Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2013, 22:13   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Widerøe Du kommer ikke frem sånn helt uten Widerøe - 5 dager med Norge Rundt Billetten

Ett stort hål på min resekarta som jag länge har önskat att fylla är Nordnorge. Bortsett från en poängbrännartur till TOS 2007 som gav mig sammanlagt 7 timmar i Nordens Paris. Redan förra året fanns planer om en tur men tillfälligheter gjorde att det då blev Shanghai och roadtripping i andra delar av regionen istället. Så när WF då kom med Norge Rundt billetten för tredje året i rad kom tankarna tillbaka och då med en blandning av att få många legs men samtidigt uppleva så mycket som möjligt. Även om det har sina fördelar att resa ensam är det alltid trevligt att ha med sig någon och medforumist Cecilie var inte sen att hänga på. Så snart ferieveckorna blev konfirmerade av chefen i slutet på april registrerades en profil och planeringen satte igång. Vi var eniga om att vi skulle så långt öst som möjligt, så långt nord vi kunde komma och självklart till det berömda WIAS i MJF. I tillägg till detta bokade vi en natt i Tromsö för att inte sitta fast i Finnmarken en lördag kväll och eftersom anslutning till utlandet ingick bokade vi starten från Kastrup. För egen del blev resrutten då GOT-CPH-TRF-BGO-TOS-VDS-VAW-KKN-ALF-VDS-BJF-MEH-HVG-HFT-TOS-ANX-BOO-MQN-MJF-SSJ-OSL-GOT.



21 legs på fem dagar alltså men hur mycket skulle vi hinna få med oss egentligen? – Time will tell, följ med på turen!


(Bags packed and ready to go)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:32.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:15   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 24JUL13
Flight: SK449
Routing: GOT-CPH
A/C OY-KBH A321
Seat: 36D

Jag lämnade ön strax efter lunch och fick lift in till Nils Ericsson Terminalen (busstationen i GOT) vilket var tur då det var problem med tågen den här dagen av okänd anledning. Passade också på att köpa en blomsterbukett i Nordstan (vad denna skulle fylla för syfte på turen får ni strax reda på) och äta en lättare lunch tillsammans med föräldrarna. Hittade ”gate 28” och tog 1515 flygbussen mot Landvetter. Busschauffören hade helt klart missat kursen i grundläggande service och var det stora samtalsämnet på den nästan helt fulla bussen. Enda trösten här är att flygbussarna erbjuder Eurobonuspoäng med hela 1 poäng per krona =89 extrapoäng för den här turen. Ankom Landvetter strax före utsatt tid (inte konstigt med den körningen). Relativt korta köer gjorde att security gick fort och med ett smil. Släppte in mig själv i Menzies kantinen med hjälp Priority Pass kortet istället för att sitta ute bland chartermassorna. Där kunde jag slå ihjäl nästan 90 minuter med lite mer reseplanerande och en halvliter eller två.


(En liten en)


När jag såg att SK1444 var halvvägs upp efter den svenska kusten gjorde jag mig klar och började gå genom den uppfräschade transithallen mot gate 16B där jag mötte upp två ur crewet som hade övernattat i GOT, förklarade min plan och möttes med ett smil.




Anledningen till den inköpta blombuketten jag nyss nämnde var att en av besättningsmedlemmarna som jag känner fyllde år den här dagen och tillsammans med Cecilie som har flugit med henne tidigare och hennes kollega hade vi beslutat oss för att ge henne en ordentlig överraskning.
Fick lov att gå ombord före resten av passagerarna och fick chansen att uppvakta henne med sång och överräcka blommorna – hennes min var obetalbar. Småpratade lite med besättningen i väntan på övriga resande och snart var vi på väg mot CPH.



(Födelsedagsbarnet, undertecknad och ännu en god representant för SAS)



(Skall vi sätta ett restraint kit på honom!?)


22 passagerare på en A321 är inte mycket och serveringen av vatten och kaffe gick undan. Efter ytterligare lite småprat påbörjade vi inflygningen mot 04L och parkerade på D2 en god stund före tidtabell.

