Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-03-2013, 14:34   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Da har ESA talt og krever at Norge opphever bonusforbudet innen 2 måneder, hvis ikke er EFTA domstolen neste instans. Mer her:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Kr...t-7152960.html
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 14:41   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Ser man det
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 14:46   #3
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Gode nyheter!! Kanskje ikke for alle her inne som mente SAS var kriminelle men.......
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 14:47   #4
EHBK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Her er pressemeldingen fra ESA:
http://www.eftasurv.int/press--publi...market/nr/1901
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 14:48   #5
rkvalvaa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Spennende, får se om staten tar dette til EFTA domstolen...

Last edited by rkvalvaa; 20-03-2013 at 14:53.
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 15:57   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Uavhengig av om Staten tar dette videre så der vel på sin plass å poengtere at før man begynner å planlegge hva man skal bruke alle bonuspoengene til at denne saken gjelder et generelt forbud. Det er fortsatt ingenting som hindrer Konkurransetilsynet i å gjøre en vurdering av bonusopptjening på norsk innenriks som for gitte aktører er konkuransevridende (litt i tråd med slik forbudet var i utgangspunktet). Såvidt jeg kan skjønne så er ikke intensjonen til ESA å overprøve de saklige konkurransemessige vurderingene, men å vurdere lovlligheten av et generelt forbud. Dette betyr, så langt jeg kan forstå, at vi kan ende opp med forbud mot bonus for store aktører på enkelte strekninger (f.eks. alle de strekningene som KT i sin tid vurderte at man burde opprettholde forbudet). Så får en eventuell domsstol vurdere om et slik inngrep er i tråd med konkurranselovens paragraf 11.

Det er jo forøvrig interessant å se at man først nå (i fjor) har kommet til den vurdering av forbudet er et brudd på EØS-loven (dvs. at SAS sine advokater ikke har tenkt på dette tidligere - nå har vel SAS skiftet advokater nokså nylig, så kanskje det er noe med nye øyne osv.). En alternativ forklaring kan vel være at man nå ser at klimaet er bedre for å ta opp slikt.

Last edited by TOS; 20-03-2013 at 16:00.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 16:45   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Forbud mot bonuspoeng på alle anbudsrutene burde være grei skuring. Her er det tross alt staten som betaler en stor del av gildet, og da må de også få sette premissene.

På (sterkt) konkurranseutsatte ruter ser jeg dog ikke at et forbud kan forsvares når man legger det generelle forbudet til grunn. Dermed er egentlig saken snudd litt på hodet. Nå skal det være saklig grunn for å nekte, ikke for å gjenopprette opptjening.

Innstillingen fra Konkurransetilsynet var vel ruter over 1 million reisende var OK, men det spørs om dette ikke er for snevert.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 16:52   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Forbud mot bonuspoeng på alle anbudsrutene burde være grei skuring. Her er det tross alt staten som betaler en stor del av gildet, og da må de også få sette premissene.
Hva med å snu litt på det. Når det i sin tid VAR mulighet for opptjening av bonuspoeng vet jeg om veldig mange som ble motivert til å ta flyet istedet for både bil/tog/båttransport fordi de kunne tjene opp bonuspoeng.

Vi kan jo få en slik effekt at det blir flere reisende, som igjen kan få ned behovet for tilskudd som Staten må betale med!
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 16:55   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Forbud mot bonuspoeng på alle anbudsrutene burde være grei skuring. Her er det tross alt staten som betaler en stor del av gildet, og da må de også få sette premissene.
Tja, hvis man seriøst mener at bonus ikke har noe å si for hverken priser, lojalitet eller annet så ser jeg vel ikke helt poenget med et forbud på anbudsrutene.

Quote:
På (sterkt) konkurranseutsatte ruter ser jeg dog ikke at et forbud kan forsvares når man legger det generelle forbudet til grunn. Dermed er egentlig saken snudd litt på hodet. Nå skal det være saklig grunn for å nekte, ikke for å gjenopprette opptjening.

