Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2018, 10:23   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default "Gamle drittfly" sier Kjos

NRK intervjuet nylig Bjørn Kjos (tror det faktisk pleier skje hver sommer).
I intervjuet langer han ut mot de som fortsatt benytter "Gamle drittfly".

Tidligere har Kjos langet ut mot at SAS benytter gamle drittfly. Er det SAS han også denne gangen sikter til i NRK intervjuet?

https://www.nrk.no/norge/kjos_-_-sli...dem-1.14124727
Rland is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 10:29   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: "Gamle drittfly"

Han mener sikkert HiFly, og alle de andre selskapene han må leie fly hos når de nye Dreamlinerne hans står på bakken.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 13:43   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: "Gamle drittfly"

Eller alle de andre han må leie fly av på sommeren når han ikke har fått egen mannskapskabal til å gå opp (igjen).

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 14:35   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: "Gamle drittfly"

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Eller alle de andre han må leie fly av på sommeren når han ikke har fått egen mannskapskabal til å gå opp (igjen).


Strengt tatt i år er det jo ikke mannskap, men de nye «drittflyene» som er problemet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 15:27   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: "Gamle drittfly"

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Eller alle de andre han må leie fly av på sommeren når han ikke har fått egen mannskapskabal til å gå opp (igjen).

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Nååååjaaa.... I sommer er det ikke noe mannskapstrøbbel hos Norwegian, men hos SAS (Cityjet). Problemene hos Norwegian ligger i motortrøbbel hos 787-maskinene, noe også blant annet British Airways og Virgin Atlantic sliter med.

Ellers hørte jeg hele intervjuet på vei til jobb, og synes ikke det var noe mer enn en koseprat av typen hvor Kjosern liker å sitte og slike ting.. Dagen etter (19.07) intervjuet de UDI-direktør Frode Forfang og han ble i større grad stilt til veggs.

Last edited by OttoL; 20-07-2018 at 15:30.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 15:37   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: "Gamle drittfly"

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Nååååjaaa.... I sommer er det ikke noe mannskapstrøbbel hos Norwegian, men hos SAS (Cityjet). Problemene hos Norwegian ligger i motortrøbbel hos 787-maskinene, noe også blant annet British Airways og Virgin Atlantic sliter med.
Poenget er vel, at når Kjos - av en eller annen grunn - behøver å leie inn fly fra andre, så er det som regel eldre maskiner.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 16:00   #7
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: "Gamle drittfly"

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Poenget er vel, at når Kjos - av en eller annen grunn - behøver å leie inn fly fra andre, så er det som regel eldre maskiner.
Klart, jeg bare påpekte hvorfor de må leie inn gamle drittfly
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2018, 09:46   #8
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: "Gamle drittfly"

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Klart, jeg bare påpekte hvorfor de må leie inn gamle drittfly
da drister jeg meg til å oppsummere at det som primært har vært brukt av "gamle drittfly" har vært fly som Kjos, spesielt de foregående årene, selv har leid inn for å avvikle sitt program.

Med en slik uttalelse håper han vel innerst inne på at publikum skal forbinde "gamle drittfly" med SAS, som tross alt har en eldre flyflåte. Kjos har jo tidligere sagt at SAS flyr "gamle drittfly".

Så i vanlig Kjos retorikk, så fraskriver han seg ethvert ansvar selv, fordi som han selv sier, "... vi er bare en bitteliten spiller i den store sammenhengen. ..."

Kjos har alltid vært flink (eller dyktig) til å få oppmerksomhet og sympati ved å fremstille seg selv som underdog som kjemper en heroisk kamp, for å gi publikum grisebillige billetter, mot alle de store stygge der ute... det være seg SAS, fagforeninger, myndigheter, politikere, underleverandører etc etc

Han er en ekstremt god markedsfører
Rland is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2018, 10:55   #9
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: "Gamle drittfly"

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
da drister jeg meg til å oppsummere at det som primært har vært brukt av "gamle drittfly" har vært fly som Kjos, spesielt de foregående årene, selv har leid inn for å avvikle sitt program.

Med en slik uttalelse håper han vel innerst inne på at publikum skal forbinde "gamle drittfly" med SAS, som tross alt har en eldre flyflåte. Kjos har jo tidligere sagt at SAS flyr "gamle drittfly".

Så i vanlig Kjos retorikk, så fraskriver han seg ethvert ansvar selv, fordi som han selv sier, "... vi er bare en bitteliten spiller i den store sammenhengen. ..."

Kjos har alltid vært flink (eller dyktig) til å få oppmerksomhet og sympati ved å fremstille seg selv som underdog som kjemper en heroisk kamp, for å gi publikum grisebillige billetter, mot alle de store stygge der ute... det være seg SAS, fagforeninger, myndigheter, politikere, underleverandører etc etc

Han er en ekstremt god markedsfører
Jeg drister meg til å påpeke at du må lese hva jeg skrev, avgrenset til at det ikke var på grunn av mannskapsmangel som gjør at de må ha inn erstatningsfly i år. Ellers er jeg enig i det du skriver.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2018, 23:12   #10
Bjelle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 88
Default Re: "Gamle drittfly" sier Kjos

Kjos er en flink markedsfører og er god til å selge de sannhetene som passer ham. MEN han har et poeng; B787 vs A343 når det gjelder utslipp er rått parti, og selvfølgelig bruker han det for det det er verdt!
Og før alle kaster seg over meg med "jammen alle de innleide" osv... de utgjør uansett en mindre andel av produksjonen enn B787 gjør....

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Bjelle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kjos: "Vi skal vokse ett SAS i året" Tjab Flyforum 33 19-04-2016 23:25
Obama har gitt "GO" til Kjos adressa Flyforum 10 03-08-2009 18:20
"SK kan gå konkurs", sier formannen i Luftfartsfunktionærerne Jan Flyforum 51 30-03-2008 16:08


All times are GMT +2. The time now is 03:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.