Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2013, 21:24   #41
zapateria
EBB
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 38
Default Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

På den amadeus bags saken står det for economy sas:
2nd checked bag: $65 ( between Europe/USA)
mens det på sas.no står NOK 750 *

Er det forskjell på om man betaler i USA eller Norge eller er det bare utdaterte priser på Amadeus siden? Er jo nesten halv pris i USD.
zapateria is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2013, 22:51   #42
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
SAS Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Er på vei fra MCO til TRD med United SAS. Jeg hadde bestilt eco extra og i henhold til billetten, hadde jeg 2 stykk bag på alle leg. Jeg måtte allikevel betale $100 for bag nr to fra MCO. Er dette noe jeg kan få refundert fra SAS eller kan det være at billetten var feil? Jeg hadde forøvrig booking-klasse H fra MCO og B på resten.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2013, 23:01   #43
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Det er United som har tatt betalt, men du kan skrive til SAS og forklare hva som har skjedd og så kan de se på det. Men hvis det står 2PC i billetten din, så er det rart at UA har gjort det.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2013, 23:10   #44
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Ja, det stod 2PC, men da jeg valgte 2 bags kom det automatisk opp at jeg måtte betale 100 ekstra for det. Jeg viste de billetten min, men hun jeg snakket med var forholdsvis kunnskapsløs og jeg hadde litt travelt også, så jeg hadde ikke tid til diskutere det med henne. Jeg skal kontakte SAS når jeg kommer hjem og høre hva de sier
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2013, 23:42   #45
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Ville vel skrevet til UA i såfall. Dette er jo også ganske strengt blitt fra DOTs side så vidt jeg har forstått, og UA har charget sin intl fee hvis de krevde $100.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 15:17   #46
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Snakket med SAS på Værnes. De kunne ikke hjelpe meg stort, men de bekreftet at jeg hadde betalt for 2PC hele veien. Neste steg blir å sende inn all info til kundeservice og se hva de sier. Det som er litt merkelig er at jeg hadde nesten samme rute og samme billett når jeg reiste hjem til jul og da betalte jeg ikke noe ekstra.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 15:36   #47
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Fra UA's bagasjekalkulasjonsside ... endret 18/3 ...

Quote:
Please note that as required by U.S. Department of Transportation regulations, baggage service charges for your entire itinerary are determined by the marketing carrier for the first segment of your itinerary. Your originating marketing carrier is the airline whose flight number is assigned to the first segment of your itinerary.
Slik jeg tolker det, slipper du kun unna hvis du hadde hatt SAS codeshare flightnummer på flighten fra MCO ...

http://www.united.com/CMS/en-US/trav...B9FC9A84526613
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 15:50   #48
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Noen venner av meg (uten status) opplevde det samme. United anerkjente ikke på det tidspunktet IATAs 'Most significant carrier'-regel, og er vel ting som tyder på at de fremdeles ikke gjør det.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 16:00   #49
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Fra UA's bagasjekalkulasjonsside ... endret 18/3 ...



Slik jeg tolker det, slipper du kun unna hvis du hadde hatt SAS codeshare flightnummer på flighten fra MCO ...

http://www.united.com/CMS/en-US/trav...B9FC9A84526613
Men ville det stillt seg annerledes vist trådstarter hadde t/r billett trd-mco(noe han ikke nevner noe om)? Da ville jo første marketing carrier for the entire itinerary være SAS, som da også vil gjelde på returreisen, eller?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 16:14   #50
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Men ville det stillt seg annerledes vist trådstarter hadde t/r billett trd-mco(noe han ikke nevner noe om)? Da ville jo første marketing carrier for the entire itinerary være SAS, som da også vil gjelde på returreisen, eller?
Slik jeg mener det tolkes er "First Marketing Carrier" for den strekningen du sjekker inn, altså United - har opplevd endel klabb og babb med dette med United i Kombinasjon med Lufthansa - hvor Lufthansa ikke godkjennte det vi hadde betalt til United og forlangte betaling for samme kolli på ny (PDX-SEA-FRA-OSL) vi lærte og endret til Alaska på første strekning og da ble allt så mye billigere (hurra for Star Alliance)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 16:20   #51
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Hm. SAS skriver følgende på sine sider:
Quote:
USA
Ved reiser til/fra USA er det litt annerledes:

Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis
Det vil si at det er bagasjereglene til det flyselskapet som står først i din billett, som gjelder for hele reisen til/fra USA
Legg merke til om den første flygingen din er en såkalte ”codeshare”-flyging, dvs. om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)
Dash is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 16:24   #52
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Slik jeg mener det tolkes er "First Marketing Carrier" for den strekningen du sjekker inn, altså United - har opplevd endel klabb og babb med dette med United i Kombinasjon med Lufthansa - hvor Lufthansa ikke godkjennte det vi hadde betalt til United og forlangte betaling for samme kolli på ny (PDX-SEA-FRA-OSL) vi lærte og endret til Alaska på første strekning og da ble allt så mye billigere (hurra for Star Alliance)
Har lige oplevet det modsatte.
Rejste BLL-FRA-BOS// ANC-SEA-IAD-FRA-BLL
Udrejse på LH, hjemrejse på UA borset fra sidste leg. ANC-IAD var IKKE på LH codeshare. Da jeg er FQT hos LH har jeg ret til 2 bags - dettte var der intet problem med hos UA.
Var selv i tvivl og ringede til UA kundeservice - der med det samme sagde "du rejser under LH's regler så naturligvis har du to bags for free"
__________________
Flights since 01-01-2015:



