Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2011, 00:49   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Norwegian Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)


Som vi vet hadde Bjørn Kjos og DY et spektakulært reklamestunt på TV2 på nyttårsaften 2010. Mange av oss ventet på spennende nyheter om DY's IC-satsning men men i stedet fikk vi høre dette.(link til video).*På slutten av talen sprakk nyheten om at 10000 billetter til summen av en krone ble lagt ut for salg frem til nyttår. Altså ca*fire og en helv time. . Og umiddelbart etterpå brøt nettsidene til Norwegian sammen.

Det tok sin tid før de kom i orden igjen og da hadde jeg ikke så lenge igjen av kveldens arbeidsøkt så det eneste jeg rakk å booke før jeg skulle i selskap var en liten kveldstur til Oslo's hovedflyplass. Ganske fantasiløst kanskje, men det var det eneste jeg rakk og som på sett og vis passet inn i kalenderen min. Så mandag 10 januar var det klart for mitt korteste besøk i Oslo noen sinne. Vel, teorietisk sett blir det ikke et besøk i Oslo i det hele tatt siden jeg valgte å holde meg på Gardermoen. Oppholdet på hovedflyplassen ville altså vare i drøye 2 timer. Ellers er det jo en ekstra spenningsfaktor i det at hvis man først har kommet seg til OSL så må man også satse på å komme seg hjem også. Så de helt store forsinkelsene satset jeg på ble uteblivende. Man skulle jo tross alt komme seg på jobb igjen klokken åtte påfølgende morgen. Så jeg hadde på forhånd svært lite lyst å bli sittende på OSL utover natta.

Så det ble en god del kikking på avinor og OSL sine infosider i løpet av reisedagen. Hvis det ville bygge seg opp store forsinkelser eller været ble dårlig ville jeg revurdere om jeg skulle ta turen i det hele tatt.

I tillegg til de to kronene jeg la ut for billetten valgte jeg å reservere seter på begge flightene slik at jeg var sikret vindusplass og nødutgangssete. Selv om det er snakk om korte flighter midt på mørke natta synes jeg det er greit å unne seg litt ekstra. For de som ikke skulle vite det så måtte jeg ut med en hundrelapp for dette fortrinnet.

To timer før avreise, mens jeg satt og fulgte med på trafikksidene til OSL og Avinor for å danne meg et bilde av situasjonen tikket det inn en sms melding på telefonen min. ”Velkommen om bord på DY…..” Det var en nice touch syntes jeg. Ingen sms om mulighet for innsjekk osv på forhånd. Men det gjør meg ingen ting. Jeg reiser jo knapt nok med bagasje i dag.

Selv om det er kveld og jeg ikke hadde behov for å sjekke inn bagasje valgte jeg som jeg pleier å ta meg god tid på flyplassen. Fruen var som vanlig snill og kjørte meg ut til flyplassen. Fra jeg gikk ut døra på bilen til jeg satt på Brenningen kaffe og vinbar ved gate 19 med en kald pils i hånda tok det vel drøye fem minutter. Stiv pris på pilsen som forventet. Men så var det dette med at man ikke hadde betalt så mye for billetten i utgangspunktet da…..
Siden jeg skulle tilbringe ca 2 timer på OSL valgte jeg å droppe online-tid på flyplassen denne gangen. Jeg valgte heller å…. ja…. Skrive litt på denne rapporten. Klok av skade etter forrige tur der jeg ligger langt etter i boka da jeg valgte å ikke skrive i løpet av reisen.

Innkommende fly fra Oslo så ut til å være i rute. Så det lå an til å gå som planlagt denne gangen. Forrige gang jeg skulle fly til OSL kom den hekkans asken! Men nå lå det altså an til min første tur med DY på noen år. Og ganske riktig som forventet takset Henrik Ibsen inn til gate 21 et par minutter før rute tid. Pilsen ble drukket opp og man vandret etter hvert mot gaten.

10. januar 2011, kl 18.55
Norwegian Air Shuttle
DY541, Stavanger (SVG)- Oslo (OSL)
Lavpris
Boeing 737-800 – LN-NOG
Sete: 15F.