Uppe i terminalen väntade Cecilie med nästa present till födelsedagsbarnet och tillsammans åt vi middag på Burger King och skrattade en hel del innan C och jag tog en taxi till Park Inn. Detta hotell brukar vara ett jag styr undan om jag kan när jag är i CPH men den här gången gjorde priset att någonting annat tyvärr inte gick att försvara. Beslutade oss för en kick-off pils och en liten promenad i omgivningarna innan en kort natt väntade



(En glad kvartett)


(Jo tack för det…)




(Det er dejligt at være norsk i Danmark )



(I Danmark ser gatorna sämre än i andra länder)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:36.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:16   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 25JUL
Flight: WF304
Routing: CPH-TRF
A/C LN-RDV DASH 8-Q400
Seat: OC

Efter ett par timmars sömn och en lätt hotellfrukost tog vi metron ut till en fullpackad terminal 3 på Kastrup. Som tur var reste vi på C klass biljetter och kunde därför använda oss av både fast track och kantin långt bort från folkmassorna även om kantinen var välbesökt denna torsdagsmorgon av folk som hade köpt tillgång av drakarna (som idag var trevliga och tillmötesgående).


(Metro mot Kastrup)


(FastTrack är underbart)


(VILL HA!)

En stund innan boarding gick vi och tittade lite i butikerna och eftersom jag saknade en maskott blev ett litet får inköpt som fick namnet Dash efter resans mest förekommande flygplanstyp.


(Dash and Sophie on Tour)

Boarding började på utsatt tid klockan 0810 och vi bussades ut till remote parkering 95 där LN-RDV en Q400 collapsable landing gear edition (dvs ex SAS) väntade på oss. Jag hade fått cockpitplats på flighten så medan Cecilie satte sig på 2A intog jag klappsätet och pratade lite med piloterna om löst och fast.


(Boarding boarding boarding)


(Ut på tur aldrig sur)



(OK, lite sur då för att han fick klapp med värdinnan får mig på gott humör igen…)


Avgång från ett regnigt Kastrup på 04R och upp genom molen samtidigt som kaptenen stolt visade att vi passerade den CRJ900 som startat före oss. På cruise blev vi serverade en bricka med skinka och potatissallad som smakade varken mer eller mindre och sköljdes ner med en stor kopp kaffe. Det blev en trevlig pratstund över Skagerrak följt av en visuell inflygning till 36 på Torp där vi landade strax före tid vilket var skönt då vi i utgångsläget hade det tight med tid på grund av en schedule change. Även om det var samma maskin som skulle ta oss mot Bergen var vi tvungna att gå igenom tull och säkerhetskontroll (heja Norge) och passade då på att hälsa på medforumist ”imm” som vi fick oss en pratstund med innan det blev dags för nästa hopp till Bergen.




(I’m singing in the rain)


(”Vi får inte mindervärdeskomplex i WF!”)


(Dagens frukost nummer 3)



(Larvik in sight)


(Short final 36)

(STOPP!)


(C. kvittar sig med farliga vätskor utanför terminalen på TRF)
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:16   #4
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 25JUL
Flight: WF408
Routing: TRF-BGO
A/C LN-RDV DASH 8-Q400
Seat: 04D




Boardingen sköttes av ännu en medforumist, svetho, som fick ombord alla effektivt (ja förutom oss två) och vi möttes av samma besättning som på turen från Köpenhamn.


(Flyprat, The Gathering, Torp edition)


Ingen cockpitplats den här gången men väl en flott tur över Hardangervidda där det serverades kaffe till utsikten. Efter en snabb och vacker tur började vi approachen till Flesland och satte hjulen på bana 35 efter cirka trekvarts flygtid. Parkerade på gate 31 och tackade besättningen för den här gången och fick ett glatt ”välkomna tillbaka”. Här beslutade vi oss för att stanna kvar innanför security och ta mealstoppet på den lokala baguettesjappen.




(Welcome to Bergen!)

-------------------------------------------------------------


Datum: 25JUL
Flight: WF616
Routing: BGO-TOS
A/C LN-WDK DASH 8-Q400
Seat: 02D




Glada och mätta begav vi oss till gate 32 där LN-WDK väntade på att få ta oss vidare mot Tromsö. Boarding blev lite försenad men under tiden dök en av våra Instagramföljare upp och hälsade på oss, trevligt! Boarding startade och även om det var ny maskin den här gången var det samma crew som tidigare två flighter.


