Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2017, 22:23   #561
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Groundworthiness Certificate?

PS PS: i hvilken post er det du har lagt ut tegningen av tverrsnittet og høydene i kabinen?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 09:27   #562
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
PS PS: i hvilken post er det du har lagt ut tegningen av tverrsnittet og høydene i kabinen?
Du kan se den c/o Dropbox (cf post 558 herover) ellers klikk pä denne pdf'en her :
Attached Files
File Type: pdf H21QR cross-section dimensional analysis.pdf (219.1 KB, 38 views)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 10:39   #563
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
... Er det noen potensielle kunder ... hvordan har flyselskapene reagert på idéen og kostnadsanalysene? ... PS: er dette noe som kun Airbus tenker på, eller kan Boeing og andre også kunne være interessert i et slikt setearrangement?
Konseptet HQR kan ikke patenteres. Men ved et litt spesielt juridisk triks har jeg ordnet med enerett for konseptet mht Airbus og Boeing, som derfor trenger fullmakt fra FT hvis de önsker â anvende HQR pä flyene sine. Inget Third Party MRO kan innföre HQR pä A320 eller 737 uten at Airbus eller Boeing först gjör flyene HQR-compatible (de grönne flyene mä fä installert en HQR SCN-package - specification change notice) sä jeg har - mener jeg ? - et fast grep om konseptet mht Airbus/Boeing ... Dog kunne evntlt Irkut og/eller COMAC fritt og uforstyrret bygge om sine feeder-flytyper til HQR. Det kunne FT ikke stoppe. Igrunnen ville det passe meg utmerket, fordi isäfall kommer det press pä Airbus/Boeing fra konkurransen !

Airbus har sagt til meg "FT, vi bygger gjerne H21QR osv hvis du kommer til oss med noen seriöse kunder (tolk : med bestilling sammenlagt pä 200-300 stk fly) men vi selger allerede fler fly enn vi makter ä bygge sä vi kommer ikke til ä markedsfôre konseptet, 3+3 er godt nok for oss". American Airlines priset min oppfinnsomhet, men ... Tony Fernandes sa "but I would lose a lot of seats ..."

Fly-selskaper stort sett er merkverdig konservative. Kun ledere med kraftig sans for innovering, som spiller med Yield-likningen som Magnus Carlsen spiller sjakk, en nu-tidens Janne Carlzon ... kunne risikere ä ta ut noen tyve seter for ä tjene mer ?! Det finnes pr idag to karismatiske ledere - èn i Statene og èn i Norge, fölg mitt blikk - som har beltet stramt nok rundt magen evntlt ä kunne trekke med seg sine folk i et slikt Ronja Rövardotters hopp.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 21:51   #564
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Kanskje Richard Branson og Virgin burde tas med blant de fremsynte også, eller har han blitt for gammel? Nuvel, selve Virgin flyr vel stort sett bare widebody, og off-spring selskapene har andre ledere?

Meget interessant konsept, du får ha lykke til i jakten på interessenter!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2017, 05:23   #565
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Det naermeste jeg har vaert til ä fä sving i sakene var i juni 1991. Da ble nemlig H21P3 - eller A321 innredet 1+2+2 som en twin aisle P3 = P-cube = PPP = Passenger Pleasing Plane etter Janne Carlzons navn pä 2+2+2 - tilbudt til et konsortium av flyselskaper med Janne Carlzon og hans SAS (the Businessman's Airline) i spissen hvorav Continental Airlines, Finnair. Swissair, Austrian Airlines, LAN Chile, m.m. tilsammen 6-7). Start-tilbudet gjalt for 180 stk, 80 til SK og 100 til CoA. Flyene skulle kjöpes "grönne" fra Airbus og innredes ferdige som P3-fly i Skandinavia av et industrielt P3-konsortium formet av SAAB-Scania, Per Udsen, Ericsson, Hydro Aluminium m.m. Idéen siktet ä la SAS & Co innta eneretten pä verdens-basis = "corner" flytransport-markedet. Skulle man vaere interessert i anskaffelse av en H21P3 sä mätte man gä til Janne Carlzon, ikke til Airbus ... Dessverre bestemte Saddam Hussein ä innvadere Kuwait ...

Idag vet jeg at H21QR 1+3+1 er et vesentlig bedre konsept enn H21P3 1+2+2. Videre vet jeg at H21ME 2+1+2 kan vi helt se bort fra som uinteressant. Men dette med "corner the market" er fremdeles mulig : det er bare ä selge IP'en sammen med flyene, som det ble tilbudt SAS den 5 juni 1991. For eksempel til United (Scott Kirby) + et skandinavisk lavpris-selskap pluss et britisk lavpris-selskap + (kanskje ogsä et irsk lavpris-selskap) + + (de to först-nevnte bestemmer hvem/när) ... slik at samtlige européiske Legacy/Majors kan bare legge nökkelene sine under matten og gä pä fisketur, konkurransen blir sä ubalansert fordi de ene flyr H21QR NEO mens de andre flyr "bare" NEO 3+3 eller MAX 3+3, stakkars karer ! Too bad, sniff !

