Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2023, 16:49   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Om å reise til Egypt (tips, spørsmål, erfaringer)

Noen som har vært der i det siste? Joa jeg veit at det herjer en krig bare noen få hundre kilometer nord for denne byen, men Apollo selger jo dette stedet nokså billig. Jeg har forsåvidt vært der før, men da var jeg 10 år gammel og det var i pre 9/11 dagene. Husker jo at det var masse plagsomme selgere der noe som sikkert ikke har forandret seg og leser jo at det er et sted russere får herje fritt (skeptisk). Samtidig er det jo et perfekt sted som ikke er for langt unna for en uke med sol og varme midt på vinteren, selv om man må huske på å pakke Imodium. Risken for å få i seg en eller annen bug i systemet er jo ganske stor i Egypt generelt. Så ja er det noen som vet litt om ståa akkurat nå ?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2023, 17:14   #2
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Charter til Sharm El Sheikh?

Jeg var der rett før korona. Mye russere og ukrainere der den gangen. Hva enn du gjør ikke fly med Flyegypt.(amisol). De er forsinket og er meget uhøflige (crew) samt noe slitte fly. Jeg ble litt dårlig, men ikke veldig. Nå har jeg tarmgreier fra før så ikke sikkert du trenger å oppleve noe. Jeg synes Kairo er mer spennende.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2023, 18:24   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Charter til Sharm El Sheikh?

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg var der rett før korona. Mye russere og ukrainere der den gangen. Hva enn du gjør ikke fly med Flyegypt.(amisol). De er forsinket og er meget uhøflige (crew) samt noe slitte fly. Jeg ble litt dårlig, men ikke veldig. Nå har jeg tarmgreier fra før så ikke sikkert du trenger å oppleve noe. Jeg synes Kairo er mer spennende.
De Apollo bruker ned er gode gamle SAS som sikkert ikke er så ulikt som å fly SAS rutefly internt i Europa. Eneste er vel 0 poeng, 0 lounge osv og ikke gratis kaffe eller te selv om man er diamant siden det er charter. Jeg ser at man må kjøpe visum på Apollo sine nettsider, men det virker jo unødvendig da det vel er gratis innreise til Sinaihalvøya om man bare har tenkt å være der.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2023, 21:42   #4
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Charter til Sharm El Sheikh?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
De Apollo bruker ned er gode gamle SAS som sikkert ikke er så ulikt som å fly SAS rutefly internt i Europa. Eneste er vel 0 poeng, 0 lounge osv og ikke gratis kaffe eller te selv om man er diamant siden det er charter. Jeg ser at man må kjøpe visum på Apollo sine nettsider, men det virker jo unødvendig da det vel er gratis innreise til Sinaihalvøya om man bare har tenkt å være der.
Ja det er gratis eller rimelig til Sinai men jeg anbefaler deg å kjøpe hele Egypt får da kan du dra på tur til pyramidene feks. Ikke veldig dyrt visum. Man kan også kjøpe evisa men prosessen var knotete så anbefaler å kjøpe på flyplassen. Husk at Internett i Egypt er forferdelig tregt så man kan være uheldig å få rom uten internett dekning. Det er kjedelig om man reiser alene.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2023, 12:41   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Charter til Sharm El Sheikh?

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Ja det er gratis eller rimelig til Sinai men jeg anbefaler deg å kjøpe hele Egypt får da kan du dra på tur til pyramidene feks. Ikke veldig dyrt visum. Man kan også kjøpe evisa men prosessen var knotete så anbefaler å kjøpe på flyplassen. Husk at Internett i Egypt er forferdelig tregt så man kan være uheldig å få rom uten internett dekning. Det er kjedelig om man reiser alene.
Ja vel Egypt er ikke det eneste landet i verden hvor det kan være tidvis ubrukelig nett. Alle som har vært i Kina vet nok hva jeg prater om, men der jo nettet helt filtrert som man må bruke tidvis litt tid på å komme rundt. Og VPN funker ikke alltid så man må ha minst noen VPN løsninger i bakhånd. Eneste måten jeg klarte å komme rundt filteret i Iran på var å logge på eksternt skrivebord og surfe derfra. Ellers har jeg jo nå en mobil med esim som gjør det relativt knirkefritt å kjøpe datasimkort ved at man bare laster det ned på enheten.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2023, 02:06   #6
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 103
Default Re: Om å reise til Egypt (tips, spørsmål, erfaringer)

Jeg var på tur til Egypt, Sharm el Sheikh med Apollo for noen få uker siden, har noen erfaringer fra det.