(RDV som tog oss hela vägen från CPH till BGO)


CA1 på flighten såg återigen till att vi hade det bra även om hon och kollegan försvann bak i galleyt efter ett tag och höll möte och kapten Moe såg till att vi hela vägen upp fick veta vad man kunde se ut genom fönstren på respektive sida, pluspoäng och ett strålande komplement till det fina vädret vi hade på vägen Detta gjorde att en två timmar och tio minuter lång flygning gick förvånansvärt fort. Vi fick även en kortstock som vi skulle kunna sysselsätta oss med på resan om det blev trist (didn’t happen)!


(Beautiful, just beautiful)


(Tommy777 intl aiport)


(Narvik)


(Svartisen)



(Four happy flyers)


På ca 5,000 fot kom hjulen ut vilket gjorde att värdinnorna trodde att vi var närmare landning än vi var och skapade lite panik men det gick fint det också. Vi landade mjukt på bana 01 och under intaxningen och annonseringen fnissade värdinnan till då hon önskade oss välkomna ombord snart igen samtidigt som hon tittade på oss. Vi tackade för turen och kom oss ut i den friska men varma Tromsluften. Här träffade vi en medforumist och pratade en god stund på en bänk vid solväggen.



(Grazie)


(Tack för turen)



(TOS)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:40.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:16   #5
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 25JUL
Flight: WF984
Routing: TOS-VDS-(VAW)-KKN
A/C LN-WIA DASH 8-100
Seat: 02A



(Mot KKN!)


Vi kom oss igenom security där min väska för första gången blev utsatt för en extra kontroll och allt möjligt skulle plockas ut som inte hade behövt plockas ut tidigare och detta med en inställning som var i klass med CPH security, något som resulterade i en arg smiley på ”rating stolpen”. Satte oss vid gate 24 och väntade. När crew kom så fick jag OK på klapp även på den här turen men valde att vara snäll travel companion och ge den till Cecilie som såg ut som en 5-åring på julafton.


(Hej WIA!)



Själv satte jag mig på 2A (bulkhead) och började prata med värdinnan Karine, en av bolagets nya stjärnor som gick kurs i april och var väldigt positivt inställd till sitt arbete! Start mot nord och sen satte vi kursen inöver Finnmark där jag bara satt och njöt av den hänförande J Karine gick en runda med serveringsvagnen och stack därefter till mig ett par courtesy chokladbitar som jag kunde ta till min medhavda Farris. Alta och Lakselv försvann förbi under oss innan vi startade inflygningen mot Vadsö, den första av kortbaneflygplatserna på den här turen. På väg in såg jag ett välbekant ansikte, LCH78, agera marshaller. När avstigande hade lämnat flyget fick vi en pratstund med lokalkorrespondenten och en fin present i form av var sitt snapsglas och penna från den lokala handling agenten, TACK igen.


(Climb out från TOS)



(Liten og Söt)



(Jo det kan jag lova att det är)


(Bekant ansikte som vinkar in)






(WF we like you)



(Ett fint litet minne från VDS)



Efter ett byte av plats satt jag återigen i cockpit och nu skulle vi sätta kursen mot Vardö. Här var det dock tåke och AFIS damen var starkt skeptisk till att vi skulle komma ner. Beslut togs ändå att försöka och vi satte kursen norröver i 5000 fot. På approachen kunde vi se att dimman låg rakt över fältet och att det var klart runtomkring. Vi lade oss i en holding pattern ute i havet och väntade…. Efter en stund bestämde crewet sig för att göra ett försök då vi var över minimum visibility. Ingen skall påstå att bolaget inte gör sitt bästa för att hålla livlinan gående men när man kommer till minimum utan att se banan är det inte mycket att göra än att sätta kursen mot alternate, som även var nästa destination, Kirkenes. Ankomst ett par minuter efter tidtabell och efter att ha tackat crewet för en flott tur letade vi upp Hertzdisken där damen satt och väntade på oss och därefter försvann i full fart mot någon annan fredagsaktivitet. Kontrollerade Golfen för eventuella skador och rullade in mot centrum. Knappt utanför flygplatsområdet träffade vi på resans första renflock vid vägen. Efter ett par felsvängar hamnade vi tillslut på Rica Arctic där natten skulle tillbringas. Rummet var helt klart bättre än Park Inn men utsikten kan man starkt ifrågasätta.


(Two good starts and a good smile!)


(Någonstans där nere ligger Vardö)


(Välkommen till Kirkenes)


(Short final 06)



(Pre flight inspection)


(Resans första ren)


(Man märker närheten till Ryssland)


(Jo tack för det)


(You call this a view!?)