På gaten var boarding godt i gang. Jeg stresset ikke med å komme først om bord. I stedet spurte jeg gate-agenten om han kunne se på muligheten for tur på klappsete. Han sa at det burde være gode muligheter for det hvis jeg spurte flyvertinnene når jeg kom om bord. Tydeligvis var det ikke min dag i dag så jeg ble sittende på 15F allikevel. Noe som egentlig ikke gjorde så veldig mye. God benplass var det indeed. Og hyggelig besetning var det altså. Jeg tok hele greia med klappsetet med et smil og slo meg godt til rette i skinnsetet.

Boarding var ikke lenge etter avsluttet og etter hvert ble det klart for pushback. Et par minutter etter rutetid i følge min klokke, men det tar man ikke så tungt. Vi landet for øvrig ti minutter før rutetid så jeg hadde et hav av tid når jeg kom til Oslo.

LN-NOG framstod som veldig fresh og trivelig å oppholde seg i. Savnet ikke sky-interiør i det hele tatt. Det hadde bare vært en bonus. Jeg synes det var fett nok å fly DY’s -800 for første gang jeg.

Skjermer i taket er en fin ting. Denne gangen hadde jeg de på kort nok avstand sånn at jeg fikk med meg den trivelige sikkerhetsvideoen før avgang.

Noe av det jeg syntes var synd med de skjermene var at de ble felt opp i taket igjen etter sikkerhetsdemonstrasjonen. Hvorfor viser ikke DY, Airshow på flightene sine? Eller var det bare en enkelt opplevelse? Airshow hadde vært konge sett i betraktning av at vi ikke fikk noe ruteinformasjon underveis. Særlig var dette kjipt mot slutten av flighten når jeg lurte på hvor vi var og hvor høyt vi lå. Opplevde nemlig at vi hadde en lavere cruise-level en jeg hadde forventet.

Som sagt, landing før rutetid på Gardermoen. Null stress og jeg valgte å ta turen landside og ut i frisk luft. Deilig det. Ellers ble det et impulskjøp i billettskranken til Norwegian.

Etter et kjapt måltid på Franks på ankomst-nivået landside tok jeg turen ut i friluft igjen. Gikk en liten tur mot utenlandsdelen og observerte en LH CRJ200, og en QI ATR ved gate. Tilbake inn og kjapt gjennom sikkerhetskontrollen for å starte jakten på den obligatoriske ”flyplassgaven” til fruen.

Vel en time før avgang satte jeg meg ned i nærheten av gate 19 og tok meg en vesentlig billigere pils en den jeg drakk tidligere på kvelden.
Hadde grei oversikt over gaten og tok meg den online-tiden jeg droppet på Sola. Opprinnelig var det LN-KKZ som var satt opp til å fly i kveld og den så ut i å være i rute den, kom inn fra Stavanger på rutetid og greier. Men plutselig kom det melding om at utgangen ble byttet til Gate 15. Skjønte med det samme at det måtte være flybytte på gang og håpet på en ny 800. Men det ble LN-kKE som ble tauet inn til gaten fra hangar. Hva var det som skjedde med KKZ? Snag? Uansett, ingen big deal for meg. Både KKZ og KKE var maskiner jeg ikke hadde flydd før så jeg tok det med et smil..

10.januar 2011, kl 21.50.
Norwegian Air Shuttle.
DY544 Oslo (OSL)-Stavanger (SVG)
Lavpris
Boeing 737-300 LN-KKE,
Sete: 13A


Samtidig, gleder meg til 300 er fullstendig faset ut fra DY-flåten for dette er fly som fremstår som lit slitne og at de definitivt har vært noen flere år på vingene en de nye maskinene til DY. Men jeg klager egentlig ikke jeg for jeg var vel plassert på sete 13A som betyr ubegrenset med benplass. Eneste minus var at jeg gjerne skulle valgt setet på høyre siden av flyet i stedet fordi da hadde jeg fått litt bedre utsikt mot andre fly som var parkert på GM under taxi. Valgte å la være å spørre om klappsete denne gangen.
Ikke uventet ble vi litt forsinka av gårde fra Gardermoen, pushback var 13 minutter etter oppsatt rutetid.* Men flyet var godt og varmt når det kom fra hangaren så vi slapp å gå gjennom deice. Ut på bane 01L og av gårde med oss.

Flighten forløp uten de store begivenheter. Jeg valgte å ta fram datamaskinen og skrive litt mens jeg hørte på Joan Osborne.
Etter hvert kom flight deck på høytaleren og informerte om at landing ville skje på rutetid. Veldig bra.

