Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2004, 20:18   #1
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...

Sist jeg fløy med et selskap som het Sterling var i 1992, nemlig det legendariske charterselskapet Sterling Airways, med ærverdige 727-200. Disse to flyvningene kommer 12 år senere fortsatt høyt opp på listen min over gode opplevelser i luften. Desverre gikk Sterling Airways konkurs året etter at jeg reiste med dem. (Jeg vet ikke om det skyldes meg, men Norway Airlines som vi EGENTLIG skulle reise med bukket også under noen måneder før vi skulle reise...)

Men tilbake til poenget, fra asken av Sterling Airways steg Sterling European Airlines, nå eid av Fred. Olsen. Til å begynne med fortsatte Sterling European å fly charter med Sterlings gamle 727-200 og de beholdt prefixet NB. Senere ble 727 byttet ut med 737, og chartervirksomheten i større grad byttet ut med lavpris ruteflyvninger. Sterling mener selv de er Skandinavias første lavpris flyselskap, noe du ikke kan unngå å få med deg.

UTREISE

Jeg skulle fly OSL-ALC-OSL, selveste "pensjonistekspressen".
Avgang fra OSL var klokken 07.00 en tirsdags morgen i slutten av Juli. Det sier seg selv at når et B-menneske må være på flyplassen klokken 05.00, så får frokosten vente. Den ble inntatt i KonTiki Restaurant i utenlandshallen på OSL, til en pris som var så høy at den burde vært sanksjonert i straffeloven med fengsel i minst 6 måneder.

Det er SGS som handler NB på OSL, og denne morgenen var 2 skranker og to sjekk-inn automater dedikert NB. NB har et enkelt system hvor man bare taster inn referansenummer på automaten, så kommer tagger og boardingkort ut. Vi var fem i reisefølge, og klarte uten problemer å sjekke inn i puljer (femtemann kom litt sent), ettersom man kan velge hvilke personer i betillingen man skal sjekke inn.
Sterling har automatisk tildeling av plasser, noe som fungerer fint, med unntak av at de som blir plassert ved midtgang/midtsete/vindu på utreise automatisk får samme plasser på hjemreisen. Jeg fikk midtsete, og var ikke helt fornøyd.

Vel ombord var lettelsen stor da "boarding completed" hørtes over PA'en og jeg kunne konstatere at setet ved siden av meg var tomt.

Flyet var en 737-800 uten winglets, OY-SEB (Blå), bygget i 1999. Setene var helt OK, men hvorfor Sterling, som har rødt som en viktig del av merkevaren sin har blå seter begriper jeg ikke. De hadde ikke trengt å være røde, men noe nøytralt hadde passet bedre.

Sterling har sikkerhetsdemo på video, noe som fungerer greit, men videoen er ganske irriterende fordi den er dårlig oversatt fra dansk, og de som leser inn teksten sannsynligvis også er danske. Skjermene til Sterling er også små, og av elendig kvalitet (jeg mistenker at de er passive, i motsetning til nye PC skjermer som er aktive) slik at når man sitter noen rader unna er det nesten umulig å se skarpt. De har dessuten en tendens til å være plassert enten rett over setet, slik at man får knekk i nakken, eller tre rader foran slik at man må myse skikkelig får å få med seg noe. Desverre er det ikke noe "moving map" som viser flyets posisjon når skjermene ikke brukes til andre ting. Sterling bruker skjermene flittig, det ble blant annet vist en spillefilm (Intolerable Cruelty) og diverse egenreklame. Spillefilmer er ikke hverdagskost på ruteflyvninger i Europa, og ihvertfall ikke på lavprisflyvninger, så det ble en stor pluss i margen. At de har flere kanaler med musikk er også positivt. Hodetelefoner ble solgt rett etter avgang, men jeg brukte et par medbragte med støydemping, og fikk ingen kommentarer på at jeg brukte disse.