(Rummet i KKN)


Middag blev fisksoppa på lokala Surf ’n’ Turf som helt klart var prisvärd innan avgeeeks on tour somnade som två stenar.


(Välsmakande fisksoppa)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:40.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:17   #6
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Dag tre av turen blev det upp tidigt helt enligt planen och en helt godkänd hotellfrukost intogs. Samtidigt som vi tittade på regnet som öste ner utanför fönstret. Efter utcheck satte vi kursen österut till vägs ände, också känt som Grene Jakobselv. Även om det frestade att ta turen över till Ryssland frestade det inte att bli skjutna, alternativt skickade till Sibirien så vi hoppade över idén istället för älven.


(Out toward Gokk we go)


(En sevärdhet i sig)



(Gränsen)


(In Soviet Russia you do not cross border, border crosses you!)


När vi hade sett nog av gränsen körde vi tillbaka mot Kirkenes och besökte Grenselandsmuseet för att ta del av traktens historia innan turen gick bort mot Kirkenes international airport. Høybuktmoen. Det märks att man är van vid stora flygplatser. På KKN fanns det inte mycket annat att göra än att köpa en Panini på Narvesen och sätta sig och se på utsikten som bland annat bestod av ett Orion flyg på övning. Det var trodde jag, det närmaste jag skulle komma en av dessa maskiner, fel hade jag! Cecilie fortsatte förtvivlat att leta efter loungen.


(Sovjetmonumentet)

(Speedy window)

(Grenselandsmuseet)

(Det är långt till mycket här)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:22.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:22   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 26JUL
Flight: WF953
Routing: KKN-ALF
A/C LN-WIV DASH 8-100
Seat: 02D



Så kom WIV in med full fart och det blev tid för boarding där vi intog 02C och D med god benplats. AH Liv-Berit välkomnade oss och vi gjorde den välbekanta safety demon. En fin detalj på WF är variationen i inspelade dialekter till demon som gör det hela väldigt ”exotiskt” som undertecknad uppskattade. Annars hände det inte allt för mycket på turen som är värt att skriva, men kan summeras med ännu en fin upplevelse med de små gröna.


(Climbout från KKN)



(Zzzzzzzz)




(Alta)
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:23   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 26JUL
Flight: WF937
Routing: ALF-VDS-BJF-MEH-HVG
A/C LN-WIV DASH 8-100
Seat: 02D

Eftersom vi viste att samma maskin frågade vi snällt om att få stanna kvar ombord, något som Liv-Berit ordnade så att vi skulle få samtidigt som hon frågade ut oss om resan och jag fick chans att ta lite bilder av VIW interiören. Så snart den nya gruppen med passagerare hade kommit ombord satte vi kurs österut igen och det blev en del prat med Liv-Berit om turen vi var ute på och om lite annat smått och gott innan approachen startade mot VDS för andra gången på under 24 timmar. LCH78 var på jobb även denna gång och skickade mitt sitt vanliga glada leende oss vidare norrut.


(Stopp i ALF)


(VDS)




I VDS var det även crew change och ombord klev CA Suzanne och blev det verkligen Rock ’n’ roll! Alla WF värdinnorna har som sagt varit topp men Suzanne var den mest personliga av allihopa och henne fortsatte vi prata med nästan non-stop helt till HVG. Det blev goda skratt i kabinen när hon skulle utföra safety demon för den ena passageraren som klev ombord i BJF och den blev minst sagt personlig då hon gick bak till honom på rad 9 för att göra den. Hon framkallade även ett fnitter när hon välkomnade oss till fel plats vilket snabbt korrigerades av passagerarna på 2C och D.
Det visade sig att hon hade tidigare arbetat för Emirates men fick hemlängtan. Kontrasterna var stora men hon verkade inte ångrat sitt beslut! I Honningsvåg var det dessvärre dags att säga farväl och vi fick en personlig ”god tur vidare” i annonseringen. Inne i terminalen var det nästan direkt en som frågade om det var jag som skulle ha hyrbilen, uppenbarligen såg jag inte allt för lokal ut. Vi fick oss en Polo Cross Country och satte fart in till centrum och Rica Hotell Bryggen där vi fick ett rum med sauna, en förstagångs upplevelse för mig.