Prismessig var vi litt uheldige med timingen, hadde fått det langt billigere om vi hadde ventet med å bestille et par uker, nå er det veldig billig. Likevel, ca 8000 kr per pers for to med all inclusive er ikke så galt. Bodde på Aurora Oriental Resort i Nabq. Hotellene i Sharm el Sheikh ser veldig fine ut, men mange av dem kan ha litt gamle og slitte rom, men har ofte veldig fine utearealer med store og fine bassenger og mye plass til å sole seg, så du trenger ikke frykte håndklemafiaen som er oppe kl 07 for å reservere plass. Strendene var langgrunne med mye interessant av fisk å titte på med dykkerbriller og snorkel. Wifien var totalt elendig, den hadde kanskje vært ok for 15 år siden, lenge siden jeg har opplevd så latterlig tregt nett. Den var også bare tilgjengelig i lobbyen og restauranten, og områdene nærmest der.

Plagsomme selgere er det nok fortsatt en del av, jeg synes ikke det var så ille det vi traff på den ettermiddagen vi var nede i Old Market, men det er vel litt smak og behag, tenker jeg. Det er ellers en del upsale her og der, men ikke plagsomt mye det heller.

Når det gjelder magetrøbbel så røk jeg på det jeg og, men det lot seg kurere med noe greier vi fikk kjøpt på apoteket, var mange av de der og de solgte alt, du trenger ikke resept for noen verdens ting.

Klientellet der nede bestod mye av barnefamilier med barn under skolepliktig alder, samt en del pensjonister. Det kan ha noe med tidspunktet å gjøre. Ellers så var det også en del russere der, men de gjorde ikke mye av seg synes jeg, det kan være at de har vett til å holde en lav profil og gå stille i dørene nå. Ellers så kom den ene EasyJet-lasten med engelskmenn etter den andre, var suverent flest av dem der.

Ellers, så var det en OK-ish lounge på SSH, den er tilgjengelig hvis du har Priority Pass eller en liknende deal. Mye sikkerhet på flyplassen, både sikkerhetskontroll for å komme inn på området, så inn i terminalen, deretter den vanlige kontrollen, sistnevnte var noe kaotisk. Det var også mye sikkerhet rundt, både for å slippe inn i området en del resorts ligger, samt inn gjennom innkjørselen til hotellet. Ved siden av det er det også bygd et stort grensegjerde rundt hele byen med sjekkpunkter for å komme inn, det er jo litt av hvert som befinner seg lenger nord på Sinai.

Flyturen begge veier var med SAS, ikke noe problem med det, null stress med 320n begge veier, var faktisk vesentlig bedre plass der enn i SunClass sin 339n som vi fløy til Antalya tidligere i høst, det var skrekkelig trangt. Nå hører det med til historien at også Amisol har leid inn SAS med 320n til å fly til Sharm, så du får det samme der og. Vi kjøre for øvrig visum sammen med reisen, var bare å stelle seg i køen ved ankomst og få en sticker i passet, som da ble stemplet i skranken. Det som var mest stress med reisen var faktisk at de brukte nesten to timer på å få flyttet broen til flyet vekk på OSL, de slet også da vi kom hjem og måtte fram med trappa.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2023, 21:43   #7
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Om å reise til Egypt (tips, spørsmål, erfaringer)

Ang. maveproblemer ( the Cairo two-step! )

Der er længe siden, jeg sidst var i Egypten, men jeg har besøgt landet
tre gange uden at få mage trouble! Første gang boede jeg privat hos
danske venner i Giza, og de lærte mig lektien:

- børste/pusse tænder i mineralvand fra flaske ( og ikke vand fra kranen!)
- ikke spise utilberedte madvarer ( f. eks. salater)
- ingen isbiter i drinks og ingen iskrem!

Problemet var især slemt i området omkring CAI, hvor Nilens vande blev
brugt til vanding af grøntsagsbrug, men også til alt muligt andet!
Og jeg mener ALT muligt !
Det er muligt, at nogle af de bedre hoteller siden har fået styr på hygiejnen
omkring madvarer, men tjek rejseråd, inden du drager af sted!

Og forresten: både det norske UD og det danske UM fraråder rejser til
den nordlige del af Sinai halvøen. Danmark fraråder også rejser til
den sydlige del, “ undtagen turiststederne”.

God tur, hvis du drager af sted!

Last edited by oy-viv; 20-12-2023 at 22:12. Reason: Corr.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Spørsmål/erfaringer om reise på barnebillett runem Reiseforum 0 10-11-2021 17:16
Reise med Wizz Air - (spørsmål/erfaringer etc) robertaas Reiseforum 18 08-03-2020 12:06
Gdansk-tråden (reise/spørsmål/erfaringer) LN-HAT Reiseforum 29 15-12-2019 15:19
Egypt... generelle spørsmål om reise Fnate Reiseforum 16 20-03-2018 18:07


All times are GMT +2. The time now is 17:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.