Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2012, 10:10   #1
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

At den gamle typen pass fort faller fra hverandre er ingen nyhet. Men to ting dukker opp i hodet mitt når jeg leser dette:

1. Passet vil neppe gå fra normalt til ødelagt som resultat av én swipe/bretting. Selvfølgelig er det mulig at det har skjedd, men jeg tror alle som sjekker pass daglig har sett denne typen av pass og oftest går det gradvis. Så fort man oppdager en skade på passet må man gjøre noe med det.

2. Vedkommende har fått beskjed, etter han har fått nødpass, at nødpass ikke godtas i Qatar. Jeg antar at politiet ikke har gitt denne infoen siden dem har gitt ham nødpasset. Det er også normalt at politiet ikke spør om hvor du skal, det er ikke dems ansvar/kompetanseområde å kunne innreisekrav til andre land. Dersom vedkommende skulle reise den normale ruta til CMB, så er man dog kun i transit på DOH. Det er korrekt at nødpass ikke godtas for INNREISE til Qatar, men det er helt ok i transit. Jeg antar at det er SK som har gitt denne informasjonen til pap. Forutsatt at reiseruten var den normale, med transit på ca 1:30 i DOH, så burde han ha fått lov å reise siden Sri Lanka godtar nødpass.

Aftenposten - http://www.aftenposten.no/reise/article4279020.ece

Passet til Oddbjørn løsnet check-in-automaten. Det kostet ham ferien.

Titusener har pass som uten forvarsel kan sprekke og bli ugyldige.

Etter et halvt års planlegging var tiden endelig inne. Oddbjørn Kopperstad og kona hadde akkurat møtt de to andre venneparene på Stavanger lufthavn Sola. Om et par timer skulle de sammen være på vei til Sri-Lanka. Kopperstad måtte bare sjekke inn først.

Klikk linken over for hele saken.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 16:29   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Det er ganske voldsomme overskrifter som brukes og jeg forstår godt deres (check-in) side av saken.

Men jeg ser til dels også at dette kan komme overraskende på reisende også. Jeg stod plutselig i USA med en personaliaside som hang "i en tråd". Så det kan komme plutselig. Det kan også være usedvanlig komplisert å holde greie på rettigheter og plikter ved reise.

Men til syvende og sist er det jo kundens feil. Synd på han kan det allikevel være med mindre han egentlig møtte stupfull til innsjekk.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 16:34   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Jeg gjetter at passet neppe var i god stand, uten at jeg vet noe sikkert selvfølgelig. Det er den reisendes fulle ansvar. Men synd på ham er det likevel da han mest sannsynligvis burde fått lov å reise med nødpasset.

Men dette har jeg allerede skrevet, så nå gjentar jeg bare meg selv...
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 18:38   #4
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Jeg gjetter at passet neppe var i god stand, uten at jeg vet noe sikkert selvfølgelig.
Da dette skjedde for min del, var passet i helt fin stand, og stemplet ganske mange ganger på kort tid i Kina, Hong Kong og Macau, uten at de relativt strenge kontrollørene hadde noe å si på kvalitet og utseende.

Ved ankomst Oslo (på vei hjem fra Kina) ble det imidlertid påpekt fra passkontrolløren at passet var ødelagt. På dette tidspunktet var skaden ganske så tydelig, og jeg tviler på at kineserne hadde godtatt passet mitt uten en eneste bemerkning dersom det så slik ut da de skulle kontrollere det.

Men heldigvis skjedde det når jeg kom hjem, og da var det jo helt uproblematisk, bortsett fra at jeg måtte ta meg en tur til politiet.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 18:56   #5
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

til post 3: han kan ikke få nødpass fordi i Qatar godtar de ikke nødpass.
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 19:08   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
til post 3: han kan ikke få nødpass fordi i Qatar godtar de ikke nødpass.
De godtar ikke nødpass om du skal til Qatar, men de godtar det om man bare skal i transitt. Vedkommende skulle i transitt videre til Sri Lanka, og kunne fint reist med nødpass.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 19:13   #7
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Det syke i denne saken er at myndighetene (Politiet) har latt disse passene være godkjente indentifikasjonspapirer. Når et privat firma selger et produkt med feil og mangler er de ansvarlig for det, men Politiet er fritatt for å ta ansvar for denne feilen. Ikke pokker at jeg hadde godtatt en slik forklaring politiet har gitt i denne saken.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 19:20   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Det syke i denne saken er at myndighetene (Politiet) har latt disse passene være godkjente indentifikasjonspapirer. Når et privat firma selger et produkt med feil og mangler er de ansvarlig for det, men Politiet er fritatt for å ta ansvar for denne feilen. Ikke pokker at jeg hadde godtatt en slik forklaring politiet har gitt i denne saken.
Politiet har latt disse passene være gyldige så lenge de var hele. Dersom passet ble/blir ødelagt pga denne "produksjonsfeilen", får man nytt gratis.

