Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2016, 23:04   #141
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Nå skjønner jeg ingenting. Jeg skulle søke visa til India via nett. Jeg fyller så ut en haug med informasjon (far, mor sponsor og Gud bedre) og ender så opp med en .pdf-utskrift jeg tydeligvis må signere og levere til ambassaden?

Eller har jeg bommet helt? Ååååå, hvorfor skal de gjøre det så vaaaaanskeliiiiiiiiig. Hjelp!

Edit: Det ser ut til at de har to typer "online visa". Et ordinært og et e-visa. Jeg søkte vist førstnevnte, som må leveres inn. Jaja, da prøver jeg igjen med den riktige versjonen av "online visa". Konklusjon: Ikke følg anvisningene på ambassadens hjemmeside, men google it.
For interesserte fikk jeg innvilget visa ca. 28 timer etter at riktig søknad var avsendt.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2016, 12:13   #142
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Det ser ut til å bli en tur til Beijing for første gang i april, og har et spørsmål angående visum.

Har bestilt fly og reservert hotell, og har bekreftelse på begge. Holder dette, eller trenger jeg i tillegg et invitasjonsbrev?

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2016, 16:27   #143
BårdK
ScanFlyer Silver

Det skal holde om det er ferie det er snakk om og ikke jobb.
Old 12-02-2016, 22:26   #144
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Det ser ut til å bli en tur til Beijing for første gang i april, og har et spørsmål angående visum.

Har bestilt fly og reservert hotell, og har bekreftelse på begge. Holder dette, eller trenger jeg i tillegg et invitasjonsbrev?
Pass på å fylle ut søknadskjema NØYE og uten norske bokstaver.(ÆØÅ). Mange som må fylle ut på nytt og det tar tid...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 09:06   #145
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Fra midten av mars trenger man en kanadisk utgave av ESTA, kalt eTA for og dra til Canada. Stort sett det samme som ESTA, bare med 5 år gyldighet og lavere pris

http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
Old 23-02-2016, 14:07   #146
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Fra midten av mars trenger man en kanadisk utgave av ESTA, kalt eTA for og dra til Canada. Stort sett det samme som ESTA, bare med 5 år gyldighet og lavere pris

http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
Luringer er de også - mitt visumnekt til USA ser ut til å ha innvirkning på Canada også...
Have you ever been refused a visa or permit, denied entry to, or ordered to leave Canada or any other country/territory?

Ville nok ikke løyet om det til Canada - er nok mye infoutveksling mellom de to landa...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 14:14   #147
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Luringer er de også - mitt visumnekt til USA ser ut til å ha innvirkning på Canada også...
Have you ever been refused a visa or permit, denied entry to, or ordered to leave Canada or any other country/territory?

Ville nok ikke løyet om det til Canada - er nok mye infoutveksling mellom de to landa...
Selv om det koster tid og penger er nok det enkleste for deg å ta en runde til mot USA for å få ordnet opp i misforståelsene.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 14:21   #148
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Selv om det koster tid og penger er nok det enkleste for deg å ta en runde til mot USA for å få ordnet opp i misforståelsene.

Altså hadde det vært Turkmenistan eller et annet jallaland så hadde jeg nok ikke brydd meg så mye om det ikke var noe spor av det i passet. Tror heller ikke Canada hadde brydd seg så mye heller for å være helt ærlig. Men ja du har nok rett - bør nok prøve en gang til og ta med meg enda flere papirer. USA gir ingen klar definasjon på hva som er "binding ties" - som jo kan være alt fra jobb til venner etc. Kan jo ta med attester på at jeg er aktiv i flere studentforeninger. Men det er jo fortsatt 1440 sure kroner og blir man nekta en andre gang så skal det mye mer til å få det visumet noensinne. Nå har jeg jo ingen planer om å dra til Canada - men bare tenkte å fylle ut skjemaet sånn i tilfelle - det dukker opp noen gode tilbud.
Old 23-02-2016, 19:07   #149
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, egen tråd her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=136100

Old 04-03-2016, 16:17   #150
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Er det noen som har erfaring med multi-turist-visum til Russland? Er det noe som nordmenn kan få?
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2016, 16:26   #151
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Er det noen som har erfaring med multi-turist-visum til Russland? Er det noe som nordmenn kan få?
Nei - men man kan få multiple entry businessvisum (i praksis er det ingen som sjekker om du drar dit på turistreiser på et slikt visum). De invitasjonene er en del dyrere å få på nett. Se her for info
http://waytorussia.net/Travel/VisaSupport.html
Har brukt de for turistvisuminvitasjoner uten problem så regner ikke med at er noen problemer for businessvisuminvitasjoner.
Old 05-03-2016, 17:43   #152
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Nei - men man kan få multiple entry businessvisum (i praksis er det ingen som sjekker om du drar dit på turistreiser på et slikt visum). De invitasjonene er en del dyrere å få på nett. Se her for info
http://waytorussia.net/Travel/VisaSupport.html
Har brukt de for turistvisuminvitasjoner uten problem så regner ikke med at er noen problemer for businessvisuminvitasjoner.
Ja.. Jeg leser på nett at folk i USA og flere EU-land kan få 3-års-turist-multivisum, men det er visst en avtale Norge ikke er med på. Det står også beskrevet generell info om multivisum på ambassadens hjemmesider, men det gjelder per erfaring ikke turistvisum.

