Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2009, 18:08   #1
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Norwegian Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Hei.

Er det noen som kjenner til Norwegians praksis når det gjelder hvilke maskiner som går på avganger som er utsolgt? Er det vanlig å bruke -800-maskiner på ruter som er helt fulle?

Er avgangen utsolgt når alle 150 seterene er fylt opp, eller 189 seter? Eller hva de har på sine 800-maskiner..


- Glenn
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 20:14   #2
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

B737-300 = 148 seter/ 800 = 189 seter. 150 på Dubai. Er avgangen full så får du ikke kjøpt billett, da står det utsolgt i internettbookingen.

800 blir mer og mer vanlig også på OSL-BGO/TRD og på rutene nordover på populære tider ettersom flere maskiner kommer inn i flåten.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 20:51   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Til og med til Bardufoss ble det sendt en -800 i forrige uke, bl.a på grunn av enorme mengder med ski
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 21:02   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post

Er avgangen utsolgt når alle 150 seterene er fylt opp, eller 189 seter? Eller hva de har på sine 800-maskiner..

I utgangspunktet er det satt opp enten en -300 eller -800 og kapasiteten matcher planlagt flytype. Imidlertid samarbeider ruteplanleggerne med det som kalles 'yield management' og hvis man vurderer det slik at man har behov for flere seter på en spesiell avgang, vil man forsøke å stokke om på flåten for å få til dette. Det er ingen automatikk at det blir satt inn større fly hvis en avgang blir utsolgt, men selvfølgelig vil man forsøke å selge så mange billetter som mulig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 22:02   #5
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I utgangspunktet er det satt opp enten en -300 eller -800 og kapasiteten matcher planlagt flytype. Imidlertid samarbeider ruteplanleggerne med det som kalles 'yield management' og hvis man vurderer det slik at man har behov for flere seter på en spesiell avgang, vil man forsøke å stokke om på flåten for å få til dette. Det er ingen automatikk at det blir satt inn større fly hvis en avgang blir utsolgt, men selvfølgelig vil man forsøke å selge så mange billetter som mulig.
Ok, trodde det kanskje var en automatikk i dette, hadde kanskje vært lurt?

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Til og med til Bardufoss ble det sendt en -800 i forrige uke, bl.a på grunn av enorme mengder med ski

Jepp, så at LN-NOF var på BDU i går.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 22:08   #6
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Det er ikke så lett å få til noe "automatikk" på dette Glenn
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 22:16   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Ok, trodde det kanskje var en automatikk i dette, hadde kanskje vært lurt?
Dersom flyselskapet til en hver tid hadde et antall maskienr stående overalt, ja. Det har de jo ikke, så dersom man skal sette inn en -800 på en avgang, så må det inn en -300 på avgangen som skulle hatt -800.

Dersom det er en full avgang til Trondheim, så kunne man kanskje sende en 800-maskin dit. Men hva hjelper vel det, dersom den egentlig skulle gått til Bergen og videre til Kanariøyene, for dit kan man jo ikke sende en -300? Eller kanskje den skulle gått nesten full til Bergen og smekk full tilbake, mens alternativet er å sende den helt full til Trondheim og nesten tom tilbake?