Hva skal vi si, jeg syhes DY leverer bra jeg. Bare truffet på hyggelige folk i dag. Ingen spesielle ting å si noe negativt om i dag egentlig. Aircraft change er sånn som skjer.

Vi kan vel trygt si at jeg fikk en god dose flyvning for 102 kroner bare sånn for moro skyld. Sånn liker jeg og selv om min bedre halvdel synes jeg skal ta henne med på tur kan jeg ikke legge skjul på at jeg koser meg i mitt eget selskap. Ingen tvil om at Norwegian også kan levere et helt greit produkt på innenriks flyvninger. Forståelig at man ikke vandrer rundt med drikketralla på en så kort flight. Men samtidig så klarte jo WF å servere meg en deilig frokost på en flight med tilsvarende flytid i august i fjor. Men man kunne gjerne informert om dette over anlegget og gjerne tilbudt at man kunne fått handle noe hvis det skulle være nødvendig ved henvendelse til crewet-


Vi landet 3 minutter etter rutetid. Tok altså inn ti minutter. Det synes jeg er bra jobba av Norwegian. Parkerte på gate 21. Og et kvarter senere satt jeg hjemme i sofaen og oppsummerte dagens utflukt. Jeg håper dere har forståelse for at det ikke blir noen bilder denne gangen siden hele utlfukten forløp etter mørkets frembrudd.

Takk for meg. Håper dere har hatt en hyggelig reise!

Last edited by Twin Otter; 11-01-2011 at 21:01.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 17:08   #2
bgo-flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Sist jeg sjekket gikk da 544 tilbake til Stavanger
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 21:01   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Herlighet! Hvor hadde jeg det fra? Takk for hjelpen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2011, 03:28   #4
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Greit med litt enkel lesning på nattestid
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 21:20   #5
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

DY har ikke airshow i sitt inflight entertainment system. Det koster ( mye ) ekstra og anses ikke som nødvendig på selskapets rutenett.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 16:56   #6
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Fin tur rapport.

Vet ikke hva dere mener med airshow, men det pleier å bli vist noe video underveis, gjerne noe skjult kamera, eller tegnefilm. Hvorfor det ikke ble gjort på nevnte flight vet jeg ikke, men mulig crewet "ikke gadd", eller at det var noe galt med systemet i så måte.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 17:12   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Fin tur rapport.

Vet ikke hva dere mener med airshow, men det pleier å bli vist noe video underveis, gjerne noe skjult kamera, eller tegnefilm. Hvorfor det ikke ble gjort på nevnte flight vet jeg ikke, men mulig crewet "ikke gadd", eller at det var noe galt med systemet i så måte.
Takk skal du ha.

Når jeg tenker på Airshow så tenker jeg på slikt man viser med kart og basic info om høyde, hastighet osv. som ruller og går underveis. Man ser det nok mest på langdistanse flights men også med moderne fly på kortere ruter. F.eks som jeg hadde med Czech Airways med A319 mellom AMS-PRG-AMS.

Men litt underholdning hadde ikke vært feil det heller. Om det var noe galt med systemet vet jeg ikke, men sikkerhetsdemoen funket. Som vi kan lese i denne trip-rapporten ble det vist underholdning på noen flighter i nord med omtrent samme flytid.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 17:13   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Har forstått "airshow" som kart med visning av flyets posisjon, men det er mulig det legges mye forskjellig i det...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2011, 23:33   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Aha, nei moving map har vi kun i cockpit
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2011, 03:47   #10
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Et kveldshopp over fjellene. (SVG-OSL-SVG med DY.)

Skulle jo vært litt moving map ja. Men da ville folk komme i charterstemning og det er ikke så bra : ) Kanskje det skulle vært MAP mode overføring fra nav display, da hadde folk kommet i pilot-modus og begynt å ta rå-datasjekk ;D
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Høstens eventyr, the ultimate Boeing717-tour: SVG-OSL-HEL-ARN-SVG oskarflekkefjord TripReports 17 26-10-2015 10:17
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! chrSVGa380 TripReports 10 29-07-2011 23:42
Trip-Report SVG-CPH-FRA-OSL-SVG sirpjalle TripReports 16 22-06-2011 10:53
SVG-OSL-SVG med NAX og SK Aleksander Maaland TripReports 17 11-06-2009 17:32
4/5 mars SVG-OSL-SVG Fight request RavenRiley Register- og ATC-Forum 4 03-03-2008 19:19


All times are GMT +2. The time now is 01:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.