Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2016, 10:59   #1
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Her kommer et lite bildeløst forsøk på å beskrive opplevelsen med Qatar fra Oslo til Bangkok med bermen, mest for info, var veldig nysgjerrig på dette selv da jeg alltid flyr DY og Thai direkte (10-15 turer i året til BKK).

Anyways - here we go!

Billetten var absurd billig. Ca. 3000 kr inkludert setereservasjon og 30 kg bagasje i økonomi. Klarte rett og slett ikke å forsvare merkosten denne gangen.

Jeg startet på O'Learys med og måtte sluttføre litt jobbing så ble en blanding av mat, øl og pc. Dessverre pusser de opp så veggen mot avgangshallen var sperret av. Jeg havnet ved et mikroskopisk bord inntil pappveggen. Da jeg spurte om jeg kunne flytte meg innover (tok litt tid før jeg registrerte det var åpent), så var det fryktelig vanskelig. Jeg ble irritert istedet og bestilte mer og drikke.

Leg 1 - QR 176:
OSL - DOH, med avreise 18:00
Fly: 787-8
Sete: 11A

Rolig på non-schengen nå. DY hadde hatt X-antall avganger tidligere på dagen, samme med Emirates og Thai. Med Qatar kan du gå på når du vil når du er på business, noe jeg definitivt ikke kunne. Da det var min tid til å boarde så hastet jeg på og fant setet mitt. Det kom på noen passasjerer til, men så kom det ikke fler. Flyet føltes under halvfullt. Jeg hadde tre seter alene og takket høyere makter. Med Qatar må man gjennom vanlig innsjekking, jeg hadde (som eneste virket det som) sjekket inn på nett og kunne uten kø få boardingkortet mitt med gult hylster som viser at jeg har ekstremt kort transfer i Doha (40 min). Jeg hadde mine tvil om det skulle gå.

Flyet er relativt freshe med rød/burgunderish-seter. Tralla kommer to ganger per flytur, med to måltider. Varmt måltid (kylling eller fisk) først med drikke (prøvde Fosters for første gang - skuffa!) og kaffepåfyll seinere hvor man kan få hva man vil, så "frokost" midt på natta før landing med en slags børek med kylling. Denne var god, men de serverer mye av den på flyvningene. Vi møttes mange ganger. Ville man ha noe å drikke i mellom måtte man plinge. De ansatte på flyet var stort sett norske, spanske og engelske og en inder så det ut til. Veldig internasjonalt.

Flyturen var usedvanlig rolid for min del. Strakk meg ut over tre seter. Jeg satt på nest første rad i økonomi og foran satt det et barn og skrek ca. 5 av 6 timene turen tok. Det plager ikke meg (jeg har hatt små selv), bortsett fra da foreldrene skiftet bleie i setene og lot bæsjebleia ligge urørt på gulvet. Det stinket i hele flyet. Hva går det av folk?? Doene på Dreamlinerne er nydelige og det samme er spedbarnsfasilitene.

Ved landing i Doha var det bussgate. 31 grader og tørt i luften. Ellers lite spennende lukter og lite som sjokkerte meg. Man får ikke så god oversikt over flyplassen når man havner på bussgate.


Leg 2 - QR 836:
DOH - BKK, med avreise 02:10
Fly: A380
Sete: 44K

I Doha imponerer Qatar. Mange asiatiske ansatte, litt i som i Bangkok - men effektiviteten var det ikke noe å si på. Sekken min hadde også gul tagg som antydet at jeg har det travelt. Siden vi landet 25 min før tiden trodde jeg at jeg hadde god tid, men dispatchere fra Qatar sørget jevnlig for å dytte meg i riktig retning. Sikkerhetskontrollen var utrolig effektiv og jeg kom meg videre mot finger B hvor A380'en til Bangkok skulle gå. Mens jeg småjogget så jeg at flyplassen var relativt fresh, hadde utrolig mye fine restauranter og butikker, men fremdeles lite som tilsa at den var like stor som Bangkok i areal. Faktisk enda større!