Innstillingen fra Konkurransetilsynet var vel ruter over 1 million reisende var OK, men det spørs om dette ikke er for snevert.
Snevert basert på hva? Ditt ønske om bonus, eller konkurransemessige forhold...? KT har gjort en relativt grundig vurdering, med tilgang til mye pg detaljerte data, bl.a. ruteregnskaper som viser inntjening og kostnader på enkeltruter, og jeg antar at innsikten i disse ruteregnskapene er bakgrunnen for at man ønsker å ikke slippe dette helt fritt (tjener den ene aktøren for lite, eller taper for mye, så er det all mulig grunn til å tro at det får konsekvenser for tilbudet).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:03   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Hva med å snu litt på det. Når det i sin tid VAR mulighet for opptjening av bonuspoeng vet jeg om veldig mange som ble motivert til å ta flyet istedet for både bil/tog/båttransport fordi de kunne tjene opp bonuspoeng.

Vi kan jo få en slik effekt at det blir flere reisende, som igjen kan få ned behovet for tilskudd som Staten må betale med!
Det kan ikke ha vært veldig mange som vurdererte bil/båt/tog som et alternativ til fly på de fleste anbudsstrekningene?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:10   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Uavhengig av om Staten tar dette videre så der vel på sin plass å poengtere at før man begynner å planlegge hva man skal bruke alle bonuspoengene til at denne saken gjelder et generelt forbud. Det er fortsatt ingenting som hindrer Konkurransetilsynet i å gjøre en vurdering av bonusopptjening på norsk innenriks som for gitte aktører er konkuransevridende (litt i tråd med slik forbudet var i utgangspunktet). Såvidt jeg kan skjønne så er ikke intensjonen til ESA å overprøve de saklige konkurransemessige vurderingene, men å vurdere lovlligheten av et generelt forbud. Dette betyr, så langt jeg kan forstå, at vi kan ende opp med forbud mot bonus for store aktører på enkelte strekninger (f.eks. alle de strekningene som KT i sin tid vurderte at man burde opprettholde forbudet). Så får en eventuell domsstol vurdere om et slik inngrep er i tråd med konkurranselovens paragraf 11.

Det er jo forøvrig interessant å se at man først nå (i fjor) har kommet til den vurdering av forbudet er et brudd på EØS-loven (dvs. at SAS sine advokater ikke har tenkt på dette tidligere - nå har vel SAS skiftet advokater nokså nylig, så kanskje det er noe med nye øyne osv.). En alternativ forklaring kan vel være at man nå ser at klimaet er bedre for å ta opp slikt.
Ja, det var jo ganske saa spesielt (eller kanskje ikke) og arrogant at Staten valgte aa overse Konkurransetilsynets anbefalinger.

Jeg tipper at man vil finne ett kompromiss her og opphoere det generelle forbudet og innfoere restriksjoner noen av rutene, sikkert alle, bortsett fra de Konkurransetilsynet har anbefalt aa fjerne forbudet paa.

Det kommer nok SAS til aa reagere paa og jeg tror ikke vi har sett siste trekk fra dem og at denne saken er langt fra over.

Og naa har de en deadline, saa byraakratmoella maa naa staa paa
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:14   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Snevert basert på hva? Ditt ønske om bonus, eller konkurransemessige forhold...? KT har gjort en relativt grundig vurdering, med tilgang til mye pg detaljerte data, bl.a. ruteregnskaper som viser inntjening og kostnader på enkeltruter, og jeg antar at innsikten i disse ruteregnskapene er bakgrunnen for at man ønsker å ikke slippe dette helt fritt (tjener den ene aktøren for lite, eller taper for mye, så er det all mulig grunn til å tro at det får konsekvenser for tilbudet).
Nå står det jo jo bl.a. at et slikt forbud ikke skal være til hinder for etableringsfriheten for flyselskap. Ved å nekte opptjening, så får ikke selskapene bruke sine virkemidler, og er derfor ikke interessert i å starte opp. Derfor mener jeg at det er for snevert å sette stopp ved en million. Egentlig burde det være fritt frem på alle ruter der det er fri konkurranse.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:18   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Som Skånvik denne gang så riktig sier ....