Jeg kommer nok til å fortsette å søke om single-entry-visum ved behov, i stedet for business-visum på feil grunnlag, da behovet ikke er veldig stort utover at det hadde vært litt "kjekt å ha".
Old 11-03-2016, 16:39   #153
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

INDIA VISA

Hadde sist visa til Mumbai for 7 år siden på ambassaden I Oslo. Gikk greit å fylle ut papirer og hente etter 2-3 dager.

Nå er det Indisk Visa Senter i Bygdøy Alle 10 som tar seg av det. Tittet på nettet og fikk bakoversveis over alt som måtte fylles ut. Som navn til far ( f. 1911 ) mor ( f 1918 ) hvor de var født og mye annet rart. Bilde må være helt korrekt.

Kontaktet visasentret og fikk topp service på mail hvordan jeg skulle gjøre dette på nettet. Bilde har jeg ikke lenger som er valid. De tilbød å gjøre hele jobben for kr 195 pluss ta bilde for kr. 95 , og da fikk du med 3 bilder med hjem.( Selve Visa koster i underkanten av 600 ).

Sliten var jeg i de siste dagene og tenkte at jeg lett gjøre litt feil, og kanskje må starte over igjen.

Nei, fruen og jeg dro inn og lot de gjøre alt. Så spurte jeg når det var ferdig ? Au, 10 dager, og det er neste fredag, to dager før avreise. Antok at kun 3 dager som sist.

Nevnte dette, og de sa de sender alt til India så jeg fikk E-visa etter 3-4 dager.. Tar med passet hjem og etter tre dager kom mail med visaet i dag, Legges i passet.

Strålende service fra dette senteret.

Samtidig lite kø, effektiv arbeid der inne. Tok godt under en time fra vi kom til vi dro tilbake.
Total pris for to Kr. 1.920
--------------------------
En liten fornote:

Har opplevd å komme rundt i verden uten visa:
I 1986 hadde jeg første jorda rundt av totalt fem pr. dag. Spurte reisebyrået, Bennett om jeg trengte visa noen sted ( hadde US visa ). Neida.

Ankom SYD uten visa. He, he fikk visa on arrival inntil flyet mitt tre dager senere kl 13.45 !

Så senere på turen, DEL uten visa. Hæ , trenger jeg visa hit. Dette er India. De tok arrest i passet til avreise. Var såpass snartenkt at jeg lånte det som ID for cashe reisesjekker.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2016, 20:57   #154
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Bra service sikkert, men er det en spesiell grunn til at du ikke søkte e-visa selv?
Old 13-03-2016, 21:31   #155
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Bra service sikkert, men er det en spesiell grunn til at du ikke søkte e-visa selv?
Såvidt jeg har skjønt er SQ777 en eldre herremann som ikke er veldig komfortabel med sånt (ut i fra det jeg selv har sett han poste).
Old 26-04-2016, 22:46   #156
moocow
Newcomer

Default Re: RusLine åpner St.Petersburg-Oslo S16

Hei!

Har bestilt tur til Moskva i sommar og funderar litt på korleis eg skal få tak i visum.
Ser at eg blant anna treng:
"Standard bekreftelse (underlagsdokumenter) fra et hvilket som helst autorisert russisk reisebyrå registrert i Russlands utenriksministerium. Bekreftelsen må inneholde søkerens fulle navn, fødselsdato, passnummer, inn- og utreisedato, reiserute, reisebyråets registrerings- og referansenummer, offisielt stempel og underskrift av en autorisert person.

Kun hotellreservasjon er ikke nok for å få turistvisum. Hele hotelloppholdet må være forhåndsbetalt før man søker om visum."

Står og: "OBS! Flere nettsteder tilbyr salg av ”invitasjoner” til Russland, både for turist- og forretningsreiser. I henhold til russisk lovgivning er salg og kjøp av slike dokumenter gjennom internett ulovlig. ”Invitasjoner” ervervet på internett danner ikke grunnlag for visum til Russland og vil ikke bli akseptert av konsulatavdeling."

Har bestilt fly for seg og hotel på hotels.com. Har sendt ein epost til hotellet, men ikkje fått noko svar på om dei kan senda meg ein "invitasjon"
moocow is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2016, 00:54   #157
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

De fleste hotell tilbyr invitasjon, så ville tatt en telefon. Radisson har f.eks et eget skjema for å be om invitasjon som må fylles ut og sendes inn pr faks eller epost.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2016, 12:42   #158
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Du kan også sette bort jobben med russisk visum til Visumservice. https://www.visumservice.no/
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2016, 13:02   #159
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Visum til Russland er såpass enkelt å skaffe selv, at å bruke Visumservice til det er å kaste bort penger, etter min mening. De skal ha 1500+ mens det koster 315,- om en ordner det på egen hånd.
Old 28-04-2016, 00:38   #160
moocow
Newcomer

Er ikkje noko "top notch" hotell akuratt eg har booka, har sendt epost, men ikkje fått noko svar...
moocow is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules