Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2020, 13:12   #121
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Själv har jag en inställd resa från 24 maj med SAS som jag har begärt återbetalning på. Det enda svaret jag har fått från kontakt med customer service är att den kommer att återbetalas men inte någon horisont alls.
Eftersom de inte vägrar återbetalning kan jag inte gå till kreditkortsbolaget och begära återbetalning. Därför har jag skickat begäran om betalningsföreläggande till Kronofogden (vilket också rekommenderas av konsumentvägledningen).
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2020, 15:45   #122
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 592
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Själv har jag en inställd resa från 24 maj med SAS som jag har begärt återbetalning på. Det enda svaret jag har fått från kontakt med customer service är att den kommer att återbetalas men inte någon horisont alls.
Eftersom de inte vägrar återbetalning kan jag inte gå till kreditkortsbolaget och begära återbetalning. Därför har jag skickat begäran om betalningsföreläggande till Kronofogden (vilket också rekommenderas av konsumentvägledningen).

Uppdatera oss gärna hur det går, är bra sugen på att göra detsamma för en resa i samma tidsperiod.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2020, 17:21   #123
mrabcx
Newcomer
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 38
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Hadde en høstbestilling med Turkish som jeg hadde gjort via ticket.no før coronatiden. Flyet er nå kansellert, men ticket.no krever visstnok 595 som "håndteringsgebyr" for å refundere tilbake pengene. Dette gebyret er på "195 kr/reisende for innenlandsflyreiser, 395 kr/reisende for internasjonale flyreiser eller 595 kr/reisende for interkontinentale reiser".

Reisen var for 4 stk, så det blir snakk om en del penger, Er det noe vei utenom dette ? Klage til transportklagenemda ? Reiseforsikring ?
mrabcx is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2020, 19:49   #124
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Ingen vei utenom. Du har akseptert disse betingelsene når du bestilte. Neste gang bestiller du hos en seriøs aktør. Feks direkte hos flyselskapet. Du kan evt prøve å ta dette tapet med ditt forsikringsselskap.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2020, 20:09   #125
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Ingen vei utenom. Du har akseptert disse betingelsene når du bestilte. Neste gang bestiller du hos en seriøs aktør. Feks direkte hos flyselskapet. Du kan evt prøve å ta dette tapet med ditt forsikringsselskap.
Det er vel drøyt å kalle Ticket en useriøs aktør?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2020, 21:30   #126
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Fikk refund notice i dag på reise 7. mai, kansellert og avbestilt 29 april
Ikke fått noe enda fra reise 2. april som var kansellert og avbestilt 23. mars.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2020, 23:00   #127
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Själv har jag en inställd resa från 24 maj med SAS som jag har begärt återbetalning på. Det enda svaret jag har fått från kontakt med customer service är att den kommer att återbetalas men inte någon horisont alls.
Eftersom de inte vägrar återbetalning kan jag inte gå till kreditkortsbolaget och begära återbetalning. Därför har jag skickat begäran om betalningsföreläggande till Kronofogden (vilket också rekommenderas av konsumentvägledningen).
Uppdatering: Det tog Kronofogden tre veckor att meddela att de inte hittade firmatecknare för konsortiet SAS. Jag fick själv ringa till SAS för att få beskedet att Rickard Gustafsson är firmatecknare även för konsortiet. När det var klart gick det fort. Fem dagar senare fick jag meddelande att SAS sätter in 680 kr i kostnadsersättning för skuldindrivning (300 kr i avgift till Kronofogden och 380 kr som accepterad schablon för merarbete). De har jag fått och i dag fick jag e-post om att återbetalningen är gjord. Nu ska jag bara se dem på kreditkortet också.
Kronofogden nämnde att de hade flera ärenden som också saknade uppgiften om firmatecknare. Någon dag senare kom artikeln i Dagens Industri om att det fanns flera ärenden hos Kronofogden.
Men det ser ut som om jag har fått igen mina pengar nu i alla fall.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2020, 09:34   #128
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Uppdatering: Det tog Kronofogden tre veckor att meddela att de inte hittade firmatecknare för konsortiet SAS. Jag fick själv ringa till SAS för att få beskedet att Rickard Gustafsson är firmatecknare även för konsortiet. När det var klart gick det fort. Fem dagar senare fick jag meddelande att SAS sätter in 680 kr i kostnadsersättning för skuldindrivning (300 kr i avgift till Kronofogden och 380 kr som accepterad schablon för merarbete). De har jag fått och i dag fick jag e-post om att återbetalningen är gjord. Nu ska jag bara se dem på kreditkortet också.
Kronofogden nämnde att de hade flera ärenden som också saknade uppgiften om firmatecknare. Någon dag senare kom artikeln i Dagens Industri om att det fanns flera ärenden hos Kronofogden.
Men det ser ut som om jag har fått igen mina pengar nu i alla fall.
Blir ju en del timmars jobb för att få tillbaka 680kr.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2020, 13:35   #129
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Blir ju en del timmars jobb för att få tillbaka 680kr.
Nja, det var 5000 kr som SAS har tagit i lån av mig mot min vilja. Så jag får igen 5700 kr. Att gå till Kronofogden var enklare än att få ett svar av SAS kundtjänst. Att SAS inte betalade åter pengarna tidigare gjorde att de förlorade ytterligare 680 kr. 300 av dessa går till Kronofogden, 380 till mig för mitt arbete.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2020, 16:16   #130
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Nja, det var 5000 kr som SAS har tagit i lån av mig mot min vilja. Så jag får igen 5700 kr. Att gå till Kronofogden var enklare än att få ett svar av SAS kundtjänst. Att SAS inte betalade åter pengarna tidigare gjorde att de förlorade ytterligare 680 kr. 300 av dessa går till Kronofogden, 380 till mig för mitt arbete.
Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Uppdatering: Det tog Kronofogden tre veckor att meddela att de inte hittade firmatecknare för konsortiet SAS. Jag fick själv ringa till SAS för att få beskedet att Rickard Gustafsson är firmatecknare även för konsortiet. När det var klart gick det fort. Fem dagar senare fick jag meddelande att SAS sätter in 680 kr i kostnadsersättning för skuldindrivning (300 kr i avgift till Kronofogden och 380 kr som accepterad schablon för merarbete). De har jag fått och i dag fick jag e-post om att återbetalningen är gjord. Nu ska jag bara se dem på kreditkortet också.
Kronofogden nämnde att de hade flera ärenden som också saknade uppgiften om firmatecknare. Någon dag senare kom artikeln i Dagens Industri om att det fanns flera ärenden hos Kronofogden.
Men det ser ut som om jag har fått igen mina pengar nu i alla fall.

