Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2020, 09:07   #1
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Mange av oss på forumet er ofte på reisefot, mange sikkert også nå om dagen. Så tenkte at man kan bruke denne tråden til å søke råd og tips, informere om kanselleringer, endringer og hvordan de ulike flyselskapene håndterer oss passasjerer som nå fortrinnsvis befinner oss utenlands og skal hjem til Norge.

For egen del er jeg i Thailand med companion ticket og har hjemreise 30. mars. Reiseruten er som følger:
BKK-SIN (TG), tidspunkt endret for noen dager siden, fra 17:50 til 08:00.
SIN-MUC (SQ), SMS fra SQ i natt om at flighten er kansellert.
MUC-OSL (SK), fortsatt bekreftet i SAS app.

Har nettopp sendt en henvendelse til "gull-mailen", men er vel fare for at man må ringe Tallinn... Er selvfølgelig fleksibel på hjemreisedato.



Mod notis:
Generelle flyrelaterte saker: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=150747
Andre corona-saker: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=150803

Last edited by Discus; 14-03-2020 at 09:13.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 09:17   #2
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Jeg er også i Thailand, planlagt hjemreise 23. mars med reiserute
BKK-FRA (LH)
FRA-OSL (LH)

Ikke fått noen melding om endringer pr. nå.
Reisen er i betalt first (tilbud), og endring til tidligere dager koster 20 000 NOK...
Hjelper ikke mye at endringstillegget er borte så lenge man må betale prisforskjellen til gjeldende pris.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 11:01   #3
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Hjelper ikke mye at endringstillegget er borte så lenge man må betale prisforskjellen til gjeldende pris.
Mener jeg så dette hos Sas og andre flyselskaper og, at med en gang det ble `gratis å endre steg også prisene.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2020, 11:09   #4
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Jeg er også i Thailand, planlagt hjemreise 23. mars med reiserute
BKK-FRA (LH)
FRA-OSL (LH)

Ikke fått noen melding om endringer pr. nå.
Reisen er i betalt first (tilbud), og endring til tidligere dager koster 20 000 NOK...
Hjelper ikke mye at endringstillegget er borte så lenge man må betale prisforskjellen til gjeldende pris.
Det endte med at jeg endret billetten til tidligere hjemreise og betalte 20 000 for dette. Andre alternativer med ny billett i business hadde kostet omtrent det samme. Økonomi på langdistanse er i utgangspunktet uaktuelt.
Sendte inn krav om erstatning til forsikringsselskapet (Storebrand), og fikk det godkjent med penger inn på konto etter ca. 4 uker uten annen kontakt enn meldeskjemaet på nett.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 10:37   #5
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Utenriksdepartementet oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig, på en trygg og rolig måte, i samråd med sitt reise- eller flyselskap, sier utenriksminister Ine Eriksen Søreide.

https://www.nrk.no/norge/utenriksdep...and-1.14944127
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 12:25   #6
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Ser ut til at det ikke er planlagt noen større endringer for TG954/955 (BKK-OSL) med det første...

Her en oversikt over kansellerte flighter hos Thai:

https://www.thaiairways.com/en_TH/ne...ronavirus.page
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 16:34   #7
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Thai Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Ser ut til at det ikke er planlagt noen større endringer for TG954/955 (BKK-OSL) med det første...

Her en oversikt over kansellerte flighter hos Thai:

https://www.thaiairways.com/en_TH/ne...ronavirus.page
Dette endrer seg jo hele tiden, så det spørs hvor mye det er å satse på.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 13:54   #8
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Det skal godt gjøres å bli virus fast. Med litt enkel tankegang og planlegging så kommer en seg hjem.

Var selv litt fast i Bahrain fordi Saudi stengte grensene. Fikset det ved å kjøpe ny billett til Oman.

Når UD anbefalte nordmenn å reise hjem, så kjøpte jeg en flybillett hjem asap.

Sitter nå "trygt" i norge, et land med mye mer Covid-19 enn de landene jeg var i.


Det sure er at forikringsselskapene ikke hjelper folk hjem, og at UD er for treige til å utstede reiseråd.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 15:44   #9
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post

Det sure er at forikringsselskapene ikke hjelper folk hjem, og at UD er for treige til å utstede reiseråd.
Nå som det er utstedt reiseråd om å komme seg hjem dekker forsikringsselskapene dokumenterte merkostnader (for Storebrand i perioden 14.-21.3.)
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 15:52   #10
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Nå som det er utstedt reiseråd om å komme seg hjem dekker forsikringsselskapene dokumenterte merkostnader (for Storebrand i perioden 14.-21.3.)
Har en bekjent på tur i Kambodsja som sier at Gjensidige foreløpig ikke dekker utgifter/utlegg ifm. tidligere hjemreise. Burde ikke alle forsikringsselskapene samkjøre en felles respons/løsning på å få folk hjem som vil hjem nå og ikke når ordinær flybillett er.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 18:47   #11
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Har en bekjent på tur i Kambodsja som sier at Gjensidige foreløpig ikke dekker utgifter/utlegg ifm. tidligere hjemreise. Burde ikke alle forsikringsselskapene samkjøre en felles respons/løsning på å få folk hjem som vil hjem nå og ikke når ordinær flybillett er.
Gjensidige skriver på sin hjemmeside:
Vi dekker derfor ekstrautgifter til fremskyndet hjemreise når planlagt hjemreise er mellom 24. mars og 14.april. Den nye hjemreisen må skje mellom 14. og 21. mars.

https://www.gjensidige.no/privat/mel...on-koronavirus
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 04:55   #12
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,843
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Jeg har TG F på 920 nå i kveld. Og SK videre til CPH og SVG. De to sistnevnte er åpen for check-in i appen min. Så krysser alle ti fingrene (og tær) på at dette går veien.
11 ledige seter i F på 920’en
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2020, 00:39   #13
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Nå som det er utstedt reiseråd om å komme seg hjem dekker forsikringsselskapene dokumenterte merkostnader (for Storebrand i perioden 14.-21.3.)
Jeg så dette komme allerede 9 mars da Saudi Arabia stengte sine grenser og jeg dermed ikke ville nå Lufthansa flighten min fra Saudi til Europa den 15 mars.