Som nevnt ble skjermene brukt til egenreklame for Sterling, og du skal ikke ha vært lenge ombord før du skjønner at Sterling er glade i å selge...riktig så ivrige kremmere er de! Selger de ikke hodetelefoner eller overpriset mat, så er det skrapelodd. Ja, du leste riktig, Sterling har faktisk et eget skrapelodd de selger. Det er greit nok at man har et godt utvalg av salgsvarer ombord, men de ble litt for ivrige på annonseringen, spesielt en del av de som prøvde å følge med på filmen irriterte seg over de konstante avbrytelsene. (Filmen ble pauset under annonseringen.)

Det er ingen servering ombord inkludert, men Sterling har et godt tilbud av mat til salgs, også ferdige "pakketilbud". Litt spesielt er det imidlertid at tilbudene bare gjelder alkoholholdig drikke, ikke brus eller andre drikkevarer. Vel, vel, de er tross alt et dansk selskap! Menyen var som sagt omfattende, ihvertfall såpass omfattende at det ble litt slitsomt når crewet valgte å ramse opp alle tilbudene over PA'en. Jeg har på følelsen at de fleste ombord var i stand til å lese menykortet! Jeg kjøpte en focaccia, som var saftig og mettende, men selvfølgelig med "innebygd" dressing. Hvorfor ikke cateringfolkene kan sende med dressingen i små poser, slik at fornuftige mennesker som ikke spiser sånn guffe kan slippe det, begriper jeg ikke. Prisen var ublu, men ihvertfall bedre enn på KonTiki

Crewet var såvidt jeg fikk med meg helnorsk. I kabinen var det tre kvinner og en mann. Sistnevnte var meget energisk og morsom, men desverre veldig mikrofonkåt. Om det var stemmen hans eller volumet på PA'en vet jeg ikke, men kombinasjonen var ihvertfall ikke særlig behagelig i mine øreganger. De tre kvinnelige kabinmedlemmene gjorde lite av seg, spesielt en av dem så ut til å holde seg i bakre galley mesteparten av turen, noe som var forbasket synd, ettersom hun var av den typen Fred. O. ville vært stolt over å ha i flyselskapet sitt. Jeg fikk i det minste gleden av å kjøpe en flaske vann av henne, og hun var veldig hyggelig, men NB burde vurdere å ta med litt mere vekslepenger i EUR når de først flyr til Spania.

Vi hadde forøvrig nydelig vær under hele turen, og siden jeg hadde sett filmen før, byttet jeg til meg vindussetet mot utlån av hodetelefonene mine. Vi landet i ALC på rute. Bagasjen kom sent, men ikke noe tregere enn det jeg har blitt vant med på OSL og TRD.

HJEMREISE

Returen var en "red-eye", med avgang 22.40 fra ALC og ankomst OSL 02.25.
I ALC handles NB av In-Europa, og også her var det to skranker (men ingen automater) satt av til denne avgangen. Sjekk-in åpnet på minuttet to timer før avgang.
El Altet er en kjedelig flyplass, spesielt når det er mørkt ute, det mest spennende var nok å få oppleve det som må være verdens tregeste Burger King. Konseptet "fast food" må ha gått spanjolene hus forbi.

Boarding skjedde ved at vi ble tatt ned i en lounge på bakkenivå, og busset ut i tre omganger. En del norske sydenreisende er kanskje ikke kjent for å ha funnet opp kruttet, men heller befunnet seg i umiddelbar nærhet da det smalt. (Jeg er fristet til å foreta en sammenligning med en saueflokk, men av frykt for å fornærme uskyldige sauer skal jeg holde meg for god til dette.) Det var naturlig nok enormt press på den første bussen, mens det var god plass på den tredje. Som sagt var setene forhåndstildelt, så det var ingen vits i å stresse.