44K i A380 er helt fremme (vindu) i første etasje. Min første tur i A380! Rent bortsett fra at den føltes som en stor og luksuriøs Mercedes har jeg ikke behov for A380 igjen. I boardingen ble man delt i grupper, jeg i seksjon fem. Qatar briljerte ved å ha stålkontroll. Prøvde du å boarde eller stille deg i feil kø fikk du umiddelbart strekk og måtte stille deg riktig. ENDELIG noen som praktiserer dette! Det var ærlig talt litt uvant med mange menn i kjortler med lang skjegg, sandaler, uten håndbagasje. Jeg kjente fordommene i meg kom frem, men ærlig talt var det lite å frykte.

På flyet var det stappa fullt og alle ambisjoner om å få tre seter for meg selv forsvant. Et eldre mannlig ektepar havnet ved siden av meg. Jeg skjønte de hadde reist fra Argentina og de var nå meget ampre, på hverandre. Tidvis haglet jakker og belter som de slo hverandre med og i blant ble jeg truffet. Jeg kravlet meg så langt inn mot veggen jeg kunne.

Servicen? Upåklagelig. Tro kopi av opplegget mellom Oslo og Doha. Inflighten er forresten god! Stort utvalg i filmer osv. Men for hver film du starter må du se en eviiig lang reklame om Doha og en bank. Det er utrolig slitsomt og man blir veldig lei. Ellers USB-kontakter på alle fly og amenitykit med ørepropper og sånn til å ha foran øynene.

Landing i Bangkok midt på dagen og jeg fant et snedig triks for å slippe unna det forferdelige køsystemet de har komponert i passkontrollen. Jeg så køen og så frem til halvannen time med køståing. Jeg gikk 150 meter til og det var det jammen en passkontroll til - uten kø, med like mange ansatte!! Foran inngangen til denne passkontrollen var det horder med kinesere med reiseledere, dette var tydeligvis et sted de brukte til oppsamling og dokumentkontroll fast for alle andre skydde dette området (de er ganske mange og intense).

Etter to legs nå er jeg ganske stappet i magen etter all maten jeg har dyttet i meg, og sliten etter mangel på søvn.

Leg 3 - QR 835:
BKK - DOH, med avreise 20:40
Fly: 777-300ER
Sete: 21A

Hjem igjen! Alt er en tro kopi med tanke på inflight, service og mat. Altså veldig bra. I denne 777'en var det 3-4-3 på økonomi og det føltes og så veldig trangt ut. Ubehagelig trangt for min del.

Leg 4 - QR 179:
DOH - BKK, med avreise 01:20
Fly: 787-8
Sete: 19A

Skuffelsen var stor når denne flighten var stappfull. Begynte nå å bli alvorlig sliten og lei og savnet direkteflyet hvor du ikke trenger å mellomlande på natta. Jeg fikk nå sett mer av flyplassen i Doha, og proporsjonene imponerte meg, bla. med t-bane innendørs i andre etasjen.

Ville jeg gjort det igjen?

Ja! Et bra alternativ, men jeg foretrekker direkteflyene til Bangkok, så Finnair og så Qatar. Servicen var god og de ansatte var utrolig dyktige i jobben sin. Man går verken sulten eller tørst. Så prisen på 3000 kr (hvorav 2000 var avgifter) dekker vel knapt cateringen en gang.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2016, 16:12   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Takk for konsis rapport! Tror jeg hadde ville valgt litt selskap ut fra hvem som har størst sannsynlighet for ledig sete ved siden av seg, men hvem vil ikke det... Ellers er jo prisen hysterisk lav for slik en langtur.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2016, 21:23   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Bildeløst er ikke meningsløst.
Finfin oppsummering av hva QR leverer på økonomi på noe som sikkert er en av deres aller beste routinger fra Osl.
Har testet QR selv, men da i C på velkomsttilbud når de etablerte Oslo - Doha i 2011. God opplevelse det også.