Reiseforsikringen ville ikke løfte en finger for å innhente reiserute, da de sa at stengte landegrenser ikke dekkes av reiseforsikringen. Noe reiseråd var det heller ikke kommet.

Måtte derfor dekke alt fra egen lomme hvis jeg ville hjem nå.

Siden UD fortsatt ikke hadde utstedt reiseråd, så dro jeg heller til Oman, og kjøpte så en billett hjem derfra som ville korrspondere med billetten jeg hadde fra Frankfurt og hjem den 16 mars. Det var like billig å feriere litt i Oman før en hjemreise, enn å reise direkte hjem.

Nå Statsministeren og vennene hennes på torsdag sa at alle nordmenn måtte komme hjem, kjøpte jeg billett asap og dro hjemover 6 timer senere. Ser nå at det var lurt, for Frankfurt ruten hjem er nå kansellert av SAS. Men fortsatt var jo ikke UD sitt reiseråd om å reise hjem kommet. Det trengte de ytterligere 2 dager på å utstede

Det sure oppi alt dette er at en vet at ting går til helvete, men forsikringen gidder ikke å hjelpe fordi de venter på reiseråd fra UD. Hva med at forsikringen kan være litt proaktiv og se det alle andre ser, og dermed hjelpe folk hjem tidligere.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 16:27   #14
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Dette er ikke tiden for å utsette en reise for å spare 20k.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 17:03   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Ser ut til å bli en omvendt coronafast. To uker planlagt ferie rett vest. Får se hva forsikringen sier, men det ser ihvertfall ut til at det går an å flytte litt på Afrika-opplevelsen. Flyreisen er kjøpt på poeng, så de kan jeg vel se på som tapt, utover avgiftene i rene penger?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 17:58   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Ikke direkte Corona-fast ettersom jeg jobber i Polen, men skulle jeg reise til Norge ville det blitt 2 ukers karantene. Jeg blir her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2020, 18:05   #17
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Ikke direkte Corona-fast ettersom jeg jobber i Polen, men skulle jeg reise til Norge ville det blitt 2 ukers karantene. Jeg blir her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Broren min er corona-fast i Kraków, og kommer seg ingen vei med fly. Hadde egentlig billett med SAS til ARN i morgen formiddag, men det er kansellert.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 08:39   #18
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Har fortsatt ikke fått noen respons fra SAS etter at min hjemreise ble kansellert. Om jeg ikke hører noe i løpet av dagen får jeg kjøpe ny billett. Kona har retur med TG 3. april så får endre/kjøpe ny billett.

Europeiske har fortsatt ikke bekreftet at de dekker kostnader til tidligere hjemreise. Dessverre ikke helt uventet... De har god tradisjon for å tolke erstatningssaker i kundens disfavør. Men får håpe de følger etter de andre selskapene.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 14:27   #19
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Har fortsatt ikke fått noen respons fra SAS etter at min hjemreise ble kansellert. Om jeg ikke hører noe i løpet av dagen får jeg kjøpe ny billett. Kona har retur med TG 3. april så får endre/kjøpe ny billett.

Europeiske har fortsatt ikke bekreftet at de dekker kostnader til tidligere hjemreise. Dessverre ikke helt uventet... De har god tradisjon for å tolke erstatningssaker i kundens disfavør. Men får håpe de følger etter de andre selskapene.
Du hadde en bonusbillett hjem så jeg i første post, jeg ville ihvertfall proaktivt forsøkt å få fremskjøvet returen på den hvis du kommer gjennom til SAS. Den ene flighten din ble kansellert så du har uansett krav på ombooking rundt samme dato helt opp til revenue bookingklasser. Med UDs reiseråd bør det også være muligheter for å returnere tidligere gjennom SAS, med reiseforsikringen som backup.

Last edited by Eriksan; 15-03-2020 at 14:29.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2020, 14:48   #20
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Corona-faste flypratere (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Du hadde en bonusbillett hjem så jeg i første post, jeg ville ihvertfall proaktivt forsøkt å få fremskjøvet returen på den hvis du kommer gjennom til SAS. Den ene flighten din ble kansellert så du har uansett krav på ombooking rundt samme dato helt opp til revenue bookingklasser. Med UDs reiseråd bør det også være muligheter for å returnere tidligere gjennom SAS, med reiseforsikringen som backup.

Ja, det er det som er plan A, så får prøve å komme gjennom til Tallinn i morgen. Vil foretrekke en hjemreise i C fremfor en økonomibillett på en stappfull TG954... Men om hjemreise med CT ikke blir mulig å få til i løpet av neste uke blir det plan B med ny billett.
TriStar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!) Someone Flyforum 1545 26-09-2023 20:30
Refusjoner hos Swiss Utflyttet Reiseforum 4 24-06-2010 20:26
Ikke relevante SAS/Norwegian-diskusjoner m.m. SudCaravelle Flyforum 20 16-01-2010 18:09


All times are GMT +2. The time now is 15:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.