Til min store glede var det et av NB's nyeste fly som ventet på oss, OY-SEJ, rødt og med store fine winglets. Interiøret var imidlertid litt trist (dekoren på bulkheadene minnet meg faktisk litt om de man finner i fly fra Sovjettiden!), også dette med stygge blå seter. (enda mer ubegripelig med tanke på at flyet var helt nytt)

Returen var forøvrig smekkfull. Crewet på denne flyvningen var dansk, og gjorde ikke like mye av seg som crewet på utreisen, noe som sikkert hadde noe med tidspunktet å gjøre. Også på denne flyvningen ble det vist en spillefilm og solgt mat og drikke, men bruken av høyttaleranlegget ble heldigvis holdt på et minimum. Jeg benyttet imidlertid mesteparten av flyvningen til å slappe av, og benyttet meg ikke av tilbudene. Over den iberiske halvøy var det et forrykende uvær, noe som var topp in-flight underholdning for meg, men min veninne i vindussetet var ikke på langt nær like begeistret for lysshowet utenfor.

Flyvningen forløp uten store hendelser, og vi landet i rute på OSL. Jeg har aldri sett OSL så øde og forlatt, det var nesten en spøkelsesaktig stemning. SGS kan ikke ha hatt mer enn et sceleton crew på jobb, for bagasjen kom ulidelig sent, selv etter OSL's høyst tvilsomme standard.

KONKLUSJON

Sterling får deg fra A til B til en helt akseptabel pris, men jeg kan vanskelig anbefale selskapet fremfor noen andre. Lavpris behøver ikke bety "harry", men det er desverre nettopp det inntrykket jeg sitter igjen med når crewet går opp og ned midtgangen for å selge skrapelodd. Norwegian, som også er et lavprisselskap gir et langt mer profesjonellt inntrykk, men jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd dem på lengre utenlandsflyvninger, så sammenligningsgrunnlaget er ikke det beste. Sterling scorer imidlertid høyt på at de viser film ombord og har musikkanaler, noe som er langt over hva man kan forvente av en LCC, selv ikke nettverksselskapene som flyr mellom Norge og Spania kan tilby dette. Tilbudet av mat, drikke og tax-free varer er også godt, selv om prisene på mat og drikke var i høyeste laget. Men stilen fra gamle Sterling Airways er desverre en saga blott!
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2004, 10:55   #2
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,934
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Fin beskrivelse LCH !

Det lyder som om NB's rute flyvninger minder uhyggelig meget om charterflyvninger !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2004, 14:23   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Quote:
Originally posted by Jan


Fin beskrivelse LCH !

Det lyder som om NB's rute flyvninger minder uhyggelig meget om charterflyvninger !
Tja...flyr man f.eks med SASBraathens fra Oslo til Barcelona, Roma, Lisboa etc så minner vel det veldig om chartertur. Faktisk så er det nå et paradoks at mens man på charterflyene får mat ombord, så må man nå på rutefly til Europa betale for det! Flyvningene som SASBraathens har til Spania, Italia, Portugal etc har en klasse ombord og man må KJØPE alt. Ikke finnes dte noen som helst underholdning ombord, og man kan selvsagt handle tax-free, og sågar forhåndsbestille slik at varene ligger i setet på vegen hjem! ...og vi snakker om RUTEfly til SASBraathens. Virker som Sterling ikke står noe tilbake for SASBraathens i alle fall. Nyere fly og filmer. Eneste måtte være om ikke man startet med skarpelodd o gbingo ombord....
DY is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2004, 20:42   #4
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

LCH: Hur upplevde du Alicante?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2004, 21:01   #5
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Regner med at du mener byen siden du har tenkt deg dit!

Jeg var egentlig i Torreveija, men vi kjørte til Alicante en dag det var litt gråvær, som ble brukt til shopping. En del bra butikker, blant annet flere "HM-kloner" med billige og stilige klær. Zara kan anbefales, de har både herre og dameklær. Ellers har jo alle større spanske byer alltid tilstedeværende Il Corte Ingles, Alicante har to, noen hundre meter fra hverandre, men de har litt forskjellig utvalg, den ene mest interiørting, mens det andre har klær, kosmetikk, leker og musikk, pluss en bra matbutikk i kjelleren.

