Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-10-2017, 06:26   #421
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Får man fortsatt Transit Visa (evt TWOV-stempel) ved mellomlanding i PVG? Får 6 timer der en lørdag ettermiddag. Er det verdt å dra et par timer inn til byen i så fall? Alternativt noe nærmere flyplassen?
Er det spesielle reglar for Shanghai kansje? Eg fekk ikkje transit visa i Guangzhou, men ei anna gruppe som reiste via Beijing fekk visst, etter to timar køståing. To veker sidan.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2017, 15:32   #422
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,757
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Får man fortsatt Transit Visa (evt TWOV-stempel) ved mellomlanding i PVG? Får 6 timer der en lørdag ettermiddag. Er det verdt å dra et par timer inn til byen i så fall? Alternativt noe nærmere flyplassen?
Kinesisk praktisering av visumregler er ikke helt stabile, men kommer du ut så bør du i alle fall ta magleven fra flyplassen. Den går bare halvveis til sentrum, men det er ikke så mange steder i verden man kan kjøre maglev.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 10-10-2017, 15:48   #423
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Huff nå er jeg virkelig redd for å havne på en svarteliste hos amerikanerne. Har jo mista passet med det gyldige visumet i - antagelig tatt det ut av døra ved en feil på lørdag og mista det på bussen. Jeg liker å se igjennom passet av og til på stempler og visum.. Verste er jo at jeg ikke har en god forklaring på det mista passet om jeg på ny må troppe opp på ambassaden for intervju. Venter uansett litt før jeg melder det tapt, Ruter leverer jo alt det til politiet og jeg gikk av bussene i nærheten av endeholdeplass. Den ene bussen faktisk på endeholdeplassen. Men jeg er altså redd for å ikke få visum nå. Det er egentlig det verste med tap av det passet Alle andre land spør ikke om det på visumsøknadene, men USA gjør det. Og i følge Department of State må jeg melde visumet tapt også til ambassden her i Oslo. Verste er jo at dette er andre gang det har skjedd meg på 3 år. Skjedde i 2014 i Malaysia. Litt mindre stress når jeg er hjemme da. Men likevel sykt irriterende å måtte gjennomgå B1/B2 visumprosessen på nytt uten å ha noen god forklaring. Ambassaden hadde forstått om jeg hadde blitt rana og hatt en anmeldelse på det. Men sløvhet? Ikke søren.

Last edited by Hypern; 10-10-2017 at 15:51.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2017, 16:18   #424
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,757
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Huff nå er jeg virkelig redd for å havne på en svarteliste hos amerikanerne. Har jo mista passet med det gyldige visumet i - antagelig tatt det ut av døra ved en feil på lørdag og mista det på bussen. Jeg liker å se igjennom passet av og til på stempler og visum.. Verste er jo at jeg ikke har en god forklaring på det mista passet om jeg på ny må troppe opp på ambassaden for intervju. Venter uansett litt før jeg melder det tapt, Ruter leverer jo alt det til politiet og jeg gikk av bussene i nærheten av endeholdeplass. Den ene bussen faktisk på endeholdeplassen.
Kontakt straks hittegodskontoret på Nasjonalteateret og ta også kontakt med politiet, det er ikke sikkert at du vil bli varslet om det blir funnet. Og om noen finner det er det heller ikke sikkert at det blir levert inn, et pass med visum til USA er sikkert mere verdt for de som omsetter denslags. Og husk at pass er et verdipapir som man ikke bør sitte og bla i på bussen.

--- men før du agerer bør du sjekke alternative jakker/vesker/skuffer passet kan ligge i. Om pass og visum først er kanselert er det ingen vei tilbake om du finner det.

Kan anbefale 2 pass slik at man reduserer risiko for å miste det med viktige/vanskelige visum.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 10-10-2017, 16:22   #425
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Kontakt straks hittegodskontoret på Nasjonalteateret og ta også kontakt med politiet, det er ikke sikkert at du vil bli varslet om det blir funnet. Og om noen finner det er det heller ikke sikkert at det blir levert inn, et pass med visum til USA er sikkert mere verdt for de som omsetter denslags. Og husk at pass er et verdipapir som man ikke bør sitte og bla i på bussen.

--- men før du agerer bør du sjekke alternative jakker/vesker/skuffer passet kan ligge i. Om pass og visum først er kanselert er det ingen vei tilbake om du finner det.