(Vacker natur)



(Båtsfjord)



(Båtsfjord)



(Tail view)


(MEH)


(Enroute MEH-HVG)



(Fantastiska Suzanne)


(I HVG)


(Välkommen till HVG)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:42.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:24   #9
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Vi beslutade snabbt att sätta full fart mot 71 grader nord, dvs Nordkapp och Polon fick kört sig på vägen ut mot platån. Väl framme på platån sken solen och jag tror det är en av de vackraste platser någon av oss har upplevt (och vi är bägge RELATIVT beresta människor). Här blev även middag med spektakulär utsikt och samtal med ett par som hade kört MC hela vägen ifrån Sydfrankrike och skulle vänta ner mot Istanbul dagen efter. Vi såg även en bil med skyltar från Beijing!?


(Linslus)


(Nordkapp)



(Nordkapp)



(Fnates tremänning)



(Långväga besökare)



In mot centrum mötte vi ännu fler renar och tog ett par små omvägar för att se oss omkring. Åter på hotellet sov vi återigen som två stenar (måste vara all den friska luften i nord).


(Inte vad jag hade väntat mig!)


(Vit ren )



Vi började den tredje dagen med resans bästa hotellfrukost baserat på både miljö och utbud innan vi såg oss omkring i Honningsvåg centrum och hittade en flashbacks till 90-talet och Janne C samt ett hotell som helt klart har sett bättre dagar och för den delen en person som hade gjort det samma! (Cecilie var nog glad för att jag hade stulit en uppsättning wet wipes ombord).


(HVG)


(HVG)



(HVG)


(Det här hotellet har sett bättre dagar)



Det blev även lite souvenirshopping och ett återbesök på Nordkapp för att uppleva platån i dagsljus innan vi tog oss till flygplatsen.


(71 grader nord)


(Thailändska museet)



(Teknik är inte alltid lätt för gamla samer)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:43.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:24   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 27JUL
Flight: WF935
Routing: HVG-HFT-TOS
A/C LN-WIA DASH 8-100
Seat: 09D

På Valan international airport var det full aktivitet med en italiensk, en polsk och en amerikansk GA maskin samt en massa indier som skulle resa med vår maskin. Det var så pass illa att det var kö. Vi checkade in men valde att vänta med säkerhetskontrollen till det att det började närma sig avgångstid. Vi hade fått tips om att sitta på vänstra sidan ner mot Hammerfest men det rådde full anarki och vi fick nöja oss med den högra sidan vilket gjorde att vi missade fly-by av Nordkapp, bummer! AH Berit gjorde turen med ett smil och rätt som det var landade vi bestämt i Hammerfest. Detta var en av platserna jag egentligen hade velat stanna på då jag delvis har mitt ursprung härifrån men det kommer fler chanser att komma hit, det är jag säker på! Vi plockade upp ett par nya passagerare och fortsatte mot TOS i vackert väder med flott utsikt över bland annat Hasvik och öarna utanför kusten. Full fart in mot Langnes där vi landade på bana 19 och parkerade vid den gamla terminalen. Vi hade turen att SAS maskinen från Oslo var försenad vilket gjorde att vi kom med flygbussen istället för en väntetid på två timmar eller taxi.










(Dessa sörlenninger har 0 respekt!!!)
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:25   #11
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Checkade in hos Familjen Carlson och fick rum 957 med utsikt över kajen där vi även såg ”Finnmark” som hade hunnit ifatt oss efter att vi sist möttes i Kirkenes.

Efter en snabb paus på rummet för att hämta andan tog vi buss 26 över till Fjellheisen. Där åkte vi upp på toppen och njöt av en kall halvliter från det lokala bryggeriet tillsammans med utsikten i det fantastiska vädret som bland annat inkluderade en SAS avgång till AYT.


(Fjellheisen)

(Fjellheisen)


(Utsikt över TOS)


(Local brew)


Åter på hotellet var det tid att fundera över middagen och efter konsultation med receptionisten föll valet på en ”Rå sushirestaurant” (Doubble Pun intented). En bit bort i gatan blev det så middag på Rå Sushi som i mitt tyckte serverade bland den bästa sushi jag har smakat utanför Japan.







