Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-06-2015, 08:45   #21
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: Reise uten pass i Shengen

Jeg og andre har selv reist uten pass i Shengen, men anbefalt å ha med. Hør med politiet hva de tenker for destinasjonen.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2015, 09:12   #22
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Reise uten pass i Shengen

Det gikk iallefall helt greit å reise til og fra AMS uten pass i forrige uke. Jeg hadde glemt passet mitt hjemme, men det var ikke noe problem med norsk førerkort som leg. Mener å ha lest her på forumet at pass er det eneste gyldige legitimasjons-dokument for nordmenn i EU, men det stemmer tydeligvis ikke lenger.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2015, 09:57   #23
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reise uten pass i Shengen

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Det gikk iallefall helt greit å reise til og fra AMS uten pass i forrige uke. Jeg hadde glemt passet mitt hjemme, men det var ikke noe problem med norsk førerkort som leg. Mener å ha lest her på forumet at pass er det eneste gyldige legitimasjons-dokument for nordmenn i EU, men det stemmer tydeligvis ikke lenger.
Norsk pass er eneste offentlige gyldige legitimasjon for norske statsborgere som viser hvilken nasjonalitet du har. (Førerkortet sier ingen ting om statsborgerskap). For veldig mange som krever legitimasjon vil norsk førerkort være godt nok, men ikke om man skal sjekke nasjonaliteten din. Hoteller og flyselskaper m.fl. kan bli pålagt å sjekke dette og da er ikke førerkortet godt nok.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2015, 15:19   #24
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Reise i Schengen uten pass

'PIGS' (Portugal, Italia, Grekenland, Spania) kjører grundigere passkontroll både på ut- og innreise pga all den ulovlige innvandringen, så anbefaler ikke å reise ned dit uten å ha ting i orden ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2015, 20:32   #25
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Gäller det oss som ser nordiska ut också? Heter jag Abdi och är svensk eller norsk medborgare skulle jag nog ha passet med mig men om jag heter Fredrik?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 00:16   #26
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Gäller det oss som ser nordiska ut också? Heter jag Abdi och är svensk eller norsk medborgare skulle jag nog ha passet med mig men om jag heter Fredrik?
Det var lettere før. Selv på Sola forleden tok jenta passet inn over skranken og så i det. Å smile selvsikkert, holde det opp og si 'norsk!' går tydeligvis ikke lenger ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 10:24   #27
grove
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 69
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Vi var akkurat en uke på Gran Canaria, og hadde bestilt nye pass til meg selv og ungene
(de gamle var utgått)
Gikk innom politiet på OSL for å fikse nødpass, og ble nærmest avvist!
Han mente det var bortkastede penger, siden vi skulle til Spania......

Hadde på forhånd sjekket både med turoperatør og flyselskap (Ving, Thomas Cook), samt kontaktet hotellet i forhold til å bruke de gamle passene som legitimasjon.

Kort fortalt- turen gikk veldig greit. Ingen som skapte krøll noe sted.
Jeg og to av ungene hadde med utgåtte pass, fødselsattest på minstemann og gyldig pass på kona. Ved innsjekk på GC måtte agenten ringe supervisor og spørre. Det var alt.
Gjør vi det på denne måten igjen? Neppe...... Tror vi var temmelig heldige denne gangen.
grove is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2015, 20:52   #28
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Som noen antydet: PIGS-landene er nokså nøye. Du får for eksempel neppe sjekket inn på hotellet uten å dra frem passet, som så blir behørig kopiert (og levert ved utsjekk eller dagen etter). Det er i alle fall min erfaring. I Tyskland, Nederland, Frankrike og Belgia har jeg derimot aldri opplevd å måtte dra frem passet siden pre-Schengen-dagene, bortsett fra ved ankomst fra transatlantisk fly eller fra UK.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 16:05   #29
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Jeg har stort sett alltid med meg gyldig pass når jeg reiser utenlands pga at det per i dag er eneste gyldige legitimasjon for nordmenn i utlandet. Må nok innrømme at det ikke alltid er med når jeg er på familiehytta i Sverige, men skal jeg reise med fly eller ferge passer jeg på at det er med.

For noen år tilbake holdt jeg på å bli nektet boarding på en SK avgang fra CPH pga at jeg ikke hadde med meg pass (hadde rett og slett glemt det hjemme - var på dagstur i forbindelse med jobb), kun førerkort og bankkort, samt ID-kort fra jobben. Var en litt spesiell situasjon, da det var flere uniformerte politifolk med og det virket generelt som det var høyere sikkerhetsnivå enn normalt. Har aldri flydd mye mellom CPH og OSL og dette er eneste gangen jeg har opplevd å måtte vise ID. Etter den opplevelsen har jeg vært nøye med å ha med pass når jeg reiser utenlands.

Var på jobbtur til Tyskland og Østerrike i januar og der måtte jeg faktisk gi fra meg passet for kopiering på begge hotellene vi bodde på under turen (mulig det var fordi vi var en gruppe med 25 personer?). Da jeg sjekket inn på Radisson Blu Royal i Køben et par uker senere spurte de ikke etter passet mitt.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 16:29   #30
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post
Må nok innrømme at det ikke alltid er med når jeg er på familiehytta i Sverige, men skal jeg reise med fly eller ferge passer jeg på at det er med.
Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island har samarbeid der de godkjente legitimasjonene i hvert enkelt land også skal aksepteres i de andre landene, så pass trenger du ikke da, bare til info


EDIT:
Fra SAS sine sider feks:
Quote:
Statsborgere i de nordiske landene trenger ikke ta med pass ved reiser innenfor Norden (Sverige, Finland, Danmark, Norge (eksklusive Svalbard) og Island). Men du skal alltid kunne bevise din identitet hvis du blir bedt om det når du reiser.