Last edited by Frequent Traveller; 03-02-2017 at 09:10.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2017, 12:46   #566
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

John Walton er Journalist v/Runway Girl Network. Han meddeler at tendensen blant noen av de fremste flyselskaper rundt om som byr pä Premium Economy produkt-differensiering anvender en pris-indeksering pä rundt 2.2 vs vanlig Y-class ... derved har vi en artig vinkling for en liten analyse av single-setene i H21QR-kabinen sett som et Premium Economy-produkt. Analysen fremhever at ökonomien i H21QR ville ha gode sjanser for ä ta innersvingen pä klassisk 3+3 single-aisle A32X eller 73X Series :
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2018, 20:05   #567
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Hentet fra en annen träd, for â unngâ OT :

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Da er det bare første rad som får servering .....
@ LN-MOW : Tross lengere grubling pâ den der, mâ jeg tilstâ at jeg ikke har klart â lôse flokene i vitsen din, dette mâ vaere noen slags 3dje-grads humor ... kanskje du kunne innvie meg, sâ jeg ogsâ fâr dele gleden og nyte spöken sammen med dere alle ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2018, 21:20   #568
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Du leste tydeligvis ikke posten foran. Der handlet det om å ha vindussete på begge sider (for samme person). Da blir det vanskelig å komme forbi med tralla ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2018, 06:13   #569
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

 ja, pâ den mâten ... for samme sete, til èn person, med vindu pâ hver side ? Nei, jeg forsto DC-8-63 slik at han likte 1+3+1 med (to) vindussete(r) pâ begge sider (av raden) ... OK, jeg synes dog DC-8-63 var noe overmâtelig entusiastisk for en gangs skyld, jeg skulle ha anet at noe ikke stemte, nâ innser jeg at du kjenner ham bedre enn jeg !?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2018, 18:21   #570
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
 ja, pâ den mâten ... for samme sete, til èn person, med vindu pâ hver side ? Nei, jeg forsto DC-8-63 slik at han likte 1+3+1 med (to) vindussete(r) pâ begge sider (av raden) ... OK, jeg synes dog DC-8-63 var noe overmâtelig entusiastisk for en gangs skyld, jeg skulle ha anet at noe ikke stemte, nâ innser jeg at du kjenner ham bedre enn jeg !?
Fra spoek til alvor, saa synes jeg ideene og tankene dine er baade spennende og svaert interessante og staar for noedvendig nytenking, men kommunikasjon, evne til aa lytte til innspill fra de med bransje erfaring (du har faatt masse solide innspill i traadene) kjoerer alle ideene og tankene rett i groefta. Og uten at de bitene kommer paa plass forblir de gode ideene i groefta.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 12:07   #571
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Gary Kelly hos SWA uttrykker önske ä fä satt ned bakkesnuingene pä sine 737-700 til under 15 minutter. Dessverre ligger ikke groundworthiness i 737s DNA, derimot mener jeg at Kellys tankegang skulle före SWA til vurdering av 1+3+1 som mulig lösning for utfordringene.

https://leehamnews.com/2018/03/01/so...ecoming-737-7/
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 16:11   #572
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Gary Kelly hos SWA uttrykker önske ä fä satt ned bakkesnuingene pä sine 737-700 til under 15 minutter. Dessverre ligger ikke groundworthiness i 737s DNA, derimot mener jeg at Kellys tankegang skulle före SWA til vurdering av 1+3+1 som mulig lösning for utfordringene.

https://leehamnews.com/2018/03/01/so...ecoming-737-7/
Nå er det vel ikke helt korrekt sitert, Southwest hadde 15 minutter bakkesnuing i mange år på Dallas Love Field, de dobbelt parkerte ved gatene ! Jeg ville studere Southwest sine operasjoner nøye før jeg ville foreslå teoretiske løsninger, de forblir ett av verdens mest effektive selskaper på bakken.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? joamykle Reiseforum 8 08-10-2015 11:42
KLM Travel Discount Certificate Roxman Reiseforum 1 17-04-2011 22:02
Delta, Northwest receive single operating certificate LN-MOW Flyforum 10 01-02-2010 22:07
Pilot's Certificate Revoked (Again), This Time For In-Cockpit Sex VoiceCom Flyforum 1 16-03-2009 18:32
Star Alliance Upgrade Certificate Bizflyer Flyforum 9 06-11-2006 17:55


All times are GMT +2. The time now is 15:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.