Kan anbefale 2 pass slik at man reduserer risiko for å miste det med viktige/vanskelige visum.
Var ikke på bussen og bladde i det men hjemme. Men kan ha tatt det ut av leiligheten ved en feil. Hadde jo litt dårlig tid så kan ha putta det i lomma. Men får endevende heimen enda en gang.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2017, 16:45   #426
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Kinesisk praktisering av visumregler er ikke helt stabile, men kommer du ut så bør du i alle fall ta magleven fra flyplassen. Den går bare halvveis til sentrum, men det er ikke så mange steder i verden man kan kjøre maglev.
Ja, det er planen. Vi prøver å komme oss inn så lenge det ikke er ekstremt lang kø (har lest om 2+ timer ventetid). Og hvis det blir nektet (eller det er lang kø) klarer vi å slå ihjel de timene i loungen.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2017, 13:00   #427
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Leser nå på CBP sine nettsider at også de med B1/B2 visum kan bruke automatene.
https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/apc

Det er jo brillefint. Nå fant jeg jo igjen passet mitt også ved en ren tilfeldighet. Tok det aldri med ut av leiligheten på lørdag. Mindre stress.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2017, 15:08   #428
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Transit i Dominikanske Republikk/Visa

Skal mellomlande på Dominikanske Republikk og ser at de krever Visa eller transittvisa. Kan noen fortelle hvordan jeg går frem for å få dette ?
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2017, 19:09   #429
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Transit i Dominikanske Republikk/Visa

Quote:
Originally Posted by ENTO View Post
Skal mellomlande på Dominikanske Republikk og ser at de krever Visa eller transittvisa. Kan noen fortelle hvordan jeg går frem for å få dette ?
Nå vet ikke jeg hva slags pass du har, men folk fra 99 nasjonaliteter, deriblant Norge, trenger ikke visum til Dominikanske republikk. Imidlertid trengs et turistkort som enten kan kjøpes på flyplassen ved ankomst eller online på forhånd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_p...nican_Republic

Kan ikke garantere at det som står her er korrekt, men de personene som er mest aktive på oppdateringer av den aktuelle Wikipedia-siden følger etter min erfaring svært godt med på endringer i visumreglene rundt omkring i verden.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2017, 19:35   #430
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Transit i Dominikanske Republikk/Visa

https://www.regjeringen.no/no/tema/u...5685/#innreise

http://www.dominicanembassy.org.uk/c...tourist-cards/
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2017, 20:43   #431
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,757
Default Re: Transit i Dominikanske Republikk/Visa

Har hatt flere mellomlandinger i den dominikanske republikken, både sittende i flyet og hvor vi gikk inn til et avlukket område i terminalen mens flyet ble vasket og fikk drivstoff. Det er ganske vanlig med mellomlanding der om man skal til ikke fungerende land som Cuba.

Ved mellomlandingene kan jeg ikke huske at jeg engang måtte vise passet. Har også feriert i landet og jeg måtte ikke ordne noe visum på forhånd. For Cuba derimot...
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 12-10-2017, 16:19   #432
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Transit i Dominikanske Republikk/Visa

Har norskt pass og skal fly Sxm/Santo Domingo. Bytte fly og fly til FRA og så til Osl.
Ser ut som jeg kun trenger et "tourist card" som kan kjøpes ved ankomst. Dette tror jeg ikke er noe med visa å gjøre, men kun en turistavgift. Ser ut sm Norge og en mengde andre land er visumfrie ti Dom. Republikk . Har jeg oppfattet dette rett ?!

Last edited by ENTO; 12-10-2017 at 16:43.
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2017, 23:43   #433
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,757
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Noen som har erfaring med krav til "invitasjonsbrevet" man må ha for visum til Pakistan?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 01:46   #434
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Noen som har erfaring med krav til "invitasjonsbrevet" man må ha for visum til Pakistan?
http://caravanistan.com/visa/pakistan/loi/
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 12:38   #435
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,757
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Fikk svar:
"Since you do not know anyone in Pakistan, you can attach a copy of confirmed hotel booking."

Det praktiseres visst forskjellig fra ambassade til ambassade.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 19:47   #436
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Fikk svar:
"Since you do not know anyone in Pakistan, you can attach a copy of confirmed hotel booking."

Det praktiseres visst forskjellig fra ambassade til ambassade.
Har du planer om å dra dit? Med PIA kanskje?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 00:00   #437
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,757
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Har du planer om å dra dit? Med PIA kanskje?
Tilbud hos Emirates.

Prøver å finne noe for å fylle en helg i Lahore.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 02-11-2017, 13:56   #438
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Visa , innreise Sri Lanka

Har nå booket Sri Lanka i slutten av Februar. Kan noen gi meg kortfattet info. Har lest i et par nyanskaffede bøker, men virker forvirrende...

Har ikke vært der siden 1974 og 1978 med charter. Ser også Ving har det å med QR.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2017, 14:32   #439
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Visa , innreise Sri Lanka

Mulig å skaffe elektronisk herifra. Ikke helt ulik ESTA
http://www.eta.gov.lk/slvisa/
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2017, 15:01   #440
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Visa , innreise Sri Lanka

Tusen takk , Hypern...

Noen andre kommentarer vedr. selve ankomst...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 19:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 07:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 12-10-2011 23:24


All times are GMT +2. The time now is 16:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.