Plans for 2022: multiple times through AMS and CDG
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 20:51   #53
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Noen venner av meg (uten status) opplevde det samme. United anerkjente ikke på det tidspunktet IATAs 'Most significant carrier'-regel, og er vel ting som tyder på at de fremdeles ikke gjør det.
Most significant carrier gjelder ikke i USA under nye DOT-reguleringer såvidt jeg forstår.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 20:54   #54
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Quote:
Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis
Det blir jo mildt sagt kaotisk å foholde seg til slike regler for menigmann. Eks. kan man jo risikrere å reise fra Oslo med to eller tre bags gratis og ende opp med flere 100 USD i utgifter på returen. Når alt er innen samme allianse så kan det jo virke som alliansetanken har spilt falitt på dette området.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 20:58   #55
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det blir jo mildt sagt kaotisk å foholde seg til slike regler for menigmann.
Ikke bare for menigmann, gitt ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 08-05-2013, 00:20   #56
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Slik jeg tolker det, slipper du kun unna hvis du hadde hatt SAS codeshare flightnummer på flighten fra MCO ...
DOT regelen sier også at hvilken regel som gjelder skal komme klart fram når man bestiller billetten, og om det da har stått to kolli så er det som gjelder.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2013, 12:06   #57
melind
Monkey Traveller
 
Join Date: Jun 2013
Location: Ørlandet
Posts: 135
Singapore Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Var med dama til innsjekk på Værnes i morres, hun skulle med sk8001 til CPH for deretter
til Manila via singapore Med sq 912 i dag.

Hadde med 2 kolli ett på 22 og et på 11, regnet jo da med et gebyr på overvekt, etter litt utregning kom beskjeden for og bringe det ene kolliet på 11 kilo 5800 kr.. dette var prisen SQ satte pga de hadde lengste flystrekk. er dette normal pris på overvekt eller kan det være pga økonomi billett med restriksjoner.

Endte med litt ompakking og at jeg istedet bringer kofferten nedover da jeg selv reiser om 2 uker, ettersom jeg har EBG får jeg vel med 2 kolli på min reise.
melind is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2013, 13:45   #58
SVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Ræge
Posts: 200
Default Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Jeg reiser til Vietnam (SVG-LHR-SIN-SGN) med Singapore Airlines og kjøper bill. gjennom reisebyrå, slik at jeg kan ta med 30kg begge veier. Da er det ikke snakk om antall kolli, de sjekker kun vekta! Har dessuten reist fra SGN mange ganger med både THAI og SIA og alltid fått med 30kg tilbake til Norge. Dette selv om det står 20kg på bill. Har kun kjøpt bill. med 30kg inkludert begge veier de siste 4 årene.
SVG is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2013, 15:40   #59
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Quote:
Originally Posted by melind View Post
Hadde med 2 kolli ett på 22 og et på 11, regnet jo da med et gebyr på overvekt, etter litt utregning kom beskjeden for og bringe det ene kolliet på 11 kilo 5800 kr.. dette var prisen SQ satte pga de hadde lengste flystrekk. er dette normal pris på overvekt eller kan det være pga økonomi billett med restriksjoner.
SQ har ikke "piece concept" og priser per kg over allowance, som er normalt 20 kg for økonomi - så da er det 13 kg over. Normal overvekt pris CPH-MNL med kun SQ er ca 300 NOK pr kg, men siden du starter i TRD, så er det IATA sin standard de har beregnet regner jeg med siden SQ ikke har priser derfra og du flyr et annet selskap. Star Gold gir 20 kg ekstra i allowance.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2013, 20:14   #60
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Våre reisebyrå billetter til MNL neste måned med SQ viser 30 kg... Synes det er merkelig at reisebyråer utesteder billetter til lavere pris enn direkte kjøp hos flyselskap og i tillegg 10 kg mer. Vi er *G så vi har uansett enda mer.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS MD 82 Star Alliance Gulboble Samlerhjørnet 0 07-06-2015 22:40
SAS MD 82 og 343 Star Alliance 1:400 Gulboble Samlerhjørnet 0 13-10-2014 16:48
Star Alliance: Oppgradering på SAS-poeng BårdK Reiseforum 12 23-03-2014 16:00
SAS Braathens og Star Alliance... LTH Flyforum 4 24-02-2006 11:26
SAS Braathens / Star Alliance LN-BIZ Flyforum 7 26-06-2005 13:01


All times are GMT +2. The time now is 13:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.