Last edited by meliiis; 17-06-2015 at 16:32.
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 17:02   #31
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by meliiis View Post
Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island har samarbeid der de godkjente legitimasjonene i hvert enkelt land også skal aksepteres i de andre landene, så pass trenger du ikke da, bare til info
Transportselskapene står fritt til å forlange strengere krav. Det kan også være spesielle begivenheter som innebærer at passfriheten oppheves i en tidsbestemt periode.

Why push it ...?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 17:46   #32
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Vil ikke tro at man sliter nevneverdig uten pass på svenskegrensa uansett om passfriheten opphører...
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2015, 17:53   #33
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Transportselskapene står fritt til å forlange strengere krav. Det kan også være spesielle begivenheter som innebærer at passfriheten oppheves i en tidsbestemt periode.
Selv perioden da Norge i fjor innførte midlertidig grensekontroll ifht. Schengen så ble nordiske ID-papirer godkjent ved passering på Gardermoen og andre grenseoverganger. Den nordiske passfriheten står veldig sterkt. Transportselskapene følger stort sett den (og de gangene de ikke har gjort det har det blitt fryktelig mye kluss og presseomtale)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2015, 02:08   #34
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Kan det være så vanskelig å bare ha et gyldig pass da? Og så ta det med når man skal ut å reise?
Fatter ikke hvorfor noen sitter der hjemme og spekulerer på om de skal ta med seg passet sitt eller ikke.

.. Fornye? Nja... Kan jo hende det ikke er nødvendig da... Hva tror du?... Nja... Jeg vet nå ikke... Kan jo høre med andre som heller ikke vet på et diskusjonsforum på internettet... Ja, lurt. Der treffer man mange folk som ikke har greie på det, men som gjerne vil mene noe om det likevel. Kanskje de mener man bør slippe, så kan vi slappe av helt til vi innser at vi må ha et nødpass likevel... Deilig! Da trener vi litt til på Ozo og Sangria før vi legger oss!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2015, 02:15   #35
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Nei det er ikke vanskelig, ganske lett egentlig. Uansett passfrihet i Scandinavia pluss Finnland og Island.
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2015, 02:43   #36
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by meliiis View Post
Nei det er ikke vanskelig, ganske lett egentlig. Uansett passfrihet i Scandinavia pluss Finnland og Island.
Du må huske på et det er forskjell på pass og hva som oppfattes som gyldig legitimasjon.
Det hjelper lite å ha rett om du står i Helsinki og skal til Stockholm hvis flyselskapet ikke aksepterer førerkortet ditt som gyldig.
The nohassleplan; keep yor documents up to date and available.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2015, 09:30   #37
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Du må huske på et det er forskjell på pass og hva som oppfattes som gyldig legitimasjon.
Det hjelper lite å ha rett om du står i Helsinki og skal til Stockholm hvis flyselskapet ikke aksepterer førerkortet ditt som gyldig.
The nohassleplan; keep yor documents up to date and available.
Jeg klarte kunststykket å legge igjen både bankkortet med ID og førerkortet (og har sjelden med pass, må jeg medgi...) på en tur til Åbo for noen år siden. Ikke noe problem med automatinnsjekk på OSL, men desto verre ved skrankeinnsjekk i Åbo. Redningen ble mitt daværende ansattkort (!) og en løsningsorientert finlandssvenske (hadde aldri i verden gått med en skogfinne). Så det er alltid muligheter, selv i nød... men jeg foretrekker nohassleplanen
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2015, 09:48   #38
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Har alltid med meg passet når jeg reiser utenlands, om så bare for sikkerhets skyld. Et pass er ment for å brukes. Joda, det er ikke kjekt om du mister det, men kan ikke la det ligge i skuffen hjemme i frykt for at det skal mistes.

Var nylig en artikkel om ei dame som ikke fikk bildet sitt på bankkortet (og hadde ikke førerkort). Overskriften i artikkelen var at denne dama var nødt til å ta med seg passet for å hente ut reseptene sine. Dette ble fremstilt nesten som et brudd på menneskeretighetene og om ikke bankene ikke hadde tenkt på hvor farlig det var å ta med seg et pass på apoteket. Vi nordmenn er nå litt rare også.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2015, 20:42   #39
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
Var nylig en artikkel om ei dame som ikke fikk bildet sitt på bankkortet (og hadde ikke førerkort). Overskriften i artikkelen var at denne dama var nødt til å ta med seg passet for å hente ut reseptene sine. Dette ble fremstilt nesten som et brudd på menneskeretighetene og om ikke bankene ikke hadde tenkt på hvor farlig det var å ta med seg et pass på apoteket. Vi nordmenn er nå litt rare også.
Et godt argument for å få fart på nasjonalt ID-kort
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2015, 01:51   #40
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Reise i Schengen uten pass

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Et godt argument for å få fart på nasjonalt ID-kort
Og hvordan skal man legitimere seg for å få dette id-kortet?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise lørdag fra OSL utenfor Schengen SudCaravelle Reiseforum 1 29-07-2014 01:36
Trenger jeg pass for å reise i Norden? Twin Otter Reiseforum 23 09-04-2013 18:13
Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise. The Ticketor Småprat 17 15-03-2012 14:24
HJELP: Barn under 1 år, trenger han pass for å reise inn til Sverige??? dimmaua Flyforum 22 08-07-2008 10:51
Pass for reiser innen Schengen PW14 Flyforum 11 26-09-2005 10:07


All times are GMT +2. The time now is 14:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.