Ny dag och nya utflykter efter en Radisson frukost som jag personligen inte riktigt höll samma mått som jag är van vid hos systerhotellen i kedjan. Vi beslutade oss för att se domkyrkan och ishavkatedralen (bägge utifrån då det var så stängt som det kunde bli). Busschauffören som tog oss bägge vägar över bron fick oss övertygade om att Elvis faktiskt fortfarande lever.
Spatserade runt lite till innan vi beslutade oss att ta oss till flygplatsen med vanlig buss istället för flygbussen och njuta av det fina vädret i kombination med lite jetfuel och innan vi lämnade hotellet mötte vi även värdinnan från dag ett som önskade oss en fortsatt god tur. Vi satte oss i syd änden av den gamla terminalen med varsin bok och njöt av tillvaron. Efter en stund kom även LN-MEH förbi och vi fick stifta bekantskap med ännu en fantastiskt trevlig forumist och slå av en trevlig pratstund innan det blev det dags att bege sig in i terminalen.



(Ishavskatedralen)



(Det vi kunde se av insidan)


(TURIST!)


(Domkyrka)

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 22:44.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:25   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 28JUL
Flight: WF845
Routing: TOS-ANX
A/C LN-WIB DASH 8-100
Seat: 02D



På airside blev det besök på Upper Crust för proviantering inför turen till Andöya. Boarding lite senare än annonserat och här mötte Berit från turen dagen innan. MEH mötte oss igen tog även en bild på oss innan vi klev ombord. Då maskinen skulle vidare till BOO var det ganska gott belägg. Berit var på gott humör och tog hand om oss samtidigt som vi njöt av fjällen som stack upp ovanför molen. Vi hade fått varslat att vädret på Andöya skulle vara dåligt och därför var det en glad överraskning att vi kom ner på backen. Vi var två av väldigt få passagerare som klev av på ön och blev mötta av forumist seilfly som tog oss på en guidad tur av flygplatsen. Därefter gick turen ut till Bleikstranden som omnämndes i juliutgåvan av ”Perspektiv”. Skall man hitta en ”drawback” med besöket är det att jag fick ännu en plats jag vill besöka igen (jag är vanligtvis en person som vill se nya saker)! Vi tog också en tur inom Andöya centum innan vi blev avsläppta på ”Andeby” international igen.






(Stranden vid Bleik)


(Bleik)


(Hmmmmm)



(Andenes)


(Andenes)


(Andenes fyr)
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:26   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 28JUL
Flight: WF847
Routing: ANX-TOS
A/C LN-WSC DASH 8-200
Seat: 02D

Vi hade bagaget genomcheckat och därför gick vi bara direkt till gaten ungefär samtidigt som LN-WSC landade ifrån TOS. 6 stycken som klev ombord och inte helt förvånande blev det 02C och D även på den här flygningen. Av alla crew vi mötte så var det nog detta som lämnade minst intryck på oss trots försök att samtala lite med flygvärden. Det blev egentligen en lite trist tur men återigen fick naturen en att glömma bort det och plötsligt så var vi i Bodö. Gick av maskinen och upp i terminalen för att hitta någon form av mat på det som skall vara Norges dyraste flygplats enligt rykten? Vi träffade även ytterligare en forumist på ATC som Cecilie hade haft kontakt med. Vi pratade lite flygbransch och flygledarutbildning men då jag hade planer om att inte sitta på 02D den här gången ville jag vara tidigt i gate.


(Mat i BOO)
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:27   #14
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 28JUL
Flight: WF753
Routing: BOO-MQJ-MJF
A/C LN-WIB DASH 8-100
Seat: C01





Hade den stora turen att få byta plats med en passiv pilot och fann mig själv åter på ett klappsäte med två piloter som verkligen tyckte om att ha besök och det var högt i tak från start. Styrman var ny i bolaget och det var en härlig känsla att se blandningen av erfarenhet och nya kunskaper blandas på flightdeck. Vi taxade ut och gjorde en snabb start på bana 25 följt av en sväng söderut. Man märkte fort av att kaptenen var lokalkänd då han direkt startade sin sightseeing av området med ett par bankningar åt vänster som enligt uppgift från resekollegan bak fick värdinnan bak att bli rätt så överraskad. Kaptenen var för övrigt en intressant personlighet med Doktorsgrad och en av pionjärerna i bolagets fuel saving program. I detta program ingår bland annat att ta kortaste vägen vid goda förhållande såsom på den här turen vilket gjorde att schedulerad blocktid halverades (bra för miljön och kostnaderna men tråkigt för mig som kunde suttit där längre).















