstatning for den minste ting vil flyprisene bli bedtydelig dyrere. Amerikanske tillstander.
Legger inn klage for samme sak. Men hadde utgifter på blant annet hotell og mistet bagasje som jeg ikke har fått igjen penger på. Ettersom jeg ikke gidder sende inn lang, skriftlig klage, benytter jeg meg bare av Airhelp hvor jeg har lagt ved kvittering osv for de utlegg jeg hadde.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 13:01   #14
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Legger inn klage for samme sak. Men hadde utgifter på blant annet hotell og mistet bagasje som jeg ikke har fått igjen penger på. Ettersom jeg ikke gidder sende inn lang, skriftlig klage, benytter jeg meg bare av Airhelp hvor jeg har lagt ved kvittering osv for de utlegg jeg hadde.
Airhelp & co er ikke et forsikringsselskap. Det eneste de gjør er å kjøre papirarbeidet på dine vegne for å få kompensasjon direkte fra flyselskapene ved forsinkelser som faller innunder bestemmelsene i EC 261/2004. Utlegg for hotell og mistet bagasje bør du ta selv enten med flyselskapet eller forsikringsselskapet ditt.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 13:04   #15
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Legger inn klage for samme sak. Men hadde utgifter på blant annet hotell og mistet bagasje som jeg ikke har fått igjen penger på.
Som de 1200 euroene ikke dekker? Mistet bagasje tar man vel med reiseforsikringen?

SAS har forhåpentligvis et system som fanger opp forsøk på å få ut mer enn berettiget. Hvis ikke burde de snarest få det. Bevisst forsøk på dobbel erstatning, for å karre til seg mest mulig, er for meg på linje med å dumpe bilen i en innsjø og så melde den stjålet for å heve forsikringssummen. Det går til slutt ut over andre kunder i form av høyere pris på billetter eller forsikringer.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2015, 13:07   #16
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Skjønner det ble feil kanal å gå igjennom. Ønsker ikke være bidragsyter til høyere billettpriser/premier. Så kontaktet Airhelp og fikk forklart saken slik at jeg får rettet klage for det jeg ikke har fått erstatning for, nemlig mistet bagasje og mobilregning ifbm samtaler til kundeservice fra utland.

Last edited by CaptainMorgan; 25-08-2015 at 13:48.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2017, 11:56   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Nå ser det ut til at Airhelp er ute av det norske markedet:
http://www.dagbladet.no/tema/er-flye...lpere/66595394

"- Vi tar oss av alt papirarbeid og all kommunikasjon med flyselskapene. Hvis de nekter å betale, tar vi dem til retten for deg, lover Airhelp - som ikke lenger har norske ansatte og ikke svarer på telefon."

Mye av innholdet på de norske nettsidene deres ser også ut til å være automatisk oversatt.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 14:00   #18
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Nå ser det ut til at Airhelp er ute av det norske markedet:
http://www.dagbladet.no/tema/er-flye...lpere/66595394

"- Vi tar oss av alt papirarbeid og all kommunikasjon med flyselskapene. Hvis de nekter å betale, tar vi dem til retten for deg, lover Airhelp - som ikke lenger har norske ansatte og ikke svarer på telefon."

Mye av innholdet på de norske nettsidene deres ser også ut til å være automatisk oversatt.
De svarer like fint på Engelsk, ser ut som alt løses fra øst europa om man skal bedømme på navnet på saksbehandleren. Så de er definitivt aktive. Har inne en sak nå, fordi jeg er litt lat og fordi SAS ikke opplyste at jeg hadde krav på noe. Så får vi se hva som skjer.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 14:03   #19
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Meldte en sak til flyforsinkelser.no i januar. Fikk bekreftelse på at de hadde mottat det de trengte og at jeg hadde en gyldig sak. Ikke hørt noe siden 20 januar derfra.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2019, 09:32   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Airhelp, Refund.me og slikt

Ser ut som noen her muligens operer litt på kanten av loven

https://www.dn.no/privatokonomi/reis...net/2-1-493187

Quote:
Erstatningsagenter sporer opp uheldige flypassasjer: – Ulovlig, mener Forbrukertilsynet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qatar og Norwegian er best iflg. Airhelp Fnate Småprat 11 12-06-2018 09:42
Refund ved noshow LN-AND Reiseforum 5 28-06-2017 18:25
Tax refund i Storbritannia Tertit54 Småprat 17 10-03-2015 04:17
VAT-refund - London VirreVapp Reiseforum 13 30-09-2014 18:20
Erfaringer med AirHelp? marekbz Reiseforum 2 30-07-2014 22:54


All times are GMT +2. The time now is 14:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.