Fikk selv nytt gratis pass i august 2010 da det var en liten sprekk i ene enden av siden.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 19:32   #9
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Synes nok at det er kundens(passagerens) egen fejl...
Hvis han var klar over at hans 8 år gamle pas kunne gå i stykker, ja så synes jeg da han skulle have skiftet det..
Og jeg synes heller ikke at det er politiets pligt at oplyse ham om at et nødpas ikke gælder i Qatar...det bør han selv undersøge..
At det er en automat, som ødelægger passet, det har jeg aldrig hørt om, og jeg har skannet mange pas, også norske, og det har jeg aldrig oplevet...
Det er selvfølgelig ærgeligt at miste sin ferie tur, men hvorfor skal det absolut op i media ???
Pax snakker om arrogance fra myndigedernes side, men det synes jeg da ikke, men hans eget udsagn er vel grænsende til arrogange:
Hvorfor skulle jeg sjekke om nødpass var gyldig i Qatar så lenge jeg forlot hjemmet med gyldig pass i hånden? Når politiet i utgangspunktet visste at passene de hadde utstedt hadde feil ved seg, så burde de fått folk til å komme tilbake for å få nye pass. Å være klar over dette, men ikke yte så pass service at de gjør folk oppmerksomme på denne svakheten – det er for dårlig
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 19:37   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Fruen og meg ble minnet på dette rundt 2008 på OSL at det kunne bli trøbbel senere..

Honnør til kontrollantene på OSL. I USA og andre "strenge" steder sa de intet før ankomst Norge...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 19:51   #11
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Ser det er flere som ikke har orket lese alt.

So here goes: Man KAN reise med nødpass med TRANSIT på DOH flyplass i Qatar - det er helt ok.
Du kan dog ikke krysse grensen INN i Qatar med nødpass.

Dersom den reisende skulle fly den normale ruten til CMB (fra OSL), så har han transit på ca 1,5 time (1:05 tilbake) på DOH flyplass. Det er fullt lovlig med norsk nødpass!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 20:25   #12
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Kort oppsumert så kunne han dratt hadde han lest litt før han dro om passregler.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 21:41   #13
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Quote:
Politiet har latt disse passene være gyldige så lenge de var hele. Dersom passet ble/blir ødelagt pga denne "produksjonsfeilen", får man nytt gratis.

Fikk selv nytt gratis pass i august 2010 da det var en liten sprekk i ene enden av siden.
Vell og bra det, men om man forlater hjemmet med et pass som er helt, og det ryker under innsjekk hjelper det svert lite. Derfor skulle disse passene ha vert erstattet/aldri blitt produsert. Når den reisende får problemer med passet etter å ha startet reisen hjelper det ikke at man får nytt, når reisen i verste fall ikke kan bli gjennomført.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 22:10   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Synes nok at det er kundens(passagerens) egen fejl...
Hvis han var klar over at hans 8 år gamle pas kunne gå i stykker, ja så synes jeg da han skulle have skiftet det.
Men som det står lenger oppe så nekter politiet å skifte ut passet før det faktisk går i stykker, noe det først gjorde på avreisedagen. Jeg syns ikke det er rettferdig at en privatperson skal ta regningen for å bytte ut en feilvare.

Personen i artikkelen bør vel forresten ha en sak mot flyselskapet siden han faktisk ble denied boarding på ugyldig grunnlag?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 22:12   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Men som det står lenger oppe så nekter politiet å skifte ut passet før det faktisk går i stykker, noe det først gjorde på avreisedagen. Jeg syns ikke det er rettferdig at en privatperson skal ta regningen for å bytte ut en feilvare.

Personen i artikkelen bør vel forresten ha en sak mot flyselskapet siden han faktisk ble denied boarding på ugyldig grunnlag?
Nei, Politiet skifter bare ut hvis det har BEGYNT å løsne, altså før det er ødelagt, men etter at det har visst tegn til svakheter.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 22:48   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,680
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Du har fått tilbud om å bytte disse passene kostnadsgritt i mange år nå. Fikk beskjed på Osl i 2008 om at det var siste turen jeg kunne reise med det ettet heftig bruk. Fikk nytt på dagen på Grønnland. Nekter å tro at skaden har skjedd plutselig.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 22:59   #17
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Derfor skulle disse passene ha vert erstattet/aldri blitt produsert.
Nå har jo dette passet holdt i hele 8 år så kvaliteten er ikke så elendig som noen skal ha det til. De er ikke av den kvaliteten som man gjerne skulle ha sett men altså fult brukbart og de aller fleste holder så lenge de er gyldige.
Når så er sagt så burde man hatt mulighet til å bytte de gratis etter la oss si 5 år fordi sjansen for at de gikk i stykker etter det var forholdsvis stor. Og konsekvensen av det kan være ganske store.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:24   #18
Intemezz
Supernova
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
Default Re: Ødelagt pass pluss feil info = ingen reise.

Jeg fikk problemer på MUC da jeg kom fra PGV med pass der ID-siden nesten hadde falt ut. Var I helt fin stand da jeg dro fra Norge, men ble ødelagt på turen. Ved hjemreise sa de ikke noe i Kina, men ble litt oppstyr ved ankomst Tyskland. Gikk heldigvis fint, men ser for meg at det kunne blitt værre om dette hadde skjedd på vei ned til Kina. Fikk nytt pass gratis vel tilbake i Oslo.

Poenget er at de gamle passene gikk fra bra til helt ødelagt selv om det lå i en bag. Sprakk plutselig en gang det ble åpnet.
Intemezz is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise i Schengen uten pass OEH Reiseforum 112 23-05-2018 10:40
Trenger jeg pass for å reise i Norden? Twin Otter Reiseforum 23 09-04-2013 17:13
O/T Ødelagt Pass VannMannEn Flyforum 8 03-11-2007 12:26
Hvorfor ingen info på Avinor.no enml Flyforum 1 27-10-2005 19:19
Hvorfor ingen info på engelsk?? DY Flyforum 3 28-09-2004 22:14


All times are GMT +2. The time now is 06:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.