Last edited by Savipix; 03-08-2013 at 11:59.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:27   #15
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Kaptenen var också fotointresserad och hade med sin egen kamera för att ta bilder och ”tvingade” styrmannen att ta bilder från vinklar jag inte klarade av. Flott landning och, som på alla kortbanenflygplatser, en snabb intaxning till parkeringen. Släppte ut kaptenen för att göra en walk around och prata lite med Cecilie men fick en gul väst slängd på mig med orden ”bli med” så det var bara att ta med kameran, följa med på en walk around och låta kameran arbeta för fullt. Åter i cockpit var det styrmannens tur att flyga mot Mosjöen. Uppe i luften fortsatte vi prata om löst och fast och tittade ut mot Sverige och konstaterade att ”där finns absolut ingenting”. Vacker approach i kvällssolen och landningen blev vad kaptnen callade för en ”courtesy landing” (landa aldrig bättre än din kapten).
































Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:27   #16
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Vi tog farväl och gick för att hämta bagaget samtidigt som ”Farmer” för att hämta oss och undrade varför vi hade checkat in väskorna. Full fart med Elbilen upp till farmen där vi blev inkvarterade i Gammelstuo med gårdens spöken och bjöds på kaffe, cognac och sandwich. Farmen var helt klart den bästa övernattningen på turen och vi är bägge två ENORMT tacksamma för gästfriheten och den upplevelsen som satte ”spice” på turen.



(Cecilie Hittade en ny vän)






Efter en god natts sömn på loftet begav vi oss med Farmer för att köpa frukost och lunch åt WIAS gänget. Att han är chef som tar hand om sina anställda, det är det inget tvivel om. På kontoret fick vi så en demonstration av arbetet som utförs och undertecknad kan inte annat än vara imponerad och undra varför storebror i koncernen inte kan få till saker lika bra, det är så lätt!


(Ett av många caféer)


(Agurktider?)




Efter en stund bestämde vi oss för att låta WIAS få arbetsro och gick en tur för att utforska platsen i Norge med flest caféstolar per person med just ett cafébesök, promenad längs Strandgata och besök på den lokala bokhandeln. Åter på WIAS blev det fortsatt lite småprat innan vi kom på att det var dags att komma ut mot flygplatsen.
En riktigt trevlig taxichaufför frågade med glimten i ögat ”vilken” flygplats vi skulle till och strax var vi på väg.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:28   #17
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 28JUL
Flight: WF753
Routing: MJF-SSJ
A/C LN-WIT DASH 8-100
Seat: 02D

För en som är van med stora flygplatser är ankomst 25 minuter före avgång associerat med PANIK och no go. Men på Mosjøen lufthavn, Kjærstad är det no sweat även om den positive WF anställde fick kämpa lite då Cecilie bara skulle till Gardermoen och jag skulle vidare mot GOT, men det gick fint det också. Det var samma crew som kvällen fore och den här gången fick C. ta klappen med kameran för det korta hoppet til Sandnessjöen. Inte allt för mycket att berätta om den här turen då den dels var kort och sikten från kabinen inte var allt för god på grund av dålig sikt. Men vi kom os fram ändå och tackade besättningen för turen.

Ställde oss utanför staketet och vinkade av maskinen som fortsatte sin färd mot Trondheim.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:28   #18
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 28JUL
Flight: WF795
Routing: SSJ-OSL
A/C LN-WIB DASH 8-100
Seat: C01

Att SSJ är en liten flygplats är det ingen tvekan om men när drygt 55 pax väntar på att resa vidare med två olika maskiner, DÅ blir det trångt! Lägg därtill föräldrar som inte kan hålla efter sina barn och du har ett mindre kaos på SSJ. Nåväl, tillslut började boardingen och ett par stycken (läs: tidigare nämnda föräldrar) försökte såklart gå ombord på fel maskin. Satte mig på 02C för att säkra ”blocked” seat åt C. När boarding var klar flyttade jag in mig i cockpit där två glada piloter tog emot mig. Fick även en flaska vatten innan cockpitdörren stängdes och vi kunde sätta fart söderut. Upp genom molen och upp på cruise. Tyvärr såg man inte så mycket då det låg ett täcke av moln på hela sträckan. Vi pratade om löst och fast, bland annat om schedulering och avtal som är någonting jag arbetar med till vardags och kom fram till att vi var både eniga och oeniga i mycket. Flygningen tog lite längre än beräknat och jag insåg att det skulle bli till att springa, eller i alla fall gå fort när vi hade landat. Det blev en visuell inflygning till 19R följt av snabb intaxning till stand 7 och på vägen in såg jag en rad MD80 maskiner uppställda, en rätt vemodig syn men life goes on without them.