Tusen takk for at du deler
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2016, 19:40   #4
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Finfin rapport. Tror ikke den gule hylsteret betyr at du har short connection, alle som skal videre fra DOH får hylsteret ved innsjekk, betyr rett og slett du har "connection" i DOH. Det samme med det gule tagget klistret til håndbagasjen, betyr bare at håndbagasjen din er approved size og innafor reglementet.
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2016, 21:23   #5
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Neida, har sjekket opp :-)

Har du gule hylstere og gul lapp på håndbagasjen betyr det "short connection". Har du Qatar-rødt hylster og tilsvarende på håndbagasjen betyr det vanlig connection.

Det står "short connection" på det gule også og at du skal holde det synlig mens du er på flyplassen. Årsaken er alle dispatcherne som jobber i rundt for å skyfle folk i riktig retning og skal se hvem det haster med. Jeg ble dyttet videre av i alle fall tre Jeg småjogget hele veien og kom til neste gate en stund etter at boarding hadde begynt.

På vei tilbake med rødt hylster fikk jeg gå i fred.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2016, 23:19   #6
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Fin, liten rapport. Gjorde neste samme turen som deg tidligere i år, men til litt andre tider og må si meg enig i konklusjonene dine bortsett fra at jeg liker A380

Fikk også gul lapp på sekken med connection på 2t 45m.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 15:56   #7
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Jeg har tenkt mer på det, det blir nok egentlig et hat-elsk-forhold. Det føles ut som en gigantisk luksuriøs Mercedes. Proporsjonene på alt er jo enorme.

Mitt issue var alle menneskene og at jeg ikke satt særlig godt
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 15:58   #8
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

http://www.danarif.com/blog/2014/02/transit-doha/

Her er det en oversikt over de ulike fargene. Men jeg fikk altså rød på vei hjem.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 23:56   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
.



Men for hver film du starter må du se en eviiig lang reklame om Doha og en bank.



.

.


Dette kan man egentlig enkelt bare spole over. Men ja, irriterende at de i det hele tatt har det med.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2016, 12:29   #10
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Da prøver jeg det hvis det blir en neste gang.

Det er så ille at jeg til slutt fablet om at den filmen hadde vært hysterisk mye morsommere hvis mannen, - som i det uendelige løper rundt og kjøper ting med det nyervervede kortet fra banken det er reklame for, til slutt hadde fått declined og hele familien hadde endt opp i oppvasken på restauranten de sitter på.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 14:43   #11
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Fin rapport, mange takk.

Når du nevner Fosters så kom jeg på at jeg har spurt en Aussie om hvorfor en så dårlig øl ender opp i så mange land og fikk til svar: "it's our joke on the world mate. Nearly all is made for export, nobody drinks that shit in Australia"
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2016, 17:59   #12
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko

Ref. grisebillig Bangkoktur så har nå Qatar tilbud helt ned i litt over 10 000 kr i business. Businessclassen ser helt herlig ut, og bildene jeg har sett fra loungen i Qatar er til å måpe av.

Det frister selv om jeg ville satt en liten prikk på business med Thai, og er heller ikke av veien for premium med DY som får supre skussmål av de jeg kjenner som bruker det. Det er noe med å kunne legge seg ned og sove ut turen når man er fornøyd med underholdning og mat.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
QR713 Doha-Houston til OSL 13/9 Il-86 Småprat 3 18-09-2017 00:52
OSL-DOH-BKK-USM t/r med Qatar og Bangkok Airways Upsaker TripReports 30 06-04-2017 10:35
Med Finnair fra OSL til BKK Des. 2009 putzmeister TripReports 6 14-01-2012 22:51
OSL-BKK-BKK-ARN-OSL 747-4D7/Business Part 1 HS-TLD TripReports 42 19-08-2010 14:20
Dubai-Doha-Guangzhou-Doha-Dubai med Qatar airways (aka smaabussene som ble store) Chaos Controller TripReports 5 13-07-2008 01:04


All times are GMT +2. The time now is 12:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.