Vilket organisationsnummer använde du?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2020, 23:01   #131
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Vilket organisationsnummer använde du?
90200-7720 Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden. Jag använde det eftersom det var det som stod på kvittot som jag fick när jag köpte biljetter på sas.se.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2020, 21:27   #132
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 177
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Jeg lurer på om jeg kan be om å få refundert skatter og avgifter selv om jeg har fått voucher (tilgodelapp) hos British Airways?

Har 36,000 kr hos BA for en langtur som ikke ble noe av pga corona. Ble bestilt i januar for avreise i juli. I begynnelsen av mai tilbyr BA voucher siden sommeren er så usikker, og jeg takket ja for å ikke tape pengene. Flyvningene ble etter hvert kansellert, jeg tok kontakt med reiseforsikringen via Mastercard (som sier de dekker hvis man får voucher - men de vil ikke dekke før BA sier hvor mye jeg ikke får igjen, og de sier at BA må refundere pengene siden flyvningene ble kansellert selv om de tilbød voucher...) Ny kontakt med BA for å be om pengene tilbake men BA sier NEI. Ny kontakt med forsikringsselskapt som nå sier at de ikke dekker noenting. Jeg må ta kontakt med utsteder av Mastercard (som er samme firma som eier forsikringsselskapet...)

Forbrukerrådet sier man kan kreve å få tilbake penger for flyplasskatt, setereservasjon, avgifter osv fra kansellerte flighter - men gjelder dette også når man har en voucher? Er snakk om en del tusenlapper...
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 09:51   #133
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
Jeg lurer på om jeg kan be om å få refundert skatter og avgifter selv om jeg har fått voucher (tilgodelapp) hos British Airways?