(Final 19R)


(MD80 Parking)

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:28   #19
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: Vi provar vidare

Datum: 28JUL
Flight: WF332
Routing: OSL-GOT
A/C LN-WFC DASH 8-300
Seat: 02A


Sade farväl till Cecilie som skulle leta upp sin väska och satte fart genom folksamligen på Jessheim Mall. En informationstavla deklarerade ”gate closing” och farten ökades mot gate 38. Slussen mellan international och domestic fungerade såklart inte vilket gjorde att kön förbi väktarna blev låååångsam och tiden för anslutningen blev ännu mindre. Kom mig tillslut fram till gate 38 där en gammal känning väntade i gaten med kommentaren ”du är i alla fall inte sist”. Vi väntade ytterligare en god stund på passagerare från TOS och RRS innan vi kunde annonsera boarding complete till busschauffören som tog ut oss till remote parkeringen där LN-WFC väntade. Boarding gick långsamt tack vare stora mängder carry on i den lilla maskinen och den svenska värdinnan gjorde några försök att få folk att skicka sina väskor i hold, vilket tillslut fick göras med lättare tvång då det helt enkelt inte fanns plats för mer. Uttaxning och full fart upp i det blå från 19L. På cruise startade serveringen med start av lax och äggröra med någon form av sallad och en Toblerone till, efter det tog det i mitt tycke lite för lång tid att servera drycken. Här kunde man istället gett C/Y klass brickan och så direkt serverat dryck innan man fortsatte bak men törsten blev tillslut släckt av en cola och turens sista WF kaffe.
På väg över de svenska skogarna funderade jag över tidigare dagars upplevelser och satt antagligen kvar med ett fånigt flin på läpparna tills det att vi blockade vid gate 18 på Landvetter. Tackade för en trevlig tur och kom mig ner i ankomsthallen. Här behöver SGH skärpa sig, det var inte mycket annan trafik än vi plus en LH ankomst och ändå tog det drygt 20 minuter innan första väskan var på bandet något som gjorde att min plan för vidare transport sprack och det blev buss + buss istället för buss + tåg till Stenungssund där bil väntade.







Summering:

Efter att vara åter i ”östeuropa” kan jag bara säga att jag är imponerad över vad jag har sett och stolt över mitt norska medborgarskap. Vidare är jag imponerad över de människor runt om i WFs nätverk som vi har mött som står på och gör sitt yttersta för att bedriva en livlina åt många delar av den här regionen. Norge Rundt Billetten är ett utmärkt sätt att få uppleva platser till ett bra pris från både kabinen, cockpit och på marken. Slutligen ett stort tack till Cecilie för gott sällskap och många goda skratt, turen hade nog inte blivit lika kul på egen hand!




Det var så min Norge Rundt 2013 rapport, hoppas att den gav någonting för er som inte var med på turen och har du inte provat NR så gör det!

Upcoming trips:

Släktsökande på Sörlandet

SAS Plus och SAS minus (GO) till bröllop i Canterbury

Last edited by Savipix; 01-08-2013 at 23:11.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 23:10   #20
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,753
Default Re: Du kommer ikke frem sånn helt uten Widerøe - 5 dager med Norge Rundt Billetten

Er det lov å sitte for seg selv og gapskratte? Yes, me thinkz so!

Dette var da en fabelaktig rapport Savipix! Det var som å gjennomføre reisen om igjen. Rock'n'roll Suzanne var regelrett fantastisk og kanskje det store høydepunktet, sammen med flight crew BOO-MQN-MJF-SSJ på turen, flymessig!

Takk for en super tur og en super rapport som jeg mener fanget absolutt alt av hva vi opplevde!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norge rundt-billetten - Widerøe Fjordheim Reiseforum 232 07-11-2019 10:26
Norge Rundt med Widerøe Cecilie TripReports 68 27-04-2016 11:46
Norge Rundt-billetten FlightDeck Reiseforum 2 27-01-2009 23:58
Kommer ikke helt fram uten Widerøe LN-HAT Flyforum 12 12-02-2005 15:39


All times are GMT +2. The time now is 15:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.