Dette er et stort puslespill...
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 22:21   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Og så må man jo passe på at crew har utsjekk på aktuell flytype også. (Vet ikke omDy har fått alle sine crew sjekket ut på begge typer)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 22:24   #9
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Ja, det var vel ikke helt gjennomtenkt utspill av meg.. Noe er best manuelt gitt..
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2009, 22:38   #10
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Sikkert ikke umulig å ordne et datasystem som sjekker både typegodkjenning for crew og hvilket fly som skal hvor og når, og som kan endre på flåtedisponeringen alt ettersom (automatisk). Jeg ser for meg at de systemene som allerede er i bruk er halvveis der allerede, men at alt går gjennom de nevnte "yield manangers" for en endelig besluttning. Noe som kan være vel så lurt...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 00:24   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Sikkert ikke umulig å ordne et datasystem som sjekker både typegodkjenning for crew og hvilket fly som skal hvor og når, og som kan endre på flåtedisponeringen alt ettersom (automatisk). Jeg ser for meg at de systemene som allerede er i bruk er halvveis der allerede, men at alt går gjennom de nevnte "yield manangers" for en endelig besluttning. Noe som kan være vel så lurt...
Jeg vil vel tro at kapasiteten er delvis satt utfra historiske data, samt forventinger om fremtidig etterspørsel. Å skulle styre flyindivider/modeller mer detaljert i forhold til bookingtall osv. vil vel være en aldri så liten logistisk utfordring, siden de fleste flyindividene vel flytter litt rundt i rutenettet (et fly flyr kanskje OSL-TOS, for så å fly TOS-STN, for så å returnere STN-OSL). Hvis det da er behov for ekstra kapasitet på OSL-TOS så er det kanskje ikke behov for samme kapasiteten på TOS-STN, men behov for ekstra kapasitet på OSL-STN osv. Flytter man på et flyindivid så må man vel i så fall se på kapasitetsbehovet for alle bevegelsene til dette individet den aktuelle dagen, sett i forhold til alternativ anvendelse av maskinen. Noe sier meg at en slik mer real time basert planlegging fort kan by på mer utfordringer enn gevinst (det er tross alt "bare" 40 flere seter), men nå er jeg bare en stakkars økonom . Men flyindividene disponeres kanskje ikke før relativt tett opp mot avgang uansett, eller hur...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 00:24   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Det blir jo enklere når man får inn flere 738 i flåten, men med tanke på at en del av destinasjonene i forhold til range krever 738, har man jo hatt relativt begrenset mulighet til å "bare sette inn" en 738 uten videre fordi flighten er full. Dog, en full 733 er da ikke ille management-wise, den burde jo tjene greit med penger.

EDIT: Forhåpentligvis, greier du ikke tjene penger med en full maskin, greier du det aldri!

Last edited by JoeW; 24-02-2009 at 00:28.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 00:27   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Er jo en litt spennende måte å se det på hvis det skal være et problem at flyene er full. Luksusproblem kaller jeg det.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 02:43   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Sikkert ikke umulig å ordne et datasystem som sjekker både typegodkjenning for crew og hvilket fly som skal hvor og når, og som kan endre på flåtedisponeringen alt ettersom (automatisk). Jeg ser for meg at de systemene som allerede er i bruk er halvveis der allerede, men at alt går gjennom de nevnte "yield manangers" for en endelig besluttning. Noe som kan være vel så lurt...
Slike systemer finnes, men det er enkelte beslutninger en maskin ikke kan ta like bra som en erfaren menneskelig hjerne. Systemet skal være til hjelp, men det skal ikke styre.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 03:02   #15
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Ja, jeg mener å ha hørt at det er der de fleste IT-prosjekter går galt; når systemet får styre i steden for å bli styrt...

Og TOS; jeg er stygt redd for at jeg beveger meg i retning av ditt yrke/fagområde...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 09:48   #16
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt?

Man skal også tenkte på at enkelte ruter kanskje bookes lang tid i forveien, mens andre fylles opp tett mot avgang. Det er derfor ikke gitt at det er lurt å flytte en 800 fra en rute til en annen som ser ut til å fylles fort. Kan tenke meg at innenriksruter fylles opp på et senere tidspunkt enn utenriks / ferieruter.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor blir det av N900SX på Gardermoen i kveld? elgen Småprat 6 21-04-2016 18:12
Hvor blir det av OSL bildene? findus Bilder & foto 9 26-03-2011 23:53
Når skiftet Braathens ifra det første til det andre skjemaet ?? rhusberg Flyhistorisk forum 3 01-02-2010 22:24
CK: Hvor blir det av del 3 av FRA bildene? Bizflyer Flyforum 7 21-10-2004 22:41


All times are GMT +2. The time now is 07:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.