Har 36,000 kr hos BA for en langtur som ikke ble noe av pga corona. Ble bestilt i januar for avreise i juli. I begynnelsen av mai tilbyr BA voucher siden sommeren er så usikker, og jeg takket ja for å ikke tape pengene. Flyvningene ble etter hvert kansellert, jeg tok kontakt med reiseforsikringen via Mastercard (som sier de dekker hvis man får voucher - men de vil ikke dekke før BA sier hvor mye jeg ikke får igjen, og de sier at BA må refundere pengene siden flyvningene ble kansellert selv om de tilbød voucher...) Ny kontakt med BA for å be om pengene tilbake men BA sier NEI. Ny kontakt med forsikringsselskapt som nå sier at de ikke dekker noenting. Jeg må ta kontakt med utsteder av Mastercard (som er samme firma som eier forsikringsselskapet...)

Forbrukerrådet sier man kan kreve å få tilbake penger for flyplasskatt, setereservasjon, avgifter osv fra kansellerte flighter - men gjelder dette også når man har en voucher? Er snakk om en del tusenlapper...
Forstår jeg det riktig at du bare fikk voucher for netto flypris ekskludert flyplassavgifter og evt. BA's egen YQ/YR (tidl. fuel surcharge)?
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 12:24   #134
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 177
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Forstår jeg det riktig at du bare fikk voucher for netto flypris ekskludert flyplassavgifter og evt. BA's egen YQ/YR (tidl. fuel surcharge)?
BA oppgir ingen summer... jeg fikk bare 4 voucher-numre (vi var 4 stk som skulle reise og jeg betalte for alle med mitt Mastercard) så jeg må anta at voucherne har en total verdi på 36,000 kr inkludert alle skatter og avgifter og setereservasjon.
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 13:15   #135
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
BA oppgir ingen summer... jeg fikk bare 4 voucher-numre (vi var 4 stk som skulle reise og jeg betalte for alle med mitt Mastercard) så jeg må anta at voucherne har en total verdi på 36,000 kr inkludert alle skatter og avgifter og setereservasjon.
Da har du jo fått hele refusjonen, som du valgte akseptere som vouchere. Men rart det ikke kommer frem en verdi på dem?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2020, 00:41   #136
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da har du jo fått hele refusjonen, som du valgte akseptere som vouchere. Men rart det ikke kommer frem en verdi på dem?
Det BA gjør er å endre billetten til en voucher, og beholder billettnummeret. Beløpet er da det man har betalt på opprinnelig kvittering/bekreftelse.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2020, 05:03   #137
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Så ... etter et drøyt halvår ...

Quote:
Travel Voucher
Booking reference: Xxxxx

Dear Air Canada customer,

We are happy to send you an Air Canada Travel Voucher with a value of 273.66 USD. Each voucher is fully transferable, can be used multiple times and will never expire.

Travel Voucher amount:
273.66 USD
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 14-09-2020, 22:01   #138
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Norwegian åpner igjen opp for automatisk refusjon av flybilletter kjøpt gjennom reisebyråene, mens SAS tviholder på manuell håndtering som skaper lang ventetid

https://www.dn.no/luftfart/norwegian...jen/2-1-874398 (betalingsmur)
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 19-09-2020, 12:51   #139
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

KLM har fått fart på sin hantering i alla fall. Jag fick ett flyg inställt som jag skulle åka med i december i år. Begärde full återbetalning på använt kreditkort på måndag. Bekräftades på två dagar, pengarna återbetalda på fredagen.
En viss skillnad mot SAS där jag fick gå till Kronofogden får att få igen mina pengar.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2020, 17:17   #140
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,046
Default Re: Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Fikk nylig refusjon fra SAS for reise som skulle vært utført 27.03 og som ble kansellert av SAS en ukes tid før avreise. Leverte søknad om refusjon samme dag som kansellering. Fem og en halv måned og mye ymse kundebehandling senere der altså.

Reise med RCCL i samme periode måtte jeg melde kortreklamasjon på for å få fortgang, penger på konto fire dager senere.
Novair is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!) Someone Flyforum 1545 26-09-2023 20:30
Refusjoner hos Swiss Utflyttet Reiseforum 4 24-06-2010 20:26
Ikke relevante SAS/Norwegian-diskusjoner m.m. SudCaravelle Flyforum 20 16-01-2010 18:09


All times are GMT +2. The time now is 20:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.