Quote:
Så vidt vi kjenner til er det ikke kommet nye, tungtveiende argumenter nå.
Det er helt korrekt. Argumentene har vært de samme hele tiden og er funnet å være i strid med EØS-direktivet. Takk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:23   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er helt korrekt. Argumentene har vært de samme hele tiden og er funnet å være i strid med EØS-direktivet. Takk.
Vel, det er en forskjell. Den forskjellen er at SAS nå har kjørt på forholdet til EØS-avtalen og handelspraksis. Dette har ikke vært argumentert med tidligere i prosessen, og dette påvirker nok ikke vurderingene som konkurransemyndighetene i Norge kan gjøre og gjør vedrørende bonus. Det meste av det vi har hørt om bonus har vært knyttet opp mot Konkurransetilsynets vurderinger, og ikke knyttet til ulovlig handelspraksis og EØS-avtalen (som ikke er KT sitt bord).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:23   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Saken har mange sider. Jeg har hatt et litt ambivalent forhold til bonuspoengene. Paa den ene siden har de bidratt til at Norwegian har faatt etablert seg, paa den annen siden kan andre aktoerer ha trukket seg siden de ikke har faatt tilby produktet de oensket. Uansett, tror jeg markedet er modent for en endring.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:25   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja, det var jo ganske saa spesielt (eller kanskje ikke) og arrogant at Staten valgte aa overse Konkurransetilsynets anbefalinger.

Jeg tipper at man vil finne ett kompromiss her og opphoere det generelle forbudet og innfoere restriksjoner noen av rutene, sikkert alle, bortsett fra de Konkurransetilsynet har anbefalt aa fjerne forbudet paa.

Det kommer nok SAS til aa reagere paa og jeg tror ikke vi har sett siste trekk fra dem og at denne saken er langt fra over.

Og naa har de en deadline, saa byraakratmoella maa naa staa paa
Jeg skjønner at du enten ikke har veldig god oversikt over de forhold som byråkratiet må jobbe under, eller at du bevisst velger å se bort fra at byråkratiet har en del andre ting de må ta hensyn til enn privat sektor...

Men, ja, det var arrogant å se bort fra vurderingene til KT, men det er ikke første gang departementet gjør det.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 17:51   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Saken har mange sider. Jeg har hatt et litt ambivalent forhold til bonuspoengene. Paa den ene siden har de bidratt til at Norwegian har faatt etablert seg, paa den annen siden kan andre aktoerer ha trukket seg siden de ikke har faatt tilby produktet de oensket. Uansett, tror jeg markedet er modent for en endring.
Men tror vi egentlig at det har vært noen form for reell interesse for å etablere seg på norsk innenriks? Det er vel fortsatt slik at det er vanskelig å finne ledige slots på de "riktige" tidene på OSL, og selv om ikke andre flyplasser i Norge har dette problemet så vil jeg vel tro at de fleste som eventuelt skulle være interesserte i å starte opp på norsk innenriks så ville dette vært ruter til/fra OSL.

Mest interessant er det kanskje å starte opp flygninger fra Norge og til egen hub, noe vi jo har sett en god del av (men da har bonus eller ikke bonus ingen effekt).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 18:33   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Uavhengig av om Staten tar dette videre så der vel på sin plass å poengtere at før man begynner å planlegge hva man skal bruke alle bonuspoengene til at denne saken gjelder et generelt forbud. Det er fortsatt ingenting som hindrer Konkurransetilsynet i å gjøre en vurdering av bonusopptjening på norsk innenriks som for gitte aktører er konkuransevridende (litt i tråd med slik forbudet var i utgangspunktet). Såvidt jeg kan skjønne så er ikke intensjonen til ESA å overprøve de saklige konkurransemessige vurderingene, men å vurdere lovlligheten av et generelt forbud. Dette betyr, så langt jeg kan forstå, at vi kan ende opp med forbud mot bonus for store aktører på enkelte strekninger (f.eks. alle de strekningene som KT i sin tid vurderte at man burde opprettholde forbudet). Så får en eventuell domsstol vurdere om et slik inngrep er i tråd med konkurranselovens paragraf 11.

Det er jo forøvrig interessant å se at man først nå (i fjor) har kommet til den vurdering av forbudet er et brudd på EØS-loven (dvs. at SAS sine advokater ikke har tenkt på dette tidligere - nå har vel SAS skiftet advokater nokså nylig, så kanskje det er noe med nye øyne osv.). En alternativ forklaring kan vel være at man nå ser at klimaet er bedre for å ta opp slikt.
Det denne avgjørelsen nok fører til er at KT nå må legge frem sine vurderinger og grunnlag fremfor en domstol (eller domstoler). Noe jeg etter også ha lest KT's grunnlag og rapporter grundig tror at er nødvendig. Jeg har aldri vært komfortable med KT's selektive bruk av underlagsmateriale - KT benyttet pris underlagsmateriale fra 1998-2000 (etter at OSL åpnet) noe som jeg ikke har noe problem med, men når KT skulle vise konkuransebildet før og nå valgte de 2001 (altså helt annet materiale enn prisene de benyttet) og det gav etter min menig et urepresentabelt bilde av konkuranse situasjonen i det dette var akkurat etter at SAS hadde overtatt Braathen og i denne meget korte perioden kun hadde konkurranse på 4 ruter i Norge (mot 24 i dag) - hadde KT benyttet årstallene de hentet prisene fra ville antallet ruter med konkuranse ha vært 18 ! (Mot 24). Jeg tviler på at en slik selektiv bruk av underlagsmateriale vil holde når dette kommer opp for en domstol.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 18:54   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det denne avgjørelsen nok fører til er at KT nå må legge frem sine vurderinger og grunnlag fremfor en domstol (eller domstoler). Noe jeg etter også ha lest KT's grunnlag og rapporter grundig tror at er nødvendig. Jeg har aldri vært komfortable med KT's selektive bruk av underlagsmateriale - KT benyttet pris underlagsmateriale fra 1998-2000 (etter at OSL åpnet) noe som jeg ikke har noe problem med, men når KT skulle vise konkuransebildet før og nå valgte de 2001 (altså helt annet materiale enn prisene de benyttet) og det gav etter min menig et urepresentabelt bilde av konkuranse situasjonen i det dette var akkurat etter at SAS hadde overtatt Braathen og i denne meget korte perioden kun hadde konkurranse på 4 ruter i Norge (mot 24 i dag) - hadde KT benyttet årstallene de hentet prisene fra ville antallet ruter med konkuranse ha vært 18 ! (Mot 24). Jeg tviler på at en slik selektiv bruk av underlagsmateriale vil holde når dette kommer opp for en domstol.
Når jeg skummer gjennom rapporten fra KT som ble skrevet i fjor så finner jeg kun en oversikt over konkurranseruter fra 2007 og frem til 2012. Dette har nok noe med det faktum at det generelle forbudet ble innført i 2007. Prisutviklingen er en "gammel" figur som brukes fra tid til annen og som ikke viser noe annet enn den generelle prisutviklingen på norsk innenriks luftfart.

Leser man rapporten til KT så skjønner man fort at det er et betydelig datagrunnlag som ligger til grunn for analysene, og jeg sliter med å se hvordan konklusjonene evt er farget av hvorvidt man startet i 1998 eller i 2001 eller i 2007. Denne typen analyser har som oftest en del som går på beskrivelsen av markedet, men denne delen farger normalt sett ikke analysen om effekten fremover. Analysene av ruteregnskapene farges ikke av om KT fremstiller situasjonen før innføring på en måte som man mener er feilaktig.

Det er vel også grunn til å minne om at situasjonen før BU ble kjøpt av SK ikke akkurat var en sunn konkurranse, hvor begge aktørene kjørte på med økt kapasitet etter at flaskehalsen på FBU ble fjernet (åpningen av OSL). Dette ville uansett ikke vart lenge.

Last edited by TOS; 20-03-2013 at 18:58.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 21:50   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Som Skånvik denne gang så riktig sier ....
"I motsetning til hva de allierte sier, har vi full kontroll over Polen"
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Forbrukerrådet vil ha bonusforbud på kredittkort C130 Småprat 34 30-11-2018 21:35
SWISS avslutter avtalen med Darwin Airline/Etihad Regional Trdfly Flyforum 5 22-01-2015 11:28
Svenske regjeringen forlenger avtalen med SAS (og partnere) sail4fun Flyforum 0 27-01-2012 22:09
Strid om relokalisering av ambulansefly Desk pilot Flyforum 0 20-02-2007 17:52
forlenger avtalen med SGS Hurum Flyforum 1 24-02-2006 10:14


All times are GMT +2. The time now is 07:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.