Det var for varmt til at vi orket å gå opp til borgen, men utsikten er sikkert veldig fin. Nattelivet fikk vi ikke testet. Alicante har en fin strandpromenade som starter ved enden av en av hovedgatene, og en fin yachthavn, ellers så det ut til å være en typsik havneby, og som mange andre spanske byer så den egentlig litt shabby ut.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2004, 21:10   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Quote:
Originally posted by DY


Quote:
Originally posted by Jan


Fin beskrivelse LCH !

Det lyder som om NB's rute flyvninger minder uhyggelig meget om charterflyvninger !
Eneste måtte være om ikke man startet med skarpelodd o gbingo ombord....
Tja, med tanke på at mange av passasjerene er pansjonister skal du ikke se bort i fra at bingo hadde blitt en hit! For å være helt ærlig var det ikke på langt nær så mange pensjonister ombord som jeg trodde det skulle være, men desto mer barnefamilier og folk på min egen alder. Jeg mistenker at det kan ha noe å gjøre med at det var midt i sommerferien, og at pensjonistene som holder seg i Spania i vintermånedene tilbringer sommeren i Norge, og låner ut huset i Spania til slektninger.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2004, 01:00   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Quote:
Originally posted by LCH


Regner med at du mener byen siden du har tenkt deg dit!

Jeg var egentlig i Torreveija, men vi kjørte til Alicante en dag det var litt gråvær, som ble brukt til shopping. En del bra butikker, blant annet flere "HM-kloner" med billige og stilige klær. Zara kan anbefales, de har både herre og dameklær. Ellers har jo alle større spanske byer alltid tilstedeværende Il Corte Ingles, Alicante har to, noen hundre meter fra hverandre, men de har litt forskjellig utvalg, den ene mest interiørting, mens det andre har klær, kosmetikk, leker og musikk, pluss en bra matbutikk i kjelleren.

Det var for varmt til at vi orket å gå opp til borgen, men utsikten er sikkert veldig fin. Nattelivet fikk vi ikke testet. Alicante har en fin strandpromenade som starter ved enden av en av hovedgatene, og en fin yachthavn, ellers så det ut til å være en typsik havneby, og som mange andre spanske byer så den egentlig litt shabby ut.

Tack för den informationen.. Då gäller det bara att vänta på en konfirmation från min Señorita där nere och sedan skall det beställas biljetter.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2004, 10:40   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Veldig bra skrevet LCH... Keep it up...
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 01:51   #9
WF841
Newcomer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 30
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Jeg reiste selv OSL-ALC-OSL i august og hadde gleden av å reise med SAS Braathens nedover og Sterling tilbake og var litt spent på å sammenlikne disse to selskapene. For min del var det første gang jeg reiste med Sterling (og 737-800 med WL!).
Jeg hadde vel kanskje også forventet å se flere pensjonister ombord men det var faktisk en lett blanding av alle aldersgrupper (inkl. spanjoler). På begge flightene var det godt med plasser og jeg fikk en hel treseter for meg selv langt bak i flyet begge veier.
Forskjellene mellom SAS Braathens og Sterling var mikroskopiske hvis man ser bort fra farger, kaffemerke (Braathens har mye bedre kaffe da ), uniformer osv. Slikt sett minner begge selskapene like mye eller lite om en charterselskap og ingen av dem skiller seg særlig ut. De frakter deg fra A til Å for en "billig" penge og hvis man vil kan man kjøpe noe ombord til blodpris.

I det hele en helt grei reise med begge selskap som jeg ikke har noe imot å gjenta.
WF841 is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2004, 17:39   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Quote:
Originally posted by WF841


Jeg reiste selv OSL-ALC-OSL i august og hadde gleden av å reise med SAS Braathens nedover og Sterling tilbake og var litt spent på å sammenlikne disse to selskapene. For min del var det første gang jeg reiste med Sterling (og 737-800 med WL!).
Jeg hadde vel kanskje også forventet å se flere pensjonister ombord men det var faktisk en lett blanding av alle aldersgrupper (inkl. spanjoler). På begge flightene var det godt med plasser og jeg fikk en hel treseter for meg selv langt bak i flyet begge veier.
Forskjellene mellom SAS Braathens og Sterling var mikroskopiske hvis man ser bort fra farger, kaffemerke (Braathens har mye bedre kaffe da ), uniformer osv. Slikt sett minner begge selskapene like mye eller lite om en charterselskap og ingen av dem skiller seg særlig ut. De frakter deg fra A til Å for en "billig" penge og hvis man vil kan man kjøpe noe ombord til blodpris.

I det hele en helt grei reise med begge selskap som jeg ikke har noe imot å gjenta.
Og hvis det står "likt" mellom SASBraathens og Sterling så velger jeg billigste alternativer om tidene passer. Stort pluss til Braathens som har "verdens beste kaffe" ombord. Er redd den forsvinner nå som det blir SASBraathens....og sikkert ikke installert kaffetraktere ombord i ex-SAS-flyene. Synd - kaffen var verdt endel penger!
DY is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2004, 17:09   #11
Seven
Newcomer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Hei! (Med sterling (NB) til Alicante....and back again!)

Jeg reiste selv med Sterling i slutten av juli...., dro du med avgang den 20 eller 27 juli?
Må si jeg sitter igjen med de samme inntrykkene som deg.
For det første er det helt utrolig hvor mye de skal selge seg selv. Annonserer i hytt og pine, også er det ikke nok med salg av tax-free og mat...., skrapelodd(!!!) må også til for å gjøre flyturen mer (u)konfortabel.

Jeg fikk også med meg det one man showet til den mannlige i kabinebesetningen. Tror virkelig ikke de tenker på at det er ganske høyt over høytaleranlegget, og at det til tider skurrer. Ubehagelig er det.

Men ellers så var turen grei nok. Leste at du bemerket at den søteste jenta bak i flyet nesten aldri viste seg ute i kabinen, noe jeg selv også syntes var fryktelig synd. Men hun var kanskje litt vel ung? Finnes det ikke en aldersgrense for å jobbe som flyvertinne? Uansett, hun hadde lyst hår og fregner...umåtelig pen, hadde vel ikke tatt seg ut og spørre om telefon nummeret hennes

Men ser nå at sterling har halvert prisene sine på enkelte avganger..., men jeg vet virkelig ikke om jeg vil benytte meg av det. Eller hva sier du?
Seven is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2004, 21:01   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

och då var approval av madamen given, biljett bokad och uthämtad.
Skall bli en spännande tur.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2004, 23:44   #13
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Replying to Topic 'Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)...'

Hei seven!

Fløy ned 27. juli ja, var det da du også reiste? (Høres ihvertfall ut som om vi var på samme flyet...) Hun flyvertinna var bare utrolig nydelig, la ikke merke til noen fregner, men det stemmer at hun hadde lyst hår, satt opp i en liten "topp" (vet ikke hva jeg skal kalle det, det var ikke en knute og ikke noen vanlig hestehale). Hun slo meg ikke som fryktelig ung, kankje på min egen alder eller noen år yngre (runder et kvart århundre i januar), tror minimumsalderen er 22, men det kan vel også være variasjoner fra selskap til selskap. Hadde ihvertfall ikke hatt noen betenkeligheter med tanke på alderen! Trenger vel ikke si at jeg benyttet meg av muligheten til å gå ut bak i flyet... (Håper ingen fra "Ottar" leser dette!)
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ALC | LEAL | Alicante - Elche lufthavn: Skandinavisk trafikk @ALC Flyforum 3 08-09-2013 00:12
AES til ALC med SAS Peterfsx TripReports 12 09-03-2011 01:42
Hvorfor (ikke) fly med FR (splittet fra "Jomfrutur til Alicante") Lamox Flyforum 76 14-06-2009 10:13
Med Sterling til SAS Trety Flyforum 0 15-06-2006 15:18
Sterling åpner Malmø-Alicante Trety Flyforum 1 14-01-2005 13:31


All times are GMT